dinsdag 11 september 2007 - (ah) -
Sedert 2005 is, zo mag je wel zeggen, het internet een nieuw tijdperk ingetreden. Een verzekerde en constante groei, maar zoveel gezonder en rijper dan de groei die we in de jaren negentig hebben gekend. Adverteerders en hun agentschappen stuwen de bestedingen de hoogte in, en alle sectoren lijken de interactieve marketing omarmd te hebben.
Als we rekening houden met alle online reclameformaten (banners, e-mail, search marketing, affiliatieprogramma's, rubriekadvertenties, content-integratie, gele bladzijden, enz.) en als we de schattingen van her en der mogen geloven (meer dan 50% groei in 2007 tov 2006), dan gaan we dit jaar in onze sector voorbij de 250 miljoen euro online reclamebestedingen. Elke maand weer lijken de dagelijkse metingen van de CIM (voor bepaalde formaten bij bepaalde regies) deze tendens van de investeringen te bevestigen, maar ook de andere formaten ondersteunen deze indrukwekkende groeivoet.
Januari was niet makkelijk, maar van februari tot juli bevestigen alle spelers in de markt de vooruitgang van de business. Augustus was dan weer behoorlijk kalm, maar september-december is dan weer veelbelovend!
Enerzijds horen wij sedert kort de namen van Dash, Eristoff, Petit Gervais of Zanussi op het Belgische web! De veelbesproken consumentenproducten die het IAB tijdens zijn roadshow heeft benaderd: samenloop van omstandigheden of omschakeling der geesten?
Anderzijds, de gestructureerde markt organiseert zich. Bij de portalen heeft Skynet Belgacom TV een turbulente periode maar een nieuw managementduo schijnt de stier bij de horens te pakken. De rivalen Telenet (Zita) en MSN (Mdas) hebben volop nieuwe talenten aangetrokken. De portalenstrijd belooft spektakel! Bij de regies kent Hi-Media eveneens een moeilijke periode, maar Cyril Zimmerman gaat zwaar in de aanval door Patrick Steinfort aan te trekken. Sedert verschillende jaren was hij de motor van het IAB België, nu gaat hij de regie nieuw leven inblazen. De strijd tussen AdLink, Beweb en Hi-Media is gelanceerd.
Bij de zoekmachines lijkt het leven van Google in België wel makkelijk naast concurrent Yahoo, maar wat te denken over de intenties van Truvo (voorheen Promedia) die de Europese concurrent van Google wil worden inzake lokale search!
Bij de uitgevers kent ons land een uniek en ondernemend landschap: Roularta, Persgroep, Sanoma, Corelio, Rossel of IPM om er maar een paar te noemen, hebben hun structuur aangepast door het digitale een meer centrale plaats te geven. Daardoor gaat de kwaliteit van de inhoud op het internet er op vooruitgaan, onmisbaar element om alle Belgen op het net te krijgen. Laten we hopen dat de pc-fabrikant en de toegangsprovider hun beweging om de prijzen te democratiseren doorzetten!
Bij de media-agentschappen en de interactieve agentschappen, tenslotte, zijn de engagementen talrijk en de troepen lijken de media te bestormen, zowel de interactieve en de mobiele, zowel het web als de televisie.
e-België zou op die manier zijn plaats in de kopgroep van het Europese digitale-landen-peloton moeten heroveren. Laten we hopen dat dat in 2008 in Cannes kan worden bevestigd.
e-België komt terug aan de kop van het Europese peloton
-
- Elite Poster
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:24
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.