Heh, tenminste een die het doorheeft! Daar kunnen die zogenaamde intellectuelen nog een puntje aan zuigen!Als er genoeg mensen weg zijn zal BGC zijn politiek wel aanpassen.
Dit is het grote verschil tss vlaanderen en nederland.
De nederlander handelt en de belg zaagt en klaagt
Belgacom doet het beter dan verwacht
-
- Elite Poster
- Twitter: goendi
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Die vastgelegde prijs zou de kleintjes ademruimte moeten geven maar op het punt waar de concurrentie echt speelt, namelijk bij het ronselen van nieuwe klanten, omzeilen ze dat met promoties en een bombardement aan reclame en sponsoring.
Succes van Belgacom omdat wij teveel betalen, ja (zelfs als we naar de concurrentie gaan). Belgacom gaat trouwens altijd z'n historische positie als voordeel hebben, 'correct' geliberaliseerd of niet (wat is correct, volgens jou?). Dat succes moet blijkbaar gegarandeerd blijven, of wat?
Succes van Belgacom omdat wij teveel betalen, ja (zelfs als we naar de concurrentie gaan). Belgacom gaat trouwens altijd z'n historische positie als voordeel hebben, 'correct' geliberaliseerd of niet (wat is correct, volgens jou?). Dat succes moet blijkbaar gegarandeerd blijven, of wat?
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Ehm, ik ben zelf volwassen en maak bijgevolg mijn eigen keuzes en overwegingen. Ik heb geen Belgacom thuis maar Tele2. Ben goedkoop af, en heb nergens over te klagen. Mijn eigen keuze, en Tele2 maakt overigens ook massa's reclame. Komaan, beetje redelijk blijven hé. Je kunt bezwaarlijk stellen dat omdat Belgacom veel reclame maakt, mensen plots bereid zijn om meer te betalen als ze goedkoper prefereren. Idem voor die gratis maanden, men is nog steeds goedkoper af elders, maar verkiest Belgacom. Vermoedelijk zijn al die mensen dom (dat zullen de critici alhier vertellen), maar mijn insziens zijn er mogelijk andere overwegingen die mensen bij Belgacom doet blijven. Mogelijk zijn de andere ISP's niet goed genoeg voor hun? Of verkiezen ze gewoonweg Belgacom omdat ze dat altijd doen? Mij niet gelaten waarom ze het doen, en ik kan goed begrijpen dat mensen die wel switchen gefrustreerd geraken dat zij de enigen zijn die switchen en niet iedereen volgt. Maar ja, that's life.Die vastgelegde prijs zou de kleintjes ademruimte moeten geven maar op het punt waar de concurrentie echt speelt, namelijk bij het ronselen van nieuwe klanten, omzeilen ze dat met promoties en een bombardement aan reclame en sponsoring.
Goh, wat is correct. Dat is een goeie vraag. Ik heb in feite geen idee. Ik zou zeggen dat het correct is om de local loop te ontbundelen om te beginnen, maar heb er niet diepgaand over nagedacht. Ik vind dat de huidige situatie niet de meest correcte is, maar goed het is niet aan mij om te bepalen wat wel is. Laten we hopen dat de politici alvast iets bedenken.Succes van Belgacom omdat wij teveel betalen, ja (zelfs als we naar de concurrentie gaan). Belgacom gaat trouwens altijd z'n historische positie als voordeel hebben, 'correct' geliberaliseerd of niet (wat is correct, volgens jou?). Dat succes moet blijkbaar gegarandeerd blijven, of wat?
Ik ben ook overgestapt naar Dommel, ze zullen minder verdienen aan mij als ik bij Dommel zit dan rechtstreeks bij hen, als echt iedereen verhuist naar een andere isp (zelf Dommel die op hun netwerk zit is al meer dan genoeg om hen IETS te laten voelen) zal't op den duur idd wel zijn effect hebben, aangezien bgc een bedrijf is dat winst moet maken (en liefst zo veel mogelijk voor de aandeelhouders)
De mensen die er zich echt niet mee kunnen verzoenen kunnen nog steeds verhuizen naar't buitenland
De mensen die er zich echt niet mee kunnen verzoenen kunnen nog steeds verhuizen naar't buitenland
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Blablabla, been there, seen your comment. Ga elders zagen. Ge moogt een mening hebben, we kennen ze nu, stop met iedere topic op te zoeken waar het over dat specifieke item gaat enkl om wat gal te kunnen spuwen.Goendi schreef:Blablabla. Siglo, Ofloo, been there, seen your comment. Ga elders zagen. Ge moogt een mening hebben, we kennen ze nu, stop met iedere topic op te zoeken waar het over dat specifieke item gaat enkl om wat gal te kunnen spuwen.
Verbeter de wereld begin bij u zelf, hypocriet.
-
- Elite Poster
andere voorbeelden,Goendi schreef:Ehm, ik ben zelf volwassen en maak bijgevolg mijn eigen keuzes en overwegingen. Ik heb geen Belgacom thuis maar Tele2. Ben goedkoop af, en heb nergens over te klagen. Mijn eigen keuze, en Tele2 maakt overigens ook massa's reclame. Komaan, beetje redelijk blijven hé. Je kunt bezwaarlijk stellen dat omdat Belgacom veel reclame maakt, mensen plots bereid zijn om meer te betalen als ze goedkoper prefereren. Idem voor die gratis maanden, men is nog steeds goedkoper af elders, maar verkiest Belgacom. Vermoedelijk zijn al die mensen dom (dat zullen de critici alhier vertellen), maar mijn insziens zijn er mogelijk andere overwegingen die mensen bij Belgacom doet blijven. Mogelijk zijn de andere ISP's niet goed genoeg voor hun? Of verkiezen ze gewoonweg Belgacom omdat ze dat altijd doen? Mij niet gelaten waarom ze het doen, en ik kan goed begrijpen dat mensen die wel switchen gefrustreerd geraken dat zij de enigen zijn die switchen en niet iedereen volgt. Maar ja, that's life.Die vastgelegde prijs zou de kleintjes ademruimte moeten geven maar op het punt waar de concurrentie echt speelt, namelijk bij het ronselen van nieuwe klanten, omzeilen ze dat met promoties en een bombardement aan reclame en sponsoring.
waarom kopen vele mensen graag een dure ford mondeo of opel vectra terwijl renault en citroën veel goedkoper en minstens goed en comfortabel zijn?
waarom kopen sommigen meubels bij IKEA en anderen bij een dure meubelzaak?
en waarom kiezen sommigen niet voor andere providers. omdat ze niet gekend zijn, zij maken weinig of geen reclame, als je naambekenheid wil werven, moet je reclame maken, anders lukt het niet of omdat de klanten deze kleine providers niet vertrouwen. Hoeveel ISP's zijn er al niet verdwenen of opgeslorpt door anderen de laatste jaren. dat wekt ook wantrouwen hoor.
en wat die reclame betreft, moet je niet komen vertellen, dat ze daar geen geld voor hebben omdat ze teveel aan belgacom moet betalen. dat is larie. belgacom heeft namelijk één van de laagste groothandelsprijzen in Europa, dus daar zal het niet aan liggen.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
BGC maakt gewoon misbruikt van z'n historische positie als monopolist en melkt onwetende klanten uit. Er zijn nu eenmaal nog genoeg klanten die denken dat hun koperdraadje van BGC is, en het gewoon onmogelijk is om van provider te switchen.Goendi schreef:Komaan, beetje redelijk blijven hé. Je kunt bezwaarlijk stellen dat omdat Belgacom veel reclame maakt, mensen plots bereid zijn om meer te betalen als ze goedkoper prefereren. Of verkiezen ze gewoonweg Belgacom omdat ze dat altijd doen?
Net gezien die historische positie en het feit dat de Belgische staat hoofdaandeelhouder is van BGC zou je verwachten dat ze een "eerlijke" prijs aanrekenen voor hun producten en de markt stimuleren, maar dat doet men net niet... lekker verder profiteren zolang het spelletje blijft duren blijkt het motto (eveneens van TN).
Maar laten we zwijgen over BGC... blijkbaar is het not-done om te vragen van een eerlijke en klantvriendelijke bedrijfspolitiek te voeren (en dat heeft duidelijk wel te maken met het onderwerp van deze thread, en niet zozeer met BGC bashing op zich).
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Ow, ze maken gewoon misbruik? Serieus? Argumentatie ontbreekt wel... Tof hé zo'n discussie. Weet je wat? Belgacom maakt geen misbruik. Voila, ook geen argumentatie. Zo kunnen we nog wel even doorgaan dacht je niet?BGC maakt gewoon misbruikt van z'n historische positie als monopolist en melkt onwetende klanten uit. Er zijn nu eenmaal nog genoeg klanten die denken dat hun koperdraadje van BGC is, en het gewoon onmogelijk is om van provider te switchen.
Tuurlijk wel, en 95% van de klanten zijn er tevreden van. Op UB zal blijkbaar de resterende 5% zitten, die dan direct ook heel duidelijk maken waarom Belgacom hen liever niet als klant zal wensen!blijkbaar is het not-done om te vragen van een eerlijke en klantvriendelijke bedrijfspolitiek te voeren
Ofloo, gaat nog eens beetje prutsen en spelen met uw home serverkes en IRC netwerkske. Mama heeft viskes gebakken.Blablabla, been there, seen your comment. Ga elders zagen. Ge moogt een mening hebben, we kennen ze nu, stop met iedere topic op te zoeken waar het over dat specifieke item gaat enkl om wat gal te kunnen spuwen.
- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Wacht tot ze de profielen aankondigen van VDSL2, dan zal je meteen zien of ze willen in concurrentie gaan met Telenet of er zich gaan op aligneren.Goendi schreef:Opmerkelijke conclusie afgaande op het niet verhogen van de limieten, en het beperken er van tot 12GB. Zijn er zo nog zaken waaruit je een random conclusie kunt halen zonder dat ze in feite steek houdt?
En dan zullen we nog eens een boompje opzetten over willen concurreren of zich comfortabel voelen in het duopolie.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Het heeft weinig zin hollebollegijs, ze hebben blijkbaar oogkleppen of zo op, want ze kijken er bewust naast. Elk van die opgaande vergelijkingen gaat gewoon aan hen voorbij, met het weinig steekhoudende argument dat het goedkoper is in de buurlanden. Velen vergeten echter dat bedrijven als Scarlet, EDPnet en Versatel ook actief zijn in de buurlanden. Dat Mobistar verre van een kleine speler is, en France Telecom daar de plak zwaait. Tele2 is een Zweeds concern dat Europa inpalmt. Zij hebben effectief allemaal abonnementen in de buurlanden die aan die vereisten die ze hier claimen voldoen, maar in België gebruiken ze allmaal een limiet, op één na: Tele2. Ik heb hier Tele2, geen limiet, goedkoop. Ik wens ook niet meer te betalen, maar mij hoor je niet klagen want ik heb een alternatief. Welnu, waarom klaagt men over Belgacom als de concurrenten van Belgacom exact hetzelfde doen? Waarom zou een Belgisch bedrijf, een van de laatste grote spelers uit België overigens, plots zijn strategie moeten veranderen in het voordeel van buitenlandse ondernemingen en hun aandeelhouders? Waarom pakt de bende klagers niet met zijn allen VDSL? 17mbit down, 448 up, 60GB en alle andere Belgacom voordelen meegeleverd. Och ja, de prijs, 60€... Wel, blijf dan bij uw gewoon abonnement en wacht af tot ADSL er uitgegooid wordt. Maar zaag zo niet over zaken waar je helemaal niets aan kunt veranderen? Ik snap echt niet dat iedereen meedoet aan de hype die er rond bestaat.
Bottom line is dat als je toch zaagt, dat je dan eens met deftige argumenten mag afkomen. Voor prijzen moet je zowiezo bij het BIPT zijn, en dat men niet innovatief is, is gewoon bullshit. Men is volop bezig met de uitbouw van het NGN, en VDSL2 is op dat NGN in testfase. Men biedt nog diverse andere nieuwe zaken aan, IP based, aan zakelijke klanten waar men allerlei functies en bedrijfstakken in elkaar integreert. Met die laatste krijgen ze zelfs lof van de Europese Unie (en als ik me niet vergis, is dat nu net de verzameling van Europese landen, je weet wel: die landen waar het volgens velen hier zoveel beter is en die veel innovatiever zijn). Ik stel U de vraag: wat is innovatie? Limieten verhogen en prijzen verlagen?
Bottom line is dat als je toch zaagt, dat je dan eens met deftige argumenten mag afkomen. Voor prijzen moet je zowiezo bij het BIPT zijn, en dat men niet innovatief is, is gewoon bullshit. Men is volop bezig met de uitbouw van het NGN, en VDSL2 is op dat NGN in testfase. Men biedt nog diverse andere nieuwe zaken aan, IP based, aan zakelijke klanten waar men allerlei functies en bedrijfstakken in elkaar integreert. Met die laatste krijgen ze zelfs lof van de Europese Unie (en als ik me niet vergis, is dat nu net de verzameling van Europese landen, je weet wel: die landen waar het volgens velen hier zoveel beter is en die veel innovatiever zijn). Ik stel U de vraag: wat is innovatie? Limieten verhogen en prijzen verlagen?
-
- Elite Poster
op die laatste vraag zou ik eens antwoorden willen van de anderen hier. maar goed geargumenteerd en niet hetzelfde geklets van altijd.Goendi schreef:Het heeft weinig zin hollebollegijs, ze hebben blijkbaar oogkleppen of zo op, want ze kijken er bewust naast. Elk van die opgaande vergelijkingen gaat gewoon aan hen voorbij, met het weinig steekhoudende argument dat het goedkoper is in de buurlanden. Velen vergeten echter dat bedrijven als Scarlet, EDPnet en Versatel ook actief zijn in de buurlanden. Dat Mobistar verre van een kleine speler is, en France Telecom daar de plak zwaait. Tele2 is een Zweeds concern dat Europa inpalmt. Zij hebben effectief allemaal abonnementen in de buurlanden die aan die vereisten die ze hier claimen voldoen, maar in België gebruiken ze allmaal een limiet, op één na: Tele2. Ik heb hier Tele2, geen limiet, goedkoop. Ik wens ook niet meer te betalen, maar mij hoor je niet klagen want ik heb een alternatief. Welnu, waarom klaagt men over Belgacom als de concurrenten van Belgacom exact hetzelfde doen? Waarom zou een Belgisch bedrijf, een van de laatste grote spelers uit België overigens, plots zijn strategie moeten veranderen in het voordeel van buitenlandse ondernemingen en hun aandeelhouders? Waarom pakt de bende klagers niet met zijn allen VDSL? 17mbit down, 448 up, 60GB en alle andere Belgacom voordelen meegeleverd. Och ja, de prijs, 60€... Wel, blijf dan bij uw gewoon abonnement en wacht af tot ADSL er uitgegooid wordt. Maar zaag zo niet over zaken waar je helemaal niets aan kunt veranderen? Ik snap echt niet dat iedereen meedoet aan de hype die er rond bestaat.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
- deej
- Elite Poster
Welk aanbod van Tele2 heb jij dan? Of was dat het beginaanbod van All-in waarbij ze na een maand doorhadden dat ze best geen limietloos gingen aanbieden?Goendi schreef:Ik heb hier Tele2, geen limiet, goedkoop. Ik wens ook niet meer te betalen, maar mij hoor je niet klagen want ik heb een alternatief.
-
- Deel van't meubilair
Kijk wie het schrijft... straks ga je nog beweren dat het puur toeval is dat BGC ook 12 GB per maand heeft en quasi dezelfde prijsGoendi schreef:Het heeft weinig zin hollebollegijs, ze hebben blijkbaar oogkleppen of zo op, want ze kijken er bewust naast.
Het houdt inderdaad geen steek dat het in gans Europa goedkoper kan (met meer volume). Wij Belgen zijn de enige die het bij het rechte eind hebben... wie sprak er ook al weer over oogkleppen ?Goendi schreef:met het weinig steekhoudende argument dat het goedkoper is in de buurlanden.
Maar daar wel kunnen gebruik maken van het netwerk aan concurrentiele prijzen, of dacht je soms dat de marge daar hetzelfde was als hier in Belgie... oogkleppen op ja.Goendi schreef:Velen vergeten echter dat bedrijven als Scarlet, EDPnet en Versatel ook actief zijn in de buurlanden.
En dus laat men de eigen bevolking ook maar in de kou staan ? Trouwens een EDPnet en Dommel zijn voor zover ik weet nog steeds geen buitenlandse ondernemingen. Nu ja, met dergelijke ideeen hadden we misschien ook nog allemaal met een Minerva gereden.Goendi schreef:Waarom zou een Belgisch bedrijf, een van de laatste grote spelers uit België overigens, plots zijn strategie moeten veranderen in het voordeel van buitenlandse ondernemingen en hun aandeelhouders?
Laten we inderdaad BGC en TN helemaal de hemel in prijzen Ik ga akkoord dat je beter opstapt dan blijft zagen, maar als er niemand zaagt verdwijnt de problematiek helemaal uit de aandacht.Goendi schreef:Maar zaag zo niet over zaken waar je helemaal niets aan kunt veranderen? Ik snap echt niet dat iedereen meedoet aan de hype die er rond bestaat.
Laten we innovatie zelfs buiten beschouwing... gewoon een "product" aanbieden dat conform de rest van Europa is zou al helemaal niet slecht zijn. Het is trouwens absurd te spreken over innovatie als je na twee dagen al niet meer kan webcammen omdat je limiet erdoor zit.Goendi schreef:Ik stel U de vraag: wat is innovatie? Limieten verhogen en prijzen verlagen?
- deej
- Elite Poster
Snelheid omhoog, volume omhoog, prijs omlaag, packages aanbieden die gebundeld zijn (bv Telefonie en Internet), nieuwe diensten over IP zoals TV, streaming media, VoD. Kortom dingen waar je een local loop in je bezit voor nodig hebt of één die echt vrijgemaakt is. Vandaag moet een operator die een echt unbundled aanbod wil maken een raw copper lijn nemen, en we weten ondertussen wat die kost.hollebollegijs & Goendi schreef:Ik stel U de vraag: wat is innovatie? Limieten verhogen en prijzen verlagen?
Hier is een tip: spreek eerst eens uitgebreid met de juridische en operationele mensen van de alternatieve operatoren en kom dan eens terug met de vraag of er überhaupt zware concurrentie mogelijk is die verschuivingen in de markt kunnen veroorzaken zonder zwaar je broek eraan te scheuren. Misschien kan je dan ook je oogkleppen afzetten.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Zijn dat diezelfde mensen die abonnementen met limieten aanbieden? Want even voor de duidelijkheid: traffiekkosten zijn netwerk layer, hun eigen infrastructuur dus, als een ISP wil kan men gemakkelijk limietloos werken, zeker een ISP als Mobistar, Scarlet of Versatel die meer als voldoende bandbreedte hebben om dit te verwezenlijken. Daarvoor hebben zij echt Belgacom niet nodig, ook zal hun kostprijs niet stijgen aangezien ze via BROBAII werken. Hierbij de bal teruggekaatst: waarom zou het onmogelijk zijn om met de huidige prijzen dit te verwezenlijken? Elke OLO die op BROBAII connect zal exact hetzelfde betalen als het op traffiek aankomt aan Belgacom, aangezien ze via eigen infrastructuur werken.Hier is een tip: spreek eerst eens uitgebreid met de juridische en operationele mensen van de alternatieve operatoren en kom dan eens terug met de vraag of er überhaupt zware concurrentie mogelijk is die verschuivingen in de markt kunnen veroorzaken zonder zwaar je broek eraan te scheuren. Misschien kan je dan ook je oogkleppen afzetten.
Ja, en die Belgen zijn zo stom om botweg te zeggen dat het de schuld is van een van de laatste Belgische ISP's op de markt. Zoals ik al hierboven zei: elk ISP kan limietloos aanbieden als ze wensen.Het houdt inderdaad geen steek dat het in gans Europa goedkoper kan (met meer volume). Wij Belgen zijn de enige die het bij het rechte eind hebben... wie sprak er ook al weer over oogkleppen ?
Zever, Versatel heeft eigen DSLAM's en eigen galsvezel, Scarlet ook en EDPnet werkt via Scarlet. Niks Belgacom buiten last mile. Doordat ze hun eigen apparatuur plaatsen in de Belgacom centrales is het een fixed kost, een kost die ze zowiezo hebben. Niets belet hen om hun marketing anders te doen.Maar daar wel kunnen gebruik maken van het netwerk aan concurrentiele prijzen, of dacht je soms dat de marge daar hetzelfde was als hier in Belgie... oogkleppen op ja.
Voor mij ben je niet aan het zagen als je deftig argumenteert... Maar zonder die deftige argumenten, zul je die "problematiek" ook niet doen verdwijnen.Laten we inderdaad BGC en TN helemaal de hemel in prijzen Ik ga akkoord dat je beter opstapt dan blijft zagen, maar als er niemand zaagt verdwijnt de problematiek helemaal uit de aandacht.
Ok, akkoord. Vind ik wel dat ik morgen aan dezelfde prijs mijn boodschappen moet kunnen doen in de Delhaize als in Nederland het geval is. En op restaurant zou ik graag even weinig betalen als ik doe in Zuid Frankrijk. Liefst zou ik ook de kostprijzen van de immobiliënmarkt zien dalen naar prijzen die min of meer in de geburen liggen van diezelfde huizen in Spanje, Fankrijk en Italië. Dat laatste prikkelt me overigens veel meer als een telecommunicatieproduct. Om nog maar te zwijgen over de taksen die ze uit mijn zakken kloppen als ik een pak sigaretten koop. Die zijn de laatste jaren verdubbelt in prijs, wat ik persoonlijk eigenlijk echt wel discriminerend vind tav mensen die roken.Laten we innovatie zelfs buiten beschouwing... gewoon een "product" aanbieden dat conform de rest van Europa is zou al helemaal niet slecht zijn. Het is trouwens absurd te spreken over innovatie als je na twee dagen al niet meer kan webcammen omdat je limiet erdoor zit.
Tele2 All In :) En neen, geen limiet, laat staan dat hun verbruiksmeter werkt :)Welk aanbod van Tele2 heb jij dan? Of was dat het beginaanbod van All-in waarbij ze na een maand doorhadden dat ze best geen limietloos gingen aanbieden?
Het meest interessante heb ik voor het laatste gehouden:
Zie ik helemaal zitten. Heb al gezegd dat er men aan het NGN bezig is, wat ongeveer alles inhoudt wat jij daar aangeeft. Vraag is of andere ISP's hoegenaamd gaan willen investeren in streaming media en dergelijke... Scarlet kan het doen, maar deed het niet om maar iets te noemen. Het ganse NGN is overigens IP based. Enige bemerking: die local loop moet inderdaad eens ontbundelt worden, maar ik stel me de vraag: wat heeft Belgacom daar mee te zien? Je kunt toch niet verwachten van een bedrijf dat ze aan politiek en menslievendheid gaan doen?Snelheid omhoog, volume omhoog, prijs omlaag, packages aanbieden die gebundeld zijn (bv Telefonie en Internet), nieuwe diensten over IP zoals TV, streaming media, VoD. Kortom dingen waar je een local loop in je bezit voor nodig hebt of één die echt vrijgemaakt is. Vandaag moet een operator die een echt unbundled aanbod wil maken een raw copper lijn nemen, en we weten ondertussen wat die kost.
-
- Elite Poster
schitterende opmerking goendiGoendi schreef: Je kunt toch niet verwachten van een bedrijf dat ze aan politiek en menslievendheid gaan doen?
-
- Deel van't meubilair
Van een normaal commercieel bedrijf dat door hard werken en serieuze inspanning is ontstaan niet. Van een BGC welke van oorsprong een staatsbedrijf is, waar de meerderheid nog steeds in handen is van de staat, en dat in alle veiligheid van een monopolie zijn infrastructuur heeft kunnen uitbouwen (ADSL hoofdzakelijk onder druk van TN) mag je verwachten dat het een gulden middenweg weet te vinden.Goendi schreef:Je kunt toch niet verwachten van een bedrijf dat ze aan politiek en menslievendheid gaan doen?
Je doet precies of BGC is het laatste familiebedrijfje van Belgie dat we met man en macht moeten beschermen tegen de boze wolf.
- deej
- Elite Poster
De OC-1s naar de centrales is eentje die hier meteen te binnen schiet. In België zijn er buiten een paar van Telenet en een paar van Colt (of the top off my head) geen anderen dan Belgacom. Die moet je bij hen gaan huren dus. Als ze daarvoor niet in concurrentie gaan kan je je afvragen of je de scherpste prijs krijgt. Daar waar Telenet / Colt wel binnenzitten kan Belgacom makkelijk zijn prijs laten zakken: die fibers zijn doorgaans allang afgeschreven en een groot deel zijn "in den tijd" met overheidscentjes gelegd.Goendi schreef:Hierbij de bal teruggekaatst: waarom zou het onmogelijk zijn om met de huidige prijzen dit te verwezenlijken? Elke OLO die op BROBAII connect zal exact hetzelfde betalen als het op traffiek aankomt aan Belgacom, aangezien ze via eigen infrastructuur werken.
Voor een alternatieve ISP is het dus wegens de hoge nood aan kapitaal onbegonnen werk om zelf effe fibers te gaan graven plus hij kan er geen huren aan een competitieve prijzen. Catch 22. Wie graaft steekt zich in de schulden en kan zijn fiber moeilijk doorverhuren omdat de incumbent op een pot historisch voordeel zit.
Daarnaast is en blijft er de last mile (ik val in herhaling, ik weet het). Als je een unbundled aanbod met een raw copper van 3€ per maand kan aanbieden dan ben je én van Belgacom vanaf én maak je meer marge. Marge die je desgewenst in je eigen DSLAMs of bovenvernoemde fibers kan steken.
Dus is het plaatje dat je schetst over de BROBAII OLO's en limietloos aanbieden enkel en alleen op papier correct. Daar waar de ISP nog geen eigen fibers / DSLAMs heeft, hangt ie vast aan Belgacom (VPs, lijnprofielen, noem maar op). En waar je vasthangt aan Belgacom verdwijnt je marge als sneeuw voor de zon. Ze knijpen hard met juridische verplichtingen en betaalvoorwaarden maar net niet hard genoeg om de "concurrenten" failliet te doen gaan.
En zoals ik hierboven al zei, da's een theoretisch scenario.Goendi schreef:Ja, en die Belgen zijn zo stom om botweg te zeggen dat het de schuld is van een van de laatste Belgische ISP's op de markt. Zoals ik al hierboven zei: elk ISP kan limietloos aanbieden als ze wensen.
Gelukzak .Goendi schreef:Tele2 All In En neen, geen limiet, laat staan dat hun verbruiksmeter werkt
Neen uiteraard niet. Ik stel me gewoon vragen dat als wanneer men zegt dat het BIPT de prijzen echt vastlegt, waarom het dan raw copper duurder laat zijn dan de Discovery Line? Heel die historie zit verkeerd in mekaar.Goendi schreef:Enige bemerking: die local loop moet inderdaad eens ontbundelt worden, maar ik stel me de vraag: wat heeft Belgacom daar mee te zien? Je kunt toch niet verwachten van een bedrijf dat ze aan politiek en menslievendheid gaan doen?
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Ehm... Nee? Hoe een bedrijf is ontstaan doet niet terzake. Politiek is voor politici, bedrijven doen zaken. Zelfs argumenten die puur realistisch zijn en feiten weergeven, tracht je nog te vedraaien... Er is een verschil tussen realisme en wishfull thinking, en denken dat het aan Belgacom is om te bepalen hoe de telecomunicatiemarkt moet veranderen, en bvb de local loop te ontbundelen en vrij te geven, DAT is wishfull thinking. Het is aan de beleidsmakers om dit te doen en op te leggen. Overigens, dat netwerk waar je zo graag naar referreert (die koperdraadjes), 70% is bijna 40 jaar oud en moet vervangen worden. Dat wordt heus niet meer gefinancierd door de overheid hoor.Van een normaal commercieel bedrijf dat door hard werken en serieuze inspanning is ontstaan niet. Van een BGC welke van oorsprong een staatsbedrijf is, waar de meerderheid nog steeds in handen is van de staat, en dat in alle veiligheid van een monopolie zijn infrastructuur heeft kunnen uitbouwen (ADSL hoofdzakelijk onder druk van TN) mag je verwachten dat het een gulden middenweg weet te vinden.
En jij exact het omgekeerde dan? Geen idee wat jij in gedachten hebt, maar stel dat Belgacom opgekocht wordt door bvb AOL. Denk je dan echt dat je geen Telenet-toestanden krijgt? Belgacom maakt massa's winst en zit op een berg cash, ik verkies als Belg dat die naar onze overheid gaat zodat zij er zaken mee doen voor ons algemeen nut, en niet dat die verdwijnen naar Amerika waar ze dienen om de machtige Amerikaanse lobby te dienen. Niet alles is zwart wit hoor, maak je geen illusies. Belgacom geprivatiseert en in buitenlandse handen zal de toestand niet plots verbeteren zolang er geen politici hun verantwoordelijkheden opnemen tav de markt.Je doet precies of BGC is het laatste familiebedrijfje van Belgie dat we met man en macht moeten beschermen tegen de boze wolf.
Goendi, Het probleem met brobaII is dat Scarlet op ELKE DSLAM een VP moet huren. De kostprijs per mbit hiervan is schandalig duur. Door deze hoge kostprijs, is de capaciteit van deze VP's laag en is het vrijwel onmogelijk om hier limietloos op aan te bieden. Enkele klanten die gelijktijdig downloaden trekken de VP's snel vol.Goendi schreef:Zijn dat diezelfde mensen die abonnementen met limieten aanbieden? Want even voor de duidelijkheid: traffiekkosten zijn netwerk layer, hun eigen infrastructuur dus, als een ISP wil kan men gemakkelijk limietloos werken, zeker een ISP als Mobistar, Scarlet of Versatel die meer als voldoende bandbreedte hebben om dit te verwezenlijken. Daarvoor hebben zij echt Belgacom niet nodig, ook zal hun kostprijs niet stijgen aangezien ze via BROBAII werken. Hierbij de bal teruggekaatst: waarom zou het onmogelijk zijn om met de huidige prijzen dit te verwezenlijken? Elke OLO die op BROBAII connect zal exact hetzelfde betalen als het op traffiek aankomt aan Belgacom, aangezien ze via eigen infrastructuur werken.
In de centrales waar Scarlet eigen apparatuur geplaatst heeft, is er capaciteit genoeg (STM-1).
Dit is ook een van de voordelen die dommel heeft doordat ze gebruik maken van het turboline netwerk. Ze moeten maar op een paar plaatsen een interconnect afhuren bij Belgacom. Ik vermoed dat ze er max. 10 à 20 hebben. De capaciteit hiervan is natuurlijk een pak hoger dan 1 enkele VP op het BROBAII netwerk. Grootverbruikers kunnen dus ook makkelijker opgevangen worden.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Hmm en wat is schandalig duur? 50€ per mbit?Goendi, Het probleem met brobaII is dat Scarlet op ELKE DSLAM een VP moet huren. De kostprijs per mbit hiervan is schandalig duur. Door deze hoge kostprijs, is de capaciteit van deze VP's laag en is het vrijwel onmogelijk om hier limietloos op aan te bieden. Enkele klanten die gelijktijdig downloaden trekken de VP's snel vol.
In de centrales waar Scarlet eigen apparatuur geplaatst heeft, is er capaciteit genoeg (STM-1).
Ah het kan dus goedkoper :)Dit is ook een van de voordelen die dommel heeft doordat ze gebruik maken van het turboline netwerk. Ze moeten maar op een paar plaatsen een interconnect afhuren bij Belgacom. Ik vermoed dat ze er max. 10 à 20 hebben. De capaciteit hiervan is natuurlijk een pak hoger dan 1 enkele VP op het BROBAII netwerk. Grootverbruikers kunnen dus ook makkelijker opgevangen worden.
Je hebt duidelijk geen enkel zicht op de Belgische glasvezelmarkt.deej schreef:De OC-1s naar de centrales is eentje die hier meteen te binnen schiet. In België zijn er buiten een paar van Telenet en een paar van Colt (of the top off my head) geen anderen dan Belgacom. Die moet je bij hen gaan huren dus. Als ze daarvoor niet in concurrentie gaan kan je je afvragen of je de scherpste prijs krijgt. Daar waar Telenet / Colt wel binnenzitten kan Belgacom makkelijk zijn prijs laten zakken: die fibers zijn doorgaans allang afgeschreven en een groot deel zijn "in den tijd" met overheidscentjes gelegd.
Voor een alternatieve ISP is het dus wegens de hoge nood aan kapitaal onbegonnen werk om zelf effe fibers te gaan graven plus hij kan er geen huren aan een competitieve prijzen. Catch 22. Wie graaft steekt zich in de schulden en kan zijn fiber moeilijk doorverhuren omdat de incumbent op een pot historisch voordeel zit.
Er zijn een hoop meer fiber leveranciers dan dat jij hier vermeld. Zoals al aangegeven Belgacom/Telenet en Colt. Daarnaast heb je nog Scarlet, Tele2/Versatel, Brutélé, B-Telecom, ...
ongeveer 40 euro per Mbit. Dit is schandalig duur ja.Goendi schreef:Hmm en wat is schandalig duur? 50€ per mbit?Goendi, Het probleem met brobaII is dat Scarlet op ELKE DSLAM een VP moet huren. De kostprijs per mbit hiervan is schandalig duur. Door deze hoge kostprijs, is de capaciteit van deze VP's laag en is het vrijwel onmogelijk om hier limietloos op aan te bieden. Enkele klanten die gelijktijdig downloaden trekken de VP's snel vol.
Als je maar ongeveer 300 GB per maand uit 1 Mbit haalt, weet je direct dat limietloos internet aanbieden niet realistisch is.
Buiten die 40 euro per Mbit transportkosten, moet je nog de dslampoort huren à 8-9 euro per maand. Je transit verkeer moet betaald worden, personeel, gebouw, netwerk, ...
-
- Deel van't meubilair
In zekere zin is dat correct, maar er bestaat ook nog zoiets als ethiek. Ethiek die zorgt dat je klanten je trouw blijven op lange termijn, en moest BGC als bedrijf daar wat meer in investeren dat had het vandaag misschien 700.000 breedband klanten meer gehad (dus ja ethiek kan ook nog wat opbrengen).Goendi schreef:Politiek is voor politici, bedrijven doen zaken.
Een ander bedrijf in het Mechelse is zo enkele jaren geleden ook begonnen met de goede naam de BGC verlosser te zijn... kijk maar hoe het vandaag de dag met hun reputatie gaat. En ja, de centen stromen binnen maar echt lange termij politiek kan je het niet noemen.
Tja, nu verdwijnen ze naar Wallonie Ik heb trouwens geen enkel probleem met de berg cash van BGC, maar op het einde van de rit verwacht je als klant ook een competitief product (en hoe je het ook wil draaien dat is het niet).Goendi schreef:Belgacom maakt massa's winst en zit op een berg cash, ik verkies als Belg dat die naar onze overheid gaat zodat zij er zaken mee doen voor ons algemeen nut, en niet dat die verdwijnen naar Amerika
Dat zal niemand ontkennen, en ik vrees dat we daar nog lang kunnen op wachten... maar dat neemt niet weg dat BGC van zijn huidige situatie stevig aan het profiteren is. Is dit de schuld van BGC... voor een deel wel ja.Goendi schreef:zal de toestand niet plots verbeteren zolang er geen politici hun verantwoordelijkheden opnemen tav de markt.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Telenet zijn evengoed overheidscentjes, en COLT legt eigen fiber, en is verre van de enige. Er liggen massa's fibers in België. Terzijde: de meeste vand e fibers die naar DSLAM's gelegd zijn, zijn niet gelegd ten tijde van de RTT hoor, die zijn gelegd rond het millenium, eigen investering.De OC-1s naar de centrales is eentje die hier meteen te binnen schiet. In België zijn er buiten een paar van Telenet en een paar van Colt (of the top off my head) geen anderen dan Belgacom. Die moet je bij hen gaan huren dus. Als ze daarvoor niet in concurrentie gaan kan je je afvragen of je de scherpste prijs krijgt. Daar waar Telenet / Colt wel binnenzitten kan Belgacom makkelijk zijn prijs laten zakken: die fibers zijn doorgaans allang afgeschreven en een groot deel zijn "in den tijd" met overheidscentjes gelegd.
Ja how, dat kan allemaal wel goed en wel zijn, maar dat heeft niets met Belgacom te zien. Er zijn massa's bedrijven die fibers leggen en leidingen. Enkele grotere spelers bvb: Level3 om maar een te noemen. Die zijn ook ergens begonnen. Anderen huren fiber. Je denkt nu toch echt niet dat die zaken gratis zijn? Dat kost veel geld om het te leggen, en meestal wordt dat bekostigd met privéfinanciering. Als bepaalde ISP's die tegoeden niet hebben, is het toch niet vadertje staat die als OCMW moet dienen? Dat zou evengoed oneerlijke concurrentie zijn tav die bedrijven die wél geinvesteerd hebben in eigen glasvezel.Voor een alternatieve ISP is het dus wegens de hoge nood aan kapitaal onbegonnen werk om zelf effe fibers te gaan graven plus hij kan er geen huren aan een competitieve prijzen. Catch 22. Wie graaft steekt zich in de schulden en kan zijn fiber moeilijk doorverhuren omdat de incumbent op een pot historisch voordeel zit.
Ja, dat klopt. Dat ga ik heus niet ontkennen. Ga ik zelfs volledig mee akkoord; Ik argumenteer enkel dat als men stelt dat het aan Belgacom is om dit op te lossen, dit kant noch wal raakt. Belgacom is een bedrijf, ik kan me niet inbeelden dat eender welk bedrijf plots op eigen initiatief aan beleid gaat doen dat in feite voorbehouden is voor een regulator.Daarnaast is en blijft er de last mile (ik val in herhaling, ik weet het). Als je een unbundled aanbod met een raw copper van 3€ per maand kan aanbieden dan ben je én van Belgacom vanaf én maak je meer marge. Marge die je desgewenst in je eigen DSLAMs of bovenvernoemde fibers kan steken.
Tjah, dat is nu eenmaal economische realiteit hoor.Dus is het plaatje dat je schetst over de BROBAII OLO's en limietloos aanbieden enkel en alleen op papier correct. Daar waar de ISP nog geen eigen fibers / DSLAMs heeft, hangt ie vast aan Belgacom (VPs, lijnprofielen, noem maar op). En waar je vasthangt aan Belgacom verdwijnt je marge als sneeuw voor de zon. Ze knijpen hard met juridische verplichtingen en betaalvoorwaarden maar net niet hard genoeg om de "concurrenten" failliet te doen gaan.
Ik vermoed dat dit is omdat je met een raw copper de voleldige bandbreedte en opties van het koperpaar hebt, en met een discovery line maar een deel... Of die redenering realistisch is is mss een andere vraag. Maar goed, wederom: politiek.Neen uiteraard niet. Ik stel me gewoon vragen dat als wanneer men zegt dat het BIPT de prijzen echt vastlegt, waarom het dan raw copper duurder laat zijn dan de Discovery Line? Heel die historie zit verkeerd in mekaar.
Akkoord, het is veel. Maar ik ken veel transits die evengoed 50€ per mbit taxeren... Zo ongewoon is die prijs dus niet. Kan die lager? Ja. Wordt die lager? Ja! Per 01/10 als ik het me goed herinner heeft het BIPT een aanpassing van die tarieven bevolen. Kan die veel lager? Tuurlijk, maar bij eventuele reparaties zal de prijs dan weer de andere richting uitgaan. Overigens heeft Belgacom evengoed transit verkeer en dergelijke. Net als elk ISP/hostingsbedrijf. Redeneren dat daarom de kosten moet zakken bij de leveranciers van de leveranciers van de leveranciers is in feite niet redelijk.ongeveer 40 euro per Mbit. Dit is schandalig duur ja.
Als je maar ongeveer 300 GB per maand uit 1 Mbit haalt, weet je direct dat limietloos internet aanbieden niet realistisch is.
Buiten die 40 euro per Mbit transportkosten, moet je nog de dslampoort huren à 8-9 euro per maand. Je transit verkeer moet betaald worden, personeel, gebouw, netwerk, ...
Die laatste zin kan ik U wel degelijk in volgen. Maar ... welke manager zal die dingen veranderen als de cijfers hem niet tegenspreken?Tja, nu verdwijnen ze naar Wallonie Ik heb trouwens geen enkel probleem met de berg cash van BGC, maar op het einde van de rit verwacht je als klant ook een competitief product (en hoe je het ook wil draaien dat is het niet).
We gaan nog een compromis bereiken ;) Ik kan U hier helemaal in volgen.In zekere zin is dat correct, maar er bestaat ook nog zoiets als ethiek. Ethiek die zorgt dat je klanten je trouw blijven op lange termijn, en moest BGC als bedrijf daar wat meer in investeren dat had het vandaag misschien 700.000 breedband klanten meer gehad (dus ja ethiek kan ook nog wat opbrengen).
Het gaat hier dan ook niet over 40 euro/mbit transit verkeer. Het gaat hier over enkel en alleen over het transport van de dslam tot een interconnectiepunt. Hiervoor is 40 euro per mit zwaar overdreven. Met zo'n kostprijs kan je onmogelijk voldoende capaciteit voorzien om drukke momenten op te vangen.Akkoord, het is veel. Maar ik ken veel transits die evengoed 50€ per mbit taxeren... Zo ongewoon is die prijs dus niet. Kan die lager? Ja. Wordt die lager? Ja! Per 01/10 als ik het me goed herinner heeft het BIPT een aanpassing van die tarieven bevolen. Kan die veel lager? Tuurlijk, maar bij eventuele reparaties zal de prijs dan weer de andere richting uitgaan. Overigens heeft Belgacom evengoed transit verkeer en dergelijke. Net als elk ISP/hostingsbedrijf. Redeneren dat daarom de kosten moet zakken bij de leveranciers van de leveranciers van de leveranciers is in feite niet redelijk.
Uiteindelijk wordt Belgacom 2 keer vergoed voor dezelfde dienst.
- deej
- Elite Poster
Sorry was in alle haastigheid om mijn gelijk te bewijzen twee dingen door mekaar aan het halen . Uiteraard kan je bij meerdere aanbieders terecht voor connectiviteit (zelfs al dan niet dark fiber) tussen gebouwen, datacenters, sites whatever.Mr.T schreef:Je hebt duidelijk geen enkel zicht op de Belgische glasvezelmarkt.
Er zijn een hoop meer fiber leveranciers dan dat jij hier vermeld. Zoals al aangegeven Belgacom/Telenet en Colt. Daarnaast heb je nog Scarlet, Tele2/Versatel, Brutélé, B-Telecom, ...
Ik bedoelde vooral: wie zit er al in de Belgacom centrales binnen? Buiten Telenet een beetje & Colt vooral in Brussel dacht ik zullen er niet veel alternatieven zijn om een connectie tussen je datacenter en de centrale te krijgen. Als er meerdere providers een VP konden aanbieden naar een centrale zou het plaatje al veel anders zijn en komen de prijzen in ieder geval onder druk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
Dat is idd veel geld als je weet dat je bij Elektrabel een eigen glasvezel over een afstand van 50km kan huren aan minder dan 1000 EUR/maand. Als je daarop gigabitapparatuur plaatst kost je dit 1 EUR/Mbit.Mr.T schreef: Het gaat hier dan ook niet over 40 euro/mbit transit verkeer. Het gaat hier over enkel en alleen over het transport van de dslam tot een interconnectiepunt. Hiervoor is 40 euro per mit zwaar overdreven. Met zo'n kostprijs kan je onmogelijk voldoende capaciteit voorzien om drukke momenten op te vangen.
Uiteindelijk wordt Belgacom 2 keer vergoed voor dezelfde dienst.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat kan iedereen... Alleen loopt die glasvezel niet om het even waar. Ik kan massa's glasvezel kopen, of zelfs huren, en er toch niks mee zijn. En 50km is overigens weinig.Dat is idd veel geld als je weet dat je bij Elektrabel een eigen glasvezel over een afstand van 50km kan huren aan minder dan 1000 EUR/maand. Als je daarop gigabitapparatuur plaatst kost je dit 1 EUR/Mbit.
-
- Elite Poster
Maar moet Belgacom zijn glasvezel dan zo duur doorverhuren? 50 km is eigenlijk niet zo weinig hoor in een land met een lengte van ongeveer 300 km. De afstand tussen de DSLAMS en de BAS zal van deze orde zijn.Goendi schreef:Dat kan iedereen... Alleen loopt die glasvezel niet om het even waar. Ik kan massa's glasvezel kopen, of zelfs huren, en er toch niks mee zijn. En 50km is overigens weinig.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Hola, als je over glasvezel spreekt spreek je over internationale markten, en daar zijn dat allesinds heel courante prijzen.Maar moet Belgacom zijn glasvezel dan zo duur doorverhuren? 50 km is eigenlijk niet zo weinig hoor in een land met een lengte van ongeveer 300 km. De afstand tussen de DSLAMS en de BAS zal van deze orde zijn.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat is niet mijn punt. Er is een verschil tussen glasvezel huren om te interconnecteren en glasvezel tout court. Wat Electrabel huurt is glasveel voor eigen gebruik, voor de aanleg binnen hun eigen netwerk, waar we hier bij Belgacom spreken over glasvezel tussen DSLAM en interconnectiepunt. Dat is alvast een substantieel verschil. Ten tweede betalen die ISP's niet voor de glasvezel, maar voor een VP. Ze nemen een bepaalde hoeveelheid traffiek af, en worden daarop getaxeerd. Als ze eigen glasvezel zouden leggen of glasvezel zouden huren, dan is het niet meer als normaal dat men courante marktprijzen voor die glasvezel vraagt.Zoals mr T was ik bezig op de lokale markt. Glasvezel dient niet enkel om internationale verbindingen te leggen hé. In België liggen er hier ook aardig wat kilometers.
Je kan GEEN eigen glasvezel huren voor een VP!Goendi schreef:Dat is niet mijn punt. Er is een verschil tussen glasvezel huren om te interconnecteren en glasvezel tout court. Wat Electrabel huurt is glasveel voor eigen gebruik, voor de aanleg binnen hun eigen netwerk, waar we hier bij Belgacom spreken over glasvezel tussen DSLAM en interconnectiepunt. Dat is alvast een substantieel verschil. Ten tweede betalen die ISP's niet voor de glasvezel, maar voor een VP. Ze nemen een bepaalde hoeveelheid traffiek af, en worden daarop getaxeerd. Als ze eigen glasvezel zouden leggen of glasvezel zouden huren, dan is het niet meer als normaal dat men courante marktprijzen voor die glasvezel vraagt.Zoals mr T was ik bezig op de lokale markt. Glasvezel dient niet enkel om internationale verbindingen te leggen hé. In België liggen er hier ook aardig wat kilometers.
Belgacom kan dus vragen wat ze willen hiervoor. Als ISP ben je verplicht om te betalen wat Belgacom vraagt. Hier is, of kan geen enkele concurrentie zijn!
Scarlet en Tele2 hebben zelf fiber genoeg, helaas alleen niet naar elke Belgacom centrale!
Als jij vind dat 40 euro per mbit een aanvaardbare prijs is, dan mag je toch eens nadenken.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat weet ik Mr.T, ik geef enkel aan dat je geen vergelijking kunt maken met het huren van eigen glasvezel tov het gebruik van VC's, en dat als je alsnog eigen glasvezel naar die DSLAM zou leggen, je dan wel die vergelijking zou kunnen maken.
-
- Elite Poster
Elektrabel huurt niet, maar verhuurt glasvezels aan partijen die dit nodig hebben. Substantieel verschil dus. De ISP's nemen trouwens geen traffiek af, maar een bepaalde snelheid op de VP. Die VP's zijn echter zwaar boven marktprijs ivm andere landen/diensten.Goendi schreef:Wat Electrabel huurt is glasveel voor eigen gebruik
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Het is niet omdat Electrabel glasvezel verhuut, dat ze er daarom nergens huren... Vraag me af waarom we daarover discussieren in feite. Heeft niets te doen met een VP. Dat een VP zwaar boven de marktprijs zou liggen, dat zou inderdaad kunnen. Ik zei enkel dat voor het verhuur van glasvezel het een totaal andere situatie is dan voor verhuur van VP's, dat zijn twee verschillende zaken.Elektrabel huurt niet, maar verhuurt glasvezels aan partijen die dit nodig hebben. Substantieel verschil dus. De ISP's nemen trouwens geen traffiek af, maar een bepaalde snelheid op de VP. Die VP's zijn echter zwaar boven marktprijs ivm andere landen/diensten.