Welke voip-provider?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1158
- Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 16 keer
Ik heb al verschillende forums (waaronder userbase uiteraard) doorgenomen, maar 'k zie door het bos de bomen niet meer.
Bedoeling is om over te schakelen naar een Discovery-line (ipv een Classic). Het zou leuk zijn dat we ook overdag gratis kunnen bellen naar vaste lijnen (mits betaling van een abo/maandelijkse fee/...). De website http://backsla.sh/betamax is me bekend, maar ik lees soms dat er providers zijn die een FUP hanteren en al dan niet streng toepassen. Volgens wat ik gelezen heb dien je 10 euro (+fee) op je rekening bij die provider te storten, en bij sommigen ook nog eens 10 euro per 3 maand om gratis te kunnen bellen.
Momenteel heb ik een testaccount bij VoipBuster en VoipCheap, de kwaliteit vind ik best ok. Wel enkele dagen geleden een DNS error gehad bij VoipCheap.
Daarnaast heb ik ook gelezen over 3starsnet, maar hun prijzen zijn vrij hoog (en dan vooral de tarieven naar Telenet).
Prijzen voor GSM en betaalnummers laat ik buiten beschouwing, daar deze nummers geblokkeerd worden via de Fritz!Box.
Wie heeft praktijkervaring met een VOIP-provider en kan deze aanbevelen?
Bedoeling is om over te schakelen naar een Discovery-line (ipv een Classic). Het zou leuk zijn dat we ook overdag gratis kunnen bellen naar vaste lijnen (mits betaling van een abo/maandelijkse fee/...). De website http://backsla.sh/betamax is me bekend, maar ik lees soms dat er providers zijn die een FUP hanteren en al dan niet streng toepassen. Volgens wat ik gelezen heb dien je 10 euro (+fee) op je rekening bij die provider te storten, en bij sommigen ook nog eens 10 euro per 3 maand om gratis te kunnen bellen.
Momenteel heb ik een testaccount bij VoipBuster en VoipCheap, de kwaliteit vind ik best ok. Wel enkele dagen geleden een DNS error gehad bij VoipCheap.
Daarnaast heb ik ook gelezen over 3starsnet, maar hun prijzen zijn vrij hoog (en dan vooral de tarieven naar Telenet).
Prijzen voor GSM en betaalnummers laat ik buiten beschouwing, daar deze nummers geblokkeerd worden via de Fritz!Box.
Wie heeft praktijkervaring met een VOIP-provider en kan deze aanbevelen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Na die 3 (of soms 4) maanden van gratis bellen hoef je niet persé opnieuw te laden. Vanaf dan loopt uw krediet gewoon leeg (aan 1 eurocent per minuut dacht ik). Dus dan kan je ook nog lang bellen (10/0,01 = 1000 minuten)khsw schreef:Volgens wat ik gelezen heb dien je 10 euro (+fee) op je rekening bij die provider te storten, en bij sommigen ook nog eens 10 euro per 3 maand om gratis te kunnen bellen.
Huh? De Fritz!box blokkeert die nummers? Je bedoelt waarschijnlijk dat je die zelf geblokeerd hebt in de settings ervan?khsw schreef: Prijzen voor GSM en betaalnummers laat ik buiten beschouwing, daar deze nummers geblokkeerd worden via de Fritz!Box.
Ik heb er heel wat geprobeerd. De betamax klonen geven meestal een redelijk goede kwaliteit, al is er soms wel wat echo op Belgische gesprekken, en varieert de kwaliteit soms al eens.khsw schreef: Wie heeft praktijkervaring met een VOIP-provider en kan deze aanbevelen?
Persoonlijk heb ik de beste ervaringen met 3starsnet. Altijd erg goede verbindingen (hun helpdesk is wel trager geworden de laatste tijd, en op hun website is niet veel informatie terug te vinden over settings, voicemail, enz). Ook weepee en ipness gingen probleemloos.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Ik kan Edward alleen maar bijtreden. Ik bel nu ook al anderhalf jaar via VoipCheap + Fritz!Box en ben zeer te spreken van de prijs/kwaliteit verhouding.
Er zijn idd wel al eens probleempjes als je belt met Voipcheap (ik schat 1 op de 20 telefoontjes), maar wanneer je dan gewoon eens terugbelt, werkt het meestal terug.
Nog iets over de prijs: die 10 € is zonder BTW (19% - Duitsland) en eventuele kredietkaartkosten (0,5 €). Als je met CC betaalt, betaal je dus 12,5€ voor 90/120 dagen. Je kan ook gewoon overschrijven, dan is het iets minder. Als je sowieso niet naar GSM belt (want geblokkeerd via Fritzbox), ben je uiteraard beter af met een kloon die 120 freedays geeft natuurlijk.
Ga je echt veel bellen, of wil je altijd zeker zijn (of toch meer dan bij betamax-klonen) van de lijnkwaliteit, moet je idd bij bedrijven à la 3Starsnet zijn. Daar ben je, denk ik, iets zekerder van kwaliteit en support (wel geen persoonlijke ervaring). Heb je echter een 'licht' tot 'normaal' belprofiel (gemiddeld 10'/dag) moet je echt niet twijfelen en vol voor een betamax-kloon gaan.
Er zijn idd wel al eens probleempjes als je belt met Voipcheap (ik schat 1 op de 20 telefoontjes), maar wanneer je dan gewoon eens terugbelt, werkt het meestal terug.
Nog iets over de prijs: die 10 € is zonder BTW (19% - Duitsland) en eventuele kredietkaartkosten (0,5 €). Als je met CC betaalt, betaal je dus 12,5€ voor 90/120 dagen. Je kan ook gewoon overschrijven, dan is het iets minder. Als je sowieso niet naar GSM belt (want geblokkeerd via Fritzbox), ben je uiteraard beter af met een kloon die 120 freedays geeft natuurlijk.
Ga je echt veel bellen, of wil je altijd zeker zijn (of toch meer dan bij betamax-klonen) van de lijnkwaliteit, moet je idd bij bedrijven à la 3Starsnet zijn. Daar ben je, denk ik, iets zekerder van kwaliteit en support (wel geen persoonlijke ervaring). Heb je echter een 'licht' tot 'normaal' belprofiel (gemiddeld 10'/dag) moet je echt niet twijfelen en vol voor een betamax-kloon gaan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Ik wil hier ook nog aan toevoegen dat gesprekken tussen 2 SIP devices altijd volledig gratis en onbeperkt kunnen zijn (*). Dus als je erg veel naar een bepaald nummer belt, kan je overwegen om daar ook SIP hardware (bvb een Fritz!box) te plaatsen.
In geval uw SIP provider niet zo betrouwbaar is, kan je je Fritz!box instellen dat hij via het vaste net belt indien de SIP account niet beschikbaar is. Let dan wel op de kosten
(*) ik schrijf "kunnen" omdat men het natuurlijk goed moet instellen. Je moet dan rechtstreeks van Fritz!box naar Fritz!box bellen, zonder tussenkomst van het PSTN. Zie ook ENUM.
In geval uw SIP provider niet zo betrouwbaar is, kan je je Fritz!box instellen dat hij via het vaste net belt indien de SIP account niet beschikbaar is. Let dan wel op de kosten
(*) ik schrijf "kunnen" omdat men het natuurlijk goed moet instellen. Je moet dan rechtstreeks van Fritz!box naar Fritz!box bellen, zonder tussenkomst van het PSTN. Zie ook ENUM.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1158
- Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 16 keer
Ik heb die uiteraard zelf geblokkeerdEdward Valckx schreef:Huh? De Fritz!box blokkeert die nummers? Je bedoelt waarschijnlijk dat je die zelf geblokeerd hebt in de settings ervan?khsw schreef: Prijzen voor GSM en betaalnummers laat ik buiten beschouwing, daar deze nummers geblokkeerd worden via de Fritz!Box.
Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik heb eens op de website gekeken van VoipBuster voor die Freedays. Ik zie staan dat deze beperkt zijn tot 300 minuten voor de laatste 7 dagen en per uniek IP adres. Met onze dynamische IP adressen hier is er dus geen wezenlijke limiet?
-
- Starter Plus
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 07 mei 2006, 17:20
Ik ben momenteel ook wat aan het experimenteren met voip.
Met de onlangs aangekochte Fritz!Box 7140 gaat het op dit moment prima. Ik vraag me echter af of er een mogelijkheid is om ons vast nummer mee 'door te sturen' als we via voip bellen. Op dit moment (met voipcheap) lijkt het alsof we een privénummer hebben en dat willen we eigenlijk niet.
Ik weet dat er bij 3starsnet de mogelijkheid bestaat om een nummer aan te kopen zodat je daarop gebeld kunt worden, maar dat is eigenlijk niet noodzakelijk aangezien we dat al hebben (via Belgacom).
Mijn excuses voor de hijack, indien gewenst maak ik een aparte thread aan.
Ik dacht echter dat dit voor sommigen ook wel nuttig kon zijn bij het kiezen van de provider.
Met de onlangs aangekochte Fritz!Box 7140 gaat het op dit moment prima. Ik vraag me echter af of er een mogelijkheid is om ons vast nummer mee 'door te sturen' als we via voip bellen. Op dit moment (met voipcheap) lijkt het alsof we een privénummer hebben en dat willen we eigenlijk niet.
Ik weet dat er bij 3starsnet de mogelijkheid bestaat om een nummer aan te kopen zodat je daarop gebeld kunt worden, maar dat is eigenlijk niet noodzakelijk aangezien we dat al hebben (via Belgacom).
Mijn excuses voor de hijack, indien gewenst maak ik een aparte thread aan.
Ik dacht echter dat dit voor sommigen ook wel nuttig kon zijn bij het kiezen van de provider.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Toch wel, die beperking van 300 minuten is ook per account. Daarna betaal je 1 eurocent per minuut, want nog heel redelijk is.khsw schreef: Ik heb eens op de website gekeken van VoipBuster voor die Freedays. Ik zie staan dat deze beperkt zijn tot 300 minuten voor de laatste 7 dagen en per uniek IP adres. Met onze dynamische IP adressen hier is er dus geen wezenlijke limiet?
PS. Met 3starsnet kan je met één account tegelijkertijd aangemeld zijn op verschillende lokaties. Alle telefoons rinkelen dan op hetzelfde nummer. Handig voor bvb de Fritz!box thuis, en de laptop op lokatie met een softphone. Sommige andere providers ondersteunen dit niet; 3starsnet heeft me laten weten dat geen probleem is bij hen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Klopt, dat is inderdaad niet zo netjes. Mogelijke oplossingen:penguinpower schreef: Ik vraag me echter af of er een mogelijkheid is om ons vast nummer mee 'door te sturen' als we via voip bellen. Op dit moment (met voipcheap) lijkt het alsof we een privénummer hebben en dat willen we eigenlijk niet.
- Bij voipbuster kan je een nummer naar keuze ingeven dat meegestuurd wordt (uiteraard wordt dit nummer wel eerst gecontroleerd). 3starsnet doet dit helaas niet, hebben ze mij bevestigd. Geen idee of er nog andere SIP providers zijn waar je het uitgaand nummer kan instellen.
- Je kan je nummer porteren naar je SIP provider; maar dat is misschien wat drastisch.
- Gebruik een nieuw (SIP) nummer als hoofdnummer. Persoonlijk heb ik dit gedaan (bij 3starsnet). Dit nummer verschijnt nu dus netjes bij mijn uitgaande gesprekken. Mijn Belgacomnummer werkt dus nog wel, maar bijna niemand gebruikt dit nog. Het voordeel van deze configuratie is dat ik dit nummer altijd kan blijven gebruiken, ook als ik verhuis, als ik met mijn laptop in het buitenland zit (softphone), of waar dan ook.
Ik denk dat je bij 3starsnet altijd een "echt" nummer nodig hebt, maar ik ben hier niet zeker van. Mijn nummer komt nog van de tijd toen ze het nog gratis gaven.penguinpower schreef:Ik weet dat er bij 3starsnet de mogelijkheid bestaat om een nummer aan te kopen zodat je daarop gebeld kunt worden, maar dat is eigenlijk niet noodzakelijk aangezien we dat al hebben (via Belgacom).
-
- Starter Plus
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 15 feb 2007, 21:55
- Locatie: home and away
Ik ben al een tijdje bij voipbuster en inderdaad om de zoveel gesprekken is er wel eens een slechte verbinding. Inhaken, terug bellen en het probleem is opgelost. Ik heb ook een Fritzbox 7140 en hij heeft zijn geld al opgebracht als ik vergelijk met bgc. Regelmatig super aanbiedingen naar het buitenland, deze zomer bv naar Spanje, heeft mij al heel wat bespaart.
It's not Allah I have a problem with, it's his fanclub.
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Na een minder aangename ervaring met voipcheap/buster/... et co, ben ik overgestapt op een voip provider die WEL support geeft: http://www.voipfone.co.ukkhsw schreef:Wie heeft praktijkervaring met een VOIP-provider en kan deze aanbevelen?
De prijzen zijn goed - ok, geen gratis bellen, maar wel goedkoop. Support heb je - is er een probleem met bvb een nummer dat je niet kan bereiken en wel via een ander medium, mailtje sturen, heel snel heb je een antwoord.
Zeer tevreden gebruiker (nu al 2 jaar)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
heb sinds nov. fritz 7140. (edpnet: 6,1 MB DL, 640 KB UL)
efkes getest met internetcalls (betamax kloon) en dat werkte ok.
maar begin 2007 regelmatig dat de telefoon uitvalt. Dit vind ik (en mijn vrouw) wel héél hinderlijk!
ik denk +/- 30 à 40%. (zeker als je juist naar bedrijf belt)
heb sinds 1 maand voipbuster op aanraden (ietsje beter, alhoewel....zit toch allemaal in zelfde centrale).
soms ook dat je gewoon niet kunt bellen (je hoort dan wel allerlei doorschakelingen, maar lukt niet)
3 starsnet: geen ervaring mee, maar peperduur naar Telenet.
Waarom maken ze geen flat-fee pakket naar vb. Belgische vaste geografische nummers. Zou succes zijn.....
Als het BIPT nu eens de verplichting van een vaste lijn afschaft....dan schakel ik wel over naar 3starsnet. (nummer van bgc porteren, en dan vaste geografische lijn afsluiten)
samengevat: niet zo tevreden van betamax
efkes getest met internetcalls (betamax kloon) en dat werkte ok.
maar begin 2007 regelmatig dat de telefoon uitvalt. Dit vind ik (en mijn vrouw) wel héél hinderlijk!
ik denk +/- 30 à 40%. (zeker als je juist naar bedrijf belt)
heb sinds 1 maand voipbuster op aanraden (ietsje beter, alhoewel....zit toch allemaal in zelfde centrale).
soms ook dat je gewoon niet kunt bellen (je hoort dan wel allerlei doorschakelingen, maar lukt niet)
3 starsnet: geen ervaring mee, maar peperduur naar Telenet.
Waarom maken ze geen flat-fee pakket naar vb. Belgische vaste geografische nummers. Zou succes zijn.....
Als het BIPT nu eens de verplichting van een vaste lijn afschaft....dan schakel ik wel over naar 3starsnet. (nummer van bgc porteren, en dan vaste geografische lijn afsluiten)
samengevat: niet zo tevreden van betamax
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Is het een verplichting van het BIPT om een vaste lijn te hebben?!satsurfer schreef:Als het BIPT nu eens de verplichting van een vaste lijn afschaft....dan schakel ik wel over naar 3starsnet. (nummer van bgc porteren, en dan vaste geografische lijn afsluiten)
Je kan toch raw copper of Internet van Telenet nemen, om met bvb 3starsnet te bellen - zonder vaste lijn.
hier ook niet tevreden van betamax, kwaliteit van lijn slecht en soms horen ze mij niet aan de andere kant terwijl ik hun wel kan horen. Dan maar 3starsnet genomen en nog geen problemen gehad.
Please help, looking for a way to get rich and fast
- alfadude
- Elite Poster
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik heb hier met 3starsnet normaal ook geen problemen behalve naar 1 nummer.
Dat is een scarlet one klant.
Heeft er nog iemand toevallig problemen met naar scarlet one nummers te bellen?
Dat is een scarlet one klant.
Heeft er nog iemand toevallig problemen met naar scarlet one nummers te bellen?
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Het is opvallend hoe sommige mensen nooit problemen hebben met betamax, en anderen regelmatig. Geen idee waar dat aan ligt. Persoonlijk heb ik de indruk dat Belgische gesprekken vaker slechter zijn dan buitenlandse...BungaMan schreef:hier ook niet tevreden van betamax, kwaliteit van lijn slecht en soms horen ze mij niet aan de andere kant terwijl ik hun wel kan horen.
-
- Pro Member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 3 keer
hangt ook veel van je provider af in hoeveel ms die in duitsland geraakt.
als er tussen ff een ms van 100ms hangt zal je dat ook wel merken aan je kwaliteit.
Heb bij edpnet even gehad dat de weg via nederland - londen - frankrijk - duitsland ging (of zoiets) endat was duidelijk te horen. Nu is het gelukkig weer goed
als er tussen ff een ms van 100ms hangt zal je dat ook wel merken aan je kwaliteit.
Heb bij edpnet even gehad dat de weg via nederland - londen - frankrijk - duitsland ging (of zoiets) endat was duidelijk te horen. Nu is het gelukkig weer goed
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Ik bel zelf regelmatig naar een Scarlet One klant, via mijn 3starsnet account, en dat gaat zonder problemen. Ik stel voor dat je het bewuste nummer eens doorgeeft aan de helpdesk van 3starsnet. Een tijdje geleden had ik ook zo'n probleem met een Versatel klant, en toen hebben ze een fout in hun routing tabellen gecorrigeerd, waarna het wel ging...alfadude schreef:Ik heb hier met 3starsnet normaal ook geen problemen behalve naar 1 nummer.
Dat is een scarlet one klant.
Heeft er nog iemand toevallig problemen met naar scarlet one nummers te bellen?
- alfadude
- Elite Poster
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 7 keer
Oké, bedankt voor de tip.Edward Valckx schreef:Ik stel voor dat je het bewuste nummer eens doorgeeft aan de helpdesk van 3starsnet. Een tijdje geleden had ik ook zo'n probleem met een Versatel klant, en toen hebben ze een fout in hun routing tabellen gecorrigeerd, waarna het wel ging...
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
[quote="Edward Valckx
Je kan toch raw copper of Internet van Telenet nemen, om met bvb 3starsnet te bellen - zonder vaste lijn.[/quote]
Ik ben heel tevreden van Edpnet (super prijs/kwaliteit), nooit geen zorgen meer over te veel downloaden (niet dat ik boven 20 GB ga hoor)
Betaal nu 27 EURO, telenet 42 EURO (met lagere dl)
dus de rekening is snel gemaakt
ps. als ik bel via voipbuster, en ik krijg connectie is kwaliteit goed (bijna niet te onderscheiden van belgacom). maar het plots 'uitvallen' vind ik op z'n minst ergerlijk....Hou altijd mijn hart vast....wanneer nu weer....
Probeer altijd alles te zeggen op korte termijn....meestal kortsluiting tussen 5à10 min.
En terugbellen? Tja, op den duur gaan ze U kennen en zeggen....daar is 't hem weer! die gast die geen telefoon kan betalen
en alsof zelfstandigen 3 X de telefoon gaan opnemen, omdat uw lijn niet betrouwbaar is!
Je kan toch raw copper of Internet van Telenet nemen, om met bvb 3starsnet te bellen - zonder vaste lijn.[/quote]
Ik ben heel tevreden van Edpnet (super prijs/kwaliteit), nooit geen zorgen meer over te veel downloaden (niet dat ik boven 20 GB ga hoor)
Betaal nu 27 EURO, telenet 42 EURO (met lagere dl)
dus de rekening is snel gemaakt
ps. als ik bel via voipbuster, en ik krijg connectie is kwaliteit goed (bijna niet te onderscheiden van belgacom). maar het plots 'uitvallen' vind ik op z'n minst ergerlijk....Hou altijd mijn hart vast....wanneer nu weer....
Probeer altijd alles te zeggen op korte termijn....meestal kortsluiting tussen 5à10 min.
En terugbellen? Tja, op den duur gaan ze U kennen en zeggen....daar is 't hem weer! die gast die geen telefoon kan betalen
en alsof zelfstandigen 3 X de telefoon gaan opnemen, omdat uw lijn niet betrouwbaar is!
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Ik schreef dit enkel als reaktie op uw "Als het BIPT nu eens de verplichting van een vaste lijn afschaft", niet omdat het financieel aantrekkelijker zou zijn. Ik weet namelijk niet waar je dat vandaan haalt, van die verplichting.satsurfer schreef:Ik ben heel tevreden van Edpnet (super prijs/kwaliteit), nooit geen zorgen meer over te veel downloaden (niet dat ik boven 20 GB ga hoor)Edward Valckx schreef: Je kan toch raw copper of Internet van Telenet nemen, om met bvb 3starsnet te bellen - zonder vaste lijn.
Betaal nu 27 EURO, telenet 42 EURO (met lagere dl)
dus de rekening is snel gemaakt
-
- Elite Poster
- Berichten: 1636
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
- Locatie: N.O.Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
Die indruk zou wel eens juist kunnen zijn.Edward Valckx schreef:Het is opvallend hoe sommige mensen nooit problemen hebben met betamax, en anderen regelmatig. Geen idee waar dat aan ligt. Persoonlijk heb ik de indruk dat Belgische gesprekken vaker slechter zijn dan buitenlandse...BungaMan schreef:hier ook niet tevreden van betamax, kwaliteit van lijn slecht en soms horen ze mij niet aan de andere kant terwijl ik hun wel kan horen.
Sinds ruim 2 jaar gebruik ik voip, eerst gebruikte ik budgetphone.nl, later de betamax services. Negentig procent van de gesprekken die ik voer zijn met het buitenland, de meeste naar Nederland, de overige 10% is België.
Voip wordt hier dagelijks gebruikt, vaak meer dan 10 per dag, soms ook lange gesprekken. Ik gebruik uitgaand zowel een voipstunt als een voipbuster lijn. Daarnaast gebruik ik inkomend, naast de discovery lijn, ook een inkomend Nederlands nummer van budgetphone.nl.
De kwaliteit van de gesprekken met voipbuster/voipstunt is vrijwel altijd zeer goed, ook van onderbrekingen, zoals hier gemeld, heb ik nooit last
Een enkele keer kan er wel eens wat echo op de lijn zitten.
Naar zakelijke nummers is dit vrijwel nooit het geval, een slechte telefoon of een lange telefoonlijn (looptijddistorsie) bij de tegenpartij kan de oorzaak zijn.
Ook op een Belgacomlijn kan er echo zitten, maar omdat er bijna geen vertraging is, zoals bij voip, is dit zelden hinderlijk omdat de echo vrijwel samenvalt met het hoofdsignaal.
Bij voip heb je meer vertraging omdat er nogal wat signaalverwerking toegepast wordt, daardoor zijn echosuppressors, die in de voipcentrale ziten, belangrijk. Deze 'berekenen' een echosignaal en trekken deze van het inkomende signaal af waardoor er nul echo overblijft.
Wanneer de echo te sterk of te lang, of te veel vervormd is functioneert dit niet goed.
De echo-onderdrukking bij de voipbuster/voipstunt werkt, vergleken met budgetphone, zeer goed.
Aan te raden is:
-gebruik aan jouw kant altijd een goede telefoon. (met juiste aanpassing op 600 ohm)
-Wanneer je altijd problemen hebt met een veelgekozen nummer, vraag eens of ze de telefoon aan die kant eens vervangen.
-Gebruik zo mogelijk altijd een codec met de hoogste kwaliteit en de laagste compressie zoals de g711u.
-zwaar down-/uploaden (vooral up) kan een slechte invloed hebben op de kwaliteit.
In de anderhalf jaar dat ik voipstunt/voipbuster gebruik, kan ik me slechts 2 middagen herinneren dat de service niet werkte, verder hebben ze me altijd een kwaliteit geleverd die, behalve incidenteel de echo, gelijk is aan Belgacom.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 41 keer
Een klein vraagje tussendoor: Ik heb zojuist voipbuster en voipcheap eens gedownload (het belprogramma'tje dus) en daarmee kan ik probleemloos bellen naar vaste nummers. Maar vanaf ik naar vaste nummers bel die aangesloten zijn bij telenet krijg ik geen verbinding. Hoe kunnen jullie dit verklaren ?
Mvg
EDIT: mocht het mensen intresseren, hier heb ik een "antwoord" gevonden op mijn vraag http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... ip+telenet
Mvg
EDIT: mocht het mensen intresseren, hier heb ik een "antwoord" gevonden op mijn vraag http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... ip+telenet
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
=> heb een siemens DECT telefoonLimburg schreef:
-gebruik aan jouw kant altijd een goede telefoon. (met juiste aanpassing op 600 ohm)
-Wanneer je altijd problemen hebt met een veelgekozen nummer, vraag eens of ze de telefoon aan die kant eens vervangen.
-Gebruik zo mogelijk altijd een codec met de hoogste kwaliteit en de laagste compressie zoals de g711u.
-zwaar down-/uploaden (vooral up) kan een slechte invloed hebben op de kwaliteit.
=> andere kant waar ik regelmatig problemen heb zijn telenet abonnees. en ze hebben ook siemens DECT
=> instelling op mijn fritzbox
"always use voice coding in fixed-line network quality
FRITZ!Box always uses lossless voice coding as in the fixed-line network."
=>Doe ik niet, tja en als 1 iemand surft en andere belt.....kan dit toch niet echt probleem zijn? als je 6,1 MB DL en 640 UL hebt?
is VOIP in beste kwaliteit niet max. 64 Kbit/s?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1636
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
- Locatie: N.O.Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
@satsurfer,
mijn bovenstaande posting was eigenlijk geen antwoord op jouw probleem:
Jouw disconnects hebben m.i. niets te doen met voipbuster c.s. omdat dit geen algemene klacht is. (niet eerder gehoord)
Je zal het waarschijnlijk bij jezelf of bij je isp moeten zoeken, zoals type of instelling voipmodem/router of voipadapter, netwerk enz.
mijn bovenstaande posting was eigenlijk geen antwoord op jouw probleem:
maar meer op geluidskwaliteitsproblemen met voipbuster en voipstunt.satsurfer schreef:als ik bel via voipbuster, en ik krijg connectie is kwaliteit goed (bijna niet te onderscheiden van belgacom). maar het plots 'uitvallen' vind ik op z'n minst ergerlijk....Hou altijd mijn hart vast....wanneer nu weer....
Probeer altijd alles te zeggen op korte termijn....meestal kortsluiting tussen 5à10 min.
Jouw disconnects hebben m.i. niets te doen met voipbuster c.s. omdat dit geen algemene klacht is. (niet eerder gehoord)
Je zal het waarschijnlijk bij jezelf of bij je isp moeten zoeken, zoals type of instelling voipmodem/router of voipadapter, netwerk enz.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
Jitter, tussen de 0 en 3 ms (bij receive direction)Limburg schreef: Jouw disconnects hebben m.i. niets te doen met voipbuster c.s. omdat dit geen algemene klacht is. (niet eerder gehoord)
Je zal het waarschijnlijk bij jezelf of bij je isp moeten zoeken, zoals type of instelling voipmodem/router of voipadapter, netwerk enz.
in enkele uitzonderlijke gevallen Packet Loss: 0,1-0,3-0,5% (1 enkele maal)
zoals gezegd: bij mijn zus altijd prijs naar telenet (hoor hier toch meerdere 'klagen' over TN)
wat ik wel weet is dat de telefoonlijn waar het binnenkomt, rechtstreeks naar boven gaat met een dun telefoon verlengkabeltje (+/- 15 meter) waar het dan in de fritzbox gesplit wordt...
misschien kan iemand (Limburg?) de resultaten in bijlage interpreteren?
bedankt
- Bijlagen
-
- DSL_information_AVM_fritzbox_7140.pdf
- dsl informatie fritzbox 7140 (ook van mijn dsl lijn)
- (116.72 KiB) 139 keer gedownload
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Mag het ook iemand uit Vlaams-Brabant zijn?satsurfer schreef:misschien kan iemand (Limburg?) de resultaten in bijlage interpreteren?
Jitter en packet-loss zijn normaal. Wat me wel opvalt is de erg lage signaal/ruis verhouding die je hebt: 5 dB. Dat is eigenlijk een beetje te weinig om een stabiele lijn te hebben. Had je vroeger soms een ander ADSL modem, dat ze U toch een 6 Mbps profiel gegeven hebben op uw lijn? De ADSL modem in de Fritz!box is namelijk niet echt super goed, voor lange lijnen.
Kijk eens in de event log van uw Fritz!box of de verbinding vaak wegvalt. Het zou namelijk kunnen dat uw hele Internet verbinding wegvalt, op het moment dat je een gespreksonderbreking ondervindt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
beste edward,
Nee, was gewoon aan user 'limburg' bedoeld
maar natuurlijk mag jij met al uw kennis (en ook fritzbox kenner) uw visie geven
vroeger had ik gewoon een Alcatel PCI ADSL modem
zat voor edpnet bij skynet (4,6 DL; 512 UL)
overschakeling heeft maar enkele minuten geduurd.
ik herinner mij dat ik 2,2 km. van centrale woonde... (vandaar max. profiel)
3 jaar terug heb ik 3 maanden moeten wachten op adsl aansluiting euphony (=mobistar), ik kon 'zogezegd' niet aangesloten worden.
dan versatel, op 3 weken alles in orde.
zou het helpen, met een echte telefoonkabel naar boven te trekken ipv zo'n 'doe het zelf' verlengkabeltje?
Ik zie in de eventlog toch regelmatig disconnects....heb mij dat ook afgevraagd of dit normaal was.....
alvast bedankt voor de hulp!
Nee, was gewoon aan user 'limburg' bedoeld
maar natuurlijk mag jij met al uw kennis (en ook fritzbox kenner) uw visie geven
vroeger had ik gewoon een Alcatel PCI ADSL modem
zat voor edpnet bij skynet (4,6 DL; 512 UL)
overschakeling heeft maar enkele minuten geduurd.
ik herinner mij dat ik 2,2 km. van centrale woonde... (vandaar max. profiel)
3 jaar terug heb ik 3 maanden moeten wachten op adsl aansluiting euphony (=mobistar), ik kon 'zogezegd' niet aangesloten worden.
dan versatel, op 3 weken alles in orde.
zou het helpen, met een echte telefoonkabel naar boven te trekken ipv zo'n 'doe het zelf' verlengkabeltje?
Ik zie in de eventlog toch regelmatig disconnects....heb mij dat ook afgevraagd of dit normaal was.....
alvast bedankt voor de hulp!
- Bijlagen
-
- even_log_internet_connection_fritzbox_7140.txt
- (11.61 KiB) 126 keer gedownload
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Op 2,2 km van de centrale met een 6 Mbps profiel zou je een veel grotere signaal ruisverhouding moeten hebben dan 5 dB. Veel kans dat er dus inderdaad iets fout is met uw kablage in huis, en daardoor zijn er zoveel reconnects (en onderbrekende telefoongesprekken).
Is het mogelijk om (als test) uw Fritz!box korterbij de inkomende telefoonlijn te plaatsen?
Is het mogelijk om (als test) uw Fritz!box korterbij de inkomende telefoonlijn te plaatsen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
Aan Edward....onderstaande bevestigt uw beweringen!
Zal hulp moeten inroepen voor die kabel....
zal beginnen met nieuwe telefoonkabel te trekken.....zien wat dat geeft?
probleem is.....buis van garage naar zolder (waar ik zit) is niet zo groot om nog een UTP kabel mee te trekken, zoniet zou ik hem zeker beneden laten (de router) (aan de bron)
in het slechtste geval beneden laten via wireless?
lees van onder naar boven
Event Log Internet:
****************
18.08.07 10:44:17 Internet connection established successfully. IP
address: 213.***.***.***, DNS servers: 212.71.8.10 and 212.71.0.33, Gateway: 213.219.168.1
18.08.07 10:44:12 DSL is available (DSL synchronization exists with 6144/640 kbit/s).
18.08.07 10:43:40 DSL synchronization starting (training).
18.08.07 10:43:38 Internet connection cleared.
18.08.07 10:43:38 DSL not responding (no DSL synchronization).
Internet Telephony voice transmission (event log)
********************************
18.08.2007 10:49 003256357497 G.711 55386 - 0 ms
0:19 194.120.0.181 G.711 55380 0.0 % 3 ms
gesprek van 19 min. zonder probleem
hieronder probeert mijn vrouw voortdurend terug te bellen (ongeduldig?)
18.08.2007 10:47 003256357497 G.711 157 - 0 ms
0:01 195.219.64.189 G.711 155 - 1 ms
18.08.2007 10:46 003256357497 G.711 160 - 0 ms
0:01 80.239.235.164 G.711 159 - 0 ms
18.08.2007 10:46 0033256357497 G.711 691 - 0 ms
0:01 194.221.62.171 G.711 689 - 1 ms
18.08.2007 10:45 003256357497 G.711 145 - 0 ms
0:01 80.239.235.176 G.711 144 - 0 ms
18.08.2007 10:45 003256357497 G.711 303 - 0 ms
0:01 195.219.64.175 G.711 300 - 1 ms
18.08.2007 10:44 003256357497 G.711 145 - 0 ms
0:01 80.239.235.166 G.711 143 - 1 ms
18.08.2007 10:44 003256357497 G.711 178 - 0 ms
0:01 194.221.62.185 G.711 177 - 1 ms
verbinding valt 'weg'18.08.2007 10:42 003256****** G.711 3538 - 0 ms
0:02 min. 80.239.235.177 G.711 3128 - 3 ms
Zal hulp moeten inroepen voor die kabel....
zal beginnen met nieuwe telefoonkabel te trekken.....zien wat dat geeft?
probleem is.....buis van garage naar zolder (waar ik zit) is niet zo groot om nog een UTP kabel mee te trekken, zoniet zou ik hem zeker beneden laten (de router) (aan de bron)
in het slechtste geval beneden laten via wireless?
lees van onder naar boven
Event Log Internet:
****************
18.08.07 10:44:17 Internet connection established successfully. IP
address: 213.***.***.***, DNS servers: 212.71.8.10 and 212.71.0.33, Gateway: 213.219.168.1
18.08.07 10:44:12 DSL is available (DSL synchronization exists with 6144/640 kbit/s).
18.08.07 10:43:40 DSL synchronization starting (training).
18.08.07 10:43:38 Internet connection cleared.
18.08.07 10:43:38 DSL not responding (no DSL synchronization).
Internet Telephony voice transmission (event log)
********************************
18.08.2007 10:49 003256357497 G.711 55386 - 0 ms
0:19 194.120.0.181 G.711 55380 0.0 % 3 ms
gesprek van 19 min. zonder probleem
hieronder probeert mijn vrouw voortdurend terug te bellen (ongeduldig?)
18.08.2007 10:47 003256357497 G.711 157 - 0 ms
0:01 195.219.64.189 G.711 155 - 1 ms
18.08.2007 10:46 003256357497 G.711 160 - 0 ms
0:01 80.239.235.164 G.711 159 - 0 ms
18.08.2007 10:46 0033256357497 G.711 691 - 0 ms
0:01 194.221.62.171 G.711 689 - 1 ms
18.08.2007 10:45 003256357497 G.711 145 - 0 ms
0:01 80.239.235.176 G.711 144 - 0 ms
18.08.2007 10:45 003256357497 G.711 303 - 0 ms
0:01 195.219.64.175 G.711 300 - 1 ms
18.08.2007 10:44 003256357497 G.711 145 - 0 ms
0:01 80.239.235.166 G.711 143 - 1 ms
18.08.2007 10:44 003256357497 G.711 178 - 0 ms
0:01 194.221.62.185 G.711 177 - 1 ms
verbinding valt 'weg'18.08.2007 10:42 003256****** G.711 3538 - 0 ms
0:02 min. 80.239.235.177 G.711 3128 - 3 ms
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Ze sturen een manuele email, als ik mij goed herinner. Maar de laatste maanden kan je soms erg lang wachten op een antwoord...Argon schreef:Ik heb via de site van 3starsnet een login aangevraagd maar ik krijg daar geen bevestiging of email van? loopt alles bij hen via de post mss ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 41 keer
Hmm, ook maar een ambetant systeem dan...Edward Valckx schreef:Ze sturen een manuele email, als ik mij goed herinner. Maar de laatste maanden kan je soms erg lang wachten op een antwoord...
Ge kunt zo een eindje wachten voor ge lid zijt
Mvg
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Ja, erg vervelend. Bij de meeste andere operators ben je online na een paar minuten... Gelukkig werkt hun VOIP dienst technisch wel goedArgon schreef:Edward Valckx schreef:Hmm, ook maar een ambetant systeem dan...
Ge kunt zo een eindje wachten voor ge lid zijt
-
- Elite Poster
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 41 keer
Zal dus afwachten worden, hopelijk duurd dit niet TE langEdward Valckx schreef: Ja, erg vervelend. Bij de meeste andere operators ben je online na een paar minuten... Gelukkig werkt hun VOIP dienst technisch wel goed
Bedankt voor uw antwoord !
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
ik ga in 't weekend de fritzbox aan de 'bron' zetten, m.n. de plaats waar de telefoonlijn binnenkomt.Edward Valckx schreef: Wat me wel opvalt is de erg lage signaal/ruis verhouding die je hebt: 5 dB. Dat is eigenlijk een beetje te weinig om een stabiele lijn te hebben. De ADSL modem in de Fritz!box is namelijk niet echt super goed, voor lange lijnen.
Hoe hoog moet de S/R waarde zijn (receive) om een stabiele lijn te hebben?
en de S/R bij de send (nu 18-19)
nog op andere waarden letten in de fritzbox?
Als waarde daar goed is, dan trek ik nieuwe kabel naar boven....zijn waarden daar ook al slecht, dan moet ik Edpnet eens mailen (en zij BGC op hun beurt)
mvg
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Vanaf zo'n 6 dB S/R verhouding zou het stabiel moeten zijn (hangt natuurlijk ook wat af van de kwaliteit van de gebruikte modem). 1 dB lijkt misschien niet veel, maar denk eraan dat het een logaritmische schaal is (3 dB extra is een verdubbeling).satsurfer schreef:Hoe hoog moet de S/R waarde zijn (receive) om een stabiele lijn te hebben?
en de S/R bij de send (nu 18-19)
nog op andere waarden letten in de fritzbox?
Tijdens de test misschien ook best al je andere telefoonapparatuur loskoppelen in huis.
-
- Plus Member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik heb even mijn eigen rekening gemaakt met voipcheap tegenover Belgacom:
Ik heb een discovery lijn aan 6,5 euro per maand, bij Belgacom om niet te duur te bellen een abo van 17,5.
Een 300 minuten per maand naar vast is bij voipcheap 0 euro/per maand, bij belgacom 7,95(goedkoopste tarief(daluren)en zonder connectiekost genomen).
Naar een gsm 50 minuten per maand :bij voipcheap 4,29 euro per maand
,bij belgacom 3,48 euro per maand (zonder connectiekost genomen,in de daluren, naar proximus)
afrekening:
voipcheap: 6,5 + 0 + 4,29 =10,79 euro per maand
belgacom : 17,5 + 7,95 + 3,48 = 28,93 euro per maand
Gratis is voipcheap niet , maar bij normaal gebruik wel goedkoper .
Ik heb bij de rekening van belgacom geen connectiekosten bijgerekend naar een gsm van 0,1144 per keer + in de kantooruren bellen is ook duurder,evenals naar base en mobistar.
Een connectie kost naar vast bij belgacom is 0,0530 per keer + telefoneren naar telenet of versatel is dubbel zo duur als het normale tarief.
Maar zoals gezegd als je veel wil faxen is voip niet ideaal en je moet ook iets langer wachten eer je verbinding hebt, gedeeltelijk op te lossen door een hekje te programeren in het geheugen van je telefoon of door het in te toetsen.Verder zal de lijn ook minder stabiel zijn als een belgacomlijn, maar je kan altijd terugvallen op belgacom in noodgevallen( nog niet meegemaakt hoor). Een ander voordeel is wel dat je heel goedkoop naar het buitenland kan bellen.
Ik heb een discovery lijn aan 6,5 euro per maand, bij Belgacom om niet te duur te bellen een abo van 17,5.
Een 300 minuten per maand naar vast is bij voipcheap 0 euro/per maand, bij belgacom 7,95(goedkoopste tarief(daluren)en zonder connectiekost genomen).
Naar een gsm 50 minuten per maand :bij voipcheap 4,29 euro per maand
,bij belgacom 3,48 euro per maand (zonder connectiekost genomen,in de daluren, naar proximus)
afrekening:
voipcheap: 6,5 + 0 + 4,29 =10,79 euro per maand
belgacom : 17,5 + 7,95 + 3,48 = 28,93 euro per maand
Gratis is voipcheap niet , maar bij normaal gebruik wel goedkoper .
Ik heb bij de rekening van belgacom geen connectiekosten bijgerekend naar een gsm van 0,1144 per keer + in de kantooruren bellen is ook duurder,evenals naar base en mobistar.
Een connectie kost naar vast bij belgacom is 0,0530 per keer + telefoneren naar telenet of versatel is dubbel zo duur als het normale tarief.
Maar zoals gezegd als je veel wil faxen is voip niet ideaal en je moet ook iets langer wachten eer je verbinding hebt, gedeeltelijk op te lossen door een hekje te programeren in het geheugen van je telefoon of door het in te toetsen.Verder zal de lijn ook minder stabiel zijn als een belgacomlijn, maar je kan altijd terugvallen op belgacom in noodgevallen( nog niet meegemaakt hoor). Een ander voordeel is wel dat je heel goedkoop naar het buitenland kan bellen.