Hallo,
ik ben de mogelijkheden van een Fritzbox aan het bekijken, en op hun site lees ik het volgende:
"Up to 3 connections for wired and wireless phones, fax and answering machines."
Betekent dit dat ik tot 3 telefoontoestellen kan aansluiten, en met alle 3 die toestellen op hetzelfde moment kan bellen naar verschillende nummers?
Zoja, wat gebeurt er als je met 2 toestellen belt, en er komt een inkomende oproep? Rinkelt de telefoon dan enkel bij het vrije toestel?
Ik veronderstel dat uitgaande oproepen met zo'n fritzbox via SIP gaan, en inkomende nog steeds met de bestaande belgacom-lijn, of ben ik mis?
Wat als ik 4 of 5 toestellen heb om aan te sluiten op de fritzbox? Is dat niet mogelijk, of kan het zoals ik nu doe op de belgacom-lijn (dus gewoon aftakken)?
En tenslotte vraag ik me nog het volgende af:
Kan je een uitgaande oproep laten vooraf gaan door een code of zo dat je moet intoetsen op je telefoon? Ik veronderstel dat dat wel een toepassing zal zijn die de SIP moet aanbieden als ze al bestaat.
De bedoeling in de praktijk is dat ik voIP wil gebruiken voor 2 gezinnen onder 1 dak. 't Zou handig zijn voor de berekening van de prijs mocht ieder gezin over een eigen code kunnen beschikken, waarna je op de factuur kan zien wie voor hoeveel gebeld heeft.
Fritzbox: meer dan 3 telefoontoestellen mogelijk?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Ja.Peter3 schreef:"Up to 3 connections for wired and wireless phones, fax and answering machines."
Betekent dit dat ik tot 3 telefoontoestellen kan aansluiten, en met alle 3 die toestellen op hetzelfde moment kan bellen naar verschillende nummers?
Uiteraard kan je slechts één gesprek voeren via uw vaste lijn (je hebt immers slechts één vaste lijn), qua VOIP kan je tot 10 providers programmeren en ook tegelijk gebruiken (zelfs dezelfde account, als de provider dit toelaat). Dus in dit geval zijn uitgaande gesprekken via VOIP te preferen.
Dat kan je instellen. Voor elke binnenlijn kan je kiezen op welke inkomende lijnen hij moet reageren. Je kan ook instellen wat er moet gebeuren als dat bewuste toestel in gesprek is (bezettoon zenden, ofwel signaal 2de oproep laten horen, enz).Peter3 schreef:Zoja, wat gebeurt er als je met 2 toestellen belt, en er komt een inkomende oproep? Rinkelt de telefoon dan enkel bij het vrije toestel?
Ook dat kan je instellen naar keuze. Zowel voor inkomende als voor uitgaande gesprekken kan je kiezen of ze via VOIP of via uw vaste lijn verlopen. Je kan een bepaalde binnenlijn ook op meerdere lijnen laten reageren (bvb zowel vaste lijn als voip provider x en y).Peter3 schreef:Ik veronderstel dat uitgaande oproepen met zo'n fritzbox via SIP gaan, en inkomende nog steeds met de bestaande belgacom-lijn, of ben ik mis?
Uiteraard kan je meerdere telefoontoestellen parallel aansluiten, maar dan kan je ze niet meer onafhankelijk gebruiken (er zijn 3 onafhankelijke analoge binnenlijnen beschikbaar).Peter3 schreef:Wat als ik 4 of 5 toestellen heb om aan te sluiten op de fritzbox? Is dat niet mogelijk, of kan het zoals ik nu doe op de belgacom-lijn (dus gewoon aftakken)?
Om meer dan 3 analoge telefoontoestellen onafhankelijk te gebruiken, kan je nog 8 ISDN telefoontoestellen aan de Fritz!box hangen, ofwel een ISDN naar analoog omzetter met daar dan de analoge telefoontoestellen achter.
Je bedoelt carrier preselection? Ook dat kan uiteraard. Je kan zelfs die codes in de Fritz!box programmeren, zodat je ze niet zelf meer hoeft in te geven (via belregels in funktie van het gedraaide nummer kan je de goedkoopste instellen; echter per binnenlijn is dit niet apart instelbaar).Peter3 schreef: En tenslotte vraag ik me nog het volgende af:
Kan je een uitgaande oproep laten vooraf gaan door een code of zo dat je moet intoetsen op je telefoon? Ik veronderstel dat dat wel een toepassing zal zijn die de SIP moet aanbieden als ze al bestaat.
)
Er zijn verschillende mogelijkheden, zelfs zonder carrier preselection. Je kan bijvoorbeeld de 1ste binnenlijn van de Fritz!box gebruiken voor gezin 1, en de 2de binnenlijn voor gezin 2. En dan bvb instellen dat de telefoons aan de eerste lijn reageren op de vaste lijn, en voor uitgaande gesprekken ook de vaste lijn (of voip provider x) gebruiken. En de telefoon aan de tweede lijn enkele laten reageren op inkomende gesprekken van voip provider y, en uitgaande gesprekken via voip provider z laten gaan... The sky is the limitPeter3 schreef: De bedoeling in de praktijk is dat ik voIP wil gebruiken voor 2 gezinnen onder 1 dak. 't Zou handig zijn voor de berekening van de prijs mocht ieder gezin over een eigen code kunnen beschikken, waarna je op de factuur kan zien wie voor hoeveel gebeld heeft.
De fritz!box is ook een telefooncentrale, dus doorschakelen enz is ook mogelijk.
Bedoel je intern doorschakelen van een inkomende oproep?Edward Valckx schreef: De fritz!box is ook een telefooncentrale, dus doorschakelen enz is ook mogelijk.
Dus bv op toestel A krijg ik een oproep, die bestemd is voor m'n vriendin die haar zaak heeft in een andere ruimte van het huis en ik schakel de oproep door naar toestel B (waar haar zaak is).
Zoja, dan betaal ik niets mits het een inkomende oproep is, ongeacht als ik doorschakel of niet. Correct?
Kan je met het Fritzbox-systeem ook intern naar elkaar bellen? Dus ik bel van toestel A naar toestel B (zonder dat het signaal via internet hoeft te passeren)?
Zoja, dan veronderstel ik wederom dat dit kostenloos is?
PS. Tnx voor de duidelijke en verhelderende info Edward!!
-
- Elite Poster
Correct! Dit is net zoals bij een klassieke telefooncentrale:Peter3 schreef:Correct?
- Je kan gratis intern naar elkaar bellen
- Een binnenkomende oproep die niet voor U beschikbaar is, kan je (gratis) doorschakelen naar een ander intern nummer (eventueel met eerst een aankondiging)
- Je kan bvb ook alle oproepen bestemd voor interne lijn 1 onvoorwaardelijk doorschakelen naar interne lijn 2
- Je kan ook een conferentiegesprek voeren met drie personen (kan zowel met twee interne lijnen en één externe lijn; ofwel met één interne lijn en twee externe lijnen)
Ook leuk is dat je de bij andere telefooncentrales obligate "0" voor een buitenlijn kan weglaten (als je dat wil, het is een optie!). Bij het oppakken van de hoorn krijg je dan meteen de buitenkiestoon. De binnenkiestoon (die iets anders klinkt) krijg je dan door "**" in te drukken; dus via bvb "**2" kan je intern toestel twee draaien. Als je deze optie *niet* instelt, kan je intern toestel 2 gewoon via "2" bereiken, maar dan moet je wel een "0" draaien voor al uw externe nummers. Er zijn echt heel veel instellingen mogelijk...
Twee Fritz!boxen (op verschillende locaties, elk met hun eigen Internet verbinding) kunnen overigens onbeperkt gratis met elkaar bellen. Dit gaat dan via een zogenaamd SIP adres (kan zelfs zonder een VOIP provider, rechtstreeks van IP adres naar IP adres). Heel handig voor als je iemand (in 't buitenland ofzo) heel vaak belt. Lees ook eens over ENUM als deze materie U interesseert (de Fritz!box ondersteunt ook ENUM) ...
Allemaal cool zeg.Edward Valckx schreef:Correct! Dit is net zoals bij een klassieke telefooncentrale:Peter3 schreef:Correct?
- Je kan gratis intern naar elkaar bellen
- Een binnenkomende oproep die niet voor U beschikbaar is, kan je (gratis) doorschakelen naar een ander intern nummer (eventueel met eerst een aankondiging)
- Je kan bvb ook alle oproepen bestemd voor interne lijn 1 onvoorwaardelijk doorschakelen naar interne lijn 2
- Je kan ook een conferentiegesprek voeren met drie personen (kan zowel voor twee interne lijnen en één externe lijn; ofwel met één interne lijn en twee externe lijnen)
Ook leuk is dat je de bij andere telefooncentrales obligate "0" voor een buitenlijn kan weglaten (als je dat wil, het is een optie!). Bij het oppakken van de hoorn krijg je dan meteen de buitenkiestoon. De binnenkiestoon (die iets anders klinkt) krijg je dan door "**" in te drukken; dus via bvb "**2" kan je intern toestel twee draaien. Als je deze optie *niet* instelt, kan je intern toestel 2 gewoon via "2" bereiken, maar dan moet je wel een "0" draaien voor al uw externe nummers. Er zijn echt heel veel instellingen mogelijk...
Kan quasi alles van wat ik verlang.
Vraag me nog af als hij het volgende kan:
Ik krijg een binnenkomende oproep en wil die na bv 5 belsignalen laten doorschakelen naar de gsm.
Kan de Fritzbox dit voor oproepen die binnenkomen op het Belgacomsignaal?
En kan de Fritzbox dit ook voor oproepen die binnenkomen via VoIP (waarbij je dus een VoIP-nummer hebt)?
-
- Elite Poster
Geen probleem... Je kan naar keuze doorschakelen:Peter3 schreef:Vraag me nog af als hij het volgende kan:
Ik krijg een binnenkomende oproep en wil die na bv 5 belsignalen laten doorschakelen naar de gsm.)
- onmiddellijk
- vertraagd (de tijd kan je echter niet instellen, is een aantal seconden)
- bij bezet
- vertraagd bij bezet
- parallel call (ook leuk! GSM rinkelt gewoon méé... ofwel een fritz!box op een compleet andere lokatie
- als de "do not disturb" actief is (de "do not disturb" kan je bvb 's nachts instellen tussen bepaalde uren)
Ja, dit kan voor oproepen die binnenkomen op uw Belgacom lijn of op uw VOIP lijn.Peter3 schreef:Kan de Fritzbox dit voor oproepen die binnenkomen op het Belgacomsignaal?
En kan de Fritzbox dit ook voor oproepen die binnenkomen via VoIP (waarbij je dus een VoIP-nummer hebt)?
PS. Uw Belgacomlijn kan uiteraard slechts één gesprek tegelijk verwerken, dus moet je in dit geval een VOIP lijn voor het uitgaande (oproep naar GSM) gesprek gebruiken. Via VOIP kan je zowel tegelijk inkomend als uitgaand een gesprek voeren.
Kijk hier eens:saffie schreef:Leuk, m'n pa zoekt ook zo'n systeem, wat is het prijskaartje hiervan?
Is alles makkelijk zelf te installeren?
http://www.netfoon-voip.be/
Heb er al 2 besteld van 189 euro (adslmodem, router, voip en draadloos internet); een derde zal ik straks bestellen voor een vriend.
Als er geen draadloos internet moet zijn kost hij 159 euro.
Let wel op dat je type 'annex A' neemt voor analoge lijnen en 'annex B' voor isdn-lijnen.
Bij die van 189 euro kan je tot 3 gewone telefoontoestellen aansluiten (bij het 3e toestel heb je volgens mij wel nog een adapter-kabel nodig), bij die van 159 euro maar 2.
Na 2 dagen ligt het bij u thuis via DHL (prijs hierboven is incl. btw en verzendkosten).
Als je geen twee linkerhanden hebt, valt de installatie best wel mee. Er zit een duidelijk schema bij hoe je de kabels moet aansluiten.
De instellingen in de router van je adsl-gegevens vallen ook best mee, dankzij de bijgeleverde cdrom. Er start een wizard zodra je de cdrom in je pc steekt en je volgt gewoon de stappen.
De instellingen van uw voipprovider die je ook in de Fritzbox moet ingegeven was iets minder evident omdat ik eerst een probleem had met een 'internet number' dat ik moest ingeven. Maar blijkbaar kon ik daar gewoon mijn vast nummer op ingeven. Het was voor mij dus even niet duidelijk wat ik moest ingeven, maar blijkbaar was dat nummer dus niet zo van belang.
Maar voor de rest gewoon je login en wachtwoord ingeven en dan eens testen als de boel werkt.
Bij je Fritzbox-instellingen kan je ook zien wanneer, naar wie, hoelang er gebeld werd.
Ik gebruik momenteel voipcheap en dat werkt tot nu toe redelijk vlot: gratis naar alle vaste lijnen en 0.143/min naar gsm.
Enige minpunt tot nu toe van de Fritzbox is dat ik wat ruis heb als ik een oproep krijg.
Dus bellen = geen ruis.
Opgebeld worden = lichte ruis op de lijn.
Zie ook een draad van mij op forum be.comp.internet en be.telecom
PS. Die 189 euro is de prijs met een usb-stick voor draadloos internet.Peter3 schreef:
Kijk hier eens:
Heb er al 2 besteld van 189 euro (adslmodem, router, voip en draadloos internet); een derde zal ik straks bestellen voor een vriend.
Maar praktisch alle laptops hebben nu al een draadloos internet-adapter aan boordt. Dus is een stick overbodig, en dan kost die Fritzbox 179 euro (zonder de stick dus).
't Voordeel van dat stickje is wel dat je niets zelf moet doen van instellingen op je laptop of pc. Gewoon het stickje enkele seconden in je Fritzbox steken, daarna enkele seconden in je laptop en je kan draadloos surfen op internet.
-
- Elite Poster
Als je een VOIP provider gebruikt die je geen nummer levert (zoals voipcheap tegenwoordig), dan kan je daar inderdaad een willekeurig nummer ingeven. Enkel de loginnaam en het wachtwoord zijn dan van belang. Dit "virtuele" nummer kan je dan als referentie gebruiken in bijvoorbeeld de belregels (om te bepalen via welke operator hij moet bellen voor welke bestemming) of om per telefoontoestel aan te geven op welke nummers hij moet reageren. Ik zou toch niet hetzelfde kiezen als uw vast toestel, want dat is wel wat verwarrend.Peter3 schreef:De instellingen van uw voipprovider die je ook in de Fritzbox moet ingegeven was iets minder evident omdat ik eerst een probleem had met een 'internet number' dat ik moest ingeven. Maar blijkbaar kon ik daar gewoon mijn vast nummer op ingeven. Het was voor mij dus even niet duidelijk wat ik moest ingeven, maar blijkbaar was dat nummer dus niet zo van belang.
Vermoedelijk gebruik je de vaste lijn voor inkomende gesprekken, en de voipcheap voor uitgaande? Vreemd, ik heb geen last van extra ruis...Peter3 schreef: Enige minpunt tot nu toe van de Fritzbox is dat ik wat ruis heb als ik een oproep krijg.
Dus bellen = geen ruis.
Opgebeld worden = lichte ruis op de lijn.
Even wat muggeziften dat dat geen fora zijn, maar wel nieuwsgroepen .Peter3 schreef: Zie ook een draad van mij op forum be.comp.internet en be.telecom
Ja, zo verlopen de gesprekken inderdaad.Edward Valckx schreef:
Vermoedelijk gebruik je de vaste lijn voor inkomende gesprekken, en de voipcheap voor uitgaande? Vreemd, ik heb geen last van extra ruis...
Heb sterke vermoedens dat het door de Fritzbox is.
Zal nog eens een aantal andere testen doen.
Los van de terminologie en van de manier waarop de berichten geplaatst en beheerd worden lijken beiden me hetzelfde.Edward Valckx schreef: Even wat muggeziften dat dat geen fora zijn, maar wel nieuwsgroepen .
Whatever, 'k vind beiden nuttige dingen.
-
- Elite Poster
Welke codec gebruik je voor de VOIP gesprekken? Je kan best G711 prefereren (minste compressie; 64 kbps bandbreedte; wordt ook wereldwijd voor het PSTN gebruikt).Peter3 schreef:Ja, zo verlopen de gesprekken inderdaad.Edward Valckx schreef:
Vermoedelijk gebruik je de vaste lijn voor inkomende gesprekken, en de voipcheap voor uitgaande? Vreemd, ik heb geen last van extra ruis...
Heb sterke vermoedens dat het door de Fritzbox is.
Zal nog eens een aantal andere testen doen.
Eventueel eens een andere voip provider proberen...
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
hier staan ze wel iets goedkoperPeter3 schreef:Kijk hier eens:saffie schreef:Leuk, m'n pa zoekt ook zo'n systeem, wat is het prijskaartje hiervan?
*knip*
Mja, 0,24 euro goedkoper en de verzending duurt 4 dagen met de Post.-=RoG=-Duupje schreef:hier staan ze wel iets goedkoperPeter3 schreef:Kijk hier eens:saffie schreef:Leuk, m'n pa zoekt ook zo'n systeem, wat is het prijskaartje hiervan?
*knip*
Bij Tornado waar ik ze bestelt heb (http://www.netfoon-voip.be/) duurt het 2 dagen met DHL.
Ja die Fritzboxen zijn fenomenaal.
Die Fritzboxen worden ook bij ons op de firma gebruikt.
Ik kan eventueel de Fritzbox 7140 leveren voor 169 € incl btw en de Fritzbox Fon voor 89 €.
Met factuur natuurlijk.
Versturen kan, ophalen ook (regio Turnhout).
Die Fritzboxen worden ook bij ons op de firma gebruikt.
Ik kan eventueel de Fritzbox 7140 leveren voor 169 € incl btw en de Fritzbox Fon voor 89 €.
Met factuur natuurlijk.
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Nog geen 50km verder (ja, de grens over) kan je hem ophalen aan 20€ minder, ook met factuur.Insom schreef:Ik kan eventueel de Fritzbox 7140 leveren voor 169 € incl btw en de Fritzbox Fon voor 89 €.
-
- Elite Poster
Uw firma heeft dus voldoende aan 2 analoge binnenlijnen?!Insom schreef:Die Fritzboxen worden ook bij ons op de firma gebruikt.
Aha, sluikreclameInsom schreef:Ik kan eventueel de Fritzbox 7140 leveren voor 169 € incl btw en de Fritzbox Fon voor 89 €.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
- Contacteer:
Het is niet dat die te koop loopt voor welk bedrijf die werktEdward Valckx schreef:Uw firma heeft dus voldoende aan 2 analoge binnenlijnen?!Insom schreef:Die Fritzboxen worden ook bij ons op de firma gebruikt.
Aha, sluikreclameInsom schreef:Ik kan eventueel de Fritzbox 7140 leveren voor 169 € incl btw en de Fritzbox Fon voor 89 €.
Edward, las net bovenstaande en vroeg me af als je weet hoe je zoiets instelt.Edward Valckx schreef: Twee Fritz!boxen (op verschillende locaties, elk met hun eigen Internet verbinding) kunnen overigens onbeperkt gratis met elkaar bellen. Dit gaat dan via een zogenaamd SIP adres (kan zelfs zonder een VOIP provider, rechtstreeks van IP adres naar IP adres). Heel handig voor als je iemand (in 't buitenland ofzo) heel vaak belt. Lees ook eens over ENUM als deze materie U interesseert (de Fritz!box ondersteunt ook ENUM) ...
Wij kennen nl iemand die ook een 7170 heeft, en wij bellen nogal veel naar elkaar.
-
- Elite Poster
Er zijn een aantal manieren om dit te verwezenlijken, maar ik heb het als volgt gedaan:Peter3 schreef:Edward, las net bovenstaande en vroeg me af als je weet hoe je zoiets instelt.Edward Valckx schreef: Twee Fritz!boxen (op verschillende locaties, elk met hun eigen Internet verbinding) kunnen overigens onbeperkt gratis met elkaar bellen. Dit gaat dan via een zogenaamd SIP adres (kan zelfs zonder een VOIP provider, rechtstreeks van IP adres naar IP adres). Heel handig voor als je iemand (in 't buitenland ofzo) heel vaak belt. Lees ook eens over ENUM als deze materie U interesseert (de Fritz!box ondersteunt ook ENUM) ...
Wij kennen nl iemand die ook een 7170 heeft, en wij bellen nogal veel naar elkaar.
De bedoeling is de gesprekken niet meer via het klassieke telefoonnetwerk te laten verlopen, maar volledig over het Internet. Naast het feit dat het gratis is, heb je ook het voordeel dat je volledig vrij bent in de keuze van codec die je onderling gebruikt (bvb de breedband G.722 codec is dan geen probleem, tenminste als beide partijen dit ondersteunen (Fritz!box niet, sommige IP phones wel)).
Enfin; je hebt een SIP URI nodig per fritz!box. Dat is een soort van telefoonnummer in de vorm van een email adres. Indien je bij 3starsnet zit, heb je dit al ([email protected]). Anders moet je bvb bij voipuser.org een account registreren (gratis; je krijgt dan een SIP URI in de vorm van [email protected]) en die vervolgens gebruiken in je Fritz!box.
Je kan nu twee dingen doen:
- Nu kan je de SIP URI van de andere Fritz!box in uw "short dial list" zetten (bvb **700 verwijst naar de SIP URI van de andere). Als je nu **700 draait, zal de Fritz!box deze SIP URI opbellen.
- via ENUM: stel alle 2 ENUM in op uw Fritz!boxen, en registreer uw telefoonnummers bij www.e164.org. Op deze site geef je aan dat uw telefoonnummer ook bereikt kan worden via de SIP URI van hierboven. Elk nummer die je vanaf nu vormt zal gecheckt worden bij e164.org om te zien of er soms een gratis manier is om deze te bereiken (dus via SIP URI) ipv via het klassieke telefoonnet. Dus om de andere Fritz!box te bellen draai je gewoon zijn normale telefoonnummer. Op de achtergrond zal het dan via SIP URI gratis verlopen (je kan in de log van de Fritz!box zien of het wel degelijk zo verloopt).
Hoe meer telefoonnummers geregistreerd worden bij e164.org, hoe vaker je mensen gratis kan opbellen. En koop enkel SIP clients (Fritz!box, IP phones, ...) die ENUM compatibel zijn
Dit zou eigenlijk een apart topic moeten zijn