Attainable Rate

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Als ik in mijn modem kijk dan zie ik staan: Attainable Rate (Kbps): 2912(down) 968(up)

Wil dit zeggen dat ik maximum 2.9 Mbit kan halen met mijn lijn (ik zit meer dan 5.5 Km van de centrale) ?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Kijk hier eens, dan wordt het duidelijker :http://www.internode.on.net/adsl2/graph/
Laatst gewijzigd door lacer 25 sep 2007, 10:37, in totaal 1 gewijzigd.
kUmbro
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

Dat vraag ik mij ook af. Hoe berekent die modem dat trouwens (ik heb 8064/836, geen idee hoe ver van centrale)
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

kijk eens naar je "line attenuation" of zoiets, vandit kun je ongeveer uitmaken hoever je van de centrale zit
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

AnD schreef:Als ik in mijn modem kijk dan zie ik staan: Attainable Rate (Kbps): 2912(down) 968(up)

Wil dit zeggen dat ik maximum 2.9 Mbit kan halen met mijn lijn (ik zit meer dan 5.5 Km van de centrale) ?
Attainable Rate is het theoretisch maximum bij 0db signaal/ruis, dus in de praktijk niet echt haalbaar.
De gebruikte snelheid heet de 'used line rate'.
Dan heb je ook nog de occupancy in procenten wat de verhouding is tussen used en attainable.
Deze waarde is uit te drukken in signal/noise ratio, want 'overcapaciteit' wordt gebruikt als fout correctie op de gebruikte capaciteit.
(dit allemaal uit het hoofd, het is al lang geleden dat ik het eens gebruikte)
Bij deze waarde lijkt me een snelheid van 2Mb/s - 2.4Mb/s goed haalbaar maar je moet de waarden eens over langere tijd checken.
Wanneer je niet zo'n beste lijn hebt zie je de waardes meestal nogal variëeren over de tijd met dips in de avonduren.

In zo'n situatie is het belangrijk aandacht te besteden aan je huisinstallatie, elk dbtje dat je wint telt:
Plaats het modem do dicht mogelijk bij de plaats waar de doos van Belgacom zit.
Plaats daar je lijnfilter met het modem en sluit de rest van je lokale huisbedrading achter het filter aan.
Ga met utp kabel (of wireless) vanaf het modem naar je computer toe.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb eens een splitter gezet in de kelder waar de BGC lijn binnen komt en de waardes waren praktisch hetzelfde, maar zoals je zegt zal ik het moeten testen op lange termijn. Dat is wel een goede uitleg. :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”