Upgrade laptop geheugen doet batterij 3 x sneller leeg lopen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MrZipper
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 30 dec 2003, 13:35

Hallo,
Ik heb gisteren in mijn ACER Aspire 1694 WLMi laptop 2 nieuwe latjes van 1 GB DDR 533 geheugen gestoken.

Dit nieuw geheugen is 100% compatibel met het geheugen dat er standaard instak, het is dus gewoon een verdubbeling van 1 GB naar 2 GB.

De levensduur van mijn batterij was voor de upgrade zo'n 3 uur, na de upgrade slechts 42 minuten :evil:

Ik heb de laptop al enkele keren helemaal leeg laten lopen, terug opgeladen, enz... géén verbetering. De batterijmeter loopt ook geleidelijk leeg, dus niet bv van 30% ineens naar 0% ofzo...

Kan het zijn dat deze verdubbeling van geheugen (merk = KINGSTON) serieus méér stroom verbruikt?

Kan ik misschien mijn batterij 'calibreren' op de één of ander manier?

MrZipper
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Wel, technisch gezien is het quasi onmogelijk dat niet-defect geheugen in staat zou zijn je autonomie met zo'n getal te laten terugvallen. Indien er iets zou gebeuren, zou de verhoging van geheugen juist een -verbetering- van je autonomie moeten veroozaken (wegens minder HDD toegang).

Of anders gezegd : je geheugen verbruikt veel minder als pakweg je cpu, je hdd enzovoort.

Wat ik je kan aanraden : flikker dat geheugen er eens terug uit. Doe een battery test. Het kan zijn dat je batterij gewoon naar zijn grootje is, en dat dit toevallig in dezelfde periode is gebeurd als die memory upgrade. Of start de pc eens in veilige modus, check of er geen rare extra software zit te ratelen op je drive sinds die geheugenupgrade. Welk OS is het ? Als het Vista is, kan het zijn dat die extra memory je pc continu in de verleiding heeft gebracht om via Superfetch je machine "op te vreten" : dit is een aanslag op de autonomie.

Op het werk al meerdere tests gedaan : een clean XP install op een Asus heeft een veel langere autonomie als dezelfde notebook met een standaard ongeoptimaliseerd Vista install. Verschil kan makkelijk 1 uur en langer zijn voor wat ik heb gezien.

Acer's hebben over het algemeen geen extra battery callibration method. Indien deze er wel zou zijn, vind je die ofwel terug in de bios ofwel in een apart service programma van Acer. Zonder battery callibration kan je je notebook eens "compleet plat" laten gaan en herladen, maar da's niet helemaal hetzelfde als een "echte callibration" waarbij er voor iedere battery cell (of notebook, hangt van design van toestel af) bij wordt gehouden wat de _echte_ capaciteit van een battery pack is vergeleken met de theoretische design-capaciteit.
Gebruikersavatar
MrZipper
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 30 dec 2003, 13:35

Ik heb zonet het oude geheugen terug geïnstalleerd...en inderdaad...ik krijg dezelfde resultaten... de volle batterij zou slechts een klein uurtje meegaan :?

Voor de update van het geheugen enkele dagen geleden ging de batterij nog ruim 3 uur mee.

De batterij is net géén 2 jaar oud, is deze sluitage normaal voor deze ouderdom? IK heb de stroom regelmatig afgekoppeld en helemaal leeg laten lopen (minstens 1x per maand).

Bestaan er prgtjes om de batterij op de één of ander manier te 'optimalizeren' of te 'calibreren'?

De laptop is een Acer Aspire WLMi 2Ghz Centrino, 2GB DDR2, 100GB HD 5400rpm, 15.4inch, 256mb ATI Radeon, Bluetooth, Wireless Lan, ...

Besturingssysteem: Win Xp Home Edition met SP2
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Hangt ervan af hoe vaak je de batterij gebruikt. 2 jaar lijkt me al niet zo slecht als levensduur maar ik ben altijd pessimistisch ingesteld m.b.t. levensduren van zo'n dingen.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Afhankelijk van gebruikte laadcurve, hebben alle herlaadbare batterijen, om het even welke techniek en tenminste als je je keuze beperkt tot *droge* batterijen, een levensduur die ruwweg tussen 500 en 1000 laadcycli is beperkt.

Maakt niet uit of dat laden gebeurd vanaf 90% of vanaf 10%, en dit heeft ook niets met geheugeneffect te maken of dergelijke.

Dus 2 jaar .... is heel aannemelijk voor een Li-Ion cell. Een Ni-Cad of Metal-Hydride haalt met moeite de helft van die levensduur.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

Mja, maar die batterijen gaan toch geleidelijk aan minder lang mee en niet zo plots van 3u naar minder dan 1u?
Please help, looking for a way to get rich and fast
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”