Hoi iedereen,
Ik zit met een klein probleempje... Ik ben op een school bezig met een lokaal netwerk te maken. Er staan ongeveer 100computers op de verschillende switches aangesloten.
Het probleem is dat de computer van de administratie, bestanden bevat die wel gedeeld moet zijn maar niet iedereen mag dit zien. ik zou dit willen afschermen met een wachtwoord maar ik kom er niet uit. Op die computer is Windows XP Home SP2 geinstald, de rest van de computers zijn Windows XP Pro, Windows 2000
Ik hoop dit iemand mij kan helpen het is namelijk best belangrijk en moet op 3 September als iedereen weer naar school gaat in orde zijn !
Mvg,
dendemen
Bestanden beveiligen op een netwerk
-
- Plus Member
- Bedankt: 1 keer
- Contacteer:
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Contacteer:
Voor zover ik mij herinner is het probleem daarbij die XP Home. Met XP Pro kun je op files & shares permissies gaan leggen specifiek voor users en groepen.
Ik denk dat XP Home een zover uitgeklede versie van XP is dat dat daarbij niet gaat.
Ik denk dat XP Home een zover uitgeklede versie van XP is dat dat daarbij niet gaat.
Daarvoor heeft hij wel een pro versie nodig héDafke schreef:werken met active directory
zoek maar is op in google..
Dus die home veranderen in een pro zou ik zeggen, ga je toch alleen maar problemen mee hebben.
Dan wat OU aanmaken, juiste rechten def....
en je bent vertrokken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
= $. Wat een school niet altijd heeft. Scholen kunnen deze wel aan een wat lager tarief krijgen.meon schreef:Active directory vereist wel een domain controller en CAL's (client access licenses)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
Voor lagere scholen zijn die prijzen eigenlijk nog bijna onbetaalbaar voor serversoftware. Windows 2000 kunnen ze gratis krijgen en voor windows XP moeten ze een kleine opleg betalen.crapiecorn schreef:= $. Wat een school niet altijd heeft. Scholen kunnen deze wel aan een wat lager tarief krijgen.meon schreef:Active directory vereist wel een domain controller en CAL's (client access licenses)
-
- Plus Member
- Contacteer:
ehmm dat is wel vervelend dan kan ik dus het beste windows xp pro installeren, maar als ik dat gedaan heb hoe moet ik dan een map beveiligen met een wachtwoord. Iemand die dit goed uit kan leggen ?
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... ges/834407
Al ken ik er niet genoeg van om u te kunnen vertellen of dit een te omslachtige manier is of niet voor 100 gebruikers
Al ken ik er niet genoeg van om u te kunnen vertellen of dit een te omslachtige manier is of niet voor 100 gebruikers
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Een map beveiligen met een wachtwoord is veel te simpel uitgelegd. Wat je eigenlijk doet is bepaalde gebruikers(groepen) rechten ontnemen op die map(pen). Een map simpelweg beveiligen met een wachtwoord gaat eigenlijk niet. Zelfs al gebruik je iets à la Truecrypt.dendemen2004 schreef:ehmm dat is wel vervelend dan kan ik dus het beste windows xp pro installeren, maar als ik dat gedaan heb hoe moet ik dan een map beveiligen met een wachtwoord. Iemand die dit goed uit kan leggen ?
Zonder dat ik onbeleefs wil klinken, maar heb je wel genoeg ervaring met computers om een netwerk op te zetten? Want een nog betere beveiliging zou zijn door 2 gescheiden netwerken te gebruiken.
In elk geval, hetgene dat jij nu zegt vereist toch wel enige planning en (monetaire) resources als je het goed wilt doen...
Laatst gewijzigd door meon 25 aug 2007, 16:14, in totaal 1 gewijzigd.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Again, ACL's gaan uit van een centrale authoriteit, zoals een domeincontroller, en daar heeft hij volgens mij nog niet aan gedacht ...brechtvm schreef:AccessLists implementeren ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Anders vraag is dan ook, hoe laat je je gebruikers inloggen ? Dat is toch pure chaos zonder domein.
oink ?meon schreef:Again, ACL's gaan uit van een centrale authoriteit, zoals een domeincontroller, en daar heeft hij volgens mij nog niet aan gedacht ...brechtvm schreef:AccessLists implementeren ?
even verduidelijken : ik spreek over een cisco router hé..
als hij er zo 1tje koopt, en dat in het 'admin-gedeelte' zet, ist al opgelost...
(voor de rest gewoon fixed ip's instelle)
geen domein nodig enzo dus imo
Bij ons op school (bme) geven we onze laptops dezelfde vaste ip's als de vaste pc's daar, als we dat doen EN we steken de utp-kabel in de laptop krijgen we ongelimiteerde bandbreedte (en 't is een dikke lijn ze ) die nmgz alleen voor de vaste pc's bedoeld is... geen goede zet dus imo (tenzij ge mac-filtering aanzet maar dan nog kunt ge't spoofen)brechtvm schreef:oink ?meon schreef:Again, ACL's gaan uit van een centrale authoriteit, zoals een domeincontroller, en daar heeft hij volgens mij nog niet aan gedacht ...brechtvm schreef:AccessLists implementeren ?
als hij er zo 1tje koopt, en dat in het 'admin-gedeelte' zet, ist al opgelost...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Contacteer:
Hehe het bme, in het eerste jaar was de vpn nog niet verplicht dat waren leuke leechtijden , toen kwam de vpn , maar ip cloning is fun en toch nog full speed . Alleen kan je niet op WoW ofzo , dus om WoW te spelen moest ik wel op de vpnzippie666 schreef:Bij ons op school (bme) geven we onze laptops dezelfde vaste ip's als de vaste pc's daar, als we dat doen EN we steken de utp-kabel in de laptop krijgen we ongelimiteerde bandbreedte (en 't is een dikke lijn ze ) die nmgz alleen voor de vaste pc's bedoeld is... geen goede zet dus imo (tenzij ge mac-filtering aanzet maar dan nog kunt ge't spoofen)brechtvm schreef:oink ?meon schreef:Again, ACL's gaan uit van een centrale authoriteit, zoals een domeincontroller, en daar heeft hij volgens mij nog niet aan gedacht ...brechtvm schreef:AccessLists implementeren ?
Als je ACL's combineert met 1 van onderstaande zaken (of allemaal) dan liljkt me dit al voldoende voor een basic middelbare school-instelling.
- ACL's toepassen
- Mac filtering
- Shares etc beveiligen (pwd)
Wat ik aan die redenering hierboven niet snap : als je een ip adres op een netwerk 'neemt' dat al in gebruik is, dan krijg je toch een error ?!
- ACL's toepassen
- Mac filtering
- Shares etc beveiligen (pwd)
Wat ik aan die redenering hierboven niet snap : als je een ip adres op een netwerk 'neemt' dat al in gebruik is, dan krijg je toch een error ?!
-
- Plus Member
- Contacteer:
Mensen het is al topie in orde, ik heb dus 2 verschillende netwerken gemaakt... waarbij je van het administratie netwerk ( zo heb ik het even genoemd) op het hele school netwerk kan maar anders om niet
Heb het gefixt met een nieuwe server die daar nog in een hoek stond gegooit
Elke pc heeft daar dus nu een login op
Tog bedankt voor de hulp...
je ziet dus de shares, maar kan er niet aan (als je het pwd niet hebt) ?dendemen2004 schreef:Mensen het is al topie in orde, ik heb dus 2 verschillende netwerken gemaakt... waarbij je van het administratie netwerk ( zo heb ik het even genoemd) op het hele school netwerk kan maar anders om niet
25% beveiligd tis een begin
De vaste pc laat je uiteraard uitstaan hé, of eigenlijk, je kan die laten aanstaan ook voor de show, aangezien die toch neit op het netwerk gezien wordt aangezien je zijn utp-kabel gebruikt en niet een andere!brechtvm schreef:Wat ik aan die redenering hierboven niet snap : als je een ip adres op een netwerk 'neemt' dat al in gebruik is, dan krijg je toch een error ?!
Ge zijt toch toevallig genen admin op't school bij ons hé?
snappet..kabeltje uittrekken en fixed ip instellen..zippie666 schreef:De vaste pc laat je uiteraard uitstaan hé, of eigenlijk, je kan die laten aanstaan ook voor de show, aangezien die toch neit op het netwerk gezien wordt aangezien je zijn utp-kabel gebruikt en niet een andere!brechtvm schreef:Wat ik aan die redenering hierboven niet snap : als je een ip adres op een netwerk 'neemt' dat al in gebruik is, dan krijg je toch een error ?!
Ge zijt toch toevallig genen admin op't school bij ons hé?
dat fixed ip kon ik volgen, maar dacht dat je kabel liet zitten, en dan krijg je ip conflict etc met alle gevolgen van dien, vandaar dat ik om uitleg vroeg...
en nee, ik zit op Kaho-Rabot (gent) .. geen BME voor mij dus