Bestanden beveiligen op een netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
dendemen2004
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Hoi iedereen,

Ik zit met een klein probleempje... Ik ben op een school bezig met een lokaal netwerk te maken. Er staan ongeveer 100computers op de verschillende switches aangesloten.

Het probleem is dat de computer van de administratie, bestanden bevat die wel gedeeld moet zijn maar niet iedereen mag dit zien. ik zou dit willen afschermen met een wachtwoord maar ik kom er niet uit. Op die computer is Windows XP Home SP2 geinstald, de rest van de computers zijn Windows XP Pro, Windows 2000

Ik hoop dit iemand mij kan helpen het is namelijk best belangrijk en moet op 3 September als iedereen weer naar school gaat in orde zijn !

Mvg,
dendemen
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Contacteer:

Voor zover ik mij herinner is het probleem daarbij die XP Home. Met XP Pro kun je op files & shares permissies gaan leggen specifiek voor users en groepen.
Ik denk dat XP Home een zover uitgeklede versie van XP is dat dat daarbij niet gaat.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

werken met active directory

zoek maar is op in google..
verdickt
Premium Member
Premium Member

Dafke schreef:werken met active directory

zoek maar is op in google..
Daarvoor heeft hij wel een pro versie nodig hé

Dus die home veranderen in een pro zou ik zeggen, ga je toch alleen maar problemen mee hebben.

Dan wat OU aanmaken, juiste rechten def....

en je bent vertrokken
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Active directory vereist wel een domain controller en CAL's (client access licenses)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

meon schreef:Active directory vereist wel een domain controller en CAL's (client access licenses)
= $. Wat een school niet altijd heeft. Scholen kunnen deze wel aan een wat lager tarief krijgen.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

crapiecorn schreef:
meon schreef:Active directory vereist wel een domain controller en CAL's (client access licenses)
= $. Wat een school niet altijd heeft. Scholen kunnen deze wel aan een wat lager tarief krijgen.
Voor lagere scholen zijn die prijzen eigenlijk nog bijna onbetaalbaar voor serversoftware. Windows 2000 kunnen ze gratis krijgen en voor windows XP moeten ze een kleine opleg betalen.
dendemen2004
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

ehmm dat is wel vervelend dan kan ik dus het beste windows xp pro installeren, maar als ik dat gedaan heb hoe moet ik dan een map beveiligen met een wachtwoord. Iemand die dit goed uit kan leggen ?
zippie666
Pro Member
Pro Member

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... ges/834407

Al ken ik er niet genoeg van om u te kunnen vertellen of dit een te omslachtige manier is of niet voor 100 gebruikers
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

dendemen2004 schreef:ehmm dat is wel vervelend dan kan ik dus het beste windows xp pro installeren, maar als ik dat gedaan heb hoe moet ik dan een map beveiligen met een wachtwoord. Iemand die dit goed uit kan leggen ?
Een map beveiligen met een wachtwoord is veel te simpel uitgelegd. Wat je eigenlijk doet is bepaalde gebruikers(groepen) rechten ontnemen op die map(pen). Een map simpelweg beveiligen met een wachtwoord gaat eigenlijk niet. Zelfs al gebruik je iets à la Truecrypt.

Zonder dat ik onbeleefs wil klinken, maar heb je wel genoeg ervaring met computers om een netwerk op te zetten? Want een nog betere beveiliging zou zijn door 2 gescheiden netwerken te gebruiken.
In elk geval, hetgene dat jij nu zegt vereist toch wel enige planning en (monetaire) resources als je het goed wilt doen...
Laatst gewijzigd door meon 25 aug 2007, 16:14, in totaal 1 gewijzigd.
brechtvm
Member
Member

AccessLists implementeren ? :roll:

anders kunnen anderen imo nog altijd uw share zien, doch kunne ze er in eerste instantie niet zo makkelijk aan als ze het paswoord niet kennen
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

brechtvm schreef:AccessLists implementeren ? :roll:
Again, ACL's gaan uit van een centrale authoriteit, zoals een domeincontroller, en daar heeft hij volgens mij nog niet aan gedacht ...
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Anders vraag is dan ook, hoe laat je je gebruikers inloggen ? Dat is toch pure chaos zonder domein.
brechtvm
Member
Member

meon schreef:
Again, ACL's gaan uit van een centrale authoriteit, zoals een domeincontroller, en daar heeft hij volgens mij nog niet aan gedacht ...
oink ?

even verduidelijken : ik spreek over een cisco router hé..
als hij er zo 1tje koopt, en dat in het 'admin-gedeelte' zet, ist al opgelost...
(voor de rest gewoon fixed ip's instelle)

geen domein nodig enzo dus imo
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Gij hebt het over VLAN's maken?
brechtvm
Member
Member

meon schreef:Gij hebt het over VLAN's maken?
ACL's..
zie CCNA2

Vlan kan hiermee gecombineerd worden idd... Doch is het 'main purpose' ACL
zippie666
Pro Member
Pro Member

brechtvm schreef:
meon schreef:
oink ?

als hij er zo 1tje koopt, en dat in het 'admin-gedeelte' zet, ist al opgelost...

Bij ons op school (bme) geven we onze laptops dezelfde vaste ip's als de vaste pc's daar, als we dat doen EN we steken de utp-kabel in de laptop krijgen we ongelimiteerde bandbreedte (en 't is een dikke lijn ze :twisted: ) die nmgz alleen voor de vaste pc's bedoeld is... geen goede zet dus imo (tenzij ge mac-filtering aanzet maar dan nog kunt ge't spoofen)
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Contacteer:

zippie666 schreef:
brechtvm schreef:
meon schreef:
oink ?

Bij ons op school (bme) geven we onze laptops dezelfde vaste ip's als de vaste pc's daar, als we dat doen EN we steken de utp-kabel in de laptop krijgen we ongelimiteerde bandbreedte (en 't is een dikke lijn ze :twisted: ) die nmgz alleen voor de vaste pc's bedoeld is... geen goede zet dus imo (tenzij ge mac-filtering aanzet maar dan nog kunt ge't spoofen)
Hehe het bme, in het eerste jaar was de vpn nog niet verplicht dat waren leuke leechtijden , toen kwam de vpn , maar ip cloning is fun en toch nog full speed :lol: . Alleen kan je niet op WoW ofzo , dus om WoW te spelen moest ik wel op de vpn
brechtvm
Member
Member

Als je ACL's combineert met 1 van onderstaande zaken (of allemaal) dan liljkt me dit al voldoende voor een basic middelbare school-instelling.
- ACL's toepassen
- Mac filtering
- Shares etc beveiligen (pwd)

Wat ik aan die redenering hierboven niet snap : als je een ip adres op een netwerk 'neemt' dat al in gebruik is, dan krijg je toch een error ?! :roll: :?
dendemen2004
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Mensen het is al topie in orde, ik heb dus 2 verschillende netwerken gemaakt... waarbij je van het administratie netwerk ( zo heb ik het even genoemd) op het hele school netwerk kan maar anders om niet 8)

Heb het gefixt met een nieuwe server die daar nog in een hoek stond gegooit
Elke pc heeft daar dus nu een login op :-D

Tog bedankt voor de hulp...
brechtvm
Member
Member

dendemen2004 schreef:Mensen het is al topie in orde, ik heb dus 2 verschillende netwerken gemaakt... waarbij je van het administratie netwerk ( zo heb ik het even genoemd) op het hele school netwerk kan maar anders om niet 8)

Heb het gefixt met een nieuwe server die daar nog in een hoek stond gegooit
Elke pc heeft daar dus nu een login op :-D

Tog bedankt voor de hulp...
je ziet dus de shares, maar kan er niet aan (als je het pwd niet hebt) ?
25% beveiligd :p tis een begin :D
zippie666
Pro Member
Pro Member

brechtvm schreef:Wat ik aan die redenering hierboven niet snap : als je een ip adres op een netwerk 'neemt' dat al in gebruik is, dan krijg je toch een error ?! :roll: :?
De vaste pc laat je uiteraard uitstaan hé, of eigenlijk, je kan die laten aanstaan ook voor de show, aangezien die toch neit op het netwerk gezien wordt aangezien je zijn utp-kabel gebruikt en niet een andere!

Ge zijt toch toevallig genen admin op't school bij ons hé? :P
brechtvm
Member
Member

zippie666 schreef:
brechtvm schreef:Wat ik aan die redenering hierboven niet snap : als je een ip adres op een netwerk 'neemt' dat al in gebruik is, dan krijg je toch een error ?! :roll: :?
De vaste pc laat je uiteraard uitstaan hé, of eigenlijk, je kan die laten aanstaan ook voor de show, aangezien die toch neit op het netwerk gezien wordt aangezien je zijn utp-kabel gebruikt en niet een andere!

Ge zijt toch toevallig genen admin op't school bij ons hé? :P
snappet..kabeltje uittrekken en fixed ip instellen..

dat fixed ip kon ik volgen, maar dacht dat je kabel liet zitten, en dan krijg je ip conflict etc met alle gevolgen van dien, vandaar dat ik om uitleg vroeg...

en nee, ik zit op Kaho-Rabot (gent) .. geen BME voor mij dus :)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

brechtvm schreef:en nee, ik zit op Kaho-Rabot (gent) .. geen BME voor mij dus :)
Donné en de Roel hebben het daar wel deftig ingesteld ;-)
Afbeelding
brechtvm
Member
Member

Sub Zero schreef:
brechtvm schreef:en nee, ik zit op Kaho-Rabot (gent) .. geen BME voor mij dus :)
Donné en de Roel hebben het daar wel deftig ingesteld ;-)
Dat is zowat het énige wat deftig is in het Kaho idd :D
...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”