VRT censureert Humo radiospot

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Maar, speciaal voor jullie staat ie hier :lol:.

Bron: VRT
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Humo zou da met gemak kunnen aanvechten.
Wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten schreef:Artikel 22.

§ 1. Wanneer het werk op geoorloofde wijze openbaar is gemaakt, kan de auteur zich niet verzetten tegen:

6. een karikatuur, een parodie of een pastiche, rekening houdend met de eerlijke gebruiken;
De pdf versie hiervan via reprobel.
Laatst gewijzigd door Robbe 04 sep 2007, 14:18, in totaal 1 gewijzigd.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Caey
Pro Member
Pro Member

Bonja echt goed is hij niet, maar is het niet illegaal om het koningshuis te beledigen?
bv Albert II is de beste koning ooit, mag wel
maar bv Men zou bijna denken dat Albert II 61miljoen euro per jaar krijgt om vooral geen sex te hebben met zijn eigen vrouw (of erger met een belgische), dat mag dan weer niet.

:twisted:
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Persoonlijk vind ik het misplaatst, onder militairen ten strengste verboden...
Men kon het direct gaan uitleggen en kwam je voor de Raad van State.
Vervolgens kwam je bij Auditeur van het Militair gerechtshof.

Dus mijn advies, overdrijf niet in deze thread.
Afbeelding
kUmbro
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

Robbe schreef:Humo zou da met gemak kunnen aanvechten.
heh? Wat heeft het recht om een parodie te maken op een beschermd werk, te maken met het feit of VRT die spot uitzendt of niet?

Met
kan de auteur zich niet verzetten tegen:
wordt bedoeld dat de koning zich niet hiertegen kan verzetten dat humo dit maakt (en aanbiedt op hun site)
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

ik vind hem wel goed :-D Op Q-music zenden ze hem tenminste goed uit
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

kvin em ook wel goe :)

humor is mja.. groot é..
urbanus vind ik op zich een groot artiest, maar vroeger in het begin heeft hij daar ook is een spotje gemaakt van een minder valide in een rolstoel, die vastzat op een spoor enz..
veel mensen van dat NIET grappig en niet kunnen, anderen vonden dat heeeeel grappig..
veel hangt af van je persoonlijke levenssfeer enz.. maar ja.. er zijn er altijd wel voor of tegen..
Waarom censureert VRT nu dit? vanwaar komen de centjes??
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Wie wil zijn werkgever, de grote baas van een bedrijf in een negatieve spot zetten.

Niemand denk ik, of hij stuurt er wetens willens op aan om ontslag te krijgen.

Maar ja, in verband met mijn vorige reply...

Waar is der ouderen fierheid gebleven. :???:
Afbeelding
deej
Elite Poster
Elite Poster

Blue-Sky schreef:Waar is der ouderen fierheid gebleven. :???:
Blue-sky, ik denk dat de huidige generatie gewoon niet veel toegevoegde waarde meer zit in een koningshuis. Hoe hard mensen van adelijke titel of koningsbloed nog proberen dit te laten gelden, denk dat veel lak hebben aan aangeboren "priviliges".

Bovendien heeft het koningshuis nog eens bewezen op de politiek geen invloed te kunnen uitoefenen met de huidige kwesties, dus ja, wat is de uitstraling van het staatshoofd nog waard en wat is zijn functie nog buiten wat protocolair gezwets en in de boekskes staan?
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Sommige mensen hebben een kort geheugen, als het gaat om de oorlogsjaren WO II.
Het was dank zij onze toenmalige Koning Leopold III zijn houding wat betreft de pletwals van toen.
Het Nazi leger, dat België van nog grotere vernielingen werd gespaard, de koning werd met zijn kinderen gevangen gehouden door de dictator.

Ja, de overwinnaars waar onder de Fransen en Engelsen… konden er niet mee omgaan.
Dus de handlangers in België vonden het maar beter dat Leopold III moest verdwijnen van het toneel.
Terwijl grote delen van de Vlaamse bevolking daar helemaal anders over dachten…
De partij van destijds…. Wie het schoentje past trekt het aan.

Mijn ouders dachten er anders over, temeer wij (ook ik als kind) de bombardementen van Merelbeke konden horen tot bij ons.
(ergens in Oost Vlaanderen)

De mensen hebben een kort geheugen ja…
Maar ik ben dus al wat ouder...

Op het einde van WO II werd Rieme Ertvelde gebombardeerd, door de Engelsen daar legden ze het Kerkje plat.
Tevens werd een nichtje van mij getroffen en overleefde het niet toen Purfina het doelwit was.

Ik zelf heb deze tweemotorige vliegtuigen hun bochten zien draaien, was te zien van onze toenmalige woonst.

Daar had ik al eens een pm over met een vriend Moderator. (dus de pure realiteit van toen)
Om sommigen hun geheugen eens op te frissen, [url=http://deveteran.skynetblogs.be/post/3940589/de-gevangene-te-laken-koning-leopold—legende]nuttig linkje[/url]
zie ook tekst in quote uit die link
...
Voor een tweede maal heeft tegenspoed zijn land verpletterd, maar de Belgen mogen echter fier zijn over hun Koning, want hij heeft bewezen een dappere soldaat te zijn, een loyale bondgenoot en een ware zoon van zijn prachtige ouders.
Erratum: wegens 3 typo's en tekst iets kleiner gezet
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 04 sep 2007, 16:39, in totaal 3 gewijzigd.
Afbeelding
deej
Elite Poster
Elite Poster

Helaas (of beter: gelukkig) hebben de meesten hier dat nooit eerstehand meegemaakt, denk dus niet dat er veel volk echt een boodschap. 't Is pas in crisistijden dat een echte leider zijn kwaliteiten toont, een echte crisis hebben we hier nog niet gekend.
Robbe
El Robre
El Robre
Contacteer:

Blue-Sky schreef:Sommige mensen hebben een kort geheugen, als het gaat om de oorlogsjaren
Zeker niet vergeten, maar voor elke tijd heeft zo zijn eigen behoeftes.
In deze tijd is de rol, de macht en het nut van zo'n insteling héél wat minder tot zelfs onbestaande.
Dat het aangestelde koningshuis in het verleden zijn roll heeft gehad valt zeker niet te ontkennen, maar aan alle begin zit ook een einde vast.
kUmbro schreef:
Robbe schreef:Humo zou da met gemak kunnen aanvechten.
heh? Wat heeft het recht om een parodie te maken op een beschermd werk, te maken met het feit of VRT die spot uitzendt of niet?
Parodie of karikatuur.
Omdat het ingaat op de reden van censuur.
Zeker voor een staats instelling is dat van belang.
kUmbro schreef:Met
kan de auteur zich niet verzetten tegen:
wordt bedoeld dat de koning zich niet hiertegen kan verzetten dat humo dit maakt (en aanbiedt op hun site)
Inderdaad, ookal vanwegen zijn functie.
Blue-Sky schreef:Waar is der ouderen fierheid gebleven. :???:
Die is gebonden aan gedragingen van die personen.
Al kunt ge ook fier zijn op een brandstichter natuurlijk ... :wink:

Maar voor mij is het vooral om het recht van expressie te doen.
Ik zie niet in waarom dit spotje geweigerd wordt (en op basis van wat) en de andere humo spotjes wel worden toegelaten.
Los van gevoelens vind ik het belangrijk dat de Staat zichzelf resprecteert en zijn wetten serieus neemt.
Of met een betere reden dan "deontologisch niet verantwoord" afkomt.

roebenofski
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 10 keer

Blue-Sky schreef:Sommige mensen hebben een kort geheugen, als het gaat om de oorlogsjaren WO II.
Het was dank zij onze toenmalige Koning Leopold III zijn houding wat betreft de pletwals van toen.
Het Nazi leger, dat België van nog grotere vernielingen werd gespaard
:? , daar heeft leopold III toch niet voor gezorgd.
Blue-Sky schreef: de koning werd met zijn kinderen gevangen gehouden door de dictator.
Gevangengehouden is een groot woord, hij had immers tijd genoeg om af en toe een uitstapje te maken naar bv Knokke. Naar zijn grote liefde Lilian Baels. In het midden van de oorlog, terwijl de bevolking leed, is hij er dan nog eens - gedwongen - mee moeten trouwen.
Blue-Sky schreef:
Voor een tweede maal heeft tegenspoed zijn land verpletterd, maar de Belgen mogen echter fier zijn over hun Koning, want hij heeft bewezen een dappere soldaat te zijn, een loyale bondgenoot en een ware zoon van zijn prachtige ouders.
Ik zie niet in waarom ik fier zou moeten zijn op Leopold III: hij was geen goede vorst, sympathiseerde met de nieuwe orde (hij heeft zelfs hitler in levende lijve ontmoet). Hij wou eigenlijk een soort van dictatoriale staat met hem aan het hoofd. Na de oorlog wou hij zijn fouten ook niet toegeven, hij bleef halsstarrig vasthouden aan zijn eigen grote gelijk.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Dat er grote kloof is tussen de mensen van toen 1943 en nu 2007 is duidelijk, en 'k respecteer dus de vrije meningsuiting ten volle.

Dit is echter enkel mogelijk in een democratie.
We mogen ons gelukkig prijzen in zo'n landje als België te wonen.

:wink:
airzimmy
Erelid
Erelid
Contacteer:

'k vind persoonlijk dat Humo soms een beetje laf is, de Koning is een gemakkelijk slachtoffer.
Den Blue is ne wijze mens!
Robbe
El Robre
El Robre
Contacteer:

Blue-Sky schreef:Dat er grote kloof is tussen de mensen van toen 1943 en nu 2007 is duidelijk, en 'k respecteer dus de vrije meningsuiting ten volle.

Dit is echter enkel mogelijk in een democratie.
We mogen ons gelukkig prijzen in zo'n landje als België te wonen.

:wink:
Aangezien we in een parlementaire democratie zitten maakt al dan iet een koning hebben daar niet echt veel voor uit eh.
airzimmy schreef:'k vind persoonlijk dat Humo soms een beetje laf is, de Koning is een gemakkelijk slachtoffer.
Den Blue is ne wijze mens!
Misschien, maar is het omdat het een gemakkelijk "slachtoffer" is dat ge er niks moogt over schrijve ?
Over Blue zijn we het in elk geval eens 8)

BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

Tja, en uitendelijk zendt de vrt het spotje uit tijdens het nieuws. Ter compensatie voor humo (?) die nu megapubliciteit krijgt. Dus verboden reklame = beste reklame :)
Please help, looking for a way to get rich and fast
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Normaal vind ik de spotjes van HUMO wel enorm lachen, Guy Mortier is gewoon enorm grappig. Deze vind ik eigenlijk maar een flauw spotje, het koningshuis is sinds Geert Hoste(om de 5 sec. Ik wil koning worden...) en talloze Koning-imitatorstemmetjes helemaal flauw geworden om daar grapjes over te maken.

Had van mij zeker op de vrt mogen komen, maar het is nu niet een opvallende spot vind ik.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”