Telenet naar Edpnet

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
ronin
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mei 2005, 17:01

Hello,

Ik hem momenteel telenet internet en telenet telefonie, ik zou graag overschakelen naar edpnet.
Ik heb enkele vragen over EDPnet en de overschakeling hier volgen ze:

* Moet ik ook naar belgacom/edpnet telefoon abonnement of kan ik bij telenet blijven.

**Ik heb hieronder een lijst gemaakt met alle kosten die ik zou moeten maken om over te schakelen. Kan iemand of kunnen jullie de lijst eens verifieren en eventueel opmerkingen post.

EDPnet ADSL Max6: €29,95 per maand
Adsl modem (beste merk ?): €???
Maandelijkse abonnement kosten telefoon: €??? (zie ook *)
Spliter (welk merk of eigenschappen ?): €???
Eenmalige activatie: €25

Ik zit op 450m van de centrale dus adsl zou geen probleem moeten geven.

Zijn er nog dingen waar ik moet voor zorgen of moet nakijken, ik zou ook alles graag zelf doen zodat ik geen mega som moet betalen aan iemand die het komt installeren dus hoe goedkoper je het me kan voorstellen hoe beter :D

Greets & Thanks.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Je moet ieder geval een telefoon abbonement van Belgacom nemen, als je toch liever wilt bellen met Telenet kan je een Discovery-line van Belgacom nemen die 6,5€/maand kost (telefoon gesprekken zijn dan extra duur, 0,15€ bovenop het gewone tarief). Als je toch wil bellen via Belgacom betaal je 17,15€/maand en dan zijn de tarieven ongeveer gelijk aan die van Telenet volgens mij.

Als modem kan je kiezen voor een USB modem die tussen 20 en 30€ kost denk ik of een router (die dus constant on-line blijft), deze kosten tussen 40 en 60€ tegenwoordig denk ik.

Een splitter kost ongeveer 5€. Alle andere prijzen die je vermelde kloppen.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

ZMD schreef:Een splitter kost ongeveer 5€. Alle andere prijzen die je vermelde kloppen.


Wist je dat ze voor een stomme splitter bij Belgacom daar 20€ voor vragen?? Schandalig gewoon...! Geef dus nooit iemand de raad om in een BGC shop een splitter te halen.

Dit even terzijde :wink:
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Svekke schreef:
ZMD schreef:Een splitter kost ongeveer 5€. Alle andere prijzen die je vermelde kloppen.


Wist je dat ze voor een stomme splitter bij Belgacom daar 20€ voor vragen?? Schandalig gewoon...! Geef dus nooit iemand de raad om in een BGC shop een splitter te halen.

Dit even terzijde :wink:


-Dat zal dan toch een speciale splitter geweest zijn. Ik heb al enkele keren bij belgacom een splitter gekocht. Altijd 9 euro betaald.
-Voor een USB-modem zit je al makkelijk aan 40 euro. Een ethernet-modem betaal je ook al snel 60 euro.
Ga anders eens op e-bay kijken. Met wat geluk heb je voor een 25 euro een ethernet-modem met splitter die vaak nauwelijks een jaar gebruikt is.
-Wat die telefoonlijn betreft, neem je vanaf een 60 minuten bellen per maand beter het 17,15 euro-abonnement van belgacom ipv de discovery-lijn. Bel je nog meer kan je altijd nog een alternatieve operator kiezen.


Steven
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Steven7 schreef:-Dat zal dan toch een speciale splitter geweest zijn. Ik heb al enkele keren bij belgacom een splitter gekocht. Altijd 9 euro betaald.
Steven

Nope, een doodgewone stomme splitter... Als het is zoals jij zegt dan kloppen de prijzen niet of verschillen ze van shop tot shop. Maar die 20€ die men toen voorstelde aan me vond ik echt schandalig veel.

EDIT: ik verkoop een USB ADSL modem met 1 splitter... Voor 20€ mag je hem hebben :wink:
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Die dure splitters bestaan inderdaad ook ... ben ff de naam kwijt, maar die zorgen ervoor dat je enkel eentje moet gebruiken op de wanddoos waar de modem insteekt, en dus niet zoals met een gewone splitter op ELKE wanddoos waar een telefoontoestel in steekt.

Ik meen mij wel te herinneren dat je die speciale splitter op de eerste wanddoos moet steken, maw waar Belgacom je binnenkabel op aansluit.
nephilimhell
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 17 okt 2005, 20:34
Bedankt: 3 keer

Svekke schreef:
Steven7 schreef:-Dat zal dan toch een speciale splitter geweest zijn. Ik heb al enkele keren bij belgacom een splitter gekocht. Altijd 9 euro betaald.
Steven

Nope, een doodgewone stomme splitter... Als het is zoals jij zegt dan kloppen de prijzen niet of verschillen ze van shop tot shop. Maar die 20€ die men toen voorstelde aan me vond ik echt schandalig veel.

EDIT: ik verkoop een USB ADSL modem met 1 splitter... Voor 20€ mag je hem hebben :wink:


Ik heb ook maar 9 euro moeten betalen hoor in de belgacomshop...
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Sven.VdS schreef:Die dure splitters bestaan inderdaad ook ... ben ff de naam kwijt, maar die zorgen ervoor dat je enkel eentje moet gebruiken op de wanddoos waar de modem insteekt, en dus niet zoals met een gewone splitter op ELKE wanddoos waar een telefoontoestel in steekt.

Ik meen mij wel te herinneren dat je die speciale splitter op de eerste wanddoos moet steken, maw waar Belgacom je binnenkabel op aansluit.


Een full-rate splitter kost inderdaad rond de 20,- euro. Een gewone splitter (voor op de contactdoos) kost 9,- euro bij Belgacom.

Uw opmerking "maar die zorgen ervoor dat je enkel eentje moet gebruiken op de wanddoos waar de modem insteekt" klopt niet. Een full-rate splitter moet je niet op een wanddoos aansluiten, maar rechtstreeks op de telefoondraad, alvorens de aftakkingen naar alle contactdozen in huis gebeuren. En je hebt dan ook een aparte kabel nodig tussen deze full-rate splitter en uw modem.

De originele vraagsteller heeft dus de keuze: ofwel overal in huis op alle contactdozen splitters van 9,- euro plaatsen, ofwel één full-rate splitter van 20,- euro plaatsen waar de leiding binnenkomt (en dan een aparte kabel naar de modem). Let in dit laatste geval er wel op dat Belgacom niet graag heeft dat je aan hun originele kabels zit te knoeien. Daarom wordt een full-rate splitter vooral geplaatst door Belgacom techniekers.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

ronin schreef:Zijn er nog dingen waar ik moet voor zorgen of moet nakijken, ik zou ook alles graag zelf doen zodat ik geen mega som moet betalen aan iemand die het komt installeren dus hoe goedkoper je het me kan voorstellen hoe beter :D


Heb je al een Belgacom inleiding? Want dat kan anders veel geld kosten. Vraag ook eens bij Belgacom na of je geen aktiveringskosten moet betalen als je al een lijn hebt die momenteel buiten dienst is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ZMD schreef:Als modem kan je kiezen voor een USB modem die tussen 20 en 30€ kost denk ik of een router (die dus constant on-line blijft), deze kosten tussen 40 en 60€ tegenwoordig denk ik.


Regel nummer 1... je raadt NOOIT, maar dan ook NOOIT iemand een USB modem aan tenzij je die persoon een hoop rommel in z'n nek wil duwen.

Je moet natuurlijk geluk hebben met de geldende promoties... maar onlangs kon je een Philips Wireless ADSL2+ ethernet modem vinden voor 39 euro ! (normaal zitten die prijzen rond de 90 euro).
ronin
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mei 2005, 17:01

@ Edward Valckx: Ik had ook al iets gehoord dat m'n overschakeling veel geld zou kunnen kosten. Hoeveel zou dit precies zijn en kan ik dat ergens nakijken of moet ik daarvoor bellen ?

@r2504: Dus ik ga het best voor een ethernet modem die al adsl2 klaar is (wireless ben ik niet zo voor) ?
Zyne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 jul 2004, 19:20

ronin schreef:@r2504: Dus ik ga het best voor een ethernet modem die al adsl2 klaar is (wireless ben ik niet zo voor) ?


Als je een beetje klaar wil zijn voor de toekomst, kan je idd best een adsl2+ modem (met evt ingebouwde router) kopen.

Het wireless gedeelte kan ik je alleen maar aanraden, zelfs als je het niet nodig hebt. Je kan het wireless gedeelte gewoon afzetten in de setup-pagina van je router zodat je niet moet vrezen voor ongewenst gebruik (misbruik) van je internet...
Het kan anders ooit wel eens handig worden, bv als er eens een extra laptop bijkomt, of als er een pc bijkomt waarnaartoe je geen draden kan (wil) trekken...
Als je inzit met de beveiliging hoef je niet meer te vrezen... het WPA-protocol laat toe dat je je netwerk goed kan beveiligen tegen ongewenst bezoek.
Ik gebruik hier thuis al 3 jaar draadloos netwerk, en nog nooit problemen gehad met de router (linksys wrt54g)!
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Zyne schreef:
Als je een beetje klaar wil zijn voor de toekomst,


Is wel een zeer twijfelachtige toekomst adsl2+.
ronin
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mei 2005, 17:01

ronin schreef:@ Edward Valckx: Ik had ook al iets gehoord dat m'n overschakeling veel geld zou kunnen kosten. Hoeveel zou dit precies zijn en kan ik dat ergens nakijken of moet ik daarvoor bellen ?


Kan iemand me nog even met deze vraag helpen ?
nephilimhell
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 17 okt 2005, 20:34
Bedankt: 3 keer

ik heb in februari overgeschakeld van telenet naar edpnet

m'n telefoonlijn was door de vorige huiseigenaar afgeknipt tegen de muur wegens installatie van telenet

ik heb toen naar de belgacomwinkel gegaan en daar werd me verteld dat er toen een promotie was waarbij belgacom een nieuwe lijn aansluit zonder kosten en waarbij je 2 maand gratis abo kreeg voor discovery line.

't heeft mij dus alvast nul euro gekost en ze hebben nochtans m'n trottoir moeten komen openbreken om en nieuwe lijn aan te leggen...

je kan dus best eens naar een belgacomwinkel gaan, enkel zij zullen u kunnen zeggen of er momenteel misschien gratis kan aangesloten worden...
Thales
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mei 2006, 10:24

Gewoon even surfen naar de Belgacom website is ook voldoende:
http://www.belgacom.be/private/hbsres/j ... hone__pstn

Er is momenteel een promotie waarbij de aansluiting gratis is, en je krijgt er zowaar ook nog eens drie maanden gratis abonnement bij. Voorwaarde is wel dat je één jaar klant blijft.

Overigens, ik denk dat er het afgelopen jaar permanent een 'promotie' gelopen heeft waarbij de aansluiting gratis is. Het is ooit anders geweest... (en dan kostte het net geen 140 euro)

Gisteren mijn Belgacom factuur gekregen voor de komende twee maanden Discovery Line: exact 13 euro (2 x 6,5) (ik heb NUL minuten gebeld ;-) ) Er wordt op dit forum nogal vaak vergeleken met Nederland om aan te tonen dat het in België duur is, maar de Discovery Line van Belgacom is wel degelijk goedkoper dan het Nederlandse equivalent (dat echt krak hetzelfde is, maar 9,67 euro kost!) 50% duurder dus...

Met het risico in herhaling te vallen: bellen met de discovery line is peperduur! Per minuut betaal je 15 cent extra, bovenop de standaardkost. Dat betekent: van zodra je van plan bent om meer dan een uur (is echt niet veel!) te bellen, schakel je best over op een andere formule. Discovery Line is enkel en alleen goed voor mensen die willen ADSL'en en bereikbaar zijn op een vaste lijn.
ronin
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mei 2005, 17:01

Dank voor de info :)
jo86
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2006, 21:31

Per minuut betaal je 15 cent extra, bovenop de standaardkost.

Maar als je telefonie bij telenet behoudt betaal je die extra kost toch niet he?
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Berichten: 504
Lid geworden op: 20 apr 2005, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 13 keer

ZMD schreef:Je moet ieder geval een telefoon abbonement van Belgacom nemen.


Het is ronduit schandalig dat je nog steeds een telefoonabonnement bij BGC dient af te sluiten om ADSL te kunnen nemen.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

sailormars2k schreef:
ZMD schreef:Je moet ieder geval een telefoon abbonement van Belgacom nemen.


Het is ronduit schandalig dat je nog steeds een telefoonabonnement bij BGC dient af te sluiten om ADSL te kunnen nemen.


Dat _moet_ niet, je kan ook raw copper nemen. Enkel niet bij EDPNet voor zover ik weet.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

devilkin schreef:Dat _moet_ niet, je kan ook raw copper nemen. Enkel niet bij EDPNet voor zover ik weet.
Bij Belgacow.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 apr 2005, 12:33
Locatie: St.-Niklaas, .be, .eu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

devilkin schreef:Dat _moet_ niet, je kan ook raw copper nemen. Enkel niet bij EDPNet voor zover ik weet.
Toch wel:

http://www.edpnet.be/default.aspx?LC=nl&S=maxorder

Geen actief Belgacom telefoonabonnement

Line type : Koperpaar
Abonnement
€14,52/maand
internet, fiber & telephony
jo86
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2006, 21:31

Quote:
Per minuut betaal je 15 cent extra, bovenop de standaardkost.

Maar als je telefonie bij telenet behoudt betaal je die extra kost toch niet he?



kan iemand dit bevestigen?
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

jo86 schreef:
Quote:
Per minuut betaal je 15 cent extra, bovenop de standaardkost.

Maar als je telefonie bij telenet behoudt betaal je die extra kost toch niet he?



kan iemand dit bevestigen?


Ik bevesitg :p

Telenet en Belgcaom gebruiken verschillende lijnen dus uw discovery en adsl lopen over een aparte lijn dan die voor telenet telefonie, dus betaal je niks extra.

Ik vraag mij alleen af of Telenet zoveel goedkoper is dan Belgacom voor telefonie.
Gebruikersavatar
wnsnipes
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 aug 2006, 07:43
Locatie: Mechelen

als je rawcopper neemt van Epnet, betaal je toch al direct €14/maand?
En bij BGC 6,50€/maand

wat is dan het grote voordeel aan rawcopper??? :???:
Gebruikersavatar
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 apr 2005, 12:33
Locatie: St.-Niklaas, .be, .eu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

wnsnipes schreef:als je rawcopper neemt van Epnet, betaal je toch al direct €14/maand?
En bij BGC 6,50€/maand

wat is dan het grote voordeel aan rawcopper??? :???:
Een raw copper-lijn is sowieso kwalitatief beter: minder tussenpunten, geen voice-signaal, dus geen filters nodig, dus een sterker adsl-signaal. Of dat de meerprijs waard is, dat moet iedereen uiteraard voor zichzelf uitmaken.
internet, fiber & telephony
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

EDPnet schreef:
wnsnipes schreef:als je rawcopper neemt van Epnet, betaal je toch al direct €14/maand?
En bij BGC 6,50€/maand

wat is dan het grote voordeel aan rawcopper??? :???:
Een raw copper-lijn is sowieso kwalitatief beter: minder tussenpunten, geen voice-signaal, dus geen filters nodig, dus een sterker adsl-signaal. Of dat de meerprijs waard is, dat moet iedereen uiteraard voor zichzelf uitmaken.

Betekend dit ook dat er een grotere snelheid tot aan de centrale te overbruggen is, of anders gezegd: dat je dezelfde sync (ADSL2 bvb) zou kunnen behouden, ook vanop een verdere afstand?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

TomG schreef:Betekend dit ook dat er een grotere snelheid tot aan de centrale te overbruggen is, of anders gezegd: dat je dezelfde sync (ADSL2 bvb) zou kunnen behouden, ook vanop een verdere afstand?


Inderdaad, maar da's allemaal theorie... en zal je dus nooit weten, tenzij je eerst een Discovery neemt, daar gedurende een tijd testen mee doet, en dezelfde lijn laat omzetten naar raw-copper (als zoiets al mogelijk is) en terug testen doet.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

EDPnet schreef:Een raw copper-lijn is sowieso kwalitatief beter: minder tussenpunten, geen voice-signaal, dus geen filters nodig, dus een sterker adsl-signaal.

Hmmm, over hoeveel dB verbetering spreken we hier dan?

- Minder tussenpunten? Kan misschien wel zijn in de centrale, omdat er geen voice signaal op moet gezet worden, maar daar wordt toch allemaal professioneel materiaal gebruikt zodat dit volgens mij weinig invloed zal hebben

- geen filters nodig, dus een sterker adsl signaal? Het filter dient om telefoontoestellen een signaal te geven waar geen ADSL meer opzit (en ook in omgekeerde richting om geen harmonischen van de telefoon (bvb afhaken van de hoorn) in het ADSL frequentiegebied te sturen). Het betreft hier namelijk een laagdoorlaat filter, dus de hogere (ADSL) frequenties blijven ongemoeid. De ADSL uitgang van een splitter bevat meestal zelfs nog steeds het laagfrequente telefoonsignaal omdat dit niet stoort voor de modems. Dus ik zie niet in hoe dit het ADSL signaal kan verbeteren? Het is ook niet zo dat er meer bandbreedte voor het ADSL signaal gebruikt wordt, als er geen spraak op die lijn zit.

Dat prijsverschil tussen raw copper en een discovery lijn is gewoon Belgacom marketing.
eco racer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 31 jan 2006, 01:58

ik heb nu ook Telenet ExpressNet en begin wat extra volume te verbruiken die je extra moet aankopen aan 1,02 € per GB !!!

als je geen blokken bijkoopt dan ga je zelfs meer dan 20 €cent per mb (>50€ per GB !!!!!!!!!!!!!!!!) afdokken aan de bandidos van telenet!

ik zou graag EDPNet willen omdat zij 60 GB volume bieden voor maar 39,95€, Dommel geeft 75 GB voor slechts 32,95 € per maand. Klote is het natuurlijk dat je nog steeds de kassa van Belgacom moet doen rinkelen. Ik heb zelfs ergens opgevangen dat Belgacom een adsl-abonnement (gaat) aanbied(t/en) waarbij men geen extra kosten zal aanrekenen voor de telefoonaansluiting en je onbeperk zou kunnen surfen, hoe zit dat juist?

ligt EDPNET en DOMMEL vaak "plat" zoals ze zeggen of zijn er veel problemen qua stabiliteit?

welke van de 2 best kiezen

thankx :beerchug:
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

neenee, 20 EUR ç is fout. Het is 0,20 Eurocent :)
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

eco racer schreef:ligt EDPNET en DOMMEL vaak "plat" zoals ze zeggen of zijn er veel problemen qua stabiliteit?

welke van de 2 best kiezen

thankx :beerchug:


EDPnet op 3,5 jaar nog maar enkele problemen meegemaakt en help desk is zeer kundig. Dommel kan ik niet over meespreken.

Here's the deal in general:

- verkies je een hoge upload en download snelheid en waarschijnlijk voor het eind van het jaar op ADSL2+, EDPNet
- verkies je veel volume en medio 2008 VDSL: Dommel

Echte leechers kunnen best Dommel kiezen.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”