Britten willen deel van zeebodem Atlantische Oceaan annexere

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Blue-Sky
Erelid
Erelid

LONDEN - De Britse regering maakt aanspraak op een deel van de zeebodem in de Atlantische Oceaan waar zich belangrijke gas- en oliereserves en mineralen zouden bevinden. Dat schrijft de krant The Guardian.

Groot-Brittannië gaat bij de Verenigde Naties de soevereniteit opeisen over duizenden vierkante kilometers zeebodem rondom de Falklandeilanden en Ascension in het zuiden van de Atlantische Oceaan. Daar zitten belangrijke gas- en oliereserves. Londen claimt ook rechten rondom Rockall, een rots in het noorden van de Atlantische oceaan waar mogelijk mineralen liggen.

De Britse claim zou wel eens op verzet kunnen stuiten bij Argentinië. Vijfentwintig jaar geleden trokken Groot-Brittannië en Argentinië al eens ten oorlog om de soevereniteit over de Falklandeilanden te betwisten. The Guardian verwijst ook naar het mogelijke verzet van Denemarken en IJsland tegen de Britse aanspraak op Rockall, waar ook visrechten in het geding zijn.

In principe hebben landen recht op het economisch gebruik van de zeebodem tot 200 zeemijl buiten de kust. Ze kunnen hun maritieme wingewest echter uitbreiden indien ze de internationale gemeenschap ervan kunnen overtuigen dat het continentaal plat buiten die 200 zeemijl een natuurlijke uitbreiding vormt van het al beheerste gebied. De aanvragen worden behandeld in de Commission on the Limits of the Continental Shelf van de VN.

De internationale wedloop naar natuurlijke hulpbronnen inspireerde de Russen deze zomer tot een veelbesproken expeditie naar de gas- en olievelden van de Noordelijke IJszee. Moskou zegt over wetenschappelijk bewijs te beschikken dat de zeebodem er deel uitmaakt van zijn continentaal plat. mcu

Bron: De Standaard.be van 22 september 2007
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ergens wel grappig, als er een milieuramp of dergelijke is, wijzen landen naar elkaar wie de rotzooi mag opkuisen. Vinden ze een mogelijke oliebron, gaan we ervoor vechten.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Haha, die is subliem! :lol:
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

ge pakt precies hawaii erbij.. das troubles met de amerikaantjes!
Please help, looking for a way to get rich and fast
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

BungaMan schreef:ge pakt precies hawaii erbij.. das troubles met de amerikaantjes!
waar ga ik anders mijn mooie vrouwen halen om mee te doen aan miss world.
Kriep
Plus Member
Plus Member

hellsnake schreef:
BungaMan schreef:ge pakt precies hawaii erbij.. das troubles met de amerikaantjes!
waar ga ik anders mijn mooie vrouwen halen om mee te doen aan miss world.
Consequenties van het annexeren van Hawaii:

1. Olie gaat voor op alles!
2. Raadgevers fluisteren je raad in, je hebt geen recht meer op een eigen mening.
3. Olie gaat voor op alles!

Terug on topic: Vrij grote bullshit tbfh. Rusland wil net hetzelfde doen maar als het artikel goed begrijp moeten ze dat voorleggen aan een raad van de VN? Laten we dan hopen dat daar intelligente mensen in zitten die dat niet zonder slag of stoot zullen laten gaan zodat ze geen precedent aan hun broek hebben. Anders wil ik als Belg Congo annexeren en Godfried Van Boullion is nog in Jeruzalem geweest om dat als stuk Vlaanderen te claimen dus dat wil ik ook wel annexeren!

En als we het dan toch op de spits gaan drijven wil ik de stukken ruimte die Frank De Winne heeft bevlogen (is dat een correct werkwoord? :P) ook!
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Geef mij maar de bodem onder de Noordpool ;).
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”