Blue-Sky schreef:Deze kleine tekst is te vinden op Wikipedia....
4. Hoe kom je omhoog?
Voor het zweefvliegen heb je snelheid nodig. Een kilometer voor het zweefvliegtuig staat een soort van machine (ze noemen dat de lier) ze trekken met een kabel het zweefvliegtuig omhoog. De kabbel zit vast bij de snuit van het vliegtuig of onder de cockpit met een ringetje. Op het hoogste moment kan de zweefvlieger de kabel los trekken. Soms gaat het mis bij de start daarom zit daar een breukstukje die gaat kapot als er 600,800 of 1000 kilo er aan hangt. Waarom er zoveel verschillende gewichten zijn is omdat het ene zweefvliegtuig zwaarder of lichter is. Dan gaat het ringentje open waar de kabel aan vast zat. Je kan ook met een motorvliegtuig omhoog. Die kan je op de hoogte brengen die jij wilt. Je zit dan aan een sleeptouw vast.
(kabbel), rare schrijfwijze maar zal wel juist zijn zeker?
nee het is kabel, en ik weet hoe een zweefvlieg tuig werkt alleen vroeg ik me af hoe ze dit omhoog lieten.
Blue-Sky schreef:Om echter zo'n wind turbines, omhoog te krijgen zou men het systeem heel wat zwaarder moeten maken.
De windturbine incluis de kabel waarmee deze later op zijn plaats gehouden wordt heeft zo te zien een groot gewicht.
Hoe landen, als er geen wind is?
Mogelijk door rotor bladen zo in positie te stellen, zoals een helikopter piloot welke bij motor defect dit moet toepassen en zelfs regelmatig eens moet oefenen.
Moet dan wel een automaat zijn, daar er geen piloot aan boord is.
Ik was eerder aan het denken dat ze die dingen op lieten door stroom aan de generatoren te leveren.. zoals een helikopter, als ik mij goed herinner zijn generatoren niks anders dan elektromotoren.