bedrijfwagen VS privéwagen
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Momenteel heb ik een bedrijfswagen.
Dat is een Ford Focus II met business pack en tankkaart die zo goed als volledig privé gebruik ook dekt binnen België.
Ik heb een aanbieding gekregen voor een hogere functie (cat. incident manager) en verdien ongeveer een 400€ netto meer.
Nadeel is dat ik GEEN bedrijfswagen krijg en dus één zal moeten kopen.
Is dit een goeie keuze of zal ik hier in toe steken??
Dat is een Ford Focus II met business pack en tankkaart die zo goed als volledig privé gebruik ook dekt binnen België.
Ik heb een aanbieding gekregen voor een hogere functie (cat. incident manager) en verdien ongeveer een 400€ netto meer.
Nadeel is dat ik GEEN bedrijfswagen krijg en dus één zal moeten kopen.
Is dit een goeie keuze of zal ik hier in toe steken??
Ik vrees dat je hier op gaat toesteken.
Maar veel zal wel afhangen van met welke wagen je wilt rijden. Ben je bereid om met een kleine tweedehands te rijden, zal het wel lukken. Wil je een grotere nieuwe wagen, kom je met 400 euro per maand niet toe.
Je kan dit gemakkelijk zelf uitrekenen he.
- aankoop
- verzekering
- Naft
- Onderhoud (+banden)
- biv en wegentaks
Hou rekening met de periode dat je met dezelfde wagen rijdt en de restwaarde.
Maar veel zal wel afhangen van met welke wagen je wilt rijden. Ben je bereid om met een kleine tweedehands te rijden, zal het wel lukken. Wil je een grotere nieuwe wagen, kom je met 400 euro per maand niet toe.
Je kan dit gemakkelijk zelf uitrekenen he.
- aankoop
- verzekering
- Naft
- Onderhoud (+banden)
- biv en wegentaks
Hou rekening met de periode dat je met dezelfde wagen rijdt en de restwaarde.
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
De bedrijfswagen is maar voor 4 jaar..
Stel dat ik privé wagen koop, zal het toch voor zeker 5j - 7j zijn.
edit:
net toch iets gevonden...
http://www.autogids.be/prk_calcul.cfm
Kostprijs per maand : 552,03
voor een A3 sportback 1,9TDI en 30000km/jaar tot 5j.
Stel dat ik privé wagen koop, zal het toch voor zeker 5j - 7j zijn.
edit:
net toch iets gevonden...
http://www.autogids.be/prk_calcul.cfm
Kostprijs per maand : 552,03
voor een A3 sportback 1,9TDI en 30000km/jaar tot 5j.
- deej
- Elite Poster
- Berichten: 3322
- Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
- Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Toesteken, zowiezo. Bij een bedrijfswagen wordt echt alles betaald door de werkgever. Reken maar eens uit wat je zal moeten doen: aanschaf, verzekering, taksen, benzine, onderhoud, eventuele schade...Dafke schreef:Is dit een goeie keuze of zal ik hier in toe steken??
-
- Plus Member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 05 jul 2006, 17:02
Bedrijfswagen kost je normaal ook geld.
Daar betaal je belasting op +- 1000 euro per jaar. (is nog altijd gratis )
Tenzij die wagen uitsluitend bedoeld is voor je werk.
dwz. tijdens werkuren er mee rijden & geen weekends.
+ je verdient minder. Nu ja, ze zeggen dat niet rechtstreeks.
Een bedrijf wil je veel geven behalve geld.
Indien je geen auto had verdiende je misschien meer GELD.
Ik zelf wil niet verder werken dan een straal van 25 km.
-> ik wil dus geen bedrijf wagen om dat dit duurder zou uit komen.
Daar betaal je belasting op +- 1000 euro per jaar. (is nog altijd gratis )
Tenzij die wagen uitsluitend bedoeld is voor je werk.
dwz. tijdens werkuren er mee rijden & geen weekends.
+ je verdient minder. Nu ja, ze zeggen dat niet rechtstreeks.
Een bedrijf wil je veel geven behalve geld.
Indien je geen auto had verdiende je misschien meer GELD.
Ik zelf wil niet verder werken dan een straal van 25 km.
-> ik wil dus geen bedrijf wagen om dat dit duurder zou uit komen.
- Maverick
- Plus Member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 20 sep 2002, 14:23
- Locatie: Willebroek
- Bedankt: 2 keer
Dat van dat meer loon is toch ook niet slecht.
Reden:
Als het mij goed voorstaat, wordt je pensioen later mee bepaald op basis van je buto loon (http://www.belgium.be/eportal/applicati ... docId=3079)
Dus door doordat je meer gaat verdienen, krijg je later dus ook een hogere pensioen uitkering.
Sommige krijgen ook een firmawagen, maar moeten een deel van hun loon laten, zij houden er geen rekening mee dat ze hierdoor ook hun pensioen omlaag halen.
Dus hier kan je ook nog eens rekeing mee gaan houden.
Reden:
Als het mij goed voorstaat, wordt je pensioen later mee bepaald op basis van je buto loon (http://www.belgium.be/eportal/applicati ... docId=3079)
Dus door doordat je meer gaat verdienen, krijg je later dus ook een hogere pensioen uitkering.
Sommige krijgen ook een firmawagen, maar moeten een deel van hun loon laten, zij houden er geen rekening mee dat ze hierdoor ook hun pensioen omlaag halen.
Dus hier kan je ook nog eens rekeing mee gaan houden.
The box said: 'install on Windows XP, Vista or better'. So I installed it on Linux.
- Styno
- Elite Poster
- Berichten: 1440
- Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
- Locatie: Somewhere over the rainbow....
Cru gezien is een bedrijfswagen ongeveer een 1000€ brutoloon.
Dit wel in optimale omstandigheden waar je je eigen wagen niet elke paar maand in de vernieling wenst te rijden
Dit wel in optimale omstandigheden waar je je eigen wagen niet elke paar maand in de vernieling wenst te rijden
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Hangt er ook vanaf hoeveel je nog moet rondrijden voor je nieuwe job natuurlijk. Als je enkel van en naar je werk moet ben je misschien beter af met je eigen wagen (en misschien een tankkaart proberen te krijgen?)
Als je echter veel moet gaan rondrijden voor je bedrijf misschien toch beter een bedrijfswagen dan. Ik ben van mening, zolang je niet moet rondrijden voor het bedrijf, neem dan een eigen wagen. Zoals hier al aangekaart, het gaat toch maar van je loon af. En als je dan een tijdje geen kosten hebt aan uw auto kan je dat geld voor andere dingen gebruiken of gewoon om te sparen of het afbetalen van je nieuwe/tweedehands auto.
Als je echter veel moet gaan rondrijden voor je bedrijf misschien toch beter een bedrijfswagen dan. Ik ben van mening, zolang je niet moet rondrijden voor het bedrijf, neem dan een eigen wagen. Zoals hier al aangekaart, het gaat toch maar van je loon af. En als je dan een tijdje geen kosten hebt aan uw auto kan je dat geld voor andere dingen gebruiken of gewoon om te sparen of het afbetalen van je nieuwe/tweedehands auto.
Ik ken veel vrienden die de mogelijkheid hadden om te kiezen voor meer netto of een wagen van de firma.
Iedereen die voor meer netto hadden gekozen zijn nadien toch op hun beslissing teruggekomen.
En dat bedrag schommelde rond dat van u.
Iedereen die voor meer netto hadden gekozen zijn nadien toch op hun beslissing teruggekomen.
En dat bedrag schommelde rond dat van u.
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
ik weet het dus niet é
ik geef idd ook af op die auto
ongeveer een 137€ per maand..
maar als je echt netto nu en netto van nieuwe werkgever ziet, is het 400€ verschil.
En ik moet enkel woon - werkverkeer doen. Ongeveer een 65km enkel.
ik geef idd ook af op die auto
ongeveer een 137€ per maand..
maar als je echt netto nu en netto van nieuwe werkgever ziet, is het 400€ verschil.
En ik moet enkel woon - werkverkeer doen. Ongeveer een 65km enkel.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Ik denk ook dat je er niet beter van zal worden.
Ik doe 40 km enkel naar m'n werk, en heb ook een bedrijfswagen. De aanshaf, kosten en zorgen zijn het mij niet waard, en om de 3 jaar een nieuwe !
Dafke heeft trouwens gezegd dat zijn netto 400 euro hoger wordt, dat wil nog altijd niet zeggen dat zijn bruto ook gestegen is !
Ik doe 40 km enkel naar m'n werk, en heb ook een bedrijfswagen. De aanshaf, kosten en zorgen zijn het mij niet waard, en om de 3 jaar een nieuwe !
Dafke heeft trouwens gezegd dat zijn netto 400 euro hoger wordt, dat wil nog altijd niet zeggen dat zijn bruto ook gestegen is !
-
- Elite Poster
- Berichten: 1565
- Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
De eigen bijdrage wordt berekend op basis van de fiscale PK van de wagen en hoe ver je van je werk woont. Tot 25km wordt 5.000km per jaar aangerekend. Vanaf 25 kilometer is dit 7.500km per jaar. Aangezien jij op 65km van je werk woont, is dat dus 7.500km per jaar.Dafke schreef:ik weet het dus niet é
ik geef idd ook af op die auto
ongeveer een 137€ per maand..
maar als je echt netto nu en netto van nieuwe werkgever ziet, is het 400€ verschil.
En ik moet enkel woon - werkverkeer doen. Ongeveer een 65km enkel.
Ik weet niet welke motor er in die Focus ligt, maar ik ga er even van uit dat die 10 fiscale PK heeft. Voor 10PK wordt er 0,3107€ per km aangerekend.
7.500km / 12 maanden X 0,3107€ = 194,19€. Hierop betaalt de werknemer enkel het belastingedeelte. Laten we ervan uitgaan dat je ongeveer (gemiddeld) 40% belastingen betaalt, dan kost die wagen je 77,68€ per maand. Dat is peanuts om 24/7 een wagen ter beschikking te hebben waarmee je vrij kan rondrijden.
Een eigen wagen daarentegen kost een smak aan aankoopkosten/verzekeringen/wegentaks en lopende kosten (brandstof, onderhoud, banden, ...). Reken toch al maar gauw op 0,25 (kleine wagen) - 0,35€ (wat grotere wagen) per kilometer. Alleen al voor je woon-werkverkeer is dat gemakkelijk 8500€ op jaarbasis.
Je kan je woon-werkverkeer wel aftrekken van je belastingen à rato van 0,15€ per km. Daarmee dek je echter absoluut niet de kosten van de wagen.
Conclusie : 400€ per maand netto meer mag misschien interessant lijken, maar ik zou toch 2 keer nadenken. Persoonlijk denk ik dat je erbij gaat inschieten.
My 2 cents,
Uzzi
-
- Elite Poster
- Berichten: 1565
- Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
Je moet in België heus niet veel verdienen om aan het maximum van de wettelijke belasting te zitten. Het enigste voordeel zit misschien in zijn groepsverzekering. Die bedraagt in de meeste gevallen 7,5% (5% werkgever en 2,5% eigen bijdrage) van je bruto-loon. Daar kan hij dus met een hoger bruto-loon wel zijn voordeel doen.Maverick schreef:Dat van dat meer loon is toch ook niet slecht.
Reden:
Als het mij goed voorstaat, wordt je pensioen later mee bepaald op basis van je buto loon (http://www.belgium.be/eportal/applicati ... docId=3079)
Dus door doordat je meer gaat verdienen, krijg je later dus ook een hogere pensioen uitkering.
Sommige krijgen ook een firmawagen, maar moeten een deel van hun loon laten, zij houden er geen rekening mee dat ze hierdoor ook hun pensioen omlaag halen.
Dus hier kan je ook nog eens rekeing mee gaan houden.
Voor 537€/maand rij je een mooie auto, en niet vergeten dat je die woon/werk kilometers mag inbrengen voor de belastingen waardoor je op jaarbasis nog enkele honderden euro's terugtrekt. En zo'n hogere functie zal je op termijn én een beter loon én een mooiere bedrijfswagen opleveren.Dafke schreef:ik weet het dus niet é
ik geef idd ook af op die auto
ongeveer een 137€ per maand..
maar als je echt netto nu en netto van nieuwe werkgever ziet, is het 400€ verschil.
En ik moet enkel woon - werkverkeer doen. Ongeveer een 65km enkel.
Kan je op dat nieuwe bedrijf geen bedrijfswagen krijgen en bvb 500€ bruto loon laten vallen, dat zou natuurlijk ideaal zijn.
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
ik denk niet dat ik het ga doen..
nog afwachten..
Momenteel is het idd wel gemakkelijk met de bedrijfsauto..
Als ik verander van job en de functie wordt beter, dan ga ik daar niet in toesteken.... dwz: nu heb ik zo een categorie auto en blabla.. ik ga niet een categorie lager gaan, want dan ga ik eigenlijk een stapje terug..
nog afwachten..
Momenteel is het idd wel gemakkelijk met de bedrijfsauto..
Als ik verander van job en de functie wordt beter, dan ga ik daar niet in toesteken.... dwz: nu heb ik zo een categorie auto en blabla.. ik ga niet een categorie lager gaan, want dan ga ik eigenlijk een stapje terug..
- DarthDavy
- Premium Member
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 13 apr 2007, 17:01
- Locatie: Roeselare
- Contacteer:
Ik snap sommigen hun redenering niet hoor...
Ok, ik ben nu ook nog maar 27 jaar (volgende week 28), maar ik heb de eerste twee jaar van mijn carrière met een eigen wagen gereden en nu heb ik een bedrijfswagen (Golf V).
Ik denk dat ongeveer 1000 euro bruto meer ongeveer de kostprijs van een eigen auto is. Dus ik denk dat als je van functie verandert jezelf eigenlijk niet zal verbeteren, noch verslechteren (behalve als je je eigen wagen na 1 week in de prak rijdt).
De argumentatie van een hoger loon met een hoger pensioen klopt wel. Maar een hoger loon betekent ook een hogere belasting. Trouwens, pensioen? Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben realistisch en ik reken niet meer op een pensioen. Of toch niet op een pensioen als volwaardig loon. Onze pensioenen gaan de komende jaren zeker hervormd worden. Wat het gaat worden weet niemand. Maar het zal zeker anders zijn dan nu, want het huidige systeem kan niet meer betaald worden. Dus veranderen gaat het, maar naar wat weet niemand (laten we eerst maar eens een regering vormen zodat ze het kunnen veranderen).
Ik sta zelf voor mijn pensioen in: deels door nu al aan pensioensparen te doen en deels door mijn bedrijf in een groepsverzekering.
Een hogere functie is natuurlijk wel een stap vooruit in je carrière, maar financieel blijf je status quo. Beter word je er volgens mij zeker niet van. Misschien een beetje slechter.
De keuze is uiteindelijk aan jou. Ik zou het persoonlijk nooit doen, want ik heb overlaatst nog tegen een collega van mij gezegd: "ik wil die bedrijfswagen nooit meer afgeven. Het is een ongelooflijk gemak."
Ok, ik ben nu ook nog maar 27 jaar (volgende week 28), maar ik heb de eerste twee jaar van mijn carrière met een eigen wagen gereden en nu heb ik een bedrijfswagen (Golf V).
Ik denk dat ongeveer 1000 euro bruto meer ongeveer de kostprijs van een eigen auto is. Dus ik denk dat als je van functie verandert jezelf eigenlijk niet zal verbeteren, noch verslechteren (behalve als je je eigen wagen na 1 week in de prak rijdt).
De argumentatie van een hoger loon met een hoger pensioen klopt wel. Maar een hoger loon betekent ook een hogere belasting. Trouwens, pensioen? Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben realistisch en ik reken niet meer op een pensioen. Of toch niet op een pensioen als volwaardig loon. Onze pensioenen gaan de komende jaren zeker hervormd worden. Wat het gaat worden weet niemand. Maar het zal zeker anders zijn dan nu, want het huidige systeem kan niet meer betaald worden. Dus veranderen gaat het, maar naar wat weet niemand (laten we eerst maar eens een regering vormen zodat ze het kunnen veranderen).
Ik sta zelf voor mijn pensioen in: deels door nu al aan pensioensparen te doen en deels door mijn bedrijf in een groepsverzekering.
Een hogere functie is natuurlijk wel een stap vooruit in je carrière, maar financieel blijf je status quo. Beter word je er volgens mij zeker niet van. Misschien een beetje slechter.
De keuze is uiteindelijk aan jou. Ik zou het persoonlijk nooit doen, want ik heb overlaatst nog tegen een collega van mij gezegd: "ik wil die bedrijfswagen nooit meer afgeven. Het is een ongelooflijk gemak."
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
- dietervanb
- Elite Poster
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
- Locatie: Hageland
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik had destijds een bedrijfswagen, nu niet meer.
Eigenlijk maakt het niet heel veel verschil.
Nu krijg ik 30 cent/kilometer voor mijn verplaatsingen en een hoger salaris.
Je moet ook rekenen dat je maandelijks salaris 13,9 maal wordt uitbetaald (13e maand en dubbel vakantiegeld).
Ik ondervind dat je een hoger salaris kunt vragen als je geen firmawagen wilt.
Voordeel is ook dat ik nu zelf kan kiezen welke wagen ik wil en als ik van werkgever verander niet op sukkel zit (meestal wagen binnen de 48u binnenleveren, en dat zit je zonder)
Eigenlijk maakt het niet heel veel verschil.
Nu krijg ik 30 cent/kilometer voor mijn verplaatsingen en een hoger salaris.
Je moet ook rekenen dat je maandelijks salaris 13,9 maal wordt uitbetaald (13e maand en dubbel vakantiegeld).
Ik ondervind dat je een hoger salaris kunt vragen als je geen firmawagen wilt.
Voordeel is ook dat ik nu zelf kan kiezen welke wagen ik wil en als ik van werkgever verander niet op sukkel zit (meestal wagen binnen de 48u binnenleveren, en dat zit je zonder)
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
en heb je dan een nieuwe wagen gekocht of niet? Wat zijn je maandelijkse kosten? en heb je meer of minder dan 1000€ bruto opslag gekregen?dietervanb schreef:Ik had destijds een bedrijfswagen, nu niet meer.
Eigenlijk maakt het niet heel veel verschil.
Nu krijg ik 30 cent/kilometer voor mijn verplaatsingen en een hoger salaris.
Je moet ook rekenen dat je maandelijks salaris 13,9 maal wordt uitbetaald (13e maand en dubbel vakantiegeld).
Ik ondervind dat je een hoger salaris kunt vragen als je geen firmawagen wilt.
Voordeel is ook dat ik nu zelf kan kiezen welke wagen ik wil en als ik van werkgever verander niet op sukkel zit (meestal wagen binnen de 48u binnenleveren, en dat zit je zonder)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1158
- Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 16 keer
Dat is bij veel werkgevers toch ook zo. Met wat geluk kan je een wagen kiezen die je privé liever niet zou afbetalen...dietervanb schreef:Voordeel is ook dat ik nu zelf kan kiezen welke wagen ik wil en als ik van werkgever verander niet op sukkel zit (meestal wagen binnen de 48u binnenleveren, en dat zit je zonder)
En als je van job verandert, dan krijg je toch gewoon een nieuwe wagen?
Bijkomend voordeel is dat je elke 4 jaar een nieuwe auto hebt...
- dietervanb
- Elite Poster
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
- Locatie: Hageland
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik heb een nieuwe wagen gekocht.
Maandelijkse kosten :
verkeer werk : 1600 per maand + 500 privé : 2100 km/maand
kosten : ong 40 cent/km = 840 euro per maand, maar krijg 480 euro netto van werkgever voor die 1600 km, dus kost het mijn 360 euro.
Mijn brutosalaris is evenwel 300 euro meer dan voordien (=150 netto), dus blijft er een kost van 210 euro voor mij over.
Destijds werd ik wel belast op de firmawagen. Kostte me dacht ik een 75 euro per maand.
Dus uiteindelijk is het verschil 130 euro ....
en dan breng ik dubbel vakantiegeld en 13e maand niet in rekening en denk belange nog niet aan mijn pensioen.
Ik heb een gezin met 2 kids en sommige werkgevers bieden maar kleine wagens aan.
Maandelijkse kosten :
verkeer werk : 1600 per maand + 500 privé : 2100 km/maand
kosten : ong 40 cent/km = 840 euro per maand, maar krijg 480 euro netto van werkgever voor die 1600 km, dus kost het mijn 360 euro.
Mijn brutosalaris is evenwel 300 euro meer dan voordien (=150 netto), dus blijft er een kost van 210 euro voor mij over.
Destijds werd ik wel belast op de firmawagen. Kostte me dacht ik een 75 euro per maand.
Dus uiteindelijk is het verschil 130 euro ....
en dan breng ik dubbel vakantiegeld en 13e maand niet in rekening en denk belange nog niet aan mijn pensioen.
Ik heb mijn wagen cash betaaldkhsw schreef:Dat is bij veel werkgevers toch ook zo. Met wat geluk kan je een wagen kiezen die je privé liever niet zou afbetalen...dietervanb schreef:Voordeel is ook dat ik nu zelf kan kiezen welke wagen ik wil en als ik van werkgever verander niet op sukkel zit (meestal wagen binnen de 48u binnenleveren, en dat zit je zonder)
En als je van job verandert, dan krijg je toch gewoon een nieuwe wagen?
Bijkomend voordeel is dat je elke 4 jaar een nieuwe auto hebt...
Ik heb een gezin met 2 kids en sommige werkgevers bieden maar kleine wagens aan.
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
dus je hebt moeten inleveren????dietervanb schreef:Ik heb een nieuwe wagen gekocht.
Maandelijkse kosten :
verkeer werk : 1600 per maand + 500 privé : 2100 km/maand
kosten : ong 40 cent/km = 840 euro per maand, maar krijg 480 euro netto van werkgever voor die 1600 km, dus kost het mijn 360 euro.
Mijn brutosalaris is evenwel 300 euro meer dan voordien (=150 netto), dus blijft er een kost van 210 euro voor mij over.
Destijds werd ik wel belast op de firmawagen. Kostte me dacht ik een 75 euro per maand.
Dus uiteindelijk is het verschil 130 euro ....
en dan breng ik dubbel vakantiegeld en 13e maand niet in rekening en denk belange nog niet aan mijn pensioen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1565
- Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
dietervanb schreef:Ik had destijds een bedrijfswagen, nu niet meer.
Eigenlijk maakt het niet heel veel verschil.
Nu krijg ik 30 cent/kilometer voor mijn verplaatsingen en een hoger salaris.
Je moet ook rekenen dat je maandelijks salaris 13,9 maal wordt uitbetaald (13e maand en dubbel vakantiegeld).
Ik ondervind dat je een hoger salaris kunt vragen als je geen firmawagen wilt.
Voordeel is ook dat ik nu zelf kan kiezen welke wagen ik wil en als ik van werkgever verander niet op sukkel zit (meestal wagen binnen de 48u binnenleveren, en dat zit je zonder)
Tja, als je 0,30€ per kilometer krijgt, is het ineens een heel ander verhaal.
Ik heb nergens gelezen dat Dafke momenteel een verplaatsingsvergoeding krijgt of er een in de toekomst zal krijgen.
- dietervanb
- Elite Poster
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
- Locatie: Hageland
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 7 keer
Ja, uiteindelijk lever ik nu 100 euro per maand in, maar rij nu met een Mercedes E220CDI Avantgarde. Dat is me 100 euro/maand waard.
Ne mens mag toch ook plezier hebben niet ?
Niet alleen het geld telt .....
Ne mens mag toch ook plezier hebben niet ?
Niet alleen het geld telt .....
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Dus die mercedes kost u 340€ per maand????????????
Ik heb berekend dat een A3, FOCUS of BMW1 mij 500€ per maand zou kosten met 30000km per jaar..
en ja, ik krijg ook km vergoeding.. maar weet niet hoeveel juist..
Hoe kom ik dan in godsnaam aan 500€ voor een lagere klasse dan jij???
Ik heb berekend dat een A3, FOCUS of BMW1 mij 500€ per maand zou kosten met 30000km per jaar..
en ja, ik krijg ook km vergoeding.. maar weet niet hoeveel juist..
Hoe kom ik dan in godsnaam aan 500€ voor een lagere klasse dan jij???
- dietervanb
- Elite Poster
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
- Locatie: Hageland
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 7 keer
Neen, zo goedkoop is het nu ook weer niet ...
Ik heb de wagen zelf gekocht, en betaal 1200 euro voor de omnium.
Gemiddeld verbruikt hij slechts 6 liter diesel.
Dus zou ik op 40 cent/km uitkomen bij een 25000 km/jaar.
Maar zoals ik het reeds stelde : tot de laatste cent bereken ik het niet, want er is voor mij ook zoiets als "fun".
Ik heb de wagen zelf gekocht, en betaal 1200 euro voor de omnium.
Gemiddeld verbruikt hij slechts 6 liter diesel.
Dus zou ik op 40 cent/km uitkomen bij een 25000 km/jaar.
Maar zoals ik het reeds stelde : tot de laatste cent bereken ik het niet, want er is voor mij ook zoiets als "fun".
- dietervanb
- Elite Poster
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
- Locatie: Hageland
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 7 keer
Nu ja, ieder moet uiteraard voor zichzelf uitmaken wat het belangrijkste is.Dafke schreef:vwalla maar ik wil NIET inleveren...
en dat ga ik dus wel doen moest ik jou redenering volgen
Zelf moet ik geen huur betalen en heb 0 euro schulden, dus heb makkelijk praten, maar kan begrijpen als je jonger bent en je wil nog vanalles realiseren dat elke euro telt.
Maar wat ik wou duidelijk maken : als ik een Focus zou nemen, dan zou ik niet ingeleverd hebben. Ik lever alleen in omdat die wagen een passie is voor mij.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Is de functie op zich niet de hoofdvraag ? Je moet natuurlijk nog altijd de choco op je boterhammen kunnen betalen, maar persoonlijk vind ik de inhoud van een functie belangrijker dat wat ik verdien. Ik heb in het verleden dan ook verschillende keren besloten een functie niet te aanvaarden ondanks dat ik meer dan 1000 euro netto per maand meer zou verdienen (en zelfs een grotere firmawagen).Dafke schreef:Ik heb een aanbieding gekregen voor een hogere functie (cat. incident manager) en verdien ongeveer een 400€ netto meer.
hmm, ben ook eens aan het rekenen geslagen want heb de mogelijkheid om te veranderen en ze spreken daar ook over een firmawagen terwijl ik dat nu niet heb en met behoud van brutoloon. Ik zou dus willen weten wat mijn auto nu kost en wat een firma wagen kost zodat ik mijn opslag kan berekenen
verzekering
benzine (woon/werk, prive)
aankoop (2e hands, verspreid over 5 jaar)
wegentax
keuring
onderhoud
+ -------------
Momenteel kost mijn auto dan 328 euro per maand. Ben ik nog iets vergeten of moet die aanschafprijs bv op 3 jaar gezien worden?
Om met het voorbeeld van uzzi te rekenen (bij mij dan 5000 km) wordt dat bij 10PK 129,45 per maand afdragen voor een firmawagen?
Met de verminderde kilometers (nieuw werk op 1KM van thuis) zou de prive wagen toch nog 293 kosten dus een firmawagen zou dan ong 163,5 euro netto opslag zijn?
verzekering
benzine (woon/werk, prive)
aankoop (2e hands, verspreid over 5 jaar)
wegentax
keuring
onderhoud
+ -------------
Momenteel kost mijn auto dan 328 euro per maand. Ben ik nog iets vergeten of moet die aanschafprijs bv op 3 jaar gezien worden?
Om met het voorbeeld van uzzi te rekenen (bij mij dan 5000 km) wordt dat bij 10PK 129,45 per maand afdragen voor een firmawagen?
Met de verminderde kilometers (nieuw werk op 1KM van thuis) zou de prive wagen toch nog 293 kosten dus een firmawagen zou dan ong 163,5 euro netto opslag zijn?
Please help, looking for a way to get rich and fast
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
het feit is dat je zowieso om de 4j een nieuwe krijgt..
dus geen 2e hands..
dat is al een opslag, snap je..?
ik ga het niet doen, ik ga niet uit de kosten komen met mijn auto.
Als ik een normale 2e hands van 10000€ koop mss wel, maar ja, dan lever ik zogezegd in é..
dus geen 2e hands..
dat is al een opslag, snap je..?
ik ga het niet doen, ik ga niet uit de kosten komen met mijn auto.
Als ik een normale 2e hands van 10000€ koop mss wel, maar ja, dan lever ik zogezegd in é..
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
idd.. en via daar kost mij een focus, a3 of 1 serie allemaal rond de 500€..Astralon schreef:Als je de kostprijs van je auto per maand wil berekenen dan kan je dit hier.
dus 1000€ brut is nie voldoende
thanks maar daarmee bereken je de prijs voor nieuwe auto's. ik zou zelf nooit een nieuwe auto kopen dus ik moet ook niet de kosten van een nieuwe auto prive tov een nieuwe bedrijfswagen. Dat maakt het verschil wat kleiner natuurlijk vanwege de aanschafkosten.Astralon schreef:Als je de kostprijs van je auto per maand wil berekenen dan kan je dit hier.
Please help, looking for a way to get rich and fast
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
inderdaad..
maar mijn punt is dat je daar dan ook op gaat inleveren..
normaal gezien wil je toch vooruit gaan?
nu is het nieuwe auto, dan weer 2e hands en met je je als het ware met "minder" content zijn..
maar mijn punt is dat je daar dan ook op gaat inleveren..
normaal gezien wil je toch vooruit gaan?
nu is het nieuwe auto, dan weer 2e hands en met je je als het ware met "minder" content zijn..
@ Allemaal :
ergens vind ik dat deze vraag zelfs niet gesteld mag worden...
kijk eerst naar de functie zelf. doe je die graag, wat zijn de voordelen, nadelen, toekomstperspectieven, verantwoordelijkheden, enz...
kies de job die je het meeste aanspreekt en onderhandel dan je loon, en kies niet de job die initieel aan het blijkelijk mooiste pakketje vasthangt.
het resultaat dat je hierdoor krijgt is dat mensen enkel naar vergoedingen kijken, een job kiezen waarvoor ze niet gemaakt zijn, met tegenzin naar werk gaan, en ga zo maar verder...
ik doe zelf mijn job momenteel doodgraag, en ik heb hetgeluk dat ik hierbij een firmawagen krijg. al heb ik die er wel bij moeten onderhandelen in het begin.
resultaat : superjob, en verloning aangepast aan behoefte.
in ieder geval, succes!
ergens vind ik dat deze vraag zelfs niet gesteld mag worden...
kijk eerst naar de functie zelf. doe je die graag, wat zijn de voordelen, nadelen, toekomstperspectieven, verantwoordelijkheden, enz...
kies de job die je het meeste aanspreekt en onderhandel dan je loon, en kies niet de job die initieel aan het blijkelijk mooiste pakketje vasthangt.
het resultaat dat je hierdoor krijgt is dat mensen enkel naar vergoedingen kijken, een job kiezen waarvoor ze niet gemaakt zijn, met tegenzin naar werk gaan, en ga zo maar verder...
ik doe zelf mijn job momenteel doodgraag, en ik heb hetgeluk dat ik hierbij een firmawagen krijg. al heb ik die er wel bij moeten onderhandelen in het begin.
resultaat : superjob, en verloning aangepast aan behoefte.
in ieder geval, succes!
There are two types of planes : Fighters and Targets
- netdata
- Elite Poster
- Berichten: 1677
- Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
- Twitter: wdhaeseleer
- Locatie: Turnhout
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
- Contacteer:
Ik rijd nu ook 2 jaar met een bedrijfswagen.
Ik woon op nog geen 7 km van het werk, maw ALLES is bijna prive.
ik rijd per maand ong ak 150€ aan diesel op.
Ik ben -25 en zou ong 1200 euro per jaar aan vezekering betalen (voor een golf + omnium verzekerd) = 100 € per maand
Ik heb geen flauw idee hoeveel wegentax is maar als ik me niet vergis zou dat 400 euro per jaar moeten zijn:
= 33 euro / maand
Voorts heb ik een winterbanden regeling die ik prive nooit zou nemen.
Stel ik heb geen wagen en koop er me zelf een, en ik rijd er 10 jaar mee (wat lang is)
een nieuwe wagen kost mij ong 20 000 euro (zou ik zelf max geven aan een wagen)
dit is dan 166 euro / maand
Ik kom nu aan een totaal van: 500 euro per maand 7 jaar lang (en dan mag ik geen pech hebben met mijn wagen, en ik heb niet om de 3 jaar een nieuwe wagen)
Maw zou ik veranderen van job voor meer netto en geen firma wagen.
Ja maar enkel voor een 600 € per maand meer... (daar kan ik namelijk zelf een leasing voor nemen)
Ik woon op nog geen 7 km van het werk, maw ALLES is bijna prive.
ik rijd per maand ong ak 150€ aan diesel op.
Ik ben -25 en zou ong 1200 euro per jaar aan vezekering betalen (voor een golf + omnium verzekerd) = 100 € per maand
Ik heb geen flauw idee hoeveel wegentax is maar als ik me niet vergis zou dat 400 euro per jaar moeten zijn:
= 33 euro / maand
Voorts heb ik een winterbanden regeling die ik prive nooit zou nemen.
Stel ik heb geen wagen en koop er me zelf een, en ik rijd er 10 jaar mee (wat lang is)
een nieuwe wagen kost mij ong 20 000 euro (zou ik zelf max geven aan een wagen)
dit is dan 166 euro / maand
Ik kom nu aan een totaal van: 500 euro per maand 7 jaar lang (en dan mag ik geen pech hebben met mijn wagen, en ik heb niet om de 3 jaar een nieuwe wagen)
Maw zou ik veranderen van job voor meer netto en geen firma wagen.
Ja maar enkel voor een 600 € per maand meer... (daar kan ik namelijk zelf een leasing voor nemen)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Als je maar 500 km prive doet, heeft het idd geen zin om een auto te leasen, maar ik denk dat de rest van ons meer doet dan zijn auto in en uit de garage te rijdendietervanb schreef:Ik heb een nieuwe wagen gekocht.
Maandelijkse kosten :
verkeer werk : 1600 per maand + 500 privé : 2100 km/maand
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Ik zit in hetzelfde schuitje min of meer.
Een nieuwe job aangeboden gekregen waar ik ongeveer 1200e bruto meer per maand mee zou verdienen. Weliswaar geen firmawagen, terwijl ik die nu wel heb.
Inhoudelijk staat die nieuwe job me wel meer aan dan waar ik nu heb voor getekend. De secundaire voorwaarden zijn ook goed (zou voor een bank zijn).
Ik weet evenwel momenteel ook niet wat kiezen...
Een nieuwe job aangeboden gekregen waar ik ongeveer 1200e bruto meer per maand mee zou verdienen. Weliswaar geen firmawagen, terwijl ik die nu wel heb.
Inhoudelijk staat die nieuwe job me wel meer aan dan waar ik nu heb voor getekend. De secundaire voorwaarden zijn ook goed (zou voor een bank zijn).
Ik weet evenwel momenteel ook niet wat kiezen...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)