Belgacom rolt VDSL2 spierballen richting concurrentie

Nieuws omtrent telecom
Caey
Pro Member
Pro Member

Vieten schreef:Die hoge tarieven zorgen er wel voor dat nu het vdsl2 netwerk kan gelegd worden.
Lion schreef:Ben ik volledig mee eens verhuis dan naar goedkopere landen wat internet betreft maar neem dan ook hun soms trage service derbij als er problemen zijn
Ja het gras is altijd groener aan de overzijde
Ten eerste wordt dit in het buitenland al aangeboden, en ten tweede doet belgacom enkel deze stap omdat het goedkoper uitkomt.
Voor wat betreft die trage service: voor die ene keer dat je werkelijk die service nodig hebt. Het zal sommigen wellicht verbazen maar sommige mensen kunnen 5 dagen zonder internet overleven, zelfs een week :roll:.

Ik vraag mij af wat Belgacom zal doen met de prijszetting, ze zullen wellicht afwachten tot Telenet zijn nieuwe prijzen gaat lanceren maar ofwel bieden ze sneller internet aan een hogere prijs, maar dan heb je de kleine alternatieve providers (je weet wel, die met die supertrage service) die het net goedkoper aan het maken zijn.
Aan de andere kant is vdsl2 gewoon goedkoper om uit te baten en het zou wel megalomaan belachelijk zijn als we nog steeds 40€ zouden moeten betalen.

Bonja in ieder geval zal hollebollegijs het wel goedpraten :wink:, de mens wordt er ook voor betaald om tijdens zijn werkuren reclame te zitten posten.
En remember: Belgacom is helemaal niet slecht of zeer duur, de service is gewoon de beste van de héle wereld! :roll: Bonja die van Mobistar adsl is even goed en die vallen mij 's avonds niet lastig via de telefoon met hun verleng-je-contract-voor-een-jaar promoties*.

*hollebollegijs heeft daar een complexe theorie rond over wat nu een aanbieding en/of promotie is maar bon het is te lang geleden
Caey
Pro Member
Pro Member

dbr schreef:
zippie666 schreef:Moesten de consumenten gewoon massaal overschakelen naar goedkopere providers moeten ze (=bgc/tn) zich wel concurrerend opstellen. Moest iedereen bij base gaan als gsmprovider zou iedereen massa's goedkoper bellen, zo herinner ik mij enorm vaag van een studie van enkele jaren geleden... Iedereen is te tam om over te schakelen, dus verandert er niets...
Dat je met Base goedkoper belt is inderdaad een feit, dat komt door betalen per seconde. en leuke tariefplannen, maar genoeg over Base.(voor ik reclame ga maken)
Als consumenten massaal overschakelen, dan gooien ze er nog wat miljoen marketing budget bij en schakelen ze iedereen weer terug.
Kleine alternatieven helpen niet, een grotere partij met een gelijk of groter marketingbudget kan wat zoden aan de dijk zetten.
BBnet en BabyXL, Versatel zijn in Nederland de partijen geweest die dat bewerkstelligd hebben, nu nog een dergelijke partij in Belgie, Kpn via Base misschien.(op het net gekochte tele2 netwerk)
idd, nu het is in ieder geval gelukt op de gsm markt waar ook niemand verwachtte dat het belgacom exploot ooit zou ophouden, is toch maar gebeurd. Maar goed, er zal idd wel ooit een grote buitenlandse overnemer, (een aziaat?) de markt komen verbreden. Ik vrees wel dat tele2 daar niet groot genoeg voor is, wel zullen ze veel nieuwe abonnees kunnen aantrekken.
dbr
Premium Member
Premium Member

Caey schreef:
dbr schreef:
zippie666 schreef:
idd, nu het is in ieder geval gelukt op de gsm markt waar ook niemand verwachtte dat het belgacom exploot ooit zou ophouden, is toch maar gebeurd. Maar goed, er zal idd wel ooit een grote buitenlandse overnemer, (een aziaat?) de markt komen verbreden. Ik vrees wel dat tele2 daar niet groot genoeg voor is, wel zullen ze veel nieuwe abonnees kunnen aantrekken.
Kpn is groot genoeg om een sterke positie op te bouwen, dat is ze in Duitsland en hier in Belgie ook gelukt. Duitsland is een beter voorbeeld omdat je daar ook nog o2 hebt, dat vroeger evengroot was als E-plus en nu het kleinste mobiele netwerk van Duitsland is.
- Beter met het mes op tafel, dan met het mes door je lijf -
loverke29
Starter
Starter

Vieten schreef:Die hoge tarieven zorgen er wel voor dat nu het vdsl2 netwerk kan gelegd worden.
vdsl2 wordt alleen gelegd om bgc tv in hd te kunnen uitzenden.
en bgc is de wereld leider in vdsl en dit willen ze blijven door vdsl2 te plaatsen
loverke29
Starter
Starter

de andere providers moeten maar zorgen voor hun eigen infrastructuur.
anders komt er nooit concurrentie. en blijft bgc aan de macht
loverke29
Starter
Starter

Lord Utopia schreef:
hellsnake schreef:20 Mbit geven voor vdsl2 :evil: :cry:
Hierin staat er gegarandeerd, ik denk dat ze wel hoger gaan :P
Alee, hoop ik...
ze gaan beginnen met 20 Mbit maar als ze willen kunnen ze tot 60Mbit gaan
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

loverke29 schreef:
Lord Utopia schreef:
hellsnake schreef:20 Mbit geven voor vdsl2 :evil: :cry:
Hierin staat er gegarandeerd, ik denk dat ze wel hoger gaan :P
Alee, hoop ik...
ze gaan beginnen met 20 Mbit maar als ze willen kunnen ze tot 60Mbit gaan
Zeg, kun jij niet alles eens in één enkel bericht plaatsen ?

Daarbij, waar denk jij dat de alternatieve operatoren hun geld moeten halen?
Moieten we in de straat 4 glasvezelnetwerken leggen, elk van een andere operator, daarnaast nog eens een paar COAXkabels hier en ginder ?

Juist omdat de alternatieve operatoren het netwerk van BGC gebruiken, is het dat hun producten zo goedkoop zijn, het laatste wat ik wil zien is dat die prijzen nóg hoger zijn dan die van BGC en Telenet.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Code: Selecteer alles

Geachte,  

Uw mailbericht heb ik in goede orde ontvangen. Wegens de drukke werkzaamheden kon ik u echter niet eerder antwoorden. Onderstaand antwoord zou een en ander moeten verduidelijken.

Vooraleer in te gaan op de problematiek van digitale TV misschien eerst enkele verduidelijkingen ivm. de opmerking over de vermeende duopoliepositie op vlak van telefonie en internet.

Op vlak van vaste telefonie heeft Telenet na 10 jaar een aandeel van rond de 15% op de Belgische markt (in het segment van de residentiële vaste telefonie en dat in aantal lijnen - niet in omzet). Belgacom blijft hier nog steeds absoluut dominant en hierbij wordt nog geen rekening gehouden met het feit dat er al meer dan 30% van de Belgische huishoudens enkel mobiel bellen. Dus hier is eerder sprake van een monopolie vanwege Belgacom. Op het vlak van breedbandinternet heeft Telenet een marktaandeel van rond de 33 % op de Belgische markt. Ook hier is Belgacom nog steeds de uitgesproken dominante speler met 50 % marktaandeel.

Belangrijk hierbij is te begrijpen dat Telenet zijn netwerk met privé middelen heeft moeten kopen van de intercommunales (ongeveer 1,5 miljard €) en daar bovenop nog eens 1 miljard € geïnvesteerd heeft in het tweewegs  maken van het netwerk (zowel dat van Telenet als dat van de zuivere Intercommunales waar Telenet geen televisie aanbiedt). Hier tegenover staat dat Belgacom zijn netwerk heeft uitgebouwd tijdens  een monopolieperiode en zijn 5 miljoen klanten geërfd heeft bij de start van de liberalisatie van de telecommunicatie (1 jan 1998). Gezien de talrijke historische voordelen en schaalvoordelen waarvan Belgacom kan genieten, lijkt het belangrijk deze twee operatoren niet zomaar over dezelfde kam te scheren. Vergeet ook niet dat in de meeste andere Europese lidstaten de inwoners geen keuze hebben tussen de historische operator en kabel en sowieso afhankelijk zijn van het netwerk van de historische operator. 

Wat digitale tv bijzonder en vernieuwend maakt is de interactiviteit, zoals Net-Gemist of Film/Programma op aanvraag. Om interactiviteit op een correcte manier te kunnen voorzien op een kabelnet, moet het netwerk stabiel blijven en houdt het aansluiten van apparatuur aan het kabelnet een  risico in van technische storingen in dat tot nadelige gevolgen kan leiden voor vele kabelabonnees. Het is daarom cruciaal dat de apparatuur voldoet aan specifieke  technische voorwaarden en dat de operator een overzicht kan houden op de apparatuur om een kwaliteitsvolle dienstverlening te kunnen leveren. Daarnaast vragen onder andere programma leveranciers zeer hoge beschermingsmaatregelen voor het aanbieden van aantrekkelijke programma's. Dit geldt nadrukkelijk voor de interactieve diensten. Dit leidt er tot op heden toe dat slechts een beperkt aantal type settop boxen aangesloten kunnen worden aan het netwerk van Telenet of Belgacom.  

Tenslotte dient ook te worden onderstreept dat er geen wettelijk of afgesproken monopolie bestaat voor kabel TV, met andere woorden iedereen staat vrij om,  mits de nodige investeringen,  zelf te starten met een eigen kabelnetwerk in eender welk territorium.  

Hopelijk ben ik u met deze toelichting van dienst.

Vriendelijke groet,

Yves Leterme
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

M.a.w., als het van de politiek afhangt, mogen we nog 40 jaar wachten. Enige die er iets aan kan doen is Europa, alleen a tiny little flaw, ze zien geen probleem met Telenet, want ze zijn geen monopolist in België.
Vergeet Telenet he :)
Lion
Pro Member
Pro Member

Lord Utopia schreef:M.a.w., als het van de politiek afhangt, mogen we nog 40 jaar wachten. Enige die er iets aan kan doen is Europa, alleen a tiny little flaw, ze zien geen probleem met Telenet, want ze zijn geen monopolist in België.
Vergeet Telenet he :)
Da 's klare nonsens he is telenet ook geen monopolist???
Amaai waarom stellen ze dan hun netwerk nie open voor andere spelers?
De manier waarop ze hun netwerk hebben verkregen is da op eerlijke manier verlopen?
De politiek heeft electrabel en kleine spelers beetje onderdruk gezet zodat telenet kon overnemen en tijdje na die overname was er plots wat tv betrof een grote verhoging van de abonnementsprijzen
Blijkbaar wordt dit allemaal vergeten
Ben wel akkoord dat voor alle spelers het netwerk open moet staan en dan bedoel ik zowel telefoonkabels als tvkabel
DarthDavy
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

ljd schreef:

Geachte,  

Uw mailbericht heb ik in goede orde ontvangen. Wegens de drukke werkzaamheden kon ik u echter niet eerder antwoorden. Onderstaand antwoord zou een en ander moeten verduidelijken.

Vooraleer in te gaan op de problematiek van digitale TV misschien eerst enkele verduidelijkingen ivm. de opmerking over de vermeende duopoliepositie op vlak van telefonie en internet.

Op vlak van vaste telefonie heeft Telenet na 10 jaar een aandeel van rond de 15% op de Belgische markt (in het segment van de residentiële vaste telefonie en dat in aantal lijnen - niet in omzet). Belgacom blijft hier nog steeds absoluut dominant en hierbij wordt nog geen rekening gehouden met het feit dat er al meer dan 30% van de Belgische huishoudens enkel mobiel bellen. Dus hier is eerder sprake van een monopolie vanwege Belgacom. Op het vlak van breedbandinternet heeft Telenet een marktaandeel van rond de 33 % op de Belgische markt. Ook hier is Belgacom nog steeds de uitgesproken dominante speler met 50 % marktaandeel.

Belangrijk hierbij is te begrijpen dat Telenet zijn netwerk met privé middelen heeft moeten kopen van de intercommunales (ongeveer 1,5 miljard €) en daar bovenop nog eens 1 miljard € geïnvesteerd heeft in het tweewegs  maken van het netwerk (zowel dat van Telenet als dat van de zuivere Intercommunales waar Telenet geen televisie aanbiedt). Hier tegenover staat dat Belgacom zijn netwerk heeft uitgebouwd tijdens  een monopolieperiode en zijn 5 miljoen klanten geërfd heeft bij de start van de liberalisatie van de telecommunicatie (1 jan 1998). Gezien de talrijke historische voordelen en schaalvoordelen waarvan Belgacom kan genieten, lijkt het belangrijk deze twee operatoren niet zomaar over dezelfde kam te scheren. Vergeet ook niet dat in de meeste andere Europese lidstaten de inwoners geen keuze hebben tussen de historische operator en kabel en sowieso afhankelijk zijn van het netwerk van de historische operator. 

Wat digitale tv bijzonder en vernieuwend maakt is de interactiviteit, zoals Net-Gemist of Film/Programma op aanvraag. Om interactiviteit op een correcte manier te kunnen voorzien op een kabelnet, moet het netwerk stabiel blijven en houdt het aansluiten van apparatuur aan het kabelnet een  risico in van technische storingen in dat tot nadelige gevolgen kan leiden voor vele kabelabonnees. Het is daarom cruciaal dat de apparatuur voldoet aan specifieke  technische voorwaarden en dat de operator een overzicht kan houden op de apparatuur om een kwaliteitsvolle dienstverlening te kunnen leveren. Daarnaast vragen onder andere programma leveranciers zeer hoge beschermingsmaatregelen voor het aanbieden van aantrekkelijke programma's. Dit geldt nadrukkelijk voor de interactieve diensten. Dit leidt er tot op heden toe dat slechts een beperkt aantal type settop boxen aangesloten kunnen worden aan het netwerk van Telenet of Belgacom.  

Tenslotte dient ook te worden onderstreept dat er geen wettelijk of afgesproken monopolie bestaat voor kabel TV, met andere woorden iedereen staat vrij om,  mits de nodige investeringen,  zelf te starten met een eigen kabelnetwerk in eender welk territorium.  

Hopelijk ben ik u met deze toelichting van dienst.

Vriendelijke groet,

Yves Leterme
Amai, dat diene mens daar tijd voor heeft tijdens de drukke regeringsonderhandelingen. :P
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Die mens moet nogal wat werk hebben met al die mailkes. En dan spreken wen og niet over het filteren van zijne spam!
Kriep
Plus Member
Plus Member

Lion schreef:Amaai waarom stellen ze dan hun netwerk nie open voor andere spelers?
Omdat ze hun netwerk met privémiddelen hebben verkregen.
Lion schreef:De manier waarop ze hun netwerk hebben verkregen is da op eerlijke manier verlopen?
Alles staat op papier, dus ja.
Goztow schreef:Die mens moet nogal wat werk hebben met al die mailkes. En dan spreken wen og niet over het filteren van zijne spam!
Yves is een echte multi-tasker :D
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Caey
Pro Member
Pro Member

Lion schreef:De manier waarop ze hun netwerk hebben verkregen is da op eerlijke manier verlopen?
Alles staat op papier, dus ja.

Legaliteit is een zeer rekbaar (eigenlijk gewoon zeer betwistbaar) begrip. Maar ik denk dat u daar beter Flahaut kunt voor mailen :).
Lion
Pro Member
Pro Member

Dus ik moet hier uit besluiten dat Telenet nooit enige overheidsteun heeft gekregen
De kabels in de straten voor distributie van TV zijn in de vroegere tijd ook gelegd met belastingsgeld hoor
Intercommunale die daar vroeger voor bestonden hadden toch de gemeenten en steden als medebeheerders
En de andere plaatsen waar enkel electrabel was hebben de burgers onrechtstreeks betaald door de hoge electriciteitsrekeningen
Met andere woorden is ook de gewone burger hoor die uiteindelijk alles betaald heeft
Klein voorbeeld bij nieuwe verkaveling is niet de energieverdeler/telecom/telenet die de kosten van bekabeling volledig betaald hoor maar ook de verkavelaar die het dan doorrekend naar de kopers van de percelen
Dus nogmaals de gewone man betaalt
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Lion schreef:Dus ik moet hier uit besluiten dat Telenet nooit enige overheidsteun heeft gekregen
De kabels in de straten voor distributie van TV zijn in de vroegere tijd ook gelegd met belastingsgeld hoor
Intercommunale die daar vroeger voor bestonden hadden toch de gemeenten en steden als medebeheerders
En de andere plaatsen waar enkel electrabel was hebben de burgers onrechtstreeks betaald door de hoge electriciteitsrekeningen
Met andere woorden is ook de gewone burger hoor die uiteindelijk alles betaald heeft
Klein voorbeeld bij nieuwe verkaveling is niet de energieverdeler/telecom/telenet die de kosten van bekabeling volledig betaald hoor maar ook de verkavelaar die het dan doorrekend naar de kopers van de percelen
Dus nogmaals de gewone man betaalt
de vlaamse regering heeft telenet al meermaals gesteund in het verleden, zoniet was er van telenet geen sprake meer.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Lion
Pro Member
Pro Member

Met andere woorden de theorie van telenet heeft hun netwerk opgebouwd met privekapitaal gaat mooi niet op
DarthDavy
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Lion schreef:Met andere woorden de theorie van telenet heeft hun netwerk opgebouwd met privekapitaal gaat mooi niet op
Tuurlijk wel. Het privekapitaal van u en ik. :P
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
Lion
Pro Member
Pro Member

DarthDavy schreef:
Lion schreef:Met andere woorden de theorie van telenet heeft hun netwerk opgebouwd met privekapitaal gaat mooi niet op
Tuurlijk wel. Het privekapitaal van u en ik. :P
Eigelijk kon ik het nie beter verwoorden
Er is toch nog iemand die weet hoe echt in mekaar zit
zippie666
Pro Member
Pro Member

Ik ben geen kenner terzake, maar slaat het feit van "privékapitaal" niet gewoon op het geld dat gebruikt is om de intercommunales over te nemen, 't zijn zij die die kabels beheerden maar waarna zij opgekocht zijn?

Don't shoot me if I'm wrong :wink:
dbr
Premium Member
Premium Member

ljd schreef:

hele verhaal van:
Yves Leterme
Open reactie op de geposte mail van meneer Yves Leterme:

Wat een slap gelul, Telenet heeft wel degelijk aangeklopt bij de overheid, onder andere bij het mede door de overheid gefinancierde PIMV Deze maatschappij heeft als doel te investeren in bedrijven die goed kunnen zijn voor de werkgelegenheid in Vlaanderen.
Nogsteeds zijn enige Telenet aandelen in het bezit van deze maatschappij. Niet dat dat er verder toe doet, maar Telenet is dus zeker niet vrij van overheidsteun.
Ik mag hopen dat u tijdens uw werkzaamheden in de politiek zorgvuldiger bent.
Iedere partij is vrij om een kabelnetwerk aan te leggen? Uit welke duim heeft u dat gezogen? De "zuivere Intercommunales" hebben of een exclusief contract met Telenet of zitten in het Indi Project.
Dan is er weldegelijk sprake van een exclusief verhaal.

Vervolgens begint u over marktaandelen, maar u vergelijkt appels met peren of vermeld benodigde informatie niet.
Landelijk gezien heeft Belgacom een groter marktaandeel, maar Telenet is niet landelijk beschikbaar. Dus een vergelijking op het gebied van landelijk marktaandeel is niet eerlijk.
Het zou dus moeten gaan om een vergelijking van het marktaandeel op gebieden waar zowel Belgacom als telenet zijn diensten aanbied.
Ten tweede is Belgacom wel verplicht zijn netwerk te delen en Telenet niet. Dat is oneerlijk. Op de kabel willen mensen ook keuze hebben.

Ik vind het een non-argument om te beginnen over andere landen, Belgie is toch zelfstandig? Heeft Belgie Werkelijk een buitenlands voorbeeld nodig om besluiten te maken? Ik constateer een zekere lafheid, dat is jammer voor alle inwoners van Belgie die hierdoor wellicht teveel betalen.

Dan het verhaaltje digitale TV
De mogelijkheden van Digitale tv zijn inderdaad leuk. De gesloten protocolen niet, die dienen ook absoluut geen nut bij het stabiel houden en/of maken van een netwerk.
Een goed netwerk, heeft een goede netwerkbeheerder.
Een ideaal digitaal televisieplatform, bestaat uit een open standaard. zodat de diensten onder de blauwe knop niet exclusief werken voor Belgacom of Telenet.
Door een open standaard, kunnen ook andere aanbieders decoders leveren, en ontstaat er op dat gebied dus mogelijk ook nog keuze voor de consument.
- Beter met het mes op tafel, dan met het mes door je lijf -
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”