Goed nieuws voor DVB-T

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

uit GVA (24/07/07)

Vanaf 2008 krijgen de Vlaamse televisiezenders de mogelijkheid om digitaal uit te zenden via de ether. Er is ruimte voor 30 landelijke zenders en 10 tot 12 regionale.

Vandaag kijken in Vlaanderen ongeveer 60.000 gezinnen televisie via de antenne. Daarnaast zijn er nog 80.000 à 180.000 huishoudens die kiezen voor een combinatie met een kabelabonnement. Met een antenne ontvangen ze televisie in de slaapkamer of in het buitenverblijf. Voorlopig zijn op die manier alleen de netten van de openbare omroep en enkele buitenlandse zenders te ontvangen, maar daar zou volgend jaar verandering in komen.
Via de nieuwe digitale frequenties kunnen tot 30 landelijke en 12 regionale kanalen uitzenden via de ether. De verdeling van de frequenties gebeurt via een veiling, door de nieuwe onderneming die het zenderpark van de VRT zal beheren.

De analoge tv-uitzendingen stoppen definitief op het einde van volgend jaar. Om de kijkers tijdig te informeren over de omschakeling komt er een doelgerichte mediacampagne. Alle antennekijkers kunnen de digitale uitzendingen met hun huidige antenne ontvangen als ze een decoder kopen.

Naast de digitale ethertelevisie wordt het vanaf volgend jaar ook mogelijk om uit te zenden naar draagbare toestellen als mobiele telefoons en pda's. Daarvoor sprak de Europese Commissie een Europese standaard af, "DVB-H". Vlaams minister van Media Geert Bourgeois wijst er op dat nu ook de producenten van de toestellen moeten volgen en de standaard implementeren
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Te hopen is dat het hier beter gebeurt dan in Nederland waar alles, behalve de 3 niet commerciëlen, achter de decoder zit.
Groot nadeel is dan dat je, behalve het maandelijkse abonnement, ook nog dure dvb-t ontvangers met decoders moet gebruiken ipv de 30Euro free-to-air ontvangertjes die ze in Duitsland gebruiken.
(voor iedere tv heb je dan een ontvanger-decoder met kaart nodig!!)
Ik vrees het ergste.
Laatst gewijzigd door Limburg 25 jul 2007, 02:31, in totaal 1 gewijzigd.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Limburg schreef:Te hopen is dat het hier beter gebeurt dan in Nederland waar alles, behalve de 3 niet commerciëlen, achter de decoder zit.
Groot nadeel is dan dat je, behalve het maandelijkse abonnement, ook nog dure dvb-t ontvangers met decoders moet gebruiken ipv de 30Euro free-to-air ontvangertjes.
Ik vrees het ergste.

Zeker als je al zo een ontvangertje hebt ;-)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Limburg schreef:Te hopen is dat het hier beter gebeurt dan in Nederland waar alles, behalve de 3 niet commerciëlen, achter de decoder zit.
Groot nadeel is dan dat je, behalve het maandelijkse abonnement, ook nog dure dvb-t ontvangers met decoders moet gebruiken ipv de 30Euro free-to-air ontvangertjes die ze in Duitsland gebruiken.
(voor iedere tv heb je dan een ontvanger-decoder met kaart nodig!!)
Ik vrees het ergste.


=> waarom heeft vrt bij de aanvang (2004) niet onmiddellijk geopteerd om de mensen een dvb-t met CI slot te verkopen (iets duurder, maar fta receivers zullen onbruikbaar worden)?
ge weet op voorhand, dat....als er een commerciëel boeket komt, er sowieso een cam module moet gebruikt worden....
VRT spaart geld uit door via dvb-t uit te zenden (veel minder bandbreedte), en krijgt sowieso belastingsgeld
hier zie je hoe veel ze besparen bij de noorderburen! (slechts 1/4 van de kost van analoog uitzenden)
http://rick.vanrein.org/blog/satellite/private-omroep.2006-06-07-14-04.article
maar vtm, ka2, vt4 zie ik nog geen 10-15 miljoen EURO uit hun zak ophoesten, zonder dan abbogeld onrechtstreeks terug te krijgen*
door de zeer grote kabelpenetratie in vlaanderen (97-98%) is het moeilijk om een alternatief te bieden.
mocht er een fta aanbod met commerciëlen aankomen, dan pas zou er concurrentie zijn! (wil dan gerust een receiver met ci kopen)

* "De commerciële omroepen zullen ten derde zelf
moeten investeren om een DVB-T-mux in de lucht
te krijgen, wat toch tien tot vijftien miljoen euro
kost. Dat is niet weinig. Om voor een dergelijk speculatief
project rechtstreeks in de clinch te gaan met
het voornaamste distributieplatform (kabel) is niet rationeel,
meent de spreker, al sluit hij niet uit dat de toestand
binnen tien tot vijftien jaar anders is. De heer Bellens
van Belgacom verklaarde dat ooit meer Belgen
via het Belgacomnetwerk naar tv gaan kijken dan via
het kabelnetwerk. Hij zei alleen niet wanneer dat
ooit zou zijn."
dr. ir. Erik Dejonghe, professor aan de UGent[url]

bovendien is dvb-t reeds 10 jaar oud, en is aan ugprade toe...
vanaf volgend jaar gaan ze in duitsland dvb-t2 uitzenden (niet backwards compatibel)....zouden ze dan simulscrypt uitzenden (2 muxen, nl. dvb-t en dvb-t2)?

hier lees ik dat ze nog geen concrete plannen hebben om dvb-t2 uit te zenden en nog investeren in dvb-t
http://forum.dvb-t-technik.de/viewtopic.php?pid=3160


test-aankoop wil dat de commerciëlen ook fta gaan

dure dvb-t ontvangers?
http://www.kpn.com/kpn/show/id=1754107
gratis digitale ontvanger!
dat is het voordeel van concurrentie......

u zegt "voor iedere tv heb je dan een ontvanger-decoder met kaart nodig!!
=> dit is toch sowieso noodzakelijk bij digitale televisie, dat je een settopbox nodig hebt, per tv! (tenzij je een dvb-t/s ontvanger ingebouwd hebt in de tv)
[/list]
Bijlagen
g1245-1.pdf
gedachtewisseling
over de toepassing en evolutie van de digitale netwerken
Digital Audio Broadcasting, Digital Video
Broadcasting-Terrestrial en Digital Video Broadcasting-
Handheld in commissie media, Vlaams Parlement (16/05/07)
(238.35 KiB) 79 keer gedownload
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Stomme vraag misschien, maar mijn Sony KDL-32V2500 heeft een digitale tuner ( ik kan er zo een kaartje ook inpluggen ), kan ik hiermee dan dat dvb-t ontvangen ?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

ditCh schreef:Stomme vraag misschien, maar mijn Sony KDL-32V2500 heeft een digitale tuner ( ik kan er zo een kaartje ook inpluggen ), kan ik hiermee dan dat dvb-t ontvangen ?

Kan daar een smartcard in of is het een pcmcia slot?
In het eerste geval maar afwachten of hij geschikt is voor de toegepaste codering, in het laatste geval (waarschijnlijk) is daar een CAM module in te pluggen waarin dan weer een smARTCARD PAST.
In Nederland gebruikt men Conax, zo'n Conax cam kost 50-80 Euro.
Ingeval België zou besluiten Duitsland te volgen en geen coding toe te passen, kun je zonder iets te hoeven kopen kijken.
Overigens, de VRT zenders ziten al in open DVB-t, die zou je, wanneer je een antenne verbindt met je tv, al digitaal moeten kunnen onvangen.
Laatst gewijzigd door Limburg 26 jul 2007, 13:54, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Tis inderdaad een pcmcia slot volgens de specificaties, ga straks thuis eens nakijken voor de zekerheid.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Lijst van DVB-t zenders:
http://www.vrt.be/extra/Lijst%20VRT-uitzendingen.pdf (onderaan)
Gebruikersavatar
DarthDavy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 489
Lid geworden op: 13 apr 2007, 17:01
Locatie: Roeselare
Contacteer:

satsurfer schreef:uit GVA (24/07/07)
De analoge tv-uitzendingen stoppen definitief op het einde van volgend jaar. Om de kijkers tijdig te informeren over de omschakeling komt er een doelgerichte mediacampagne. Alle antennekijkers kunnen de digitale uitzendingen met hun huidige antenne ontvangen als ze een decoder kopen.


WTF??? Geen analoge uitzendeingen meer vanaf eind 2008??? Hoe gaan ze dat oplossen? Allemaal verplicht om die rotte digibox van Telenet te kopen ofwa?

Sorry als dit off-topic is, maar ik sta er van versteld dat Telenet al vanaf eind volgend jaar alle analoge zenders van de kabel gaat halen.
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
dpau2820
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 nov 2006, 23:37

DarthDavy schreef:
WTF??? Geen analoge uitzendeingen meer vanaf eind 2008??? Hoe gaan ze dat oplossen? Allemaal verplicht om die rotte digibox van Telenet te kopen ofwa?

Sorry als dit off-topic is, maar ik sta er van versteld dat Telenet al vanaf eind volgend jaar alle analoge zenders van de kabel gaat halen.

jaja jij moet daar zeker een decoder van telenet voor kopen

lees het artikel is goed, het gaat hier over uitzendingen die door de lucht gaan niet over de kabel :roll:
Mantis
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 apr 2007, 12:54
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

satsurfer schreef:vtm, ka2, vt4 zie ik nog geen 10-15 miljoen EURO uit hun zak ophoesten, zonder dan abbogeld onrechtstreeks terug te krijgen

Valt dat eigenlijk niet goed mee? Dat is minder dan televisierechten voor voetbal. Stel dat sbs en vmma samen een mux delen? Er kunnen, dacht ik, 3 zenders per mux.
Het is toch een markt die groter kan worden dan de nu bestaande antenne kijkers:

- Antennekijkers moeten overschakelen; gaan zeer waarschijnlijk naar fta dvb-t
- Analoge kijkers die geen zin hebben in Telenet/Belgacom hebben direct een gratis alternatief in 2008.
- Steeds meer mensen kopen laptop/fta usb stickjes, ook in aldi pc's en sommige TV's zitten al fta decoders.
- Eenvoudig voor mensen met meer meerdere TV's in huis, zeker wanneer analoog wegvalt.
- Vrijheid van hardware (htpc) voor tweakers.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”