Vragen over Dommel telefonie.

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Madmartigan
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:38

Hallo iedereen!

Binnenkort trotse Dommel gebruiker, maar nog geen telefonie. Voordat ik het aanschaf wil ik zeker zijn van de mogelijkheden en onmogelijkheden. De Dommel helpdesk weet over deze onderwerpen van toeten noch blazen, dus probeer ik het hier maar!

Als er meerdere telefoons in huis zijn, moeten deze allemaal fysiek op de Digitelbox van Dommel hangen? Op dit moment is er op elke verdieping een telefoon aanwezig, (gelijkvloers, 1e en 2e), en natuurlijk is het dan aan de moeilijke kant om kabels doorheen het hele huis te trekken. Dus hoopte ik dat de box het signaal gewoon op de interne telefoonlijn zet.

Ook vroeg ik mij in welke mate de box configureerbaar is door de gebruiker, of port forwarding zelf in te stellen valt, of eventueel bridgen van de wireless verbinding naar een tweede wireless router, enzovoort.

En nog een laatste vraag, wordt de box op een vaste plaats in het huis bevestigd, of heb je de mogelijkheid om hem nadien te verplaatsen (zonder gaten te boren liefst) als een standaard router die je in de winkel koopt? Dus niet zoiets als die Telenet doos.

Op voorhand bedankt!
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

het is gewoon router van fritzbox
pass ervan krijg je niet
er is 1(mss 2) uitgang voor uw telefoon, wat je ermee doet zijn uw zakken
PS: ik zou die router gewoon zelf kopen en 1 van de voip providers kiezen want dommel is niet de beste die er is
broli
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 25 mei 2007, 19:16
Bedankt: 3 keer

Als er meerdere telefoons in huis zijn, moeten deze allemaal fysiek op de Digitelbox van Dommel hangen? Op dit moment is er op elke verdieping een telefoon aanwezig, (gelijkvloers, 1e en 2e), en natuurlijk is het dan aan de moeilijke kant om kabels doorheen het hele huis te trekken. Dus hoopte ik dat de box het signaal gewoon op de interne telefoonlijn zet.


Ja en by the way je kan op de fritzbox slechts 2 telefoons aansluiten.

Ook vroeg ik mij in welke mate de box configureerbaar is door de gebruiker, of port forwarding zelf in te stellen valt, of eventueel bridgen van de wireless verbinding naar een tweede wireless router, enzovoort.


Totaal niet. Je kan er helemaal niets aan veranderen. Als je ports ofzo wilt forwarde moet je ze bellen.
Bridgen kan natuurlijk. Sinds het niets met de interne instellingen te maken heeft.
En nog een laatste vraag, wordt de box op een vaste plaats in het huis bevestigd, of heb je de mogelijkheid om hem nadien te verplaatsen (zonder gaten te boren liefst) als een standaard router die je in de winkel koopt? Dus niet zoiets als die Telenet doos.


Het is geen "terminal" zoals telenet die heeft. Het is een klein modempje dat overal gezet/gehangen kan worden.

En als ik mijn mening moet geven zou ik hetzelfde advies geven als hier boven. Koop je eigen fritzbox en kies een voip provider van de miljoenen die er bestaan die een pak goedkoper zijn en u niet vast binden aan contracten en shit.
Madmartigan
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:38

Bedankt voor de antwoorden.

Ik zal in de nabije toekomst beter geen Dommel telefonie nemen dan. Misschien de alternatieven eens bekijken, of het gewoon op de klassieke analoge lijn houden.
SVDE
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 okt 2005, 20:48

ikheb voorlopig classic line met callcheap voor telefonie, voor internet heb ik al dommel netconnect nu.. mijn vraag sluit mssch meer aan bij voip in t algemeen dan dommel telefonie zelf: mijn router beschikt nu niet over voip poorten maar ik vermoed dat moest ik eventueel overwegen van een router met voip functionaliteit binnen te halen dat ik dan bijvoorbeeld mijn telefoonverdeler (gewoon koperen plaatjes, niks speciaals waar al mijn telefoontoestellen geschakeld zijn aan de buitenlijn) kan verbinden met de router via bvb. een gestripte kabel met dan een RJ-11 in de router in plaats van de buitenlijn... dus eigenlijk gewoon de klassieke buitenlijn voor telefonie vervangen door de telefoonverdeler te verbinden met de router zodat het telefoonsignaal dan via voip over adsl loopt... kan k mijn belgacom gedeelte al terugschroeven naar discovery line.. eigenlijk gewoon een telefoonnetwerk schakelen aan de router ipv één enkele telefoon.. mjah , moet lukken, ni? :-D

Ja en by the way je kan op de fritzbox slechts 2 telefoons aansluiten.



... en hopelijk ist ne workaround voor bv mensen die anders beperkt zijn in het aantal poorten
Koelreuteria
Pro Member
Pro Member
Berichten: 385
Lid geworden op: 25 mei 2006, 01:30
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 6 keer

... mijn vraag sluit mssch meer aan bij voip in t algemeen dan dommel telefonie zelf:...


Voor de VoiP'ers: http://www.zdnet.be/techzone.cfm?id=76499&mxp=120
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”