ventilator voeding kapot?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
hanske
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2005, 22:13

Beste,

Sinds een week maakte er een ventilator in mijn pc een nogal storend geluid.
Sinds gisteren is echter de computer uitgevallen. Ik kon hem gewoon opnieuw opstarten, maar na 20 minuten was hij weer uitgevallen.
Aan de achterkant was het vrij warm. De ventilator aan de zijkant werkt gewoon, dus denk ik dat de ventilator van de voeding (dat grote grijze metalen gedeelte bovenin de pc :roll: is de voeding neem ik aan...) kapot is en de computer is uitgevallen op een temperatuurbeveiliging.

*Kan ik op de een of de andere manier controleren of dit het probleem is?
*Is dit apart te repareren of moet ik er een volledige nieuwe voeding inzetten.
*En indien er een volledige nieuwe voeding in moet, is er dan nog iets waar ik rekening mee moet houden, of is het eenders welke ik neem.

alvast bedankt
Gebruikersavatar
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1256
Lid geworden op: 29 jun 2006, 10:43
Locatie: Zemst
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

Hello,

1) Kijk of de ventilator nog draait achteraan als je PC aangezet word.
2) Indien ja) Kijken of er dikke vlokken stof op zitten, vlokken proberen te verwijderen.
2) Indien neen) Spijtig, je zal een nieuwe voeding moeten aankopen.
3) Indien 2 ja is, nadat je dit gedaan hebt, nog steeds niet ok, zal je toch een andere voeding moeten aankopen.

Mvg,
Afbeelding
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Indien 2 kan je ook gewoon een nieuwe ventilator er in zetten.
hanske
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2005, 22:13

alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Zal het zo snel mogelijk eens bekijken, maar vrees dat hij zijn tijd heeft gehad.
Het is dan waarschijnlijk simpeler om er een andere voeding in te zetten in plaats van enkel de ventilator te vervangen, dan wordt het denk ik echt prutswerk...
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

In geval van nood kan je de ventilator proberen aan te zwengelen met een schroeven draaier of een pen, heb ik ook al eens gedaan in geval van nood. Soms werkt dit.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

hanske schreef:Het is dan waarschijnlijk simpeler om er een andere voeding in te zetten in plaats van enkel de ventilator te vervangen, dan wordt het denk ik echt prutswerk...

Bwa, is maar 2 draadjes over knippen uiteindelijk. Een nieuwe 80 mm (waarschijnlijk) kost je maar enkele euro's terwijl een kwaliteit voeding niet zo goedkoop is.
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

toch ff bij vermelden dat als je niet weet waar je mee bezig bent het beter is om niet in de voeding te foeteren!
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

hanske schreef:Het is dan waarschijnlijk simpeler om er een andere voeding in te zetten in plaats van enkel de ventilator te vervangen, dan wordt het denk ik echt prutswerk...
Voeding vervangen is echt poepsimpel.
Ik had daar vroeger ook schrik van maar enkele weken geleden moest ik kiezen voor PC missen of zelf voeding vervangen ,ik koos het laatste.
Was maar enkele minuten werk.
Aansluitingen zijn universeel dus als je goed uitkijkt kan je denk ik niets verkeerd doen.

Aan de Pro's ,als ik fout ben verbeter me dan please :!:
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:24

Petrikske schreef:
hanske schreef:Het is dan waarschijnlijk simpeler om er een andere voeding in te zetten in plaats van enkel de ventilator te vervangen, dan wordt het denk ik echt prutswerk...
Voeding vervangen is echt poepsimpel.
Ik had daar vroeger ook schrik van maar enkele weken geleden moest ik kiezen voor PC missen of zelf voeding vervangen ,ik koos het laatste.
Was maar enkele minuten werk.
Aansluitingen zijn universeel dus als je goed uitkijkt kan je denk ik niets verkeerd doen.

Aan de Pro's ,als ik fout ben verbeter me dan please :!:


dit is inderdaad poepsimpel. zelfs het assembleren van een pc is kinderspel.
hanske
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2005, 22:13

ok, dan zal ik eerst kijken of dat dat echt het probleem is, want anders zou het wel stom zijn :lol: , maar denk wel dat dat het is.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Styno schreef:toch ff bij vermelden dat als je niet weet waar je mee bezig bent het beter is om niet in de voeding te foeteren!

En ook dat bij het opendoen meestal de garantie vervalt.
hanske
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2005, 22:13

en het blijft gelijk welke ventilator ik zou kopen, dit heeft niks met het merk computer te maken?
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

hanske schreef:en het blijft gelijk welke ventilator ik zou kopen, dit heeft niks met het merk computer te maken?
Je moet enkel zien dat de voedingsspanning en vermogen (watt) voldoende is op je mobo.
En die ventilator natuurlijk past qua grootte.

Een tijdje geleden had ik ook 'n probleempje met een ventilator en dacht dat het de grootste van de twee was.
Fout dus, het was de kleinste van de 2 welke op de videokaart zit.
(Bal Bearing) lagertje defect, zoals Weetgraag me wist te zeggen.

Sindsdien bolt het ding terug, maar is wel wat luidruchtiger dan vroeger.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

hanske schreef:en het blijft gelijk welke ventilator ik zou kopen, dit heeft niks met het merk computer te maken?


Ik zou de diameter en breedte nameten. In oudere pc is dit meestal een standaard 80mm. Een stockfan die je koop heeft meestal 3 draden (geel,rood,zwart) . rood en zwart zijn -/+ en de gele dient om rpm door te geven. Bij de ventilator die in de voeding zit ga je meestal alleen rood en zwart tegenkomen en deze zijn vast gesoldeerd op de printplaat. Wat je moet doen is de fanconnector van de stockfan afknippen, als je handig bent kan je de kabels van de voeding fan los solderen en die nieuwe er terug aan solderen. Als je niet handig bent kan je deze beter laten steken en doorknippen in het midden. Met wat isolatietape of een krimphoes kan je de kabels (rood/zwart) dan verbinden.

Dit is zoals eerder gezegd niet aangeraden als je niet weet waarmee je bezig bent.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

hanske schreef:en het blijft gelijk welke ventilator ik zou kopen, dit heeft niks met het merk computer te maken?
Doe zoals ik deed, neem je PC mee naar je PC dealer.
Zorg ervoor dat je geen kunstgrepen moet uithalen om je PC te openen aan de zijkant, dus liefs schroeven verwijderen voordien.
Houd je een beetje van den domme en zeg dat je een nieuwe voeding nodig hebt maar niet zeker weet welke. :wink:
Beetje ijverige verkoper zal ff kijken en onmiddelijk weten welke je nodig hebt.
Zeg danku money in the pocket en 5 minuten later heb je een splinternieuwe voeding voor enkele pleuros.

Iedereen Happy! :wink:
hanske
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2005, 22:13

ik denk dat het toch niet aan de voeding ligt.

Ik heb de pc net open gemaakt en opgestart.
Toen was ineens dat geluid van die ventilator weer terug. Na een beetje zoeken bleek het de ventilator te zijn die (ik denk) op de videokaart zit.
Kan dit? De enige stekker die daar aangesloten zit is de stekker van het scherm.

Er zat in ieder geval veel stof, dus ik ga straks even in de winkel kijken of er iets is om het stof daar op een deftige manier weg te krijgen, zo kom ik er namelijk nogal moeilijk tussen.
Bossie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 04 maa 2004, 14:29
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

hanske schreef:ik denk dat het toch niet aan de voeding ligt.

Ik heb de pc net open gemaakt en opgestart.
Toen was ineens dat geluid van die ventilator weer terug. Na een beetje zoeken bleek het de ventilator te zijn die (ik denk) op de videokaart zit.
Kan dit? De enige stekker die daar aangesloten zit is de stekker van het scherm.

Er zat in ieder geval veel stof, dus ik ga straks even in de winkel kijken of er iets is om het stof daar op een deftige manier weg te krijgen, zo kom ik er namelijk nogal moeilijk tussen.


Een compressor doet wonderen!
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Bossie schreef:Een compressor doet wonderen!
Hier altijd een gewone stofzuiger. 8)
Handborstel er op en zuigen maar.
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

- Zachte verfborstel
- spuitbus "droge lucht"
- stofzuiger

greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
hanske
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2005, 22:13

ok, ik zal het straks eens proberen. Hopelijk is dat de oplossing, en anders wordt het nog even verder zoeken :roll:

Iedereen toch alvast heel erg bedankt voor de hulp en de tips :P
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Petrikske schreef:Hier altijd een gewone stofzuiger. 8)
Handborstel er op en zuigen maar.
Toch even opletten met de stofzuiger, dat er geen te grote luchtstroming is op een (mosfet ic) deze gaan soms wel defect door statische oplading.

Iets waar mensen welke veel in de praktijk zitten wel meer over weten, zoals Weetgraag, kaween en r2504
Waarbij ik niemand wil vergeten, er zijn wel meerdere experts onder de members bij Ub...
Zelfs iets aanraken met de hand, kan al voldoende zijn, indien je geen speciaal aardbandje ter beschikking hebt, om statische lading naar af te leiden naar massa.

Zie voorbeeldtje in quote uit een al wat oudere thread>>
Blue-Sky schreef:@Frigobox,
Heb je de PC verplaatst met alle kabels aangesloten? Indien ja misschien een pin verbogen op een van de plugs / jacks ?

Andere mogelijkheid, sommige tapijten hebben de eigenschap statische ladingen aan te nemen. Hopelijk is dat niet het geval, dan zit je ergens met een chip welke door de statische lading defect is.

Voorbeeld: Je bent met uw monitor op het nieuw tapijt gegaan, jezelf en de monitor hebben de statische lading aangenomen...
Nadien de monitor aangesloten, ... chip defect in de monitor of de PC.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Blue-Sky schreef:
Petrikske schreef:Hier altijd een gewone stofzuiger. 8)
Handborstel er op en zuigen maar.
Toch even opletten met de stofzuiger,
Tuurlijk, als een olifant. :lol:

Is dan ook de reden dat ik pertinent weiger om een PC van iemand anders te openen.
Heb zo een tijdje geleden Processor van men PC bijna gemold.
Bij het terug zetten iets fout gegaan en 4 van die pinnetjes helemaal plat.
Eerste gedacht "die is om zeep en dat gaat me mucho dinero kosten".
Eerste zweet was opgedroogt dan ff cuttermes en gewoon mes vatten.
Pootjes terug opgetild en zo goed mogelijk recht gezet ,Processor voorzichtig (ja toen wel ja) er terug opgezet en voila.
PC'tje draaid nog steeds. :lol:

Voorlopig dus me niet meer knoeien met CPU, maar hij blijft nu draaien zonder koelpasta. :twisted:

Niet slecht voor bucht van dun aldi huh?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

hanske schreef:ik denk dat het toch niet aan de voeding ligt.

Ik heb de pc net open gemaakt en opgestart.
Toen was ineens dat geluid van die ventilator weer terug. Na een beetje zoeken bleek het de ventilator te zijn die (ik denk) op de videokaart zit.
Kan dit?


Absoluut. Vuistregel : hoe kleiner de fan, des te groter het toerental. Hoe groter het toerental, hoe sneller kans op slijtage van de lagers in geval van een ball-bearing, of uitgesleten sleeve-bearing. Is niet geheel correct, maar als algemene stelregel zeker bruikbaar.

In mijn ervaring is de volgorde waarmee fans stuk gaan (op voorwaarde dat je redelijke kwaliteitscomponenten hebt en uitzondering buiten beschouwing gelaten)

1- VGA fan en chipset coolers. Gaan soms al na enkele maanden naar de knoppen.
2- case coolers
3- voeding coolers
4- ORGINELE merk cpu coolers (vooral bij K7 AMD's gaan die er na een jaar of 2 aan, K8 coolers en S475-775 socket coolers leven veel langer)

Wat anti-statische voorzorgen betreft : een zekere mate van voorzichtigheid is inderdaad geboden, maar persoonlijk heb ik nog nooit een chip stuk gekregen via static discharge. Chips gaan meestal op mechanische wijze stuk, met op nummer 1 "geplooide/gebroken poten". Bij SMD staat foutieve/slechte montage helemaal bovenaan.

Zelfs de supergevoelige orginele MOS chips kon ik zelf zonder enige extra maatregel hanteren. Je schoeisel, ondergrond, de electrische eigenschappen van je huid, luchtvochtigheid .... hebben daar allemaal mee te maken. Ik heb ooit een collega gehad die spreekwoordelijk niet eens naar een Mos of Cmos mocht *kijken* of de chip was stuk. Die man kreeg iedere keer een hartverzakking als hij zag hoe ik met die chips kon omgaan. :D
hanske
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2005, 22:13

het lijkt opgelost :-D ,

heb het met de stofzuiger gedaan en nu geen raar geluid meer en geen uitval.
Hij had geen spuitbus droge lucht, dus daar moet ik nog wel even achteraan om het alsnog daarmee te doen, maar voorlopig is alles in orde.

Iedereen bedankt voor alle hulp en tips, echt super :!:
dpau2820
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 nov 2006, 23:37

kleine tip

als je aan je pc werkt, laat je voedingskabel insteken, ttz als je electriciteitsnetwerk geaard is natuurlijk, kan je een hoop miserie besparen ;)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

dpau2820 schreef:kleine tip

als je aan je pc werkt, laat je voedingskabel insteken, ttz als je electriciteitsnetwerk geaard is natuurlijk, kan je een hoop miserie besparen ;)
Huh ? Ik dacht dat dat het slechtste was wat je kon doen.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

hanske schreef:het lijkt opgelost :-D ,

heb het met de stofzuiger gedaan en nu geen raar geluid meer en geen uitval.
Hij had geen spuitbus droge lucht, dus daar moet ik nog wel even achteraan om het alsnog daarmee te doen, maar voorlopig is alles in orde.

Iedereen bedankt voor alle hulp en tips, echt super :!:

Gelukkig!
Ik ben ook door schade en schande wijzer gworden, zie mijn posting:
http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... torx#63573
Limburg schreef: Geplaatst: Ma Jan 17, 2005 15:40 Onderwerp: Redden van data van een kapotte drive.

--------------------------------------------------------------------------------

(ter leering ende vermaecke)

Mijn 'werk'systeem, een AMD Athlon XP2000+ met 512MB, 80GB NTFS met WinXPpro, 18 maanden oud, schijf trof ik 's morgens (hij staat 24/24 aan voor folding) rebootend aan, steeds wanneer het eerste windows scherm verscheen begon de boot opnieuw.
Erg vervelend, eigenlijk wel een rampje, maar ik bedacht dat ik een GOST9 backup file had van 3 weken geleden op een 160GB NTFS schijf waar ik de backups van alle systemen op bewaar. Uit een soort voorzienigheid had ik het eerste partitie van 10GB gereserveerd voor een system. (C: leeg, D:=backup)
Dus: een win2000 op de eerste 10GB van de backupdrive gezet met het plan de originele drive als slave er aan te hangen.
Omdat er nog ruimte over was kopieerde ik uit voorzorg nog een backup van de 20GB Gostfile op (van d: naar d.
Maar dan: de PC begint weer te rebooten zoals bij de eerste keer. Wat een ramp!
Nadat ik de pc een paar uur heb laten rusten om de boel te overdenken besloot ik de hardware eens te bekijken.
Op het cpu-koelblok, onder de ventilator zag ik een soort viltlaagje liggen die de smalle sleufjes van het koelblok afsloot.
Dit 'vilt'laagje bestond uit heel dunne haartjes die waarschijnlijk afkomstig zijn van de 3 katten die hier in huis rondlopen.
Hoe kon ik zo stom zijn geweest dit niet eerst te checken voor ik mijn backup er aan hing!!!
Dus: check regelmatig uw cpu-koeling, vooral wanneer de pc 24/24 aan staat! En vooral met huisdieren !
De bios zag nog wel de backup als 160GB schijf maar kreeg geen parameters terug (size,cyl enz), er stonden allemal nullen, het lukte niet de op de WesternDigital site gevonden waarden in te vullen.
Nou ben ik niet zo ervaren met dit soort dingen maar ik concludeerde dat de backup ernstig beschadigd was, met de backup als c:, d: drive kon ik al niet van CD booten.
Dan maar een 40GB schijfje opgeofferd dat ik ergens in gebruik had, daar weer een Win2000 op gezet en dat draait nu goed, inmiddels 15 uur, 5 uur met folding.
Windows ziet de backupschijf als slave met de drives d: en e: met een size 0. Het eerste wat hij zegt na booten dat ze geformateerd moeten worden. Dat doen we dus nog maar even niet!
Op het net eens gegoogled met 'crash, drive, data recovery' en dat leverde nogal wat sites op, vooral van bedrijven die het voor je willen doen, meestal 6000 km hier vandaan. Ook vond ik enkele sites met demoversies van programma's die te koop zijn.
O.a. van http://www.stellarinfo.com/disk-recovery.htm . Dit heb ik gedraaid en tot m'n vreugde zag ik hem worstellen door m'n ruim 100GB backups!
Bleek dat hij niets meer terugvindt van de 1e partitie (win2000sys) maar de 2e partitie kompleet ziet, incluis de 2 Gost9 20GB files. Helaas kan je met de demoversie niets terugzetten.
Oplossing? Misschien, maar wel een beetje kostbaar voor 1x: 115Euro ex btw. Voor dat geld koop ik liever een nieuwe drive.
Dus is mijn vraag: Kennen jullie goede (gratis of goedkope) drive crash recovery programma's?
(dan kan ik weer gaan folden met dit systeem...)

p.s. de originele 80GB Maxtor zit plotseling vol met badsectors, data lijkt hier verloren te zijn.


Bij mij zat de 'vilt' laag tussen ventilator en koelblok van de processor, dit was simpel weg te halen door de ventilator los te maken.
Maar ook de voeding zat vol.
Dus: Vooral wanneer je huisdieren hebt, elk half jaar het CPU koelblok onder de ventilator schoonmaken en de voeding met een compressor uitblazen.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Lord Utopia schreef:
dpau2820 schreef:kleine tip

als je aan je pc werkt, laat je voedingskabel insteken, ttz als je electriciteitsnetwerk geaard is natuurlijk, kan je een hoop miserie besparen ;)
Huh ? Ik dacht dat dat het slechtste was wat je kon doen.

Dat handt ervan af wat je aan het doen bent. Als je vb harde schijven aan het bij steken bent ofzo dan kan dit geen kwaad. Dat gedeelte van het moederbord zit dan toch zonder stroom en zolang je de stroomkabel in zit is je hele kast geaard. Dus even je kast aanraken is genoeg om jezelf van de statische ladingen te ontdoen. Ik ken eigenlijk maar 1 voorbeeld waarbij dit echt niet mag en das het monteren van een IPMI/remote management kaart in een server aangezien die altijd onder spanning staat. Als je deze zou monteren met de server aangesloten, dan blaas je direct je kaartje naar de filistijnen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Lord Utopia schreef:
dpau2820 schreef:kleine tip

als je aan je pc werkt, laat je voedingskabel insteken, ttz als je electriciteitsnetwerk geaard is natuurlijk, kan je een hoop miserie besparen ;)
Huh ? Ik dacht dat dat het slechtste was wat je kon doen.


Een aarding is niet altijd veilig, er kan zelfs spanning van de aarding afkomen, denk dus niet te gauw, het is geaard er kan mij niks gebeuren.

Als ik het mij goed herinner is het omdat soms mensen werken met een aardingslus en sommige met aardingspennen die je in de grond slaagt, zolang woningen niet te dicht tegen elkaar staan en er niet te veel variatie tussen de bewoners is de aarding goed maar spanning kan ook van één woning doorgegeven worden aan een andere waardoor er spanning kan komen te staan op uw geaarde voorwerpen !!!

of het bovenstaande 100% correct is durf ik mijn hand niet voor in het vuur steken 'k herinner me wel iets in die zin toen ik een ba4 moest afleggen, nu voor de geïnteresseerde kan ik het wel eens opzoeken.

1ste veiligheidsregel is wel nooit werken onder spanning tenzij het niet anders kan !!!! In dit geval kan het wel degelijk anders !
hanske
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2005, 22:13

vandaag is hij weer uitgevallen :cry: ,

de computer lag open dus ik kon gelijk zien dat het de ventilator was die ik gisteren zei. Die stond nu stil en was heel warm.

Weet er iemand wat dit is onderdeel van de computer is? De enige kabel die erop aangesloten is is die van het scherm.
Is dit de videokaart en zo ja, maakt het dan uit welke videokaart ik neem (ik ben een leek wat dat betreft)?

Het is echt die ventilator die kapot is, dus dan zal ik waarschijnlijk heel dat stuk moeten vervangen :cry: , heb wel net zo'n spuitbus gekocht en ga dat eerst eens doen.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Dat is inderdaad de Grafische kaart.
Ofwel proberen het ventilatortje zo goed mogelijk te kuisen ofwel...
nieuwe videokaart..

Welke? Eerst moet je weten als je een AGP of PCI hebt?
AGP = lange bruine zwarte gleuf waar de kaart insteekt
PCI= ongeveer een 5cm gleufje waar ze insteekt..

Eenmaal je dat weet, moet je natuurlijk kijken voor wat je ze nodig hebt.
Games = dure kaart hoor..

grafische kaarten gaan van 50€ tot 800€ :)
hanske
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2005, 22:13

ok, bedankt.

Zal eens kijken welke ik heb. Maar 800euro, das duurder dan dat die computer gekost heeft...
Ik weet dat er nu een ATI radeon 9800 ofzo in zit. Zal eens kijken en dan een beslissing nemen.
Kerberos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 24 maa 2004, 20:02

hanske schreef:ok, bedankt.

Zal eens kijken welke ik heb. Maar 800euro, das duurder dan dat die computer gekost heeft...
Ik weet dat er nu een ATI radeon 9800 ofzo in zit. Zal eens kijken en dan een beslissing nemen.


Hmm 800 euro lijkt mij toch wat veel :?
In ieder geval, je 9800 (pro) is zeker een AGP-kaart. Je hebt dus nog steeds 2 opties. Ofwel idd een nieuwe kaart ofwel een nieuwe cooler (destijds was de 9800 best wel prijzig dus misschien is ie het nog waard).
verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 maa 2004, 22:24

Ofloo schreef:
Lord Utopia schreef:
dpau2820 schreef:kleine tip

als je aan je pc werkt, laat je voedingskabel insteken, ttz als je electriciteitsnetwerk geaard is natuurlijk, kan je een hoop miserie besparen ;)
Huh ? Ik dacht dat dat het slechtste was wat je kon doen.


Een aarding is niet altijd veilig, er kan zelfs spanning van de aarding afkomen, denk dus niet te gauw, het is geaard er kan mij niks gebeuren.



1ste veiligheidsregel is wel nooit werken onder spanning tenzij het niet anders kan !!!! In dit geval kan het wel degelijk anders !


Als ik het me nog goed herinner is het eerste wat ze bij de cursussen van hp vermelden is het uittrekken van de power connector op het moederbord. Dus dit komt overeen met het verwijderen van de stroomkabel.

En volgens mij moet je deze wel degelijk verwijderen, in mijn hele loopbaan ben ik dit 2 x vergeten wat resulteerde in 1x een defect moederbord.

Dus spanning zeker verwijderen
dpau2820
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 nov 2006, 23:37

verdickt schreef:Als ik het me nog goed herinner is het eerste wat ze bij de cursussen van hp vermelden is het uittrekken van de power connector op het moederbord. Dus dit komt overeen met het verwijderen van de stroomkabel.

En volgens mij moet je deze wel degelijk verwijderen, in mijn hele loopbaan ben ik dit 2 x vergeten wat resulteerde in 1x een defect moederbord.

Dus spanning zeker verwijderen


Op mijn vorig werk deed ik nochthans projectjes voor hp en als wij onsite waren was het eerste dat we deden pc aansluiten op elec en dan pas behuizing eraf
bij ons in het bedrijf was het iets anders omdat we daar met geaarde werkbanken werkten

maar het is inderdaad zoals hierboven gemeld geweest is dat als je aarding niet voldoet dat je dan wel eens extra problemen kan hebben
maar die problemen komen er dan ook zonder je pc open te doen
( 4 defecte harde schijven op een half jaar toen ik nog op mijn appartementje woonde zonder aarding)
hanske
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2005, 22:13

Ik ben even aan het rondkijken geweest voor een andere grafische kaart.
Bij een winkel hier in de buurt kunnen ze de volgende bestellen:
- Sapphire ATI Radeon X1650 Pro 512mb (ze kunnen ook de gewone bestellen)
- Sapphire ATI Radeon 9550 Atlantis 256mb
- MSI Ge Force FX5200-TD 128mb

Wat raden jullie me aan als ik een grafische kaart wil die in ieder geval vergelijkbaar of iets beter is als mijn ATI Radeon 9800 XT?

In de winkel vertelden ze me dat de bovenste het iets beter is als mijn huidige video-kaart (zowel de gewone als de pro versie). De andere 2 zouden minder zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”