TNT-express heeft 2 trucks aangeschaft die volledig op groene stroom rijden opgewekt uit waterkracht. De vrachtwagen heeft zes accupacks waarop 140 tot 200 kilometer kan worden gereden. De wagens kunnen tachtig kilometer per uur rijden. Het duurt acht uur voordat de accu's zijn opgeladen.
De wagens zijn in aanschaf dubbel zo duur als een gewone dieseltruck, maar omdat electriciteit veel goedkoper is dan diesel, zou de truck zich al na 3 a 4 jaar terugverdienen.
http://www.zibb.nl/Sectoren/logistiek-t ... trucks.htm
TNT test 2 electrische vrachtwagens
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Ik zie niet in hoe die rendabel kunnen zijn, aangezien 200km ongeveer in 2 uur opgereden is, daarna staat die vrachtwagen 8 uur stil, wil men 6 uur rijden moet men al 3 vrachtwagens hebben, doet me denken aan paarden destijds moesten die ook continue geleend worden en omgeruild, .. of gaan ze batterijen continue veranderen.
Ik denk dat je het hier mis hebt, ik denk dat ze bedoelen dat iedere accupack goed is voor 140-200 km, en dat als de eerste accupack leeg is ze moeten overschakelen op de volgende, neen? En dat na een nachtje (8 uur) alles weer volledig opgeladen is, zo denk ik dat men het bedoeltOfloo schreef:Ik zie niet in hoe die rendabel kunnen zijn, aangezien 200km ongeveer in 2 uur opgereden is, daarna staat die vrachtwagen 8 uur stil, wil men 6 uur rijden moet men al 3 vrachtwagens hebben, doet me denken aan paarden destijds moesten die ook continue geleend worden en omgeruild, .. of gaan ze batterijen continue veranderen.
Edit: ook ik heb het mis, in de bron staat hetvolgende
Dus, 240-440 km per dag dat ze kunnen rijden, ze worden trouwens in stadsgebied gebruikt waar alle stops dicht bij elkaar liggen en de afstanden dus klein zijn!De bestelwagen is berekend op 880 kilo en kan met drie accupacks 120 tot 220 kilometer rijden.
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Is eigenlijk hetzelfde systeem als die zware electrische heftrucks op batterijen, twee batterijpakken en 's nachts opladen.
Het is natuurlijk wel een extreme uitdaging, ik doe amper 400km/week. Nu nog batterijen zoeken
Het is natuurlijk wel een extreme uitdaging, ik doe amper 400km/week. Nu nog batterijen zoeken
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');