Javascript

Plaats reactie
Generic Human
Plus Member
Plus Member

Ben hier een absolute leek in dus als ik iets verkeerds zeg laat het maar weten.

Op sommige sites krijg je webpagina's te zien met een aantal links en gegevens op.

De links verwijzen naar php en de gegevens worden geupdate op regelmatige basis.

Als je de source ziet van zo'n pagina zie je eigenlijk niets van die gegevens, enkel een javascript dat een pagina opvraagt bij de server.

Wat ik terugvind is dat browsers ( waaronder Firefox ) blijkbaar een interpreter hebben die deze pagina omzet in een webpagina.

Is dit een correcte assumptie, of sturen de servers gewoon een beeld toe met daarin de links verwerkt?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Gelijk welke sites bv ?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Voor zover ik mee ben met de vraag draait die webserver PHP scripts (zoals je zelf al zei). Dit zijn kleine server-side programma'tjes (we zullen het zo maar noemen) die aan u (de bezoeker) dynamische inhoud laten zien. Deze inhoud kan dan uit een databank ofzo komen. De pagina die je oproept wordt on the fly gegenereerd en omgezet naar gewone html code. Je browser (en jij dus ook) krijgt alleen de omgezette html te zien.
Afbeelding
zippie666
Pro Member
Pro Member

Je kan het vergelijken met praten, jij stelt mij een vraag, in mijn hoofd ga ik herinneringen ophalen uit het geheugen, er zinnen mee vormen en uiteindelijk de tekst die ik gegenereerd heb in mijn hoofd uitspreken zodat jij ze kan ontvangen. Heel mijn denkwijze heb je dus niet kunnen volgen, maar enkel de uitkomst dus!
Generic Human
Plus Member
Plus Member

Inderdaad subzero zijn php-scripts, kan je dat ondervangen? Ik bedoel als je browser dit omzet in html code om een pagina weer te geven beschikt die toch over de nodige gegevens? Of ben ik daar fout in.
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Generic Human schreef:Inderdaad subzero zijn php-scripts, kan je dat ondervangen? Ik bedoel als je browser dit omzet in html code om een pagina weer te geven beschikt die toch over de nodige gegevens? Of ben ik daar fout in.

Zoals Sub Zero al zegt:
Sub Zero schreef:Je browser (en jij dus ook) krijgt alleen de omgezette html te zien.

Je kunt dus niet aan de source code nee
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

bv

Code: Selecteer alles

<?
for($i=0;$i < 5;$i++){
 echo "hello";
}
?>

wordt

hello
hello
hello
hello
hello
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Ik denk dat de OP iets bedoeld zoals AJAX. Uw javascript roept een dynamische webpagina (php, asp, ...) op en plaatst de inhoud (in html code) op de site.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

lithion schreef:Ik denk dat de OP iets bedoeld zoals AJAX. Uw javascript roept een dynamische webpagina (php, asp, ...) op en plaatst de inhoud (in html code) op de site.

Denk het niet, denk eerder dat hij in de pagina als anchor een link ziet in de vorm van /showlink.php?linkid=317. Maw. hij ziet niet de effectieve link, maar wanneer je erop klikt is het het PHP script op de server dat de betreffende URL uit de database gaat halen en de forward doet. Dit alles is dus server-side scripting en heeft niets met Javascript te maken.
Generic Human
Plus Member
Plus Member

Dat van die link kan ik nog begrijpen, maar blijkbaar kan je de tekst die op de pagina staat niet in de pagina-bron ( om het in het nederlands te houden ) bekijken dus, enkel maar de aangeroepen php-pagina in een windowset interval om regelmatig te updaten :
window.setInterval("reload('ad_top.php?..............rest van de info nodig voor php............... ) + nog een timerke
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Generic Human schreef:Dat van die link kan ik nog begrijpen, maar blijkbaar kan je de tekst die op de pagina staat niet in de pagina-bron ( om het in het nederlands te houden ) bekijken dus, enkel maar de aangeroepen php-pagina in een windowset interval om regelmatig te updaten :
window.setInterval("reload('ad_top.php?..............rest van de info nodig voor php............... ) + nog een timerke
AJAX dus.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

lithion schreef:
Generic Human schreef:Dat van die link kan ik nog begrijpen, maar blijkbaar kan je de tekst die op de pagina staat niet in de pagina-bron ( om het in het nederlands te houden ) bekijken dus, enkel maar de aangeroepen php-pagina in een windowset interval om regelmatig te updaten :
AJAX dus.

Daar kan je niet uit afleiden dat dat ajax is. Er wordt nergens een XMLHttpRequest gedaan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

crapiecorn schreef:Daar kan je niet uit afleiden dat dat ajax is. Er wordt nergens een XMLHttpRequest gedaan.

Inderdaad, en de regel code lijkt me eerder voor het refreshen van de reclame banner, en niet voor de rest van de content. Misschien moet de persoon eens gewoon de link van de pagina geven.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

crapiecorn schreef:bv

<?
for($i=0;$i < 5;$i++){
 echo "hello";
}
?>

wordt

hello
hello
hello
hello
hello

ik dacht dat dit hellohellohellohellohello werd.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Ofloo schreef:
crapiecorn schreef:bv

<?
for($i=0;$i < 5;$i++){
 echo "hello";
}
?>

wordt

hello
hello
hello
hello
hello

ik dacht dat dit hellohellohellohellohello werd.

Eigenlijk wel :-), voor shell kan je een carriage return toevoegen of een <br /> voor html.
Plaats reactie

Terug naar “Development”