DVB-T kaart: dik in de zak gezet!

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
mm2
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 jan 2004, 12:38

Na nazicht op de website www.digitaaltvkijken.be of mijn postcode (1910 - Kampenhout) wel DVB-T kan ontvangen (zou moeten, optimale ontvangst met binnenantenne staat er) dan toch m'n centjes gegeven aan een DVB-T USB stick van Terratec (Cinergy T USB XE).

De installatie van software en hardware is een fluitje van een cent, maar dan begint het: tijdens het scannen wordt geen enkele TV of radiozender gevonden (bijgeleverde antenne gebruikt), zelfs op de fijnste gevoeligheid. Getest op 2 verschillende computers (eentje boven, eentje beneden): zelfde resultaat.

Tsjonge als dat de nieuwe technologie is van morgen houd het dan maar bij een gewone kleine TV en het "ouderwetse" analoge signaal. Dat werkt tenminste! Het zijn weer 50 euro's weggesmeten geld...
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Je moet een proberen met een programma zoals prog dvb handmatig scannen naar de juiste frequentie.

http://www.vrt.be/extra/Lijst%20VRT-uitzendingen.pdf
Bijlagen
scan.jpg
(34.96 KiB) 91 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Hier perfect ontvangst (67%) van 'la une' 'la deux' en 'rtbf sat' via DVB-T en een paar franstalige radiozenders. En in Kortrijk één, canvas en de gekende openbare omroepen (radio).

Het is inderdaad weggesmeten geld, zeker in een een land als België waar deze technologie geen 100% dekking heeft op dit ogenblik.

Ik heb m'n USB DVB-T stick + 2 antennes vooral gekocht voor wanneer ik in het buitenland ben. In Frankrijk bijvoorbeeld heb je een stuk of 20 zenders en in Nederland een stuk of 10, exclusief radio stations.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 208
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 7 keer

mm2 schreef:Tsjonge als dat de nieuwe technologie is van morgen houd het dan maar bij een gewone kleine TV en het "ouderwetse" analoge signaal. Dat werkt tenminste! Het zijn weer 50 euro's weggesmeten geld...

Ik heb perfecte ontvangst in de regio Aarschot met een USB-MSI MegaSky met de bijgeleverde binnenantenne van 2 Vlaamse en 3 Waalse TV-zenders en een 15-tal radiostations.
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 21 apr 2007, 11:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Je moet eens wat rondbewegen met je mini-antenne (omhoog, omlaag, links, rechts). Een halve meter kan een hemelsbreed verschil geven.
Hier heb ik in een zelfde ruimte 2-3 plekjes met perfecte ontvangst (dichtbij een raam), in de rest van de kamer geen signaal. Anders een sterker antennetje kopen. Bedrog ? Welnee, je weet vooraf dat je slechts 5 zenders kan ontvangen, dus als je meer nodig hebt, dan kies je dit systeem gewoon niet.
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Heb er zelfs een buitenantenne voor gekocht. Daar m'n ontvanst binnen ook rampzalig was. Ik woon net op de grens van het beriek van 3 zenders. (in de buurt van Kampenhout dus)

Zelfs met een buitenantenne is de ontvangst nog niet specaculair te noemen. Als dit de toekomst gaat worden, is het in België rampzalig gesteld.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Die gegevens op die site komen van mensen die de gegevens invullen. ;)
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

stefke schreef:Heb er zelfs een buitenantenne voor gekocht. Daar m'n ontvanst binnen ook rampzalig was. Ik woon net op de grens van het beriek van 3 zenders. (in de buurt van Kampenhout dus)

Zelfs met een buitenantenne is de ontvangst nog niet specaculair te noemen. Als dit de toekomst gaat worden, is het in België rampzalig gesteld.

Wanneer straks, (volgend jaar?) de analoge uitzendingen gestopt zijn is er frequentieruimte voor een beter dekkend net met meer stations.
Ik denk dat dan ook vertkale polarisatie, zoals in de rest van Europa, gebruikt zal gaan worden.
Te hopen is dat het free-to-air blijft en niet achter de decoder verdwijnt zoals conax in Nederland.
Andy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 maa 2006, 01:10
Locatie: Rijmenam
Contacteer:

mm2 schreef:Na nazicht op de website www.digitaaltvkijken.be of mijn postcode (1910 - Kampenhout) wel DVB-T kan ontvangen (zou moeten, optimale ontvangst met binnenantenne staat er) dan toch m'n centjes gegeven aan een DVB-T USB stick van Terratec (Cinergy T USB XE).

De installatie van software en hardware is een fluitje van een cent, maar dan begint het: tijdens het scannen wordt geen enkele TV of radiozender gevonden (bijgeleverde antenne gebruikt), zelfs op de fijnste gevoeligheid. Getest op 2 verschillende computers (eentje boven, eentje beneden): zelfde resultaat.


Ik woon nog verder van Veltem dan jij (Rijmenam), en ik heb prima ontvangst binnen in huis. Ik heb een Philips-antenne met verticale of horizontale polarisatie; dat alleen kan het verschil maken. (Bij mij staat de antenne nu op verticaal; horizontaal heb ik bijna geen ontvangst.)

Kijk eens hier, daar staan apparatuur en meetresultaten beschreven. Jij moet minstens zo goed kunnen!

http://users.edpnet.be/detroya/Dreticus ... /dvbt.html
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

mm2, Stefke,

Ikzelf woon op 2.5 km van Veltem, Kampenhout is 5 km verder maar hier komt het signaal vollen bak binnen (100%) met buitenantenne (met verkeerde polarisatie), zelfs de RTBF uit waver ontvang ik perfect. Ik ontvang zelfs signalen van een 2de VRT mast met perfect beeld en Be One uit Brussel. Ik kan moeilijk geloven dat je in kampenhout geen signaal krijgt.

Feit is dat de polarisatie (vert/horiz) en positie van essentiel belang is. Centimeters kunnen een hemelsbreed verschil geven. Ik kan enkel aanraden van je eerst goed te documenteren (waar staan de verschillende zenders tov mijn huidige positie) en vervolgens met veel geduld je antenne uit te richten. En mocht je dubbel of speciale beglazing hebben dan moet je eens proberen met je raam open. Ik heb persoonlijk in dat geval al een signaal van 0% naar 95% zien gaan...

Als je echt van plan bent om permanent DVB-T te kijken kan ik enkel aanraden om een buitenantenne te plaatsen. En voor de prijs van zo'n antenne moet je het niet laten.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Limburg schreef:
stefke schreef:Heb er zelfs een buitenantenne voor gekocht. Daar m'n ontvanst binnen ook rampzalig was. Ik woon net op de grens van het beriek van 3 zenders. (in de buurt van Kampenhout dus)

Zelfs met een buitenantenne is de ontvangst nog niet specaculair te noemen. Als dit de toekomst gaat worden, is het in België rampzalig gesteld.

Wanneer straks, (volgend jaar?) de analoge uitzendingen gestopt zijn is er frequentieruimte voor een beter dekkend net met meer stations.
Ik denk dat dan ook vertkale polarisatie, zoals in de rest van Europa, gebruikt zal gaan worden.
Te hopen is dat het free-to-air blijft en niet achter de decoder verdwijnt zoals conax in Nederland.

lol het zou iets worden moest het volgend jaar al afgesloten worden
het wordt iets van 2010-2012 dacht ik
Andy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 maa 2006, 01:10
Locatie: Rijmenam
Contacteer:

VOiD schreef:mm2, Stefke,

...

Feit is dat de polarisatie (vert/horiz) en positie van essentiel belang is. Centimeters kunnen een hemelsbreed verschil geven. Ik kan enkel aanraden van je eerst goed te documenteren (waar staan de verschillende zenders tov mijn huidige positie) en vervolgens met veel geduld je antenne uit te richten. En mocht je dubbel of speciale beglazing hebben dan moet je eens proberen met je raam open. Ik heb persoonlijk in dat geval al een signaal van 0% naar 95% zien gaan...

Als je echt van plan bent om permanent DVB-T te kijken kan ik enkel aanraden om een buitenantenne te plaatsen. En voor de prijs van zo'n antenne moet je het niet laten.


Ik zit in een nieuwbouw, met dubbele beglazing, en de DVD's die ik opneem op mijn PC (via DVB-T, met de binnenhuis antenne) zijn minstens zo goed als mijn rechtstreekse (analoge) Telenet-ontvangst, d.w.z.: ik kan niet "op zicht" zeggen of ik een DVD afspeel of rechtstreekse TV. Dus het moet kunnen, zeker vanuit Kampenhout -maar inderdaad: je moet met veel geduld je antenne uitrichten.
TRiSS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2005, 14:59
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

wat bij mij de ontvangstkwaliteit gevoelig verbeterd, is de antenne te plaatsen (de mijne is zo een binnenhuisantenne met magnetisch voetje) op een metalen vlak, in mijn geval de radiator...
i will live forever.... or die trying!
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”