Interactieve televisie kent matige interesse

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer
Provider

STUDIE Kabeltarieven voor meeste Belgen betaalbaar

Cable Belgium, het vroegere RTD, groepeert alle kabeltelevisiebedrijven van het land. Die zijn volgens cijfers van 2006 goed voor 4 miljoen aangesloten gezinnen, een gezamenlijke omzet van 1,18 miljard euro en 4.600 werknemers.

De federatie liet het Antwerpse bureau Fé.research een uitgebreide enquête uitvoeren bij 1.600 kabelklanten. Cable Belgium deed dat in het licht van de groeiende concurrentie, onder meer van Belgacom TV, om te meten wat de klanten van zijn leden denken. Maar ook om zijn eigen bekendheid te verhogen.

De peiling gaat onder meer in op het imago van de kabelaars en de belangstelling voor nieuwe producten en diensten. Een van de opvallendste conclusies, die gisteravond werden voorgesteld op een kabelconferentie, is de relatief zwakke score van dergelijke nieuwigheden. Over het algemeen blijkt er weinig interesse te zijn voor de mogelijkheden van digitale tv en andere nieuwe opties.

Concreet noemt 65 procent van de ondervraagden films en tv-programma's op aanvraag niet of weinig interessant. Vlamingen scoren anders dan Walen: een kwart van de Vlamingen vindt de optie erg interessant terwijl dat in het zuiden van het land maar 17 procent is. Gezinnen met kinderen en mensen tussen 36 en 45 jaar hebben er beduidend meer belangstelling voor.

Interactief meespelen met spelletjes of meestemmen beschouwt 70 procent als uitgesproken oninteressant. Jongeren zijn er wel meer voor te vinden, net als Walen. Surfen en mailen op de tv is voor 27 procent een beetje tot erg interessant. E-government scoort nog het best: 44 procent van de respondenten zou het interessant vinden om informatie van de overheid via hun tv te kunnen raadplegen.

Deze vaststellingen zijn op het eerste gezicht slecht nieuws voor Telenet en bij uitbreiding ook voor Belgacom, tot nu toe de enige twee partijen die interactieve digitale tv aanbieden. Ze betekenen mogelijk dat de tv-spelers voor de nieuwe diensten vrij snel aan hun plafond gaan zitten, al groeit de consumptie van bijvoorbeeld tv op aanvraag nu nog exponentieel.

Maar andere nieuwe technologieën, die nu wel erg succesvol zijn, konden in het begin ook niet op veel interesse rekenen. 'En tijdens de panelgesprekken, waarin de mogelijkheden van deze diensten veel uitvoeriger werden besproken, toonde men duidelijk veel meer interesse', zegt Cable Belgium. De gesprekken leerden bijgevolg dat de mogelijkheden van digitale tv nog te weinig bekend zijn en zelfs angst inboezemen.

Imago

De kabelbedrijven scoren over het algemeen goed qua imago. Bijna acht van de tien ondervraagden had nog nooit problemen met zijn aansluiting voor tv, telefonie of breedband. Ruim 80 procent vindt de tarieven van zijn kabelaanbieder betaalbaar. Dat is van belang nu rivaal Belgacom zich agressief positioneert als goedkoper.

Daar staat tegenover dat een kwart de naam van zijn kabelaar niet kent of de leverancier verwart met zijn energiebevoorrader. Een opvallend punt is ook dat de helft van de ondervraagden de kabelmaatschappij niet spontaan in verband brengt met telefonie of breedbandinternet.BB

© 2007 Mediafin

Publicatie: De Tijd
Publicatiedatum: 29 november 2007
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer
Provider

Ik ken die interactiviteit wel, maar ik gebruik het niet omdat het gewoon veel te duur is.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

Zal wel bij veel mensen zijn. Hetzelfde hier he, als je vantegenwoordig bij elke wedstrijd eens wilt stemmen, is dat direct alweer 20 EUR per maand erbij, hetzelfde bij films huren. 6 EUR per film :s
Zambo
Elite Poster
Elite Poster
Provider

lithion schreef:Ik ken die interactiviteit wel, maar ik gebruik het niet omdat het gewoon veel te duur is.
inderdaad te duur ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Nochtans laat TN uitschijnen dat de interactieve diensten een enorm succes zijn, al heb ik eerder de indruk dat men een hype tracht te creeeren. Gebruik je het niet dan ben je niet hip... (en zorg je ook niet voor extra inkomsten).
stefke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer
Provider

Ben zeer blij dat dit neit bij TV Vlaanderen is. Met kinderen zou de rekening snel oplopen vrees ik.

Druk op ... en je rekening loopt op. Filmken kijken, 6€ iwatch min 3€ voor een soapaflevering...

Dan mag je gaan werken voor dat interactieve...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer
Provider

stefke schreef:Ben zeer blij dat dit neit bij TV Vlaanderen is. Met kinderen zou de rekening snel oplopen vrees ik.

Druk op ... en je rekening loopt op. Filmken kijken, 6€ iwatch min 3€ voor een soapaflevering...
Er zit wel een beveiliging op dmv een pincode. Je kan dus niet zomaar films bestellen.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:
Provider

Het enige wat ik gebruik is het gratis nieuws/weerbericht op aanvraag. Dan kan je alle saaie stukken (sport ed) doorspoelen ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer
Provider

lithion schreef:Ik ken die interactiviteit wel, maar ik gebruik het niet omdat het gewoon veel te duur is.
Volgend jaar hebben we die hier ook door de overname van TN dit ook.
Maar gaat ook maar beperkt gebruikt worden wegens, inderdaad, te duur.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider

devilkin schreef:Het enige wat ik gebruik is het gratis nieuws/weerbericht op aanvraag. Dan kan je alle saaie stukken (sport ed) doorspoelen ;)
Indeed ik gebruik het ook enkel daarvoor en af en toe eens de gratis film bekijken :-D
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb enkel de digibox van telenet , ik heb hun vriendelijk bedankt voor de rest van die rommel (plankje met modem, etc...) VEEL TE DUUR!
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”