Omdat Delhaize haar winkels gloeilampvrij gaat maken naar aanleiding van de acties van Greenpeace had ik een email gestuurd naar hen. Mijn vraag ging over de mogelijke alternatieven op plaatsen zoals toiletten, garage, zolder. Want geen gloeilampen meer kunnen kopen is één ding maar iets anders in de plaats kunnen hangen een ander.
Ongeveer een uur na het versturen van mijn vraag kreeg ik het volgende:
Hartelijke dank voor uw mail en uw interesse in onze Weer de Peer actie.
Als u alle lampen die gemiddeld drie kwartier per dag branden door
spaarlampen vervangt, halveert u daarmee het energieverbruik voor de
verlichting. Ook bij lampen die korter branden loont het de moeite om
spaarlampen te gebruiken Het zogezegde meerverbruik bij veelvuldig
opstarten is te verwaarlozen gezien de stroomstoot bij de opstart van
een spaarlamp slechts 1/120ste van een seconde bedraagt. De hoeveelheid
energie die daarbij wordt verbruikt stemt dan ook slechts overeen met
enkele seconden normale werking. Extreem gesteld is het uitschakelen
gedurende 5 seconden dus nog steeds energiezuiniger dan te laten
branden. De terugverdientijd wordt dan wel langer.
Op de website http://www.topten.be kan u een klassement terugvinden van
de beste spaarlampen. Bij de variabelen zijn ook de aan- en
uitschakelingen meegerekend. Daar kan u dus goed vergelijken welke
spaarlamp het beste is voor zulke plaatsen.
Tegenwoordig zijn er ook modellen die onmiddelijk fel verlichten.
Ik hoop da dit antwoord u verder helpt.
Moest u nog vragen hebben aarzel dan niet ons terug te contacteren.
Ik neem aan dat de iets zeldzamere lampen op topten.be wel te vinden zullen zijn in Brico-IT. Een traploze dimmer zou me ook wel interesseren als dat niet teveel installatiewerk/geld zou kosten.
Heeft iemand hier eigenljk ervaring met spaarlampen die je ook op plaatsen kan zetten waar het licht zeer frequent aan en uitgaat?
Weer de peer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 30 keer
Heb overlaatst een informatie-avond gehad van Memostar (Memorex), die konden mij vertellen dat de nieuwe generatie spaarlampen overal kunnen gebruikt. Ook in plaatsen waar het licht maar even brandt.
Vroeger was het misschien zo dat het niet echt spaarzaam was om op een plaats zoals het toilet een spaarlamp te hangen, maar nu in elk geval niet.
Vroeger was het misschien zo dat het niet echt spaarzaam was om op een plaats zoals het toilet een spaarlamp te hangen, maar nu in elk geval niet.
- Jan_B
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 13 keer
Mijn probleem met spaarlampen (die ik vrijwel overal hangen heb) is dat ze pas na ca. 30 sec a 1 minuut voldoende licht geven.Pengu schreef: Vroeger was het misschien zo dat het niet echt spaarzaam was om op een plaats zoals het toilet een spaarlamp te hangen, maar nu in elk geval niet.
Soms heel frustrerend - bv in de babykamer waar ik onmiddelijk wil zien wat er aan de hand is als de kleine huilt. Ik heb daar dan ook terug normale gloeilampen hangen.
Jan
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
zet jij je kleine dan in de donker in de badkamer?Jan_B schreef:Mijn probleem met spaarlampen (die ik vrijwel overal hangen heb) is dat ze pas na ca. 30 sec a 1 minuut voldoende licht geven.Pengu schreef: Vroeger was het misschien zo dat het niet echt spaarzaam was om op een plaats zoals het toilet een spaarlamp te hangen, maar nu in elk geval niet.
Soms heel frustrerend - bv in de babykamer waar ik onmiddelijk wil zien wat er aan de hand is als de kleine huilt. Ik heb daar dan ook terug normale gloeilampen hangen.
Jan
- Jan_B
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 13 keer
Dafke schreef:zet jij je kleine dan in de donker in de badkamer?Jan_B schreef:Mijn probleem met spaarlampen (die ik vrijwel overal hangen heb) is dat ze pas na ca. 30 sec a 1 minuut voldoende licht geven.Pengu schreef: Vroeger was het misschien zo dat het niet echt spaarzaam was om op een plaats zoals het toilet een spaarlamp te hangen, maar nu in elk geval niet.
Jan

Babykamer, niet badkamer.