Verbruik tijdschakelaars

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
aurora1982
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mei 2007, 11:55

Iedereen kent ze wel, de tijdschakelaars in de gang, vaak terug te vinden in appartementsgebouwen. Nu was ik aan het denken om deze schakelaars te gebruiken voor bijvoorbeeld de microgolfoven, deze verbruikt in standy 4W en het zou gemakkelijk zijn dat je deze aan kan zetten en gebruiken voor een tijd van bijvoorbeeld 20minuten waarna dan de stroom wegvalt, op die manier vergeet je nooit de stroom uit te zetten.
Nu is mijn vraag of deze tijdschakelaars op zichzelf ook stroom verbruiken?
Gebruikersavatar
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1256
Lid geworden op: 29 jun 2006, 10:43
Locatie: Zemst
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

Hello,

Tja, lijkt me logisch hé, hoe gaat die anders de tijd meten ;) ?

Tenzij je met mechanische werkt, maar tegenwoordig zijn de meeste digitaal en verbruiken dus wel een klein beetje stroom.

Mvg,
Afbeelding
aurora1982
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mei 2007, 11:55

The_One schreef:Hello,

Tja, lijkt me logisch hé, hoe gaat die anders de tijd meten ;) ?

Tenzij je met mechanische werkt, maar tegenwoordig zijn de meeste digitaal en verbruiken dus wel een klein beetje stroom.

Mvg,


Dat vreesde ik al, heb je een idee over hoeveel verbruik we dan spreken. Verbruikt die enkel stroom wanneer die "aan" staat of 24/24 en hoeveel verbruikt deze? Wanneer deze slechts 1W verbruikt is er nog steeds een besparing van 3W in vergelijking met de 4W dat een microgolf verbruikt.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

aurora1982 schreef: op die manier vergeet je nooit de stroom uit te zetten.
Dan mag de tijdschakelaar wel geen defect hebben, wat altijd kan.
Is nu de vraag of deze timer ook op zichzelf al 4 watt verbruikt.

Linkje Opgelet deze heeft niet de voorziene Belgische aardings pin.
Moet dus een adapter in geplaatst worden
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Je kan de tijdsschakelaar in zo'n stroomverbruik-meter ding stoppen en eens kijken wat die aangeeft.

Ik vrees echter dat zo'n meter voor dergelijke kleine verbruiken niet echt betrouwbaar/nauwkeurig gaat zijn.
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
aurora1982
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mei 2007, 11:55

Sven.VdS schreef:Je kan de tijdsschakelaar in zo'n stroomverbruik-meter ding stoppen en eens kijken wat die aangeeft.

Ik vrees echter dat zo'n meter voor dergelijke kleine verbruiken niet echt betrouwbaar/nauwkeurig gaat zijn.


Kan dit vaanvond eventueel proberen maar denk idd dat mijn simpele watt-meter deze kleine waarde niet correct zal uitmeten.

Via Google is er allessinds weinig info te vinden over dergelijke schakelaars, wat de verschillen zijn en dergelijke, digitaal of niet-digitaal + voor-en nadelen
aurora1982
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mei 2007, 11:55

Heb hier ondertussen eens verder gezocht met collega en hebben een tijdrelay gevonden die ingesteldt kan worden tussen 1sec en 10uur

http://shop.conrad.nl/Elektronica,044_m ... 05853.html

Prijs is 25€ dus dan moet je toch wel eens eerst berekenen of het standby verbruik hoog genoeg is om de 25€ investering er snel genoeg uit te krijgen.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Als je hem op een stekkerblok doet, met verschillende apparaten erop zal je wel voldoende besparen :)
aurora1982
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mei 2007, 11:55

ljd schreef:Als je hem op een stekkerblok doet, met verschillende apparaten erop zal je wel voldoende besparen :)


Alleen is dit systeem niet voor alle apparaten interessant, als je om het uur op die knop moet drukken om tv te kunnen blijven zien gaat dat nogal snel tegensteken vrees ik :)

Het is dus enkel interessant voor toestellen zoals microgolf, oven, enz, toestellen die m.a.w. voor een beperkte tijd gebruikt worden, bij TV is de gebruikstijd op voorhand niet te voorspellen. Je zou misschien een relaistijd kunnen instellen van 5u en dan bespaar je nog wel 19u per dag maar weet niet of dit in praktijk zo handig is.

Heb hier bij een PC die vroeger dag en nacht opstond al wel een softwarepakket geinstalleerd dat de pc naar slaapstand brengt en er terug uithaalt op vaste tijdstippen en dit bespaart ons toch per jaar meer dan 100€.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Heb ik ook op mijn serverke bij mijn ouders :lol: .

Auto Power-on and Shut-down , superhandig programma. Je kan natuurlijk je microgolf enzo op een stekkerblok doen met schakelaar.

Mijn digicorder, video, tv zitten ook op zoiets.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

En niet te vergeten, GSM laders, WiFi routers etc. oven, etc. etc.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
aurora1982
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mei 2007, 11:55

Ken schreef:En niet te vergeten, GSM laders, WiFi routers etc. oven, etc. etc.


GSM laders in het stopcontact laten zitten zou geen stroom verbruiken, heb dit eens getest en dit klopt, het zou enkel slecht zijn voor je lader zelf...

Wifi router ja... maar langs de andere kant weet ik niet of het zo gezond is om telkens je wifi router aan en af te zetten.

De oven heb ik hier juist uitgemeten (had geluk dat we hier juist keuken aan het installeren zijn) en daar meet ik niets op, het zal wel iets verbruiken aangezien er een klokje inzit maar het is allesinds niet meetbaar met mijn watt-meter.

Het toestel met de hoogste stand-by is hier bij ons de 70cm crt TV, deze verbruikt in standby 9W, rekening houdend met een kost van 0.15€ per KwH komt dit op 12€ ongeveer op jaarbasis. Opmerkelijk is wel dat mijn 55cm Philips CRT TV in standby geen meetbaar verbruik heeft, naar het schijnt zou dit zijn omdat nieuwere TV's beschikken over low-power ingebouwd geheugen terwijl oudere TV's continu stroom op hun printplaat moeten hebben om de ingestelde waarden te onthouden. Weet niet 100% of dit klopt, misschien kan iemand dit hier beamen/ontkrachten?
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Bij tv's heb je twee stand-by's, bij sommige tv's wordt echt de beeldbuis warm gehouden wat echt wel energie vreet, bij de de energiezuinigere wachten enkel op een wake-up signaal (1 of 2 watt) dan moet de beeldbuis nog wel helemaal opwarmen.

Stroom onderbreken bij routers door middel van een tijdsklok gebeurt regelmatig bij mensen die niet willen dat de kinders 's nachts nog op internet kunnen. Kan volgens mij echt geen kwaad, het is maar electronica.

Gsm-laders hangt ook van het model af, die oude nokia laders, die echte blokken hebben een veel hoger sluimerverbruik dan nieuwe laders, die zijn meestal een stuk platter en worden amper warm.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”