Toegang tot accounts onder XP
-
- Plus Member
- Bedankt: 1 keer
Hoi,
Ikzelf heb een beheerdersaccount onder XP, met wachtwoord beveiligd.
Mijn vriend heeft een account met beperkte rechten, eveneens met wachtwoord beveiligd.
Zijn wachtwoord hebben we onlangs ingesteld opdat de kinderen niet aan zijn documenten zouden kunnen; Toen heb ik van XP de vraag gekregen of hij zijn documenten wou beveiligen tegen inzage (of zoiets, voordien nooit zulke vraag gekregen) en ik heb daarop JA geantwoord.
Tot voor kort kon ik gewoon van onder mijn account documenten bij hem ophalen en bij hem opslaan, iets wat echt nodig is omdat ik al zijn officiële administratie doe. Nu gaat dat plotsklaps niet meer, ook niet wanneer ik zijn wachtwoord verwijder. Wanneer ik naar de map met zijn documenten ga, krijg ik de melding: geen toegang.
Iemand een tip hoe ik terug bij hem "binnen" geraak?
Alvast dank.
Ikzelf heb een beheerdersaccount onder XP, met wachtwoord beveiligd.
Mijn vriend heeft een account met beperkte rechten, eveneens met wachtwoord beveiligd.
Zijn wachtwoord hebben we onlangs ingesteld opdat de kinderen niet aan zijn documenten zouden kunnen; Toen heb ik van XP de vraag gekregen of hij zijn documenten wou beveiligen tegen inzage (of zoiets, voordien nooit zulke vraag gekregen) en ik heb daarop JA geantwoord.
Tot voor kort kon ik gewoon van onder mijn account documenten bij hem ophalen en bij hem opslaan, iets wat echt nodig is omdat ik al zijn officiële administratie doe. Nu gaat dat plotsklaps niet meer, ook niet wanneer ik zijn wachtwoord verwijder. Wanneer ik naar de map met zijn documenten ga, krijg ik de melding: geen toegang.
Iemand een tip hoe ik terug bij hem "binnen" geraak?
Alvast dank.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Windows XP Home of Professional?
In Professional zou het een kwestie zijn van van uzelf rechten te geven op die map (en submappen). In home ... hmmm weet het effe niet
In Professional zou het een kwestie zijn van van uzelf rechten te geven op die map (en submappen). In home ... hmmm weet het effe niet
-
- Plus Member
Windows XP.
Het gekke is dat ik in het verleden wél in zijn documenten/mappen kon en nu niet meer...
Het gekke is dat ik in het verleden wél in zijn documenten/mappen kon en nu niet meer...
meon schreef:Windows XP Home of Professional?
-
- Starter Plus
Maar van Windows XP zijn er dus twee versies, en daar vraagt meon nu naarchristel schreef:Windows XP.
Tik op je toetsenbord tegelijk op de starttoets (met Windowsvlag) en de toets Pause/Break, in het venster dat tevoorschijn komt staat welke XP versie je hebt
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
Zoals meon zei, is er onder xp pro weinig problemen om de rechten aan te passen.
In xp home is dat ook mogelijk maar dat kan enkel via commander (cmd) en dus alles manueel, wat het inderdaad niet gemakkelijker op maakt.
Juiste commando ken ik niet meer, maar intussen zijn er al programma's die dit gemakkelijker maken.
zie hier eens als het om een home versie is,
aanpassen acount rechten
Normaal tijdens het booten word er vermeld om welke XP versie het gaat,
Home of Professionel.
Een andere mogelijkheid is via het configuratie scherm te gaan kijken welke versie het is.
groeten,
Ronald
In xp home is dat ook mogelijk maar dat kan enkel via commander (cmd) en dus alles manueel, wat het inderdaad niet gemakkelijker op maakt.
Juiste commando ken ik niet meer, maar intussen zijn er al programma's die dit gemakkelijker maken.
aanpassen acount rechten
Home of Professionel.
Een andere mogelijkheid is via het configuratie scherm te gaan kijken welke versie het is.
groeten,
Ronald
-
- Plus Member
Oeps sorry hoor, ik heb natuurlijk de Home edition.Nightflyer schreef:Maar van Windows XP zijn er dus twee versies, en daar vraagt meon nu naarchristel schreef:Windows XP.
Tik op je toetsenbord tegelijk op de starttoets (met Windowsvlag) en de toets Pause/Break, in het venster dat tevoorschijn komt staat welke XP versie je hebt
-
- Plus Member
Dank je voor de tip, ik heb de link aangeklikt, maar ik begrijp niks van wat er daar gezegd wordt. Vrees dat het voor ingewijden is en niet voor een leek zoals ik.ronron261 schreef:Zoals meon zei, is er onder xp pro weinig problemen om de rechten aan te passen.
aanpassen acount rechten
Home of Professionel.
groeten,
Ronald
Zie hier voor de volledige uitleg: http://support.microsoft.com/kb/308421
Het verschil tussen XP Pro en Home is dat dit bij de Home editie dus enkel kan uitgevoerd worden in veilige mode (bij opstarten van de PC op F8 drukken en dan veilige mode selecteren, daarna inloggen met Administrator account).
Het verschil tussen XP Pro en Home is dat dit bij de Home editie dus enkel kan uitgevoerd worden in veilige mode (bij opstarten van de PC op F8 drukken en dan veilige mode selecteren, daarna inloggen met Administrator account).
-
- Plus Member
Is het misschien niet beter dat ik een nieuwe account aanmaak, daar alle docs en afbeeldingen van mijn vriend naartoe verplaats en dan de oorspronkelijke account van hem gewoon verwijder?
Of is dit te belachelijk voor woorden?
Of is dit te belachelijk voor woorden?
-
- Plus Member
Ik heb dit gedaan en heb mezelf eigenaar gemaakt van al zijn mappen.KK schreef:Zie hier voor de volledige uitleg: http://support.microsoft.com/kb/308421
Wanneer ik nu inlog, kan ik terug zijn mappen zien, wat voordien niet meer mogelijk was.
Wanneer ik echter een Word-doc van bij hem probeer te openen, krijg ik het bericht dat dit niet toegankelijk is en dat ik de instellingen moet raadplegen.
OK, ik log dus in onder zijn naam en dan krijg ik de melding dat het Bureaublad niet toegangelijk is.
Van kwaad naar erger dus.
Zou Systeemherstel iets oplossen?
Ik heb ondertussen Systeemherstel uitgevoerd.
Heeft niets uitgehaald.
Toch niet als ik van zijn account een beheerdersaccount maak?KK schreef:Dat kan je ook doen, maar dan heb je terug het probleem dat je kinderen er ook aan kunnen.
Edited by Robbe : 3 posts samengezet
-
- Plus Member
Hoe bedoel je? Moet ik dan in veilge modus dezelfde procedure uitvoeren voor alle documenten apart die bv. onder Documents and Settings/Mijn vriend/Mijn Documten zitten. Voor élk document apart? Dat kan toch niet?ljd schreef:Alleen mappen helpt niet, je moet ook alles eronder jezelf eigenaar of toegang tot verschaffen.
En hoe komt het dat mijn vriend bij het inloggen in zjin account de melding krijgt dat zijn bureaublad niet toegankelijk is?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Contacteer:
Alles backupen en xp opnieuw installeren? Zo zal het mss veel sneller opgelost zijnchristel schreef:Hoe bedoel je? Moet ik dan in veilge modus dezelfde procedure uitvoeren voor alle documenten apart die bv. onder Documents and Settings/Mijn vriend/Mijn Documten zitten. Voor élk document apart? Dat kan toch niet?ljd schreef:Alleen mappen helpt niet, je moet ook alles eronder jezelf eigenaar of toegang tot verschaffen.
En hoe komt het dat mijn vriend bij het inloggen in zjin account de melding krijgt dat zijn bureaublad niet toegankelijk is?
Je kan ergens aanvinken dat alle onderliggende subcontainers en objecten mee vaan eigenaar moeten veranderen.christel schreef:Hoe bedoel je? Moet ik dan in veilge modus dezelfde procedure uitvoeren voor alle documenten apart die bv. onder Documents and Settings/Mijn vriend/Mijn Documten zitten. Voor élk document apart? Dat kan toch niet?
Ik denk dat je jezelf nu als enige eigenaar van die directory ingesteld hebt, hierdoor heeft je vriend dus geen toegang meer tot zijn eigen bureaublad.christel schreef:En hoe komt het dat mijn vriend bij het inloggen in zjin account de melding krijgt dat zijn bureaublad niet toegankelijk is?
Ofwel stel je gewoon terug je vriend als eigenaar in en voeg je dan jezelf toe met lees- en schrijfrechten.
Ofwel stel je voor die directory als eigenaar 'Administrators' in en maak je van je vriends account een beheerdersaccount (kan je wijzigen in accountbeheer via configuratiescherm). Aangezien je kinderen enkel een account met beperkte rechten hebben, kunnen ze dus niet in die directory.
Let er wel op dat steeds alle onderliggende objecten mee van eigenaar veranderen (aanvinken).
-
- Plus Member
Moet dat dan opnieuw in veilige modus? IK heb gewoon die procedure gevolgd waarvan je me eerder de link gaf, stap voor stap. En heel braafjes gevolgd wat ze daar zeiden.KK schreef:Je kan ergens aanvinken dat alle onderliggende subcontainers en objecten mee vaan eigenaar moeten veranderen.christel schreef:Hoe bedoel je? Moet ik dan in veilge modus dezelfde procedure uitvoeren voor alle documenten apart die bv. onder Documents and Settings/Mijn vriend/Mijn Documten zitten. Voor élk document apart? Dat kan toch niet?
Dat is allemaal chinees voor mij, sorry. Voor jou is dat misschien allemaal vanzelfsprekend wat je voorstelt, maar ik weet niet wat je bedoelt.KK schreef:Ik denk dat je jezelf nu als enige eigenaar van die directory ingesteld hebt, hierdoor heeft je vriend dus geen toegang meer tot zijn eigen bureaublad.christel schreef:En hoe komt het dat mijn vriend bij het inloggen in zjin account de melding krijgt dat zijn bureaublad niet toegankelijk is?
Ofwel stel je gewoon terug je vriend als eigenaar in en voeg je dan jezelf toe met lees- en schrijfrechten.
Ofwel stel je voor die directory als eigenaar 'Administrators' in en maak je van je vriends account een beheerdersaccount (kan je wijzigen in accountbeheer via configuratiescherm). Aangezien je kinderen enkel een account met beperkte rechten hebben, kunnen ze dus niet in die directory.
En de problemen zijn begonnen toen ik van de acocunt van mijn vriend een beheerdersaccount heb gemaakt, toen kon ik plotsklaps nergens meer aan bij hem, ook niet toen ik hem terug naar beperkte rechten heb gezet...
Let er wel op dat steeds alle onderliggende objecten mee van eigenaar veranderen (aanvinken).
Edited by Robbe : De quotes op de juiste plaatsen beëindigd anders was het iets te onduidelijk.
-
- Plus Member
KK, ik ben terug een paar keer in veilige modus gegaan en vanalles (!) aangeklikt (wat ik dacht dat zou mogen), maar het resultaat is hetzelfde: niemand kan nog aan de documenten van mijn vriend, hijzelf evenmin.
Een nieuwe account maken en dus alles daarnaar kopiëren is geen optie, omdat niemand nog aan de documenten kan.
Weet iemand hoe ik terug kan gaan naar de oorspronkelijke staat, dus VOOR ik mezelf eigenaar had gemaakt? Dan kon mijn vriend tenminste nog aan zijn documenten aan, nu is het helemaal hopeloos.
Ik heb geprobeerd in de veilige modus de bovenstaande procedure (van de link met microsoft) ongedaan te maken, maar dat is blijkbaar niet mogelijk?
Een nieuwe account maken en dus alles daarnaar kopiëren is geen optie, omdat niemand nog aan de documenten kan.
Weet iemand hoe ik terug kan gaan naar de oorspronkelijke staat, dus VOOR ik mezelf eigenaar had gemaakt? Dan kon mijn vriend tenminste nog aan zijn documenten aan, nu is het helemaal hopeloos.
Ik heb geprobeerd in de veilige modus de bovenstaande procedure (van de link met microsoft) ongedaan te maken, maar dat is blijkbaar niet mogelijk?
-
- Plus Member
Ben er ondertss in geslaagd de docs van mijn vriend opnieuw te openen + bewerken vanuit mijn account (voorheen kon ik alleen lezen).
Wanneer mijn vriend echter onder zijn naam inlogt, kan hij nog altijd niet bij zjin bestanden. Ook kan hij niet meer op het internet en niet meer e-mailen.
We zijn er dus nog lang niet, ik weet niet wat ik nog kan doen.
KK, is er echt geen mogelijkheid dat aanvinken van die Eigenaarskwestie gewoon te ontvinken of zoiets, zodat alles weer bij het oude is?
Wanneer mijn vriend echter onder zijn naam inlogt, kan hij nog altijd niet bij zjin bestanden. Ook kan hij niet meer op het internet en niet meer e-mailen.
We zijn er dus nog lang niet, ik weet niet wat ik nog kan doen.
KK, is er echt geen mogelijkheid dat aanvinken van die Eigenaarskwestie gewoon te ontvinken of zoiets, zodat alles weer bij het oude is?
- Robbe
- El Robre
- Twitter: infocaris
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Contacteer:
Misschien kan system restore je wel helpen ? (korte versie)christel schreef:Weet iemand hoe ik terug kan gaan naar de oorspronkelijke staat, dus VOOR ik mezelf eigenaar had gemaakt? Dan kon mijn vriend tenminste nog aan zijn documenten aan, nu is het helemaal hopeloos.
Een andere meer radicale oplossing zou zijn om via de windows cd een herstelling van de bestaande windows te laten doen.
Code: Selecteer alles
filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
-
- Plus Member
Wel, daar slaag ik dus niet in! Wanneer ik via hem inlog (als beheerder), kan ik hem niet opnieuw eigenaar maken, ik krijg de melding dat dat niet mogelijk is; en wanneer ik via mezelf inlog, weet ik niet wat ik dan moet aanvinken...KK schreef:Gewoon opnieuw dezelfde procedure doorlopen en terug je vriend eigenaar maken van die folder.
Is dat hetzelfde als Systeemherstel? Dat heb ik nl. wel gedaan, maar ik kreeg de melding dat er geen wijzigingen in het systeem werden aangebracht.Robbe schreef:Misschien kan system restore je wel helpen ? (korte versie)christel schreef:Weet iemand hoe ik terug kan gaan naar de oorspronkelijke staat, dus VOOR ik mezelf eigenaar had gemaakt? Dan kon mijn vriend tenminste nog aan zijn documenten aan, nu is het helemaal hopeloos.
Een andere meer radicale oplossing zou zijn om via de windows cd een herstelling van de bestaande windows te laten doen.
Ik ben nu wel heel voorzichtig om iets te gaan "proberen" wat "misschien" helpt...
Edited by Robbe : Posts samengezet, edit knop eh
- Robbe
- El Robre
- Contacteer:
Dat is inderdaad systeem herstel.christel schreef:Is dat hetzelfde als Systeemherstel? Dat heb ik nl. wel gedaan, maar ik kreeg de melding dat er geen wijzigingen in het systeem werden aangebracht.
Ik ben nu wel heel voorzichtig om iets te gaan "proberen" wat "misschien" helpt...
Heb je een datum aangeduid van toen het nog was zoals je het wou krijgen ?
Vraag @Robbe, wat gebeurd er als die datum wat verder in de tijd terug gaat? (wat betreft updates van Microsoft)Robbe schreef:Dat is inderdaad systeem herstel.christel schreef:Is dat hetzelfde als Systeemherstel? Dat heb ik nl. wel gedaan, maar ik kreeg de melding dat er geen wijzigingen in het systeem werden aangebracht.
Dan ontbreken eventueel de recente updates. (patches)
Zelf heb ik enige jaren geleden een herinstall moeten doen van Windows XP Home edition, waar een probleem opdook, betreffende OfficeXP voor studenten, leerlingen en docenten.
Toen kwam de melding, dit bestaat al op een andere computer en moest ik via MS België in Brussel dit opnieuw laten activeren.
Moet je wel zien dat je die code op de verpakking van Office XP klaar houdt.
- Robbe
- El Robre
- Contacteer:
In principe heeft da maar een beperkte impact, en zou ge die gewoon opnieuw moeten kunnen installeren. Maar ik ben op dat gebied niet echt zo zeker want ik update mijn Windows niet, wel als er een service pack uitkomt.
Die updates voor Windows gaan daar normaal gezien ni moeilijk over doen ze. Anders zouden er al heel wat mensen problemen hebben gehad als ze XP opnieuw installeerden.
Die updates voor Windows gaan daar normaal gezien ni moeilijk over doen ze. Anders zouden er al heel wat mensen problemen hebben gehad als ze XP opnieuw installeerden.
-
- Plus Member
Yep.Blue-Sky schreef:Robbe schreef:Dat is inderdaad systeem herstel.christel schreef:Is dat hetzelfde als Systeemherstel? Dat heb ik nl. wel gedaan, maar ik kreeg de melding dat er geen wijzigingen in het systeem werden aangebracht.