USB versus FIREWIRE

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
lizardking
Member
Member

Goede morgen,

Ik zou graag mijn videobeelden van dv-camcorder op pc zetten. Heb echter enkel een usb aansluiting beschikbaar. Ik zie op het web dat de meeste mensen hiervooor een firewire aansluiting gebruiken. Nu was mijn vraag naar jullie toe wat is het verschil tss usb en firewire, en wat is met jullie ervaring de beste oplossing?

Ohja pc wat ik hiervoor gebruik is pentium 4, 1024mb ram, 3000Mhz, 80Gig hd

Alvast bedankt
Lizard king
chant Hare Krishna and be happy
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Firewire is sneller dan USB.
Veel camcorders hebben zelfs geen of slechte drivers voor USB.

Ervaring:
Spaar jezelf een hoop frustratie en ellende en installeer een firewire-kaartje.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik wist niet eens dat je USB kon gebruiken om videobeelden over te zetten? De USB-aansluiting is meestal enkel om de geheugenkaartjes uit te lezen.
Firewire ondersteunt isochrone verbindingen; hij heeft voor DV-streams 100 mbit gegarandeerd nodig en dat kan enkel Firewire leveren, USB 2.0 niet.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

m0djo
Member
Member

Zoveel sneller is FireWire eigenlijk niet hoor, het is gewoon een beter systeem. USB is gewoon een kabeltje dat beide apparaten linkt. FireWire is een hele architectuur die de gegevensoverdracht voor zich neemt. De snelheid van USB is daarom zeer afhankelijk van je computer. Die moet alles verwerken en dus ook fouten corrigeren als er iets mis loopt, terwijl FireWire dit voor je pc doet.

Als je gewoon de cijfers vergelijk is USB 2.0 zelfs 80Mbps sneller (480) dan FiWi, dat 400Mbps aan kan. De snelheidsverschillen zijn dus niet zo groot, maar FiWi genereert veel minder overhead en garandeert dus veel constantere en snellere overdrachten.

Als je over FiWi800 beschikt is het natuurlijk nog wat anders :)
En ja, die 800 staat voor +/-800Mbps :)
Let hier ook op moest je je een kaartje aanschaffen, maar ik veronderstel dat dit 400 zal zijn.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Astralon schreef:Firewire is sneller dan USB.
Veel camcorders hebben zelfs geen of slechte drivers voor USB.

Ervaring:
Spaar jezelf een hoop frustratie en ellende en installeer een firewire-kaartje.
eum
nah
als je idd effe googled zie je dat de theoretische snelheid sneller is van USB.. en als je geen errors hebt en pc is snel genoeg, KAN het zelfs sneller gaan :)
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Nou, ik ben er een beetje uit, maar indertijd zat er een ander, belangrijker verschil bij de transmissiekeuze tussen USB en Firewire op cams, namelijk het gebruikte videoformaat zelf.

Een DV camera stuurt op Firewire dezelfde codec info uit als hij zelf gebruikt bij opname. Theoretisch is dat (de TRANSMISSIE tenminste) lossless : er wordt geen tussenbewerking/recode gedaan tussen het opgenomen formaat op de DV tape en op het bestand dat je uiteindelijk op je HD gaat hebben staan (er zijn uitzonderingen op die regel, maar da's het principe).

Camera's met DV die toch signaal kunnen uitsturen naar USB, doen dat op USB door de mangel genomen -niet- in DV formaat maar in een Mpeg2 formaat. Er wordt dan een recode door de camera gedaan van DV-native naar Mpeg2. Voordeel : geen langdradige recode door de PC nodig, wat in het geval van outputplatform (DVD) grote tijdsvooredelen kan bieden. Nadeel : transcoding levert +nooit+ betere resultaten, en door het gebruikte Mpeg2 formaat (dat meestal GEEN output toelaat in "I-frames only", toch niet in het consumer-range) is frame-juist editeren van zo'n stream niet meer mogelijk, en ook beeldeffecten die een frame-based nauwkeurigheid vereisen geven dat problemen.

Bovendien zijn er nogal wat applicaties die wel mpeg2 caturing toelaten, maar waar je dan toch nog voor een hele lelijke verrassing komt te staan bij DVD-creatie, omdat de gebruikte Mpeg2 indeling niet DVD-compliant blijkt.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”