Instabiliteit
Kriep schreef:Het lijkt mij dat het een beetje weggesmeten geld is als je een nieuwe router koopt -_-
Dat zou ik zelf ook vinden, daarom net een andere oplossing gevonden.
M'n tante heeft ook een ADSL connectie, en haar verbinding is elke keer op de kop 36u verbonden. Morgen eens een dagje wisselen van kastje, en dan zien we zo waar de fout ligt...
Rafael schreef:Kriep schreef:Het lijkt mij dat het een beetje weggesmeten geld is als je een nieuwe router koopt -_-
Dat zou ik zelf ook vinden, daarom net een andere oplossing gevonden.
M'n tante heeft ook een ADSL connectie, en haar verbinding is elke keer op de kop 36u verbonden. Morgen eens een dagje wisselen van kastje, en dan zien we zo waar de fout ligt...
dat is normaal. Belgacom verbreekt de verbinding automatisch na 36 uur.
hellsnake schreef:dat is normaal. Belgacom verbreekt de verbinding automatisch na 36 uur.
Daar ben ik me van bewust, ik bedoelde maar, als haar kastje hier staat, en het hier nog steeds uitvalt, en ginds niet met mijn kastje, is het overduidelijk waar de fout ligt... Want bij haar werkt het al maanden perfect..
Update:
Ik geloof dat ik nu helemaal gek word. Ik heb tijdelijk mijn modem gewisseld met m'n tante om te testen.
Zij heeft een Ovislink, en ik een Sitecom.
Wanneer de Ovislink bij haar staat, is het internet perfect stabiel, elke 36u een normale uitval. De Topcom hier, geeft uitval op willekeurige momenten.
Wanneer de Ovislink nu hier staat, is er geen probleem, en is het tot nu toe stabiel (verbonden sinds gisteren, 19u, op dit moment dus een 27u.) De Topcom doet ginds ook niet moeilijk, en ook zij is ondertussen 27u verbonden.
Waar ligt nu de fout? Ik begrijp er helemaal niets van, en hoop dat er alsnog dingen foutlopen, ofwel hier, ofwel ginds... Maar als beide verbindingen keurig 36u halen, voor de rest van de week, ben ik echt ten einde raad.
Ik geloof dat ik nu helemaal gek word. Ik heb tijdelijk mijn modem gewisseld met m'n tante om te testen.
Zij heeft een Ovislink, en ik een Sitecom.
Wanneer de Ovislink bij haar staat, is het internet perfect stabiel, elke 36u een normale uitval. De Topcom hier, geeft uitval op willekeurige momenten.
Wanneer de Ovislink nu hier staat, is er geen probleem, en is het tot nu toe stabiel (verbonden sinds gisteren, 19u, op dit moment dus een 27u.) De Topcom doet ginds ook niet moeilijk, en ook zij is ondertussen 27u verbonden.
Waar ligt nu de fout? Ik begrijp er helemaal niets van, en hoop dat er alsnog dingen foutlopen, ofwel hier, ofwel ginds... Maar als beide verbindingen keurig 36u halen, voor de rest van de week, ben ik echt ten einde raad.
Mja, der zijn altijd wel factoren die "ongrijpbaar" zijn he, een zekere willekeur, geluk, wat ge het ook noemt.
Zoals met de Belkin routers en Dommel.
Het beste is om je der bij neer te leggen, en als je veel gelukt heb vind je de oorzaak of een verklaring (veel) later wel eens.
Ik heb zo iets voor met Maxtor harde schijven VB, vrienden van mij hebben geen probs er mee, maar het lijkt wel of elke Maxtor die ik koop het na een dag, een paar weken, een half jaar tops af laat weten.
Zoals met de Belkin routers en Dommel.
Het beste is om je der bij neer te leggen, en als je veel gelukt heb vind je de oorzaak of een verklaring (veel) later wel eens.
Ik heb zo iets voor met Maxtor harde schijven VB, vrienden van mij hebben geen probs er mee, maar het lijkt wel of elke Maxtor die ik koop het na een dag, een paar weken, een half jaar tops af laat weten.
awel, daar kannek u een simpel antwoord op geven
sommige modems zijn gevoeliger dan andere voor uitval, uwe modem zal daar vrij gevoelig voor zijn, maar aangezien de lijn waar die nu op hangt beter is, valt die ook niet uit.
De modem die je nu op je lijn hebt hangen zal daar minder gevoelig voor zijn, en valt dus ook niet uit
sommige modems zijn gevoeliger dan andere voor uitval, uwe modem zal daar vrij gevoelig voor zijn, maar aangezien de lijn waar die nu op hangt beter is, valt die ook niet uit.
De modem die je nu op je lijn hebt hangen zal daar minder gevoelig voor zijn, en valt dus ook niet uit
Update:
De 36u zijn om. Hier is de verbinding keurig uitgevallen op op de kop 36u, bij m'n tante nog steeds niet. Zij is dus al langer dan 36u verbonden, nu snap ik er echt helemaal niets meer van.
Ik zal m'n verdeler maar eens mailen met de hele kwestie, mijn eigen modem moet hier ook werken...
Update om 21u45:
Net gaan controleren bij m'n tante. De verbinding is daar ook perfect na 36u uitgevallen, en is nadien ook niet meer weggevallen.
Het probleem ligt dus duidelijk niet aan mijn modem, eventueel is deze storingsgevoeliger, maar stuk helemaal niet.
Morgen Belgacom nog maar eens bellen, in de hoop tot een overeenkomst te komen.
De 36u zijn om. Hier is de verbinding keurig uitgevallen op op de kop 36u, bij m'n tante nog steeds niet. Zij is dus al langer dan 36u verbonden, nu snap ik er echt helemaal niets meer van.
Ik zal m'n verdeler maar eens mailen met de hele kwestie, mijn eigen modem moet hier ook werken...
Update om 21u45:
Net gaan controleren bij m'n tante. De verbinding is daar ook perfect na 36u uitgevallen, en is nadien ook niet meer weggevallen.
Het probleem ligt dus duidelijk niet aan mijn modem, eventueel is deze storingsgevoeliger, maar stuk helemaal niet.
Morgen Belgacom nog maar eens bellen, in de hoop tot een overeenkomst te komen.
Update:
Goed, uiteindelijk Belgacom nog eens kunnen bellen, dit was een tijdje blijven liggen.
Zij blijven volharden dat mijn lijn PERFECT in orde is, en het mijn modem is. Ook nadat ik vermeld een andere modem gebruikt te hebben, die het ook deed, blijft het mijn modem. Volgens hun PCs is het elke keer mijn modem die de verbinding verbreekt, misschien doet deze dat als het signaal te slecht wordt? Ik vat het niet, ik heb ondertussen al 5 modems gehad, en ben nog steeds niet van het probleem af, en een nieuwe Philips kopen van hen, zie ik niet zitten. (Heb ik ook al gehad, en deed het ook)
Een 2de probleem aangekaard, wanneer mensen ons opbellen, is het 9/10 keer gekraak, moet je de oproep beëindigen, en opnieuw proberen. Dit ligt dus ook wéér aan mijn modem volgens hen.
Enkele waardes uit mijn modem, ik weet niet wat deze allemaal betekenen, maar sommigen zien er misschien wat in.
Goed, uiteindelijk Belgacom nog eens kunnen bellen, dit was een tijdje blijven liggen.
Zij blijven volharden dat mijn lijn PERFECT in orde is, en het mijn modem is. Ook nadat ik vermeld een andere modem gebruikt te hebben, die het ook deed, blijft het mijn modem. Volgens hun PCs is het elke keer mijn modem die de verbinding verbreekt, misschien doet deze dat als het signaal te slecht wordt? Ik vat het niet, ik heb ondertussen al 5 modems gehad, en ben nog steeds niet van het probleem af, en een nieuwe Philips kopen van hen, zie ik niet zitten. (Heb ik ook al gehad, en deed het ook)
Een 2de probleem aangekaard, wanneer mensen ons opbellen, is het 9/10 keer gekraak, moet je de oproep beëindigen, en opnieuw proberen. Dit ligt dus ook wéér aan mijn modem volgens hen.
Enkele waardes uit mijn modem, ik weet niet wat deze allemaal betekenen, maar sommigen zien er misschien wat in.
Downstream Upstream
SNR Margin: 7.5 db 20.0 db
Line Attenuation: 55.0 db 25.5 db
-
- Elite Poster
- Berichten: 1621
- Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
- Twitter: goendi
- Locatie: Antwerpen
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Check de filter of je binnenbekabeling. Gekraak op toestel kan niet met de modem te maken hebben. Je downstream ruiswaarden indiceren wel dat er ergens iets mis is met je bekabeling.
Goendi schreef:Check de filter of je binnenbekabeling. Gekraak op toestel kan niet met de modem te maken hebben. Je downstream ruiswaarden indiceren wel dat er ergens iets mis is met je bekabeling.
Splitter en binnenbekabeling zijn compleet vernieuwd, alsook de modem.
Kabels & splitter: 1x
Modem: 4x
-
- Elite Poster
- Berichten: 1621
- Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
- Twitter: goendi
- Locatie: Antwerpen
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Technieker laten langskomen dan.... Als het effectief binnenbekabeling is, zal dat waarschijnlijk wel kosten meebrengen. Het is echter niet gezegd dat er geen andere oorzaak kan zijn.
Goendi schreef:Technieker laten langskomen dan.... Als het effectief binnenbekabeling is, zal dat waarschijnlijk wel kosten meebrengen. Het is echter niet gezegd dat er geen andere oorzaak kan zijn.
Modem rechtstreeks aan het kastje in de muur aangesloten, met de bijgeleverde kabel. (Normaal staat de modem een paar meter verder)
Resultaten:
Downstream Upstream
SNR Margin: 12 db 20.0 db
Line Attenuation: 56 db 25.5 db
Geen verbetering dus, of moet de SNR margin toch zo hoog zijn? Met de andere kabel is deze 7.5 db.
Resultaten met de lange kabel (+- 4m):
Downstream Upstream
SNR Margin: 8.0 db 21.0 db
Line Attenuation: 53.5 db 25.5 db
De SNR margin downstream scheelt redelijk wat (nochtans beide nieuwe kabels), de andere minder. Vormt dat het probleem?
Rafael schreef:De SNR margin downstream scheelt redelijk wat (nochtans beide nieuwe kabels), de andere minder. Vormt dat het probleem?
ja idd dat is het probleem die waarde mag niet lager dan 10 zijn anders mag BGC die lijn niet afleveren
-
- Elite Poster
- Berichten: 1621
- Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
- Twitter: goendi
- Locatie: Antwerpen
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
ja idd dat is het probleem die waarde mag niet lager dan 10 zijn anders mag BGC die lijn niet afleveren
Wat is dat voor zever? Hij sluit zijn modem aan op eerste contact en krijgt noise margin van 12db. Op ander contactpunt is dit 8db. Binnenbekabeling dus... NIETS Belgacom fout?
Funsize schreef:ja idd dat is het probleem die waarde mag niet lager dan 10 zijn anders mag BGC die lijn niet afleveren
Dus ik ben verplicht mijn modem vlak aan de muur te zetten, met een kabeltje van een halve meter, want verder geraak ik dus niet?
Goendi schreef:Wat is dat voor zever? Hij sluit zijn modem aan op eerste contact en krijgt noise margin van 12db. Op ander contactpunt is dit 8db. Binnenbekabeling dus... NIETS Belgacom fout?
Het vreemde is dat dit altijd gewerkt heeft. Misschien het hele topic ook eens doorlopen, dan zie je het prutswerk van Belgacom. De kabel die buiten ligt is echt in ontzettend slechte staat, dus daar zal al best veel verloren op gaan..
-
- Elite Poster
- Berichten: 1621
- Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
- Twitter: goendi
- Locatie: Antwerpen
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Het vreemde is dat dit altijd gewerkt heeft. Misschien het hele topic ook eens doorlopen, dan zie je het prutswerk van Belgacom. De kabel die buiten ligt is echt in ontzettend slechte staat, dus daar zal al best veel verloren op gaan..
12db is meer als voldoende. wat er van paketten verloren gaat kan enkel een meting uitsluiten. Maar het verschil in waarden tussen contact 1 & contact 2 is ruim 4db, genoeg om aan te geven dat er iets mis is met uw binnenbekabeling. Makkelijk om nu te zagen over die kabel nu dat geweten is... Sorry hoor, geen compassie. Heel de topic zagen over kabels, Belgacom en de helpdesk die zegt dat de lijn goed is, en dan plots blijkt dat er een verlies van 4db op een stukje kabel binnenshuis is? Waar ligt de oorzaak dan dacht je?
Goendi schreef:12db is meer als voldoende. wat er van paketten verloren gaat kan enkel een meting uitsluiten. Maar het verschil in waarden tussen contact 1 & contact 2 is ruim 4db, genoeg om aan te geven dat er iets mis is met uw binnenbekabeling. Makkelijk om nu te zagen over die kabel nu dat geweten is... Sorry hoor, geen compassie. Heel de topic zagen over kabels, Belgacom en de helpdesk die zegt dat de lijn goed is, en dan plots blijkt dat er een verlies van 4db op een stukje kabel binnenshuis is? Waar ligt de oorzaak dan dacht je?
Er zijn 2 techniekers hier geweest en 2 lasploegen. De techniekers meten direct aan het kastje in huis. Beiden gaven aan dat de lijn ontzettend slecht was, dan moet jij me niet gaan vertellen dat er de hele tijd niets met de lijn mis was.
Maar goed, ik zal de proef op de som nemen, en de modem een paar dagen vlak aan het kastje zetten. Ik ben er reuze benieuwd naar.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1621
- Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
- Twitter: goendi
- Locatie: Antwerpen
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Er zijn 2 techniekers hier geweest en 2 lasploegen. De techniekers meten direct aan het kastje in huis. Beiden gaven aan dat de lijn ontzettend slecht was, dan moet jij me niet gaan vertellen dat er de hele tijd niets met de lijn mis was.
Je moet lezen wat ik zeg. Ik heb nergens beweerd dat er nooit iets mis was geweest met de lijn, ik geef enkel aan dat die 4db marge een probleem binnenshuis is. Ook heb je echt niet te klagen over uw kabel. Je beweert net nog dat die superslecht is, maar als er twee lasploegen zijn langsgekomen en die noise margin staat op 12db, dan is die kabel dus gerepareerd, en hebben ze overschot van gelijk dat ze U melden dat de oorzaak bij uw apparatuur ligt. En dat laatste is nu dus gebleken: aan eerste contactpunt is je noise margin sterk verbetert.
Goendi schreef:Je moet lezen wat ik zeg. Ik heb nergens beweerd dat er nooit iets mis was geweest met de lijn, ik geef enkel aan dat die 4db marge een probleem binnenshuis is. Ook heb je echt niet te klagen over uw kabel. Je beweert net nog dat die superslecht is, maar als er twee lasploegen zijn langsgekomen en die noise margin staat op 12db, dan is die kabel dus gerepareerd, en hebben ze overschot van gelijk dat ze U melden dat de oorzaak bij uw apparatuur ligt. En dat laatste is nu dus gebleken: aan eerste contactpunt is je noise margin sterk verbetert.
Het contactpunt blijft hetzelfde, enkel de kabel niet. Nochtans 2 nieuwe kabels, 1tje van 0,5 meter, bijgeleverd bij de modem, 1tje van +- 4 meter, bijgekocht, omdat ik anders niet tot aan het bureau geraak.
Ik test voorlopig eerst met de modem aangesloten op de 0,5 meter kabel, en een UTP kabel door de living, en de kabel van 4 meter zal ik dan maar moeten gaan inruilen? 4 meter kan toch geen probleem vormen?
Edit:
Maar, dan blijf ik nog steeds met het ruisprobleem zitten op het telefoontoestel, dat zich regelmatig voordoet?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1621
- Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
- Twitter: goendi
- Locatie: Antwerpen
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Ik test voorlopig eerst met de modem aangesloten op de 0,5 meter kabel, en een UTP kabel door de living, en de kabel van 4 meter zal ik dan maar moeten gaan inruilen? 4 meter kan toch geen probleem vormen?
Als dat een kabel is van slechte kwaliteit kan 4 meter een groot probleem vormen.
Maar, dan blijf ik nog steeds met het ruisprobleem zitten op het telefoontoestel, dat zich regelmatig voordoet?
Er is een verschil tussen regelmatig en continu... Als je altijd ruis hebt is er een oorzaak die gebonden is aan fysische elementen (kabels, splitters, aansluiting, ...). Indien het regelmatig (niet continu) is, dan is er een oorzaak bij apparatuur of de correspondent in kwestie.
Goendi schreef:Er is een verschil tussen regelmatig en continu... Als je altijd ruis hebt is er een oorzaak die gebonden is aan fysische elementen (kabels, splitters, aansluiting, ...). Indien het regelmatig (niet continu) is, dan is er een oorzaak bij apparatuur of de correspondent in kwestie.
Dat probleem is niet continu. En ook niet afhankelijk van de correspondent, want het doet zich voor bij eender wie er belt, alleen niet altijd. Voorbeeld: Gisteren probeerde m'n tante naar hier te bellen, 4 pogingen moeten ondernemen. (Vaste lijn) Daarna geen last meer van. Een andere dag belt m'n broer, 2 pogingen moeten ondernemen. (GSM oproep, hij heeft geen vaste lijn) Dus als ik je begrijp, ligt het aan de apparatuur, in dit geval het telefoontoestel hier? (Dat zou geen probleem vormen, dit is gehuurd bij Belgacom)
Goendi schreef:Dus ze bellen zelf naar U? En na enkele pogingen is er geen ruis meer? Of ze kunnen U niet bereiken? Wat gebeurd er juist?
Ze bellen inderdaad naar hier, en héél zelden als we zelf willen bellen. Ik zal even een schemaatje maken.
- Oproep inkomend naar hier, van m'n broer (GSM), woensdag
-- 1ste oproep die hier binnenkomt, hoorn van de haak nemen, enorm hard gekraak, hoorn weer neerleggen.
-- 2de oproep die hier binnenkomt, lukt. Oproep gelukt, en verder geen probleem.
- Oproep inkomend naar hier, van m'n tante (Vaste lijn), zaterdag
-- 1ste oproep die hier binnenkomt, hoorn van de haak nemen, enorm hard gekraak, hoorn weer neerleggen.
-- 2de oproep die hier binnenkomt, hoorn van de haak nemen, enorm hard gekraak, hoorn weer neerleggen.
-- 1ste uitgaande oproep, gekraak, oproep niet mogelijk
-- 3de oproep die hier binnenkomt, hoorn van de haak nemen, enorm hard gekraak, hoorn weer neerleggen.
-- 4de oproep die hier binnenkomt, hoorn van de haak nemen, enorm hard gekraak, hoorn weer neerleggen.
-- 5de oproep die hier binnenkomt, lukt. Oproep gelukt, en verder geen probleem.
- Oproep inkomend naar hier, van m'n oma (vaste lijn), vandaag
-- 1ste oproep die hier binnenkomt, lukt. Oproep gelukt, maar zachtjes gekraak op de achtergrond.
Bijvermelden dat we 3 toestellen hebben staan, 1 Belgacom Maestro 2030, 1 Belgacom Maestro 2056, en 1 ouder toestel, waarvan ik het merk niet ken. De Maestro 2056 wordt effectief gebruikt, de anderen worden nauwelijks gebruikt, staan in de garage, en op de slaapkamer. Ik weet dus niet of het gekraak ook is als we de oproep beantwoorden met een ander toestel.
Goendi schreef:ja idd dat is het probleem die waarde mag niet lager dan 10 zijn anders mag BGC die lijn niet afleveren
Wat is dat voor zever? Hij sluit zijn modem aan op eerste contact en krijgt noise margin van 12db. Op ander contactpunt is dit 8db. Binnenbekabeling dus... NIETS Belgacom fout?
ik zeg toch ook niet dat het bgc hun fout is.
zoals al reeds aangehaald is 12 voldoende maar die 8 niet
Goed, weer een nieuwe kabel gekocht. Blijkbaar zat ik er serieus langs met m'n 4 meter, want deze is dus 7.5 meter. De nieuwe resultaten zijn helaas nog steeds hetzelfde:
Hoe doen anderen dit dan? Het kan toch bijna niet dat jullie modem allemaal vlak aan het kastje waar Belgacom binnenkomt staat?
Downstream Upstream
SNR Margin: 8.5 db 20.0 db
Line Attenuation: 54.5 db 25.0 db
Hoe doen anderen dit dan? Het kan toch bijna niet dat jullie modem allemaal vlak aan het kastje waar Belgacom binnenkomt staat?
Rafael schreef:Goed, weer een nieuwe kabel gekocht. Blijkbaar zat ik er serieus langs met m'n 4 meter, want deze is dus 7.5 meter. De nieuwe resultaten zijn helaas nog steeds hetzelfde:Downstream Upstream
SNR Margin: 8.5 db 20.0 db
Line Attenuation: 54.5 db 25.0 db
Hoe doen anderen dit dan? Het kan toch bijna niet dat jullie modem allemaal vlak aan het kastje waar Belgacom binnenkomt staat?
Jawel hoor, altijd zorgen dat modem zo kort bij ISA staat, (zodat telefoonkabel zo kort mogelijk is) en dan gewoon verder gaan met UTP...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1636
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
- Locatie: N.O.Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
Rafael schreef:Hoe doen anderen dit dan? Het kan toch bijna niet dat jullie modem allemaal vlak aan het kastje waar Belgacom binnenkomt staat?
- Bijlagen
-
- adslaansluiting.jpg
- tbv de foto is de blauwe speedtouch 510 even van een lagere plank gehaald.
Het zwarte modem is een speedtouch 546 - (22.16 KiB) 839 keer gedownload
Vreselijk, net een Belgacom shop bezocht, een speciaal verlengsnoer gekocht, dat volgens de verkoper perfect zou werken voor mijn situatie.
Speciaal twisted of dergelijk, zodat er nauwelijks verliezen zouden optreden.
De resultaten:
Ik ben dus genoodzaakt, na 2-3 jaar ADSL te hebben, en de modem op die plaats, mijn modem op de livingtafel te plaatsen, briljant!
Speciaal twisted of dergelijk, zodat er nauwelijks verliezen zouden optreden.
De resultaten:
Downstream Upstream
SNR Margin: 8.0 db 21.0 db
Line Attenuation: 55.0 db 25.0 db
Ik ben dus genoodzaakt, na 2-3 jaar ADSL te hebben, en de modem op die plaats, mijn modem op de livingtafel te plaatsen, briljant!
-
- Elite Poster
- Berichten: 1621
- Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
- Twitter: goendi
- Locatie: Antwerpen
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Vreselijk, net een Belgacom shop bezocht, een speciaal verlengsnoer gekocht, dat volgens de verkoper perfect zou werken voor mijn situatie.
Speciaal twisted of dergelijk, zodat er nauwelijks verliezen zouden optreden.
Ehm... Ik denk dat de meeste telefoonkabels nu wel twisted zijn... Hoe ik het bij mij doe: UTP door gans het huis, nooit last. Met telefoonkabels zou ik zelf ook problemen hebben... Doe het anders eens omgekeerd? Modem aan contactpunt, UTP tot verder? Wat op zich wel merkwaardig is, is dat het precies met elke kabel een verlies geeft.
Wat betreft dat bellen, gebruik eens één telefoontoestel aan het eerste contactpunt? Is er dan ook ruis? Zo ja, occassioneel?
Goendi schreef:Ehm... Ik denk dat de meeste telefoonkabels nu wel twisted zijn... Hoe ik het bij mij doe: UTP door gans het huis, nooit last. Met telefoonkabels zou ik zelf ook problemen hebben... Doe het anders eens omgekeerd? Modem aan contactpunt, UTP tot verder? Wat op zich wel merkwaardig is, is dat het precies met elke kabel een verlies geeft.
Wat betreft dat bellen, gebruik eens één telefoontoestel aan het eerste contactpunt? Is er dan ook ruis? Zo ja, occassioneel?
Geen idee hoe het net zat, maar de manier waarop de kabels gedraaid zaten, zou speciaal zijn bij deze vertelde de verkoper me. Persoonlijk heb ik er geen idee van, maar de vorige testkabel was in ieder geval niet twisted. En inderdaad, ondertussen al 4 kabels verder, en altijd een gigantisch verlies.
Een UTP leggen tot aan de pc, is mogelijk, die heb ik hier nog wel liggen, hoewel ik het vreselijk onhandig vind met mijn netwerkschijf.
Telefoontoestel zullen we ook eens enkele dagen testen, met enkel de Maestro 2056 dus.
Edit: De helpdesk momenteel nog eens gecontacteerd, mijn snelheid werd weer verlaagd naar 2.2 MBit, en nu is het weer afwachten...
De resultaten in mijn modem geven nu:
Downstream Upstream
SNR Margin: 15.0 db 25.0 db
Line Attenuation: 55.5 db 25.5 db
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Rafael schreef:Goed, weer een nieuwe kabel gekocht. Blijkbaar zat ik er serieus langs met m'n 4 meter, want deze is dus 7.5 meter. De nieuwe resultaten zijn helaas nog steeds hetzelfde:Downstream Upstream
SNR Margin: 8.5 db 20.0 db
Line Attenuation: 54.5 db 25.0 db
Hoe doen anderen dit dan? Het kan toch bijna niet dat jullie modem allemaal vlak aan het kastje waar Belgacom binnenkomt staat?
Nope. Bij mij zit daar minstens 3-4 meter kabel tussen - waarschijnlijk meer, gezien ik niet weest langs waar de buizen hier juist lopen
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- AnD
- Elite Poster
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
- Locatie: Hasselt
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Bij mij komt de telefoon in de kelder binnen en van daar ga ik zo helemaal naar boven, ik denk dat het een 30-tal meter is als het zelfs niet meer is. Ik heb wel een utp kabel gebruikt en dat werkt toch goed.
Even mijn topic kicken...
Op 20 juni 2007 had ik de volgende resultaten in mijn modem:
Ik heb Belgacom nog niet gecontacteerd, door de slechte ervaringen uit het verleden.
Naar mijn mening ga ik weer te horen krijgen dat mijn lijn geweldig goed is, en mijn modem weer stuk is... Of zullen ze me dan maar op 1mbit zetten ipv 2mbit? Iemand suggesties/ideeën hoe ik deze zaak kan oplossen? Het is nu wel overduidelijk dat het probleem al de hele tijd bij Belgacom ligt lijkt mij...
Op 20 juni 2007 had ik de volgende resultaten in mijn modem:
Op 13 oktober 2007 heb ik deze resultaten in mijn modem, zonder ook maar iets te wijzigen in mijn installatie:Downstream Upstream
SNR Margin: 15.0 db 25.0 db
Line Attenuation: 55.5 db 25.5 db
Deze maand slechts 5x de 36u gehaald, en 6x uitgevallen voor de 36u te halen.Downstream Upstream
SNR Margin: 11.5 db 25.0 db
Line Attenuation: 54.0 db 24.0 db
Ik heb Belgacom nog niet gecontacteerd, door de slechte ervaringen uit het verleden.
Naar mijn mening ga ik weer te horen krijgen dat mijn lijn geweldig goed is, en mijn modem weer stuk is... Of zullen ze me dan maar op 1mbit zetten ipv 2mbit? Iemand suggesties/ideeën hoe ik deze zaak kan oplossen? Het is nu wel overduidelijk dat het probleem al de hele tijd bij Belgacom ligt lijkt mij...
Tenzij je die 36 uur echt wil halen of de disconnects om het half uur zijn zou ik niets doen. Je geeft zelf al het antwoord. Het enige wat ze kunnen/willen doen is je snelheid verlagen.Rafael schreef:Even mijn topic kicken...
Op 20 juni 2007 had ik de volgende resultaten in mijn modem:Op 13 oktober 2007 heb ik deze resultaten in mijn modem, zonder ook maar iets te wijzigen in mijn installatie:Downstream Upstream
SNR Margin: 15.0 db 25.0 db
Line Attenuation: 55.5 db 25.5 dbDeze maand slechts 5x de 36u gehaald, en 6x uitgevallen voor de 36u te halen.Downstream Upstream
SNR Margin: 11.5 db 25.0 db
Line Attenuation: 54.0 db 24.0 db
Ik heb Belgacom nog niet gecontacteerd, door de slechte ervaringen uit het verleden.
Naar mijn mening ga ik weer te horen krijgen dat mijn lijn geweldig goed is, en mijn modem weer stuk is... Of zullen ze me dan maar op 1mbit zetten ipv 2mbit? Iemand suggesties/ideeën hoe ik deze zaak kan oplossen? Het is nu wel overduidelijk dat het probleem al de hele tijd bij Belgacom ligt lijkt mij...
- Patje
- Elite Poster
- Berichten: 3412
- Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
- Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Welke modem gebruik je?Rafael schreef:Op 13 oktober 2007 heb ik deze resultaten in mijn modem, zonder ook maar iets te wijzigen in mijn installatie:Downstream Upstream
SNR Margin: 11.5 db 25.0 db
Line Attenuation: 54.0 db 24.0 db
ik moet ook zeggen dat uw Line attenuation heel verschillend is 54db/24db dat kan wijzen op een slechte kwaliteit van de kabels en/of slechte binnenbekabeling.
normaal moet die praktisch evenredig zijn aan elkaar, dus 2x 54db of 2x 24db... dat kan of mag wel iets verschillen, maar dit verschil is niet normaal.
Disconnects krijg je pas als uw SNR Margin daalt tot een 6db (modem probeert dan te syncen op een lager profiel)
voorbeeld van mijn lijnwaarden:
Code: Selecteer alles
Operation Data
Upstream - Downstream
Noise Margin
22 dB - 21 dB
Attenuation
26 dB - 25 dB
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
@Patje:
Ik had enkele maanden geleden een Philips van Belgacom zelf, zo eentje met 2 antennes. Daarna ingeruild voor een SiteCom WL-174. Hier 3 exemplaren van gehad, welke dezelfde resultaten hadden. Hierna gewisseld met mijn tante, met een Ovislink. Momenteel werk ik dus met de SiteCom, omdat ik draadloos surf met mijn laptop.
De resultaten bleven hetzelfde. De binnenbekabeling vernieuwt, met een nieuwe kabel uit de Gamma. Daarna te horen gekregen dat die kabels ook niet zo goed zouden zijn, dus in een Belgacom shop een speciale kabel van hen gaan halen, die storingen zou onderdrukken. Ook de splitter werd vervangen.
Helaas blijven mijn waardes ongeveer hetzelfde, wat ik ook deed.
Mijn waardes op dit moment:
Ik had enkele maanden geleden een Philips van Belgacom zelf, zo eentje met 2 antennes. Daarna ingeruild voor een SiteCom WL-174. Hier 3 exemplaren van gehad, welke dezelfde resultaten hadden. Hierna gewisseld met mijn tante, met een Ovislink. Momenteel werk ik dus met de SiteCom, omdat ik draadloos surf met mijn laptop.
De resultaten bleven hetzelfde. De binnenbekabeling vernieuwt, met een nieuwe kabel uit de Gamma. Daarna te horen gekregen dat die kabels ook niet zo goed zouden zijn, dus in een Belgacom shop een speciale kabel van hen gaan halen, die storingen zou onderdrukken. Ook de splitter werd vervangen.
Helaas blijven mijn waardes ongeveer hetzelfde, wat ik ook deed.
Mijn waardes op dit moment:
Downstream Upstream
SNR Margin: 12.5 db 25.0 db
Line Attenuation: 54.5 db 24.0 db
- AnD
- Elite Poster
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
- Locatie: Hasselt
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Ik heb ook waarden die heel verschillend zijn en dat heb ik altijd gehad, ook al met verschillende modems dus volgens mij is het normaal.Rafael schreef:@Patje:
Ik had enkele maanden geleden een Philips van Belgacom zelf, zo eentje met 2 antennes. Daarna ingeruild voor een SiteCom WL-174. Hier 3 exemplaren van gehad, welke dezelfde resultaten hadden. Hierna gewisseld met mijn tante, met een Ovislink. Momenteel werk ik dus met de SiteCom, omdat ik draadloos surf met mijn laptop.
De resultaten bleven hetzelfde. De binnenbekabeling vernieuwt, met een nieuwe kabel uit de Gamma. Daarna te horen gekregen dat die kabels ook niet zo goed zouden zijn, dus in een Belgacom shop een speciale kabel van hen gaan halen, die storingen zou onderdrukken. Ook de splitter werd vervangen.
Helaas blijven mijn waardes ongeveer hetzelfde, wat ik ook deed.
Mijn waardes op dit moment:Downstream Upstream
SNR Margin: 12.5 db 25.0 db
Line Attenuation: 54.5 db 24.0 db
Code: Selecteer alles
SNR Margin (dB): 12.7 23.0
Attenuation (dB): 55.0 28.0
-
- Elite Poster
- Berichten: 1636
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
- Locatie: N.O.Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
Is niet waar.Patje schreef:ik moet ook zeggen dat uw Line attenuation heel verschillend is 54db/24db dat kan wijzen op een slechte kwaliteit van de kabels en/of slechte binnenbekabeling.
normaal moet die praktisch evenredig zijn aan elkaar, dus 2x 54db of 2x 24db... dat kan of mag wel iets verschillen, maar dit verschil is niet normaal.
Upstream zit in het lage gedeelte van het gebruikte frequentiespectrum en zal minder demping ondervinden dan de downstream die het hoge spectrum gebruikt.
Kabels hebben de eigenschap hogere frequenties meer te verzwakken dan de lagere.
Hoe langer de kabel, hoe groter het verschil.
Bij mij, 5.7 km, zijn de waarden:
line 1
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 512 / 4.096 (evonet)
Output Power (Up/Down) [dBm]: 11,5 / 19,5
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 19,0 / 43,0
SN Margin (Up/Down) [dB]: 19,0 / 10,5
lijn 2
DSL Flavour = ADSL over POTS
Reserved Bandwidth (kbit/s) up/down = 384 / 4096 (fulldsl)
Properties
Output Power (dBm) up/down = 12.0 / 19.0
Attenuation (dB) up/down = 21.0 / 42.0
Noise Margin (dB) up/down = 27.0 / 11.5
Vendor Id (local/remote) = ALCB / ALCB
Een aantal jaren geleden was de downstream margin rond de 15 tot 16 db,
waarschijnlijk door het toegenomen aantal adsl verbindingen over 'mijn' kabel, waardoor er overspraak ontstaat, is dit tegenwoordig lager.
Ook wordt het signaal vanuit de centrale zwakker verzonden, vroeger op 21 dbm, sinds ongeveer 2 jaar is dit 19-19.5 dbm.
- AnD
- Elite Poster
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
- Locatie: Hasselt
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Waarom hebben ze dit gedaan ?Limburg schreef:Ook wordt het signaal vanuit de centrale zwakker verzonden, vroeger op 21 dbm, sinds ongeveer 2 jaar is dit 19-19.5 dbm.Patje schreef:ik moet ook zeggen dat uw Line attenuation heel verschillend is 54db/24db dat kan wijzen op een slechte kwaliteit van de kabels en/of slechte binnenbekabeling.
normaal moet die praktisch evenredig zijn aan elkaar, dus 2x 54db of 2x 24db... dat kan of mag wel iets verschillen, maar dit verschil is niet normaal.