Men bouwt een nieuw huis, vraagt een telefoon- en internetaansluiting aan bij Belgacom. Wat krijg je dan als service?
Men trekt een kabel vanop straat tot binnen in je huis, sluit de 4 koperdraden in die kabel aan op een paneeltje met daarop 1a 1b 2a 2b. Et voila, trek uw plan. Enjoy the world wide web !
Dit is zowat de situatie waarmee de persoon die mij om hulp vroeg geconfronteerd werd. Blijkbaar is de binnenhuisbedrading eigen verantwoordelijkheid en was het teveel gevraagd om de CAT5 kabels die vlak naast die hoofdaansluiting uitkomen even aan te sluiten. Ze willen dit wel nog eens terug komen doen tegen betaling natuurlijk.
Wat voor een bedroevende service is dat eigenlijk? Welke modale vlaming kent nu de details van telefoonbedrading?
Ik heb wat informatie opgezocht over telefoonbedrading en ik denk te kunnen verstaan dat:
De wit met blauwe draad op 1a en de blauw met witte draad op 1b dient aangesloten te worden.
Met een (niet bijgeleverde!) adsl-filter zou dan de adsl-modem kunnen aangesloten worden op deze CAT5-kabel via een RJ-11 jack.
KLOPT DIT?
Alle hulp is welkom...
Doe-het-zelf aansluiting
U vraagt,
Belgacom hun antwoorden kun je hier vinden.
Als je echter Belgacom als Provider gekozen hebt kan dat kant en klaar uitgevoerd worden door hun installateur. (technieker)
Dit alles zelf uitvoeren door iemand die niet in de branche zit is niet aan te raden.
Je kunt uiteraard ook 'n andere provider kiezen, die alles van a tot z instaleren.
Ofwel zie eens in de Tutorial
Belgacom hun antwoorden kun je hier vinden.
Als je echter Belgacom als Provider gekozen hebt kan dat kant en klaar uitgevoerd worden door hun installateur. (technieker)
Dit alles zelf uitvoeren door iemand die niet in de branche zit is niet aan te raden.
Je kunt uiteraard ook 'n andere provider kiezen, die alles van a tot z instaleren.
Ofwel zie eens in de Tutorial
Met alle respect, mod, maar die bovenstaande links heb ik echt al wel bekeken en dat begint nog geen eens in de buurt te komen van een oplossing.
Het probleem situeert zich op het niveau van individuele koperdraadjes waarvan er 4 in de POTS kabel steken die het huis binnenkomt en waarvan er 8 in een CAT5 kabel steken. (http://nl.wikipedia.org/wiki/RJ-45)
Je kan je er ongeveer iets als dit bij voorstellen: http://drscriptt.riverviewtech.net/bad-phone-wiring-1/ Maar dan gelukkig met iets minder kabels.
Belgacom verwacht blijkbaar dat de klant zelf de aansluiting van die kabels verzorgt, wat volgens mij toch meer iets voor een installateur of elektricien is. Ik geloof echt niet dat dit ergens in de documentatie van Belgacom terug te vinden is en het staat spijtig genoeg ook niet in de tutorials op deze site.
Als dit dan toch door een installateur kan gedaan worden, vind ik het nogal straf dat hij dit niet doet wanneer ze de kabel komen trekken! Nu willen ze inderdaad nog wel eens terugkomen, maar dan tegen een stevige vergoeding uiteraard. Dit is toch absoluut NIET wat je verwacht als je een aansluiting besteld, dacht ik zo.
Dat je dit beter niet zelf doet, lijkt me inderdaad een open deur instampen. Maar dit is anders precies wat men bij Belgacom te vertellen heeft wanneer je hen hierover contacteert.
Toch bedankt voor de snelle reactie.
Het probleem situeert zich op het niveau van individuele koperdraadjes waarvan er 4 in de POTS kabel steken die het huis binnenkomt en waarvan er 8 in een CAT5 kabel steken. (http://nl.wikipedia.org/wiki/RJ-45)
Je kan je er ongeveer iets als dit bij voorstellen: http://drscriptt.riverviewtech.net/bad-phone-wiring-1/ Maar dan gelukkig met iets minder kabels.
Belgacom verwacht blijkbaar dat de klant zelf de aansluiting van die kabels verzorgt, wat volgens mij toch meer iets voor een installateur of elektricien is. Ik geloof echt niet dat dit ergens in de documentatie van Belgacom terug te vinden is en het staat spijtig genoeg ook niet in de tutorials op deze site.
Als dit dan toch door een installateur kan gedaan worden, vind ik het nogal straf dat hij dit niet doet wanneer ze de kabel komen trekken! Nu willen ze inderdaad nog wel eens terugkomen, maar dan tegen een stevige vergoeding uiteraard. Dit is toch absoluut NIET wat je verwacht als je een aansluiting besteld, dacht ik zo.
Dat je dit beter niet zelf doet, lijkt me inderdaad een open deur instampen. Maar dit is anders precies wat men bij Belgacom te vertellen heeft wanneer je hen hierover contacteert.
Toch bedankt voor de snelle reactie.
Kan je me misschien vertellen welke keus men heeft in België om een vaste lijn te laten leggen in je huis? Voor zover ik weet is de infrastructuur nog steeds volledig in handen van Belgacom en heb je hierin helemaal niks te kiezen.Je kunt uiteraard ook 'n andere provider kiezen, die alles van a tot z instaleren.
Vanaf dat je een vaste lijn hebt kan je inderdaad een andere provider kiezen voor je telefonie of ADSL, maar die lopen allemaal over de infrastructuur van Belgacom, die er dan nog grof geld voor vragen ook!
Je schreef toch dat de Telefoon aansluiting de a en b aders of beter uitgedrukt (2 koperparen) gebracht werden door Belgacom. (dus de vaste lijn is er)
Zie bij Dommel, indien je nu de beslissing genomen hebt voor deze of ook 'n andere provider heb je keuze genoeg.
Waarom zou een andere provider je binnenbekabeling niet kunnen plaatsen?
Dat mag zelfs je elektriker en waarom het niet laten uitvoeren door je elektrieker.
Anders betaal je nog BTW op je eigen gepresteerde werkuren.
Zie bij Dommel, indien je nu de beslissing genomen hebt voor deze of ook 'n andere provider heb je keuze genoeg.
Waarom zou een andere provider je binnenbekabeling niet kunnen plaatsen?
Dat mag zelfs je elektriker en waarom het niet laten uitvoeren door je elektrieker.
Anders betaal je nog BTW op je eigen gepresteerde werkuren.
OK, een technieker (vanwaar dan ook) kan dit inderdaad allemaal komen doen. Maar dat blijven onnodige kosten die helemaal niet nodig waren geweest indien de installateur van Belgacom gewoon zijn werk fatsoenlijk had gedaan.Dat mag zelfs je elektriker en waarom het niet laten uitvoeren door je elektrieker.
De binnenbekabeling ligt er trouwens al, de vraag is enkel hoe die moet aangesloten worden op de 2 koperparen.
Het zogezegde aansluitingspunt (ISRA) dat er nu hangt is niet meer dan een plastic plaatje waarop de 2 koperparen zijn vastgeschroefd. Mag je hier niet meer verwachten? bijvoorbeeld een aansluitingspunt waarop een RJ-11 past?
Dat kan zeker, maar ik heb nooit het tegendeel beweerd. Zoals gezegd, de binnenbekabeling lag er al. Het probleem zit hem in de ISRA die helemaal nergens op lijkt en die wordt altijd door Belgacom geplaatst.Waarom zou een andere provider je binnenbekabeling niet kunnen plaatsen?
Als je een ADSL aansluiting aanvraagt bij Belgacom heb je de keuze:
1) Do It yourself Installatie:
Installatie van de kabels, installatie van splitters en configuratie computer moet zelf gedaan worden. Belgacom installeert enkel het eerste aansluitpunt.
2) Telecom Installatie:
Belgacom sluit de binnenbekabeling en splitters zelf aan. Je moet wel zelf de modem en computers configureren.
3) Full Installatie:
Belgacom sluit de binnenbekabeling en splitters aan. Plaatst en configureert modem en computers. Ook e-mail wordt geconfigureerd.
Heb je wat kennis van de bekabeling of is er in de woning al ooit een aansluiting geweest dan is de mogelijkheid van een Do It Yourself installatie nuttig omdat je niet moet wachten tot een technieker kan langskomen.
Dan om je verder te helpen:
Eender welk type kabel je gebruikt, gebruik het paar blauw - blauw/wit in de kabel. Zet de blauwe draad op klem a en de witte draad op klem b en aan de andere kant van de kabel hetzelfde.
Aan elke telefoon, fax een ADSL splitter plaatsen en het zou moeten werken.
Indien een alarm aangesloten is moet er een hoofdsplitter geïnstalleerd worden.
Success !!
1) Do It yourself Installatie:
Installatie van de kabels, installatie van splitters en configuratie computer moet zelf gedaan worden. Belgacom installeert enkel het eerste aansluitpunt.
2) Telecom Installatie:
Belgacom sluit de binnenbekabeling en splitters zelf aan. Je moet wel zelf de modem en computers configureren.
3) Full Installatie:
Belgacom sluit de binnenbekabeling en splitters aan. Plaatst en configureert modem en computers. Ook e-mail wordt geconfigureerd.
Heb je wat kennis van de bekabeling of is er in de woning al ooit een aansluiting geweest dan is de mogelijkheid van een Do It Yourself installatie nuttig omdat je niet moet wachten tot een technieker kan langskomen.
Dan om je verder te helpen:
Eender welk type kabel je gebruikt, gebruik het paar blauw - blauw/wit in de kabel. Zet de blauwe draad op klem a en de witte draad op klem b en aan de andere kant van de kabel hetzelfde.
Aan elke telefoon, fax een ADSL splitter plaatsen en het zou moeten werken.
Indien een alarm aangesloten is moet er een hoofdsplitter geïnstalleerd worden.
Success !!
Bij ons werd er een wit doosje waar Belgacom op staat geplaatst met een rj11 aansluiting (achter afdekplaatje), een aansluiting voor een 5 polige stekker en een schakelaar dat je op 0 of I kan verschuiven.
Zoals je het inderdaad zou verwachten van een serieuze Belgacom medewerker, of was het uitbesteed aan 'n andere firma.StB schreef:Bij ons werd er een wit doosje waar Belgacom op staat geplaatst met een rj11 aansluiting (achter afdekplaatje), een aansluiting voor een 5 polige stekker en een schakelaar dat je op 0 of I kan verschuiven.
Best steeds de naam van de technieker vragen en datum/uur van de uitvoering noteren.
Hoop dat Buxus nu voldoende ingelicht is.
-
- Elite Poster
binnenbekabeling wordt niet aangesloten bij een vooraanleg als je dit niet expliciet vermeld heb bij de aanvraag. je zal dit waarschijnlijk niet gedaan hebben. belgacom is ook niet verantwoordelijk voor de binnenbekabeling in een woning.
dus als je dit niet gedaan hebt, wordt dit ook niet uitgevoerd. de techniekers moeten zich ook aan hun schema houden vanzelfsprekend. dus je moet niet verbaasd zijn dat de technieker dit niet heeft gedaan.
binnenbekabeling kan je door belgacom laten doen, maar is niet verplicht. je kan dit ook door een privé-elektricien laten uitvoeren, is zelfs goedkoper. want als het door belgacom wordt uitgevoerd, ga je er dik voor betalen. en ik raad dat altijd af. maar de meeste klanten doe het al zelf.
dus als je dit niet gedaan hebt, wordt dit ook niet uitgevoerd. de techniekers moeten zich ook aan hun schema houden vanzelfsprekend. dus je moet niet verbaasd zijn dat de technieker dit niet heeft gedaan.
binnenbekabeling kan je door belgacom laten doen, maar is niet verplicht. je kan dit ook door een privé-elektricien laten uitvoeren, is zelfs goedkoper. want als het door belgacom wordt uitgevoerd, ga je er dik voor betalen. en ik raad dat altijd af. maar de meeste klanten doe het al zelf.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Moet toch zeggen dat ik dan wel geluk gehad heb met de grondwerker die bij mij de twee koperparen kwam binnenbrengen...
Was een verhuis, maar nieuwe woonst (ouderlijk huis) was onlangs tot een appartement verbouwd zonder enige aanwezige telefoonlijn.
De grondwerker heeft dus mooi die twee koperparen binnengebracht in de inkomhal, waar hij me dan ook vertelde dat het kastje dat hij daar zou plaatsen dan ook voor de andere buren zou kunnen dienen moesten die ooit een aansluiting krijgen.
En nadien heeft hij zelf gewoon de kabel doorgetrokken naar de eerste verdieping, stekkerdoos geplaatst, en nog een gratis splitter en LAN kabel gekregen ook...
Heb er zeker niet over te klagen!
Was een verhuis, maar nieuwe woonst (ouderlijk huis) was onlangs tot een appartement verbouwd zonder enige aanwezige telefoonlijn.
De grondwerker heeft dus mooi die twee koperparen binnengebracht in de inkomhal, waar hij me dan ook vertelde dat het kastje dat hij daar zou plaatsen dan ook voor de andere buren zou kunnen dienen moesten die ooit een aansluiting krijgen.
En nadien heeft hij zelf gewoon de kabel doorgetrokken naar de eerste verdieping, stekkerdoos geplaatst, en nog een gratis splitter en LAN kabel gekregen ook...
Heb er zeker niet over te klagen!
Misschien had die Belgacom medewerker ook de opdracht om dit alles te installeren, en komt de rekening wel. (later)CuBe schreef:Moet toch zeggen dat ik dan wel geluk gehad heb met de grondwerker die bij mij de twee koperparen kwam binnenbrengen...
Als we deze tekst lezen.
in zijn reply van 2 okt 2007hollebollegys schreef:2,5 € per meter.
16,66 € per kwartier werk.
prijzen zonder btw.
-
- Elite Poster
- Twitter: goendi
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Belachelijk. Zo zie je maar weer eens wat men verwacht... Men verwacht van Belgacom dat men op andermans eigendom allerlei werkzaamheden uitvoert die niets met hun dienstverlening te maken hebben: BELACHELIJK. Is zoals verwachten dat de electriciteitsleverancier uw electriciteitswerken uitvoert, of de watermaatschappij uw watervoorziening in orde maakt. Beetje realistisch blijven eh... En vooral: beetje hersens kweken en nadenken voor je om het even wat roept.
Juist, men zou eerst de opdracht moeten lezen welke Belgacom gaf aan de grondwerker.Goendi schreef:En vooral: beetje hersens kweken en nadenken voor je om het even wat roept.
Benaming welke voordien gegeven werd door CuBe.
Of wou Belgacom preventief werken, zodat het gebouw klaar was indien later 'n ander appartement zou verhuurd worden?
Onwaarschijnlijk.
Nu het is niet onze zaak dit na te trekken, dat doet ISP wel zelf.
Da's een zwaar overdreven reactie, imo, aangezien Hollebollegijs al vermeld heeft dat het verschil tussen wel en niet uitvoeren, slechts een vinkje op een formulier is.Goendi schreef:Belachelijk. Zo zie je maar weer eens wat men verwacht... Men verwacht van Belgacom dat men op andermans eigendom allerlei werkzaamheden uitvoert die niets met hun dienstverlening te maken hebben: BELACHELIJK. Is zoals verwachten dat de electriciteitsleverancier uw electriciteitswerken uitvoert, of de watermaatschappij uw watervoorziening in orde maakt. Beetje realistisch blijven eh... En vooral: beetje hersens kweken en nadenken voor je om het even wat roept.
-
- Elite Poster
- Twitter: goendi
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Ik vind de kritiek ook vaak zwaar overdreven, bijgevolg reageer ik dan nu even navenant.Da's een zwaar overdreven reactie, imo, aangezien Hollebollegijs al vermeld heeft dat het verschil tussen wel en niet uitvoeren, slechts een vinkje op een formulier is.