Windows Server 2003 vragen !

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

Ik heb hier net een server bij gezet waarop Windows server 2003 R2 Standard bolt. Nu als leek heb ik dat ding degelijk bollen in een werkgroep met de nodige users en rechten dus das allemaal in orde.
Maar ik wilde wel eens iets meer weten over de media server dat kan geïnstalleerd worden. Bij vista ( home premium van op de laptop ) zit er ook een media server ingebakken waarbij je dus enkele mappen kan delen zoals mp3's en video bestanden. Nu wil ik de server hier dat ook laten kunnen omdat alle data daar op staat. Ben zelf al eens aan het kijken geweest maar krijg niet de juiste informatie gevonden of deze mogelijkheid wel kan werken. Enkel valt me wel op dat het meer een broadcast mogelijkheid heeft. Maar mijn bedoeling is dus gewoon om van op de server media af te spelen. Dus zoals bij de Playstation 3 kan je zoeken naar media servers en die van onder vista vind hem zonder problemen maar enkel die van onder Windows server niet.

Tweede vraag waarmee ik zit is, wat is de geschikte back-up software om onder Windows server 2003 een mirror van de C partitie te nemen. Kwestie van als er iets mis loopt dat ik niet van nul moet beginnen. De toepassingen dat ik gebruik willen onder de server versie niet draaien.
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Contacteer:
Provider

Beste,

Niet om te flamen, maar aan de hand van je vragen en de manier waarop jij je Windows2003 server gebruikt (werkgroep ???) denk ik dat dit gewoon niet het juiste OS is voor jouw doeleinden !!

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
verdickt
Premium Member
Premium Member
Provider

ik vermoed dat het hier voor thuisgebruik is maar ik ben wel akkoord met bovenstaande.
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer
Provider

Hoi,

Voor eerst dien je w2k3 als domein controller te gebruiken en je clients op het domein stoppen.

die media server, geen gedacht wat je daar mee wil zeggen, maar wat ik er uit versta is dat je shares wil maken om bestanden te delen? dit is eenvoudig in windows 2003, google is uw beste vriend!

in iedere windows versie zit er standaard een backup programma die waarschijnlijk wel aan je eisen voldoet.

Grtz
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:
Provider

Maar!
- Bij het joinen van een domein ben je friendly logon en fast user switching kwijt bij XP (en heb je trouwens professional nodig, heb je maw niks aan met Home-pc's)
- Media services is om windows media te streamen, doel je daar op? Dan is die server het forwarding point van een andere machine die Windows Media Encoder heeft draaien en langs die server publiceert, niet wat jij zoekt volgens mij
- En Windows Backup maakt geen 'image'-like backup, maar ik ben dan ook geen voorstander daarvan. Maar die ingebouwde backup de system state mee laten backuppen zou je toch al een heel eind brengen.
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Provider

meon schreef:Maar!
- Bij het joinen van een domein ben je friendly logon en fast user switching kwijt bij XP (en heb je trouwens professional nodig, heb je maw niks aan met Home-pc's)
- Media services is om windows media te streamen, doel je daar op? Dan is die server het forwarding point van een andere machine die Windows Media Encoder heeft draaien en langs die server publiceert, niet wat jij zoekt volgens mij
- En Windows Backup maakt geen 'image'-like backup, maar ik ben dan ook geen voorstander daarvan. Maar die ingebouwde backup de system state mee laten backuppen zou je toch al een heel eind brengen.
Nu heb ik antwoorden verkregen op antwoorden bedankt daarvoor .
Maar aan bovenstaande gasten wil ik toch vragen om te stoppen om over google te zeveren . Waarvoor dient dit forum eigenlijk , het enige wat je hier hoord is google ne keer .
Ok misschien bekijk ik op het moment Windows server iets te primitief maar ben ook maar net gestart met deze OS . Wil er verder in gaan maar stap voor stap wat gebruikelijk is voor een beginner die meer kennis wil opdoen uit nieuwsgierigheid.

wat betreft de back-up wilde ik gewoon weten of het mogelijk was om een image te kunnen maken . Vind het best wel handig wanneer je iets volledig hebt ingesteld om daar dan een image van te maken .Voor als er eens iets gebeurd . Dan is het maar een 10 minuten om een os met instelling terug te zetten .

Maar goed , ik zal men plan wel verder trekken en jullie met men vragen niet meer stooren dus admins zet er hier maar een slotje op :-)
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Provider

admins zet er hier maar een slotje op
We laten deze topic toch nog even open, en google helpt soms wel.
Wellicht komt er toch nog een betere reply uit de bus voor jou.

Greetz,
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:
Provider

Sniffie, volgens mij antwoord ik wel degelijk op jouw vragen; je vraagt naar de 'media server' die bij W2k3 server zit en backupmogelijkheden op basis van images. Ik ken er geen, en volgens mij gaat er geen enkel genoeg low-level-access hebben om dat te kunnen doen. Images trekken doe je dus met te booten vanaf een Ghost-boot cd, maar je hebt gelijk dat 'terug zetten' dan eenvoudig is. Maar als je dat in de eerste plaats van plan was, was ik naar een virtualisatie-oplossing gegaan, waarbij je simpelweg kan terugkeren naar een vorig snapshot. (en vhd's kan je eenvoudig file-backuppen).
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Provider

@ Sniffie,
Toch even eens gezocht naar ... Windows Server 2003 R2

Hopende dat er toch iets bruikbaar te vinden is.
Succes toegewenst in je zoektocht.
:wink:
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Blue-Sky schreef:@ Sniffie,
Toch even eens gezocht naar ... Windows Server 2003 R2

Hopende dat er toch iets bruikbaar te vinden is.
Succes toegewenst in je zoektocht.
:wink:

Men excuus allemaal!
Ik was gisteren wat over men toeren .
Kan er misschien iemand een degelijke beginners boek aan bevelen waarin ze stap voor stap de setup van alles uit leggen . Lijkt me nog handiger voor nen newbie .
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer
Provider

Hetgeen jij wilt kan je beter bereiken met andere os'en dan server 2003! Misschien kan je een windows MCE (zowel XP als Vista) gebruiken? Of die home server versie (geen idee hoe die officieel noemt) lijkt me ook geen slecht idee.

Wil je toch de meer pro (en dus domain-) functies, dan lijkt me in jouw geval een small business server meer op zijn plaats, aangezien deze je via wizards al heel wat laten instellen. Een standaard Win 2k3 server is naar mijn gevoel wat overkill en te ingewikkeld voor jouw doeleinden als beginner.
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer
Provider

Helemaal mee akkoord, EN het kost gewoon een pak minder ook nog
Afbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Images zoals je die maakt met Ghost of TrueImage kan je voor servers maken met
Symantec Backup Exec System Recovery Server Edition

Goed boek over Windows 2003:
Mastering Windows Server 2003 (Mark Minasi)
ISBN: 0782141307
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer
Provider

hier alvast een goede leerschool:

http://www.windowsnetworking.com/articl ... dows_2003/

Grtz
jarco
Starter Plus