Dure energietips zijn grote flop

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

"BRUSSEL - De Vlaming wil en kan geen 500 euro besteden aan advies om energie in zijn woning te besparen. De 470 erkende energiedeskundigen in Vlaanderen hebben in twee jaar tijd nog maar 350 energie-audits uitgevoerd.

Sinds september 2005 is het als particulier mogelijk om een energie-audit te laten uitvoeren door een erkende energiedeskundige. Zo'n energie-audit is een uitgebreide doorlichting van het energieverbruik van de woning en geeft tips voor energiebesparende maatregelen. De audit is ook voor veertig procent fiscaal aftrekbaar.

Twee jaar na datum blijken de energie-audits echter een stille dood te sterven. Sinds de eerste energiedeskundigen twee jaar geleden aan de slag gingen - vandaag zijn ze met zo'n 470 - registreerde het Vlaams Energieagentschap slechts 350 audits. Dat is gemiddeld nog niet één audit per energiedeskundige per jaar. Verschillende deskundigen zeggen dat ze in al die tijd nog geen enkele audit hebben uitgevoerd. Sommigen zijn al gestopt, anderen hebben hun erkenning verloren omdat ze een jaar lang geen enkele opdracht uitvoerden. De energiedeskundigen die wel al het geluk hadden om een audit te mogen uitvoeren, deden dat vaak voor vrienden of voor 'energiefreaks'. De eigenlijke doelgroep, mensen (met een laag inkomen) die nog veel kunnen besparen op hun energiefactuur, wordt niet bereikt.
"

Meer lezen

Bron : De standaard

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
TL@
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Tja, hoe verwacht ge nu mensen te bereiken met een laag inkomen als ge zo'n prijzen vraagt. Voor mensen met een laag inkomen is 50€ al op het randje van het betaalbare.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Door ieder met wat technisch inzicht is zo'n advies zelf te bedenken.
En wat doe je met zo'n advies wanneer dat dure ingrepen of vervelende veranderingen in de levensstijl inhoudt?.
Ik weet heel goed hoe ik kan besparen, maar vertel het liever maar niet aan de vrouw... :-)
kick
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 2 keer

Volgens mij wordt dit ook wel eens 'vraag en aanbod' genaamd. En het is vrij duidelijk dat de markt niet in evenwicht is :lol:
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Wat idioot, mensen met een laag inkomen kunnen die audit niet betalen, en zullen de investering nooit doen omdat ze na de audit, de nodige isoleringen, spaarlampen, of met andere woorden aanschaf van materialen die de nodige besparingen zouden moeten doorvoeren kunnen niet aangekocht worden.

Meeste lage inkomen hebben een huurhuis, en zullen de investering niet voor hun huisbaas doen.

Zulke initiatieven zijn gewoon een verspilling van middelen.
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

kick schreef:Volgens mij wordt dit ook wel eens 'vraag en aanbod' genaamd. En het is vrij duidelijk dat de markt niet in evenwicht is :lol:
Dus wat doet de regering dan ? Ze verplichten een energieaudit als je een huis wil verkopen en/of verhuren.
Dus komt er vraag naar iets wat niemand eigenlijk wil :evil:
aragorn
Starter
Starter

Das net heel het probleem. Huisen moeten geisoleerd, spaarlampen, toestellen met A-label, noem maar op. Maar men vergeet dat dit enkel mogelijk is voor mensen met hoge, of middelhoge inkomens.

Wat doen de mensen met lage inkomens? Bv. Gans jaren hout sparen, hout zagen voor de winter die er aan komt. Want de kosten aan gas en mazout nemen al een hele hap uit hun budget. Hoe zouden ze nog geld over hebben voor isolatie of nieuwe verwarmingsinstallatie, laat staan een energie-audit.

Het is een vicieuze cirkel en enkel maatregelen waardoor je bv. kan terugtrekken van belastingen, lost niks op. Je moet wel eerst het geld hebben om te isoleren e.d.
Lion
Pro Member
Pro Member

dietervanb schreef:
kick schreef:Volgens mij wordt dit ook wel eens 'vraag en aanbod' genaamd. En het is vrij duidelijk dat de markt niet in evenwicht is :lol:
Dus wat doet de regering dan ? Ze verplichten een energieaudit als je een huis wil verkopen en/of verhuren.
Dus komt er vraag naar iets wat niemand eigenlijk wil :evil:
Het ligt er toch vingerdik op wat de huidige politiekers willen
Personen met laag inkomen zullen gelach wel betalen hoor
Hem wordt niks meer gegund zelfs geen reisje meer
Onder de naam van het is belangrijk voor milieu maakt men alle soort wetten en verplichtingen bvb goede isolatie andere toestellen enz
Wie wordt er beter van ? De staat hoor want ze heffen op alles belastingen en in veel van die keuringsorganisaties kan men hun vriendjes aan den top plaatsen met hoge weddes

Isoleren bvb is mooi hoor maar wat men wel vergeet is dat er rapper schimmels ontstaan nu door onvoldoende of verkeerde verluchtingen
Maarja eerst moet men leren tijdens de koudere dagen u als persoon meer kledij aan doen of op de slaapkamer een deken bij te leggen maar wat doet de meerderheid men gaat de verwarming opzetten of hoger plaatsen
Men kan hier nog vele zaken aanhalen maar wat haalt het uit de politiek is baas en men dwingt ons tot soms onnodige kosten terwijl ze zelf langs deuren en vensters energie verkwisten voorbeelden genoeg in Belgie
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Men zou eventueel wel een wet kunnen maken dat huisbazen elke 5 jaar verplicht zijn zulk een onderzoek te laten doen, en indien het uitwijst dat het huis/appartement niet voldoende geïsoleerd is hem te verplichten dit te isoleren.

Tenslotte verdient deze er meer dan genoeg aan, en op die manier weten die gasten die de audits uitvoeren ook wat doen, men moet werk creëren.

EDIT:

Men zou eventueel ook zulk een audit kunnen verplichten bij aankoop van een huis, .. net zoals dit gedaan wordt voor elektrische installaties van een huis.
Lion
Pro Member
Pro Member

Ofloo schreef:Men zou eventueel wel een wet kunnen maken dat huisbazen elke 5 jaar verplicht zijn zulk een onderzoek te laten doen, en indien het uitwijst dat het huis/appartement niet voldoende geïsoleerd is hem te verplichten dit te isoleren.

Tenslotte verdient deze er meer dan genoeg aan, en op die manier weten die gasten die de audits uitvoeren ook wat doen, men moet werk creëren.

EDIT:

Men zou eventueel ook zulk een audit kunnen verplichten bij aankoop van een huis, .. net zoals dit gedaan wordt voor elektrische installaties van een huis.
Haha Vind ik wel grappig
Naast mijn woning is men een huis aan t bouwen met toezicht en sleutel op de deur en ik veronderstel dat men de normen van isolatie en verluchting moet respecteren maar met mijn weinige ervaring heb ik reeds vastgesteld dat mijn woning (10 jaar oud) beter is geisoleerd dan die nieuwe woning
Waar zijn we dan mee bezig ? Ik noem dit een grote klucht en een middel om den bouw nog duurder te maken en te reserveren voor wie veel geld heeft of verdiend Is dat de toekomst misschien?
Nog enkele jaartjes verder en de middeklasse burgers zal kunnen vergeten een huisje te bouwen
Is het dat wa men wilt ?
Groep die leeft op kosten van de gemeenschap, een groep die met moeite door hard werken in leven blijft en een groep die zich alles kan permiteren
Er is in Belgie meer armoede dan dat men denkt hoor, zelfs personen die werken leven soms nog op de grens van de armoede
Ook daar moet men eens aandenken en zeker diegenen met twee of meer jobs zoals onze politiekers en topmanagers
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

verdoken belasting als je het mij vraagt
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”