Vakbonden ...

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

gobber schreef:
qless schreef:
-veel vakbondsmannetjes (PS en SP) hun lekker lui postjes kwijt zijn.


off topic, wees blij dat die mensen er nog zijn
off-topic, de vakbonden hebben veel te veel macht in België. Dat is vandaag de dag niet meer verantwoord.
Caey
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 dec 2006, 22:13

Goztow schreef:
gobber schreef:
qless schreef:
-veel vakbondsmannetjes (PS en SP) hun lekker lui postjes kwijt zijn.


off topic, wees blij dat die mensen er nog zijn
off-topic, de vakbonden hebben veel te veel macht in België. Dat is vandaag de dag niet meer verantwoord.


Mjah ik wil niet echt veralgemenen maar de meeste vakbondsmensen die ik heb gezien zaten wat te spelen met elkaar door elkaar met de brandslang nat de spuiten, dansjes op de band te doen en dan soort dingen.
Nu het lijkt er stilaan op dat de vakbonden eerder een politieke uitbreiding zijn van de SPA/PS met al het gefoefel en geprofiteer vandien.
Kijk maar naar freddy willockx bij telenet, de amerikanen hebben hem moeten buitensmijten en dan vraag je je af wat doet die daar toch? Het enige dat hij verwezenlijkt heeft is de PTT en vooral de vertaling 'putje graven, tentje zetten, tukske doen'

In dat soort dingen herken je het gedrag van bv onze hollebolle van belgacom, de kritische blik is verdoezeld door een vereldeld gatgelek en overschatting van uw eigen bedrijf. In dat opzicht zou een fusie met KPN wel goed zijn want de Nederlanders teren niet gemakkelijk op woordjes maar willen resultaten zien.
Voor de telecommarkt is het denk ik beter dat de duopolistien hier gedwongen worden om hun netwerk aan eerlijke voorwaarden open te stellen en dan zal je snel zien dat een grote internationale speler op de markt zal komen die geld en lef en deftig personeel genoeg heeft om eens echt te concurreren. En dit niet enkel op de consumentenmarkt...
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

mods splitsen die handel aub
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:24

om even te reageren op caey
(wel even opmerken dat u woordgebruik hier niet past op het forum, anderen zullen mij daar in gelijk geven, lees ook even de regels).

ik reageer alleen maar als er dingen gezegd worden over belgacom die niet waar zijn of als sommigen dingen niet goed begrepen worden, dat is mijn volste recht en heeft dus niks te maken met jouw opmerkingen. that's all.

verder probeer ik iedereen te helpen of te antwoorden op hun vragen terwijl ik dit eigenlijk niet hoef te doen hoor.

aan de andere kanten begrijp ik sommigen ook als ze opmerkingen maken zoals bijvoorbeeld de limieten die belgacom hanteert. dat begrijp ik volledig en ik zou persoonlijk ook willen dat daar iets aan verandert.
en belgacom is gewoon mijn werkgever die op het einde van de maand mijn centjes stort.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Caey schreef:In dat opzicht zou een fusie met KPN wel goed zijn want de Nederlanders teren niet gemakkelijk op woordjes maar willen resultaten zien.

In de les economie ook zitten slapen zeker?
Belgacom is één van de meest rendabele telecom bedrijven ter wereld. Dus als het om (bedrijfs)resultaten gaat heeft Belgacom geen lessen te krijgen van KPN.

Waarom denk je dat eerdere fusiegesprekken afgesprongen zijn? Omdat er limieten bestaan bij Belgacom of omdat KPN niet rendabel genoeg is?
Lion
Pro Member
Pro Member
Berichten: 428
Lid geworden op: 30 jan 2004, 13:42
Locatie: Gent

Ik wil even reageren
Vakbonden zijn in onze maatschappij een noodzakelijk kwaad
Moesten die er nie zijn amaai de meerderheid van de bedrijven zouden hun personeel behandelen zoals in de aziatische landen bvb nie akoord wat baas zegt en wilt van u je ligt buiten zonder geld en je werkt aan loontjes juist genoeg om niet te verhongeren
Wat een bepaalde persoon genomed Caevy hier betreft zal vermoedelijk nog nooit gewerkt hebben bij een groot bedrijf anders zou hem zeker anders praten hoor
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:24

ok, ze zijn een noodzakelijk kwaad.

maar er wordt ook zeer vlug gestaakt in ons land. bij het minste leggen ze het werk al neer. hierin wordt zwaar overdreven.
in plaats van eerst te onderhandelen.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Lion schreef:Ik wil even reageren
Vakbonden zijn in onze maatschappij een noodzakelijk kwaad
Moesten die er nie zijn amaai de meerderheid van de bedrijven zouden hun personeel behandelen zoals in de aziatische landen bvb nie akoord wat baas zegt en wilt van u je ligt buiten zonder geld en je werkt aan loontjes juist genoeg om niet te verhongeren
Wat een bepaalde persoon genomed Caevy hier betreft zal vermoedelijk nog nooit gewerkt hebben bij een groot bedrijf anders zou hem zeker anders praten hoor

Vakbonden zijn voor niets meer nodig, ze maken alleen maar heel veel kapot. In Nederland staan de vakbonden veel zwakker en wordt er veel minder gestaakt maar toch hebben ze sociale rechten die minstens zo goed zijn als de onze.

Als eens opgelet op welke dag van de week er meest gestaakt wordt? Ja, juist, op vrijdag.

Laat me duidelijk zijn: vakbonden hebben in het verleden een zeer belangrijke rol gespeeld voor "de werkmens" maar de vakbond, of toch een deel daarvan, heeft nog steeds niet begrepen dat hun rol totaal anders moet worden ingevuld.

Een paar bedenkingen:
- Waarom hebben we zoveel verschillende vakbonden als ze toch hetzelfde nastreven?
- Waarom zijn de afgevaardigden zo sterk beschermd? Als je ten onrechte ontslagen wordt kan je toch naar de arbeidsrechtbank?
- Waarom krijgen de vakbonden enorme sommen geld om om de werkloosheidsuitkeringen te betalen?
- De vakbonden hebben heel vaak kritiek op de bedrijfsleiders. Als ze het toch zoveel beter weten zouden ze beter investeren in de bedrijven waarop ze kritiek hebben i.p.v. hun geld op een buitenlandse rekening te zetten
- Waarom moeten vakbonden geen open boekhouding voeren?
...
Gebruikersavatar
Raindog
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2003, 00:34
Locatie: Belgium, Ghent

Caey,

Ik kan je kritiek op de vakbonden volgen, kom er regelmatig mee in contact, en da's niet altijd op een even aangename manier, eerder contraproductief dan productief. Wat me wel opvalt is dat je vakbonden louter associeert met SPA/PS terwijl ook de CDNV hun christelijke vakbonden hebben (ACV)... die gasten zorgen voor evenveel "miserie" als de rode vakbonden hoor...

Jouw opmerking aan het adres van Hollebollegijs vind ik onterecht, ik ben zeker geen BGC fan, maar ik vind wel dat hij hier op het forum zeer goed werk levert.

Wat jouw opmerking over een grote internationale speler... TELE2 is er zo eentje geloof ik... TN is voor een groot stuk in handen van een internationale speler (Liberty), Scarlet idem... .

Deftig personeel genoeg? Dus jij vindt omdat een bedrijf bepaalde beslissingen neemt, dat onmiddellijk alle personeelsleden onbekwaam zijn?

Dat er nog veel werk is op de telecommarkt, daar heb je gelijk in, concurrentie is heel belangrijk en houdt alle spelers scherp.

Jouw betoog vind ik echter nogal weinig onderbouwd.

mvg

Raindog
"To err is human..to really screw up you need a computer."
Lion
Pro Member
Pro Member
Berichten: 428
Lid geworden op: 30 jan 2004, 13:42
Locatie: Gent

Astralon ik deel uw mening wel daarom zei ik vakbonden zijn een noodzakelijk kwaad maar volledig afschaffen zou ik toch nie doen hoor
Ze zouden wel moeten leren dat er andere noden zijn dan diegenen waar ze nu om de haverklap voor staken
En zoals Hollebollegijs zei eerst leren deftig te praten en gemeenschappelijke aanvaarbare oplossing zoeken dan direkt te staken
Maarja ze denken vooral eerst om zoveel mogelijk leden van elkaar af te snoepen inplaats van ernstig te denken hoe we in Belgie iedereen werk kunnen bezorgen en het te houden
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Astralon schreef:Een paar bedenkingen:
- Waarom hebben we zoveel verschillende vakbonden als ze toch hetzelfde nastreven?

Omdat vakbonden net zoals bv. de mutualiteiten georganiseerd zijn per zuil, en daarnaast ook nog onderverdeeld in een aantal grote sectoren. Trouwens, zovéél belangrijke vakbonden zijn er niet : je hebt "de rode" en "de groene" (jaja, in dit geval neemt de katholieke zuil de kleur groen)
Dezelfde vraag zou je dan kunnen stellen :
- waarom hebben we zoveel politieke partijen ?
- waarom zijn er zoveel verschillende mutualiteiten ?
- waarom zijn er zoveel verschillende scholen ?
- waarom zijn er zoveel verschillende automerken/-modellen ?
Je zou, als je niet voor diversiteit bent, dan overal eenheidsworst van kunnen maken... maar laat me aannemen dat je daar ook geen voorstander van bent :-)

Astralon schreef:- Waarom zijn de afgevaardigden zo sterk beschermd? Als je ten onrechte ontslagen wordt kan je toch naar de arbeidsrechtbank?

Omdat anders de werkgevers de afgevaardigden véél te gemakkelijk zouden kunnen buiten zetten. Er is nu éénmaal een relatie baas - werknemer tussen de werkgever en de vakbondsafgevaardigde, en de afgevaardigde moet beschermd worden (anders zou zij/hij ook haar/zijn werk niet kunnen doen)... Of dacht je dat elke werkgever er staat om te springen om zich te moeten "verantwoorden" tegenover vakbonden ?

Astralon schreef:- Waarom krijgen de vakbonden enorme sommen geld om om de werkloosheidsuitkeringen te betalen?

Euhm... wat is juist het probleem ? Dat de vakbonden een dienst leveren ipv. de overheid ? Of dat er "enorme sommen" geld besteed wordt aan werklozen ? Of dat de vakbonden vergoed worden voor de dienst die ze verlenen ?

Astralon schreef:- De vakbonden hebben heel vaak kritiek op de bedrijfsleiders. Als ze het toch zoveel beter weten zouden ze beter investeren in de bedrijven waarop ze kritiek hebben i.p.v. hun geld op een buitenlandse rekening te zetten

Da's wel héél kort door de bocht, en weinig subtiel... Maar dat was dit
Als eens opgelet op welke dag van de week er meest gestaakt wordt? Ja, juist, op vrijdag.
ook al niet.

Astralon schreef:- Waarom moeten vakbonden geen open boekhouding voeren?

Hier heb je een punt. Maar dat heeft op zich weinig te maken met het feit dat vakbonden an sich nodig zijn.



In het algemeen schijnen jullie ook te vergeten dat staken vaak het allerlaatste én ook enige drukkingsmiddel is dat een groep werknemers heeft, en dat er -alvorens er gestaakt wordt- veel gepalaverd wordt (behalve dan bij op het laatst bij VW Vorst, excuseer nu Audi Vorst). Daarbovenop komt dat een staking "visibel" is - de onderhandelingen tussen vakbond en werkgever die gewoon verlopen, zonder slecht einde, komen gewoon niet in het nieuws.
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

CueBoy schreef:In het algemeen schijnen jullie ook te vergeten dat staken vaak het allerlaatste én ook enige drukkingsmiddel is dat een groep werknemers heeft, en dat er -alvorens er gestaakt wordt- veel gepalaverd wordt (behalve dan bij op het laatst bij VW Vorst, excuseer nu Audi Vorst). Daarbovenop komt dat een staking "visibel" is - de onderhandelingen tussen vakbond en werkgever die gewoon verlopen, zonder slecht einde, komen gewoon niet in het nieuws.


Helaas hebben de stortvloed aan wilde stakingen de laatste tijd niet bepaald die indruk gewekt... Vandaar dat er stemmen opgaan het stakingsrecht te beperken.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

hollebollegijs schreef:ok, ze zijn een noodzakelijk kwaad.

maar er wordt ook zeer vlug gestaakt in ons land. bij het minste leggen ze het werk al neer. hierin wordt zwaar overdreven.
in plaats van eerst te onderhandelen.

Als het eens goed gaat met een groot bedrijf, betere cijfers etc willen ze allemaal een hoger loon en gaan ze staken. Wanneer het wat slechter gaat en de cijfers naar beneden gaan horen we ze plots niet meer en wanneer ze horen dat het bedrijf een of ander filiaal zal moeten sluiten gaan ze plots allemaal weer staken. Nee maar... Al die vakbondskwakzalvers die denken dat ze maar ook iets goed doen. Totaal verkeerd.

Lion, als je zelfstandige bent en ooit al bij een groot bedrijf gewerkt hebt weet je waarover ik spreek.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Lion
Pro Member
Pro Member
Berichten: 428
Lid geworden op: 30 jan 2004, 13:42
Locatie: Gent

Ken schreef:
hollebollegijs schreef:ok, ze zijn een noodzakelijk kwaad.

maar er wordt ook zeer vlug gestaakt in ons land. bij het minste leggen ze het werk al neer. hierin wordt zwaar overdreven.
in plaats van eerst te onderhandelen.

Als het eens goed gaat met een groot bedrijf, betere cijfers etc willen ze allemaal een hoger loon en gaan ze staken. Wanneer het wat slechter gaat en de cijfers naar beneden gaan horen we ze plots niet meer en wanneer ze horen dat het bedrijf een of ander filiaal zal moeten sluiten gaan ze plots allemaal weer staken. Nee maar... Al die vakbondskwakzalvers die denken dat ze maar ook iets goed doen. Totaal verkeerd.

Lion, als je zelfstandige bent en ooit al bij een groot bedrijf gewerkt hebt weet je waarover ik spreek.


Ja ik weet waarover ik spreek hoor
Jaren gewerkt in overheidsdienst en nadien als zelfstandige
Zelfs nog vakbondsafgevaardigde geweest maar paste niet in hun manier van werken en ben er met gestopt
Voor mij in die periode was het belangrijkste is zoveel mensen aan t werk houden dan voor een kleinere groep hogere weddes
Want meestal vallen laaggeschoolden uit den boot en vindt zonder enig diploma maar eens werk
In huidige tijd zou iedereen eens moeten leren niet altijd meer en meer geld te willen verdienen terwijl daardoor er andere in armoede geraken
Daarmee bedoel hoe hoger ze op de maatschappelijke ladder staan hoe meer ze willen en ook beleggers zijn niet meer tevreden met een paar percenten winst , moet ook steeds meer en meer zijn
Solidariteit staat niet meer in de woordenboek van velen tenzij ze er onrechtstreeks toch voordeel kunnen uit halen
Misschien waren we even buitenonderwerp dan sorry daarvoor
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe de vakbonden werken.

Een firma besluit om een deel van de productie naar buitenland te verhuizen (10% naar polen). Voor het bedrijf, dat volledig in handen was van één familie en een 200 werknemers telde, betekende dit dat 9 mensen die op pensioen gingen niet vervangen gingen worden.

Vakbonden staken omdat de werkdruk verhoogde :roll:

Reactie van de grote baas van die firma: in zijn gat gebeten. Twee jaar later was de firma hier gesloten en zat alles in polen.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Cueboy,

ik denk dat het probleem met de vakbonden vooral is dat zij die werkloosheidsuitkeringen. Waarom is dit geen taak van de overheid?
De werkingskosten die de vakbonden daarvoor zogezegd nodig hebben moeten en kunnen zij niet verantwoorden. Is dat logisch?
Buiten de drie grote zuilvakbonden is het moeilijk om er een extra op te richten. Zowat de belangrijkste reden hiervoor is dat de vakbonden graag liefst zelf zo veel mogelijk werkloosheidsuitkeringen uitkeren.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Reactie van de grote baas van die firma: in zijn gat gebeten. Twee jaar later was de firma hier gesloten en zat alles in polen.


Alsof die dat anders niet had gedaan.

Ik vind vakbonden zeker noodzakelijk, alleen moeten ze ook eens kunnen zeggen als het goed gaat, en niet blijven mekkeren over pietlulligheden.


greetz,

Nob
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Zeshonderd reizigers dagvaarden in oktober 48 brandweermannen en veiligheidsagenten die de luchthaven van Zaventem op 13 april lamlegden in een dispuut om maaltijdcheques. Dat staat maandag in Het Belang van Limburg.

De staking stuurde de vakantieplannen van 26.000 reizigers in de war. Het Genkse advocatenbureau Advocava, dat de klachten bundelde, schakelde een privédetective in om de namen van de stakers te achterhalen. "Het heeft lang geduurd voor we de juiste gegevens van de 48 stakers konden achterhalen. Er werd bij de werkgever bijzonder geheimzinnig gedaan over wie die dag precies had gestaakt", zegt woordvoerster Lieve Bijnens in de krant. De dagvaarding zou een primeur zijn voor ons land. Als de rechter de reizigers in het gelijk stelt, is het de eerste keer dat stakers persoonlijk opdraaien voor de economische schade. De schade-eis bedraagt meer dan 100.000 euro

Ook niet normaal dat enige mensen zomaar de vakantieplannen om zeep kunnen helpen, terwijl het eigenlijk om maaltijdcheques ging.

Of die stakers echter persoonlijk moeten opdraaien voor de onkosten :???:
Afwachten op de uitspraak welke voorzien voor oktober 2007.

(totaal ander verhaal, als deze opgesplitste topic, maar het gaat toch over staking )
hollebollegijs schreef:maar er wordt ook zeer vlug gestaakt in ons land. bij het minste leggen ze het werk al neer. hierin wordt zwaar overdreven.
in plaats van eerst te onderhandelen.

deej schreef:Helaas hebben de stortvloed aan wilde stakingen de laatste tijd niet bepaald die indruk gewekt... Vandaar dat er stemmen opgaan het stakingsrecht te beperken.
Afbeelding
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Nob schreef:Ik vind vakbonden zeker noodzakelijk, alleen moeten ze ook eens kunnen zeggen als het goed gaat, en niet blijven mekkeren over pietlulligheden.

Dat is nu net wat ik bedoel : als er geen problemen zijn, dan komen vakbonden niet in het nieuws...
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

CueBoy schreef:
Nob schreef:Ik vind vakbonden zeker noodzakelijk, alleen moeten ze ook eens kunnen zeggen als het goed gaat, en niet blijven mekkeren over pietlulligheden.

Dat is nu net wat ik bedoel : als er geen problemen zijn, dan komen vakbonden niet in het nieuws...

Je bedoelt allicht: niet in Het Laatste Nieuws of het VTM-nieuws.
Als ze goed nieuws te melden hebben, dan zullen de vakbonden dat ook melden, maar als het niet opgepikt wordt door de media, dan weet haast niemand het behalve hun eigen militanten.
Ik ga hier nu geen concrete voorbeelden zetten, jullie kunnen zelf ook googlen he. ;-)
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Ik vind niet dat alle vakbonden over een lijn mag trekken, .. ze hebben zeker hun nut, en ze zijn zeker hun doel nog altijd niet voorbij gestreefd, .. of denk je dat je CAO verbeteringen er vanzelf komen, ..
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

localhost schreef:Je bedoelt allicht: niet in Het Laatste Nieuws of het VTM-nieuws.

Neen, ik bedoelde wel degelijk de media in het algemeen.
De voorbeelden die jij geeft, lees/bekijk ikzelf trouwens niet. Ik, maar ik kan me vergissen, heb nog nooit een vakbondsman van een bedrijf waar het goed gaat (zonder sociaal conflict dus) op het VRT nieuws gezien... (om maar iets te zeggen)
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

CueBoy schreef:
localhost schreef:Je bedoelt allicht: niet in Het Laatste Nieuws of het VTM-nieuws.

Neen, ik bedoelde wel degelijk de media in het algemeen.
De voorbeelden die jij geeft, lees/bekijk ikzelf trouwens niet. Ik, maar ik kan me vergissen, heb nog nooit een vakbondsman van een bedrijf waar het goed gaat (zonder sociaal conflict dus) op het VRT nieuws gezien... (om maar iets te zeggen)

Dan kijk jij niet op de juiste momenten naar het VRT-nieuws?
Ik kijk naar dat zelfde VRT-nieuws (én naar Kanaal Z, én naar de economische rubriek van de regionale tv, in het weekend) en ik zie wél positief nieuws van vakbonden.
Btw 't was niet om te kakken op de "populaire" media. Ik had even goed het VRT-nieuws of De Tijd kunnen schrijven. De Tijd en Kanaal Z zijn net die nieuwsmedia waar je dat meer leest of ziet.

Soit, kan zijn dat je het gemist hebt, het is ook niet zo dikwijls.
Ik wil maar zeggen: er is een verschil tussen het aantal uitgestuurde persberichten, en het aantal persberichten dat uiteindelijk "ergens" in de media komt. Dat is geen schuld van de vakbonden maar van de media, toch? Of niet soms? Vertrouw jij de media voor de volle 100%?
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

localhost schreef:Ik wil maar zeggen: er is een verschil tussen het aantal uitgestuurde persberichten, en het aantal persberichten dat uiteindelijk "ergens" in de media komt. Dat is geen schuld van de vakbonden maar van de media, toch? Of niet soms? Vertrouw jij de media voor de volle 100%?

We zeggen hetzelfde, maar verwoorden het anders :-)
If you can't beat them, confuse them.
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Nob schreef:
Reactie van de grote baas van die firma: in zijn gat gebeten. Twee jaar later was de firma hier gesloten en zat alles in polen.


Alsof die dat anders niet had gedaan.

Nob


Was dat niet van plan. De verhuis van die 10% was eigenlijk puur om praktische redenen (grondstoffen aankopen uit Polen en dan hier bewerken tot een aansluiting van een onderdeel terwijl het logistiek beter zou uitkomen om ginder de aansluitingen te maken en dan naar hier te transporteren)

Moest ik, als patron, in die situatie komen, ik zou net hetzelfde doen. "Staken omdat een klein deeltje verhuisd waardoor jullie eigenlijk minder druk hebben?" "Ok, geen probleem, dan verhuis ik gewoon alles, daar staken ze tenminste niet voor een appel en een ei"

Vakbonden moeten er wel degelijk zijn, ik ben niet voor afschaf van vakbonden maar vind het qua stakingen beetje uit de hand lopen. Een firma zou bang zijn om te investeren in dit land omdat het bedrijf van de ene dag op de andere plat gelegd kan worden
gobber
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 dec 2006, 17:44
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

werk zelf aan de haven, en vind dat de vakbonden groots werk leveren
als ze er niet zouden zijn dan werden bv : de schepen gelost door de bemanning zelf aan een hongerloon met alle gevolgen vandien voor de veiligheid(denk bv aan toestanden in dubai waar men gouden paleizen neerpoot op de rug van indische en chinese werkkrachten aan een hongerloon en bij ongeval gewoonweg vervangen worden )
ivm staken of wilde staking, als ze in het europarlement om de 2 jaar telkens
nieuwe regels voor de haven (portpackage 1,2 en 3) terug op tafel gooien
wordt er ook altijd onderhandeld. maar als het niet anders kan leggen we hier ook de boel plat(enige oplossing want praten helpt dan niet meer)

en als bv het treinpersoneel of vliegtuigpersoneel(zaventem kortgeleden) staakt , dan sta ik daar ook achter(zal dan wel z'n redenen hebben)
als ze in vorst (vw)geen vakbond hadden gehad dan had iedereen met een aalmoes op straat gestaan .......en dit dan misschien wel 5 jaar eerder
das mijn bescheiden mening
Afbeelding
Afbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

werk zelf aan de haven, en vind dat de vakbonden groots werk leveren
als ze er niet zouden zijn dan werden bv : de schepen gelost door de bemanning zelf aan een hongerloon met alle gevolgen vandien voor de veiligheid

Is het dan zoveel onveiliger werken in de haven van Rotterdam waar de vakbonden bijna niet actief zijn?

en als bv het treinpersoneel of vliegtuigpersoneel(zaventem kortgeleden) staakt , dan sta ik daar ook achter(zal dan wel z'n redenen hebben)

Met als gevolg dat de luchtvaartmaatschappijen wegtrekken en er dus minder werk is of dat de regering een minimum bezetting zal eisen en dan krijgen we Amerikaanse toestanden.

als ze in vorst (vw)geen vakbond hadden gehad dan had iedereen met een aalmoes op straat gestaan .......en dit dan misschien wel 5 jaar eerder das mijn bescheiden mening

Ferdinand Piëch, die bijna 10 jaar CEO was van VW had al jaren geleden aangekondigd dat als hij nog één keer naar Vorst moest komen om de gemoederen bij de vakbonden te bedaren dat hij dan zou komen om de fabriek te sluiten.

De enige reden dat VW Vorst openbleef is dat de productiviteit hoog genoeg lag en dat er genoeg subsidies waren. De laatste jaren heeft de Duitse regering echter de arbeidskost verminderd waardoor VW Vorst te duur werd. Dus ik denk dat de vakbonden hier weinig pluimen op hun hoed kunnen steken. In tegendeel zelfs: hadden de vakbonden in het verleden niet gestreefd naar een 35 uur week dan was VW Vorst misschien nog altijd open. Nu moeten ze alsnog van 35 uur naar 38 uur!

Wat ontslagvergoedingen betreft heb je mijns inziens wel een punt.
Ik zou zeggen iedereen (arbeiders, bedienden, CEO's, enz...) gelijk voor de wet. Een voorbeeld van ontslagvergoedingen zoals ze door sommige bedrijven in Nederland worden berekend:
* 1 maand salaris voor elk dienstjaar
* indien de werknemer 40 jaar is of ouder dan krijgt hij voor elk dienstjaar dat hij 40 was of ouder 1,5 keer zijn maand salaris
* indien de werknemer 50 jaar is of ouder dan krijgt hij voor elk dienstjaar dat hij 50 was of ouder 2 keer zijn maand salaris

Voorbeeldje:
Iemand die 53 is en die van zijn 20ste in dienst is krijgt:
40-20 = 20 x 1 = 20 maandsalaris
50-40 = 10 x 1,5 = 15 maandsalaris
53-50 = 3 x 2 = 6 maandsalaris

som = 41 x maandsalaris

Het hierboven vermelde voorbeeld is niet van horen zeggen maar ik kan om begrijpelijke reden noch de naam van het bedrijf noch de naam van de werknemer vermelden.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Voort startte het ACOD in het Antwerpse een keiharde wervingscampagne waarbij vooral ACV-leden worden geviseerd om over te stappen naar het ACOD.

Bron: vrtnieuws

Net gelezen en nog maar eens een voorbeeld dat het de vakbonden om de macht te doen is en niet om de rechten van de werknemers:
Jazeker
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2006, 17:18

Vakbonden zijn nog nodig, maar hun macht is veel te groot en ze zitten te vaak in politieke canapés in plaats van met hun neus over werknemersdossiers.
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Ik denk dat hier door veel posters de verkeerdelijke link gelegd wordt tussen nationale vakbond(sacties) en vakbondswerking in bedrijven.

Iedereen klaagt altijd over de vakbonden die staken, maar CAO loonsverhogingen, pensioenregelingen, loopbaanonderbreking, vergoedingen allerhande, etc worden wel als vanzelfsprekend ervaren. DAT zijn ook zaken die jullie vakbond onderhandelt, en NEE dat komt niet in het laatavondnieuws.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf vakbondsafgevaardigde en ik ben ook tegen staking hoor ... de buitensporige ontslagvergoedingen, de stakingen over pietluttigheden ... dat kan niet meer door de beugel.

Maar vergeet niet dat jullie afgevaardigden (voor degenen die werken, de rest heeft hier in dit topic imho geen recht tot uitspraken doen) voor jullie in de weer zijn.

Er wordt veel geklaagd over "de vakbond" maar het zijn de delegees waar men eerst naartoe stapt bij problemen met de werkgever of -in het ergste geval- bij ontslag.

Gelieve dus bewust de nodige nuance te maken als je over "de vakbond" spreekt. Uw afvaardiging dankt U :)
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Sven.VdS schreef:Maar vergeet niet dat jullie afgevaardigden (voor degenen die werken, de rest heeft hier in dit topic imho geen recht tot uitspraken doen) voor jullie in de weer zijn.

Is dit alweer de arrogantie van de vakbond die komt bovendrijven? Alleen zij hebben iets te zeggen, andere mensen (studenten, gepensioneerden, bedrijfsleiders, enz... moeten zwijgen).
Gelukkig heb ik mijn eigen bedrijven en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om in Belgie mensen aan te werven. Dankuwel vakbonden :oops:

@Sven.VdS
Keep on dreamin' mate
Lion
Pro Member
Pro Member
Berichten: 428
Lid geworden op: 30 jan 2004, 13:42
Locatie: Gent

Sven.VdS schreef:.

Maar vergeet niet dat jullie afgevaardigden (voor degenen die werken, de rest heeft hier in dit topic imho geen recht tot uitspraken doen) voor jullie in de weer zijn.



Wat een uitspraak is da nu weer!!!!!!!
Men is in de weer voor de werkende mens de vakbonden maar meest toch omdat ze almachtig willen blijven hoor
Als u afgevaardigde bent geeft deze uitspraak wel mooi voorbeeld hoe democratische u te werk gaat hoor
Alleen voor ons belang dat lees ik tussen de regels de rest kan de pot op
Dat verwijt ik als verplicht gepensioneerde al jaren aan de vakbonden alleen voor diegenen die werken wordt wa gedaan en voor de rest die zien maar hoe ze het overleven
Ook de beroepsstempelaars die via een vakbond worden uitbetaald worden zoveel mogelijk in de watte gelegd omdat dit geld opbrengt voor de kas van de vakbonden opbrengt
Gebruikersavatar
zippie666
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 16 apr 2005, 16:31

Mijn nonkel is vakbondsdelegé en ik heb die mens nog nooit bezig gehoord over werken... Snoepreisjes maken met de directie, dure restaurants bezoeken, ... Die mens heeft geen stress meer hoor :?
gobber
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 dec 2006, 17:44
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

ik weet 1ding, als je vakbond belt als erop de werkvloer bepaalde dingen niet kunnen, dan staan ze er ook om onze belangen te verdedigen.

dit kan ook alleen maar als je gezamelijk achter je vakbond staat
(aan 1 zeel trekken) maarja, velen zullen niet weten, de vakbond ben jezelf
hier bij ons toch.

als we dat hier niet deden dan is het aan de haven ook naar de kl*te
zie bv portpackage 2(http://www.indymedia.be/en/node/1064)
en ja verdorie ,bij de volgende richtlijn sta ik er terug :evil:

en ja er zullen wel bepaalde figuren profiteren (restaurantjes enz)
maarja... die zitten overal en ben daar ook niet blij mee
Afbeelding
Afbeelding
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

1° 'mensen die werken' daar bedoel ik mee: geen onnozele pubers die hier uitspraken komen doen terwijl mama en papa gaan werken en zij nog naar school gaan. Aan de reacties te zien lezen sommige mensen dat hier als bedoeld op werklozen ... als jullie denken dat een vakbondsvertegenwoordiger tegen dat (helaas te grote) deel van de bevolking iets heeft hebben jullie ECHT wel een lage dunk van de vakbonden.

2° Het enige dat de vakbond mij betaalt is een drankje op de vergaderingen in de hoofdzetel en ze betalen mijn parkeerticket op die dagen ook terug. Dan spreek ik dus enkel over vergaderingen die in de kantoren van de vakbond in Leuven gehouden worden.
Vergaderingen in het bedrijf zelf worden niet voorzien van drank, broodjes, whatever ... da's tijdens de uren in dienst van de werknemers en achteraf moet ik die uren ook zien in te halen hoor ...
Verder betaal ik ook mijn vakbondsbijdrage net als iedereen die aangesloten is.

Dus AUB vergelijk niet de gehele vakbondswerking met de kleine groep profiteurs. In elk systeem en organisatie zit de mogelijkheid tot misbruik ... het is enkel tekenend voor iemand wat hij/zij met die mogelijkheid doet.

Astralon: ik doe niet gemakkelijk een uitval naar mensen persoonlijk hier op het forum maar uw 'keep on dreaming' ... ja dat blijf ik doen. Zolang ik -ook al is het maar af en toe- kan bijdragen tot het welzijn van mijn collega's op het werk en zolang ik het verschil voor iemand kan maken blijf ik geloven dat ik goed werk lever.
U hebt blijkbaar een grondige hekel aan vakbonden ... nochtans zijn bedrijven/bedrijfsleiders ook beschermd langs hun kant door organisaties zoals Unizo.

Ik geef gerust toe dat de nationale vakbonden de laatste jaren regelmatig overdrijven maar ik ben tenminste bereid om te nuanceren.

Vakbonden hebben historisch meer dan hun nut bewezen. Of ze vandaag de dag nog nodig zijn: ja, maar toegegeven niet zoals in de tijd van Daens ... Solidariteit is iets van alle tijden ... maar daar kent Astralon met z'n bedrijven zonder Belgische werknemers klaarblijkelijk niet veel van. Neem eens een Belg aan ... als alle bedrijven zo handelen moeten de vakbonden niet zoveel op straat gaan staan.
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

nochtans zijn bedrijven/bedrijfsleiders ook beschermd langs hun kant door organisaties zoals Unizo.

Ik ben geen lid van Unizo omdat deze vereniging niet of nauwelijks de belangen van de bedrijven verdedigd.
Solidariteit is iets van alle tijden ... maar daar kent Astralon met z'n bedrijven zonder Belgische werknemers klaarblijkelijk niet veel van

Je hebt de hoofdvogel afgeschoten. Ik betaal elke maand 1300 EUR sociale bijdrage en ik zit nu in het gips herstellende van een afgescheurde achillespees. Ondertussen ontvang ik in ruil voor mijn sociale bijdrage die ik al 20 jaar netjes betaal (6 jaar als werknemer, 14 jaar als zaakvoerder van een bedrijf) 0 EUR. Is dat het soort solidariteit dat jullie voor ogen hebben?
En werkwilligen tegenhouden en wegen bezetten zodat andere mensen die niets met het stakende bedrijf te maken hebben ook tijd verliezen of niet kunnen gaan werken dat valt ook onder "solidariteit"? :evil:

Neem eens een Belg aan ... als alle bedrijven zo handelen moeten de vakbonden niet zoveel op straat gaan staan.

Ik heb Belgen in dienst in Nederlandse bedijven. Mensen hebben daar een ondernemingsraad en hun belangen (inclusief veiligheid) worden daar veel beter verdedigd en de werknemers hoeven geen bijdrage te betalen om lid te worden.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Dit is te lezen onder Ander nieuws van Aug 16, 2007

http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 301#171301
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Astralon schreef:
Sven.VdS schreef:Maar vergeet niet dat jullie afgevaardigden (voor degenen die werken, de rest heeft hier in dit topic imho geen recht tot uitspraken doen) voor jullie in de weer zijn.

Is dit alweer de arrogantie van de vakbond die komt bovendrijven?


Ik denk dat hij bedoelt dat het vakantie is, en dat er dan relatief veel scholieren online zijn. Wat zou een 14-jarige scholier voor interessante zaken kunnen vertellen over een vakbond?

Dat is een nadeel van de anonimiteit van het internet: men kan niet direct het verschil zien tussen een tiener die nog niet van de wereld weet, en dertigers, veertigers,... die al jaren met beide voeten in de wereld staan.

(ik word er over 2 weken 31)
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

localhost schreef:(ik word er over 2 weken 31)

Tiens, ik over 3 weken. :-D
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Overleg is een must in de vakbond en de vakbond is de arbeider/bediende die dagelijks op de vloer staat. Afgevaardigden worden verkozen en op vlak van hun verdiensten aangesteld als vrijgestelden. Ik ben jarenlang militant geweest, heb er mij ook volledig voor ingezet en daar pluk ik nu nog elke dag de vruchten van als leidinggevende. Overleg en debat zijn nodig en soms ook het middel van de staking, dat daarbij soms onschuldigen het slachtoffer van worden is niet vermijdbaar. Ik heb grote stakingen meegemaakt waarbij het niet altijd zacht afliep maar de compromie bracht altijd een oplossing.
Bedrijven moeten winst maken en als daar dan iets voor de arbeider/bediende bij is is dat meegenomen. Velen denken dat men enkel rechten heeft maar men heeft ook zijn plichten. Egoisme is troef de dag van vandaag en dat is bij velen zo. Solidariteit stopt waar men zich in de beurs getast voelt tegenwoordig. Er zijn nog altijd heel goede vakbondsmensen die heel goed weten waar ze mee bezig zijn, steun die mensen en je baas zal zich daar ook in vinden.
En zo kan ik nog regels vol schrijven!!!!

Ik ben 48 jaar en kan al een mondje meespreken over werken na 34 jaar dienst

Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”