[Analoog] Ruis op bepaalde zenders ...
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Eigenlijk staat het hier niet juist, ma kom. Analoge tv dus. Wat is er kapot als ik ruis heb op bepaalde zenders en andere niet? VT4 heeft het bijvoorbeeld het ergst: enorm veel scanlines. Als ik de Medion-HDD-recorder er tussen uit haal zijn ze weg (dus kabel op kabel insteken). Probleem bevindt zich dus in die HDD-recorder, maar met te wiebelen met de inkomende kabel kan het beeld er wel beter/slechter uit zien. Als het een contact zou zijn verwacht ik dat het overal slecht beeld zou zijn, maar niet bepaalde zenders meer en andere minder ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
Ik heb hier ook zo een probleem ( UPC Kabel ).
De kwaliteit van Kanaal2 is ronduit slecht, zet ik mijn mediacenter aan ... dan wordt het alleen nog erger.
De kwaliteit van Kanaal2 is ronduit slecht, zet ik mijn mediacenter aan ... dan wordt het alleen nog erger.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Je moet je kabeltjes eens nakijken. Zowel de koperen binnenkant als de gevlochten buitenkant moeten verbonden zijn. Het gebeurt hier regelmatig eens dat de gevlochten buitenkant geen contact meer maar met de buitenkant van je TV stekker. Dan krijg je dat soort fenomenen. Ik het hier vooral met TMF en VTM
-
- Starter Plus
u moet ne keer kijken op welke kanalen, ik veronderstel dat u ruis hebt op de lage frequentie's (kanaal 2, vt4, zdf), kijk dit maar eens na. indien dit zo is, is de filter op de aftak doos stuk of wel water in de aftak doos. of zit u dicht bij een zend/ontvangst mast, dan moet u kabels gebruiken met ingebouwde spoelen op de uiteinden.
b.
b.
Doet ook iets bij Belgacom...
- meon
- Administrator
- Contacteer:
Joma, ik heb perfect beeld als ik de 2 kabels uit mekaar houd, of simpelweg de harde schijfrecorder er tussen uit haal ...
Maar goed, setup is dus (AK = antennekabel):
Muurcontactdoos -AK1-> Belkin Surgemaster -AK2-> HDD-1 -AK3-> HDD-2 -AK4-> TV
Als ik AK2 op AK3 aansluit heb ik géén ruis.
Maar goed, setup is dus (AK = antennekabel):
Muurcontactdoos -AK1-> Belkin Surgemaster -AK2-> HDD-1 -AK3-> HDD-2 -AK4-> TV
Als ik AK2 op AK3 aansluit heb ik géén ruis.
- Xplod
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Dergelijke dingen heb ik ooit ook nog gehad. Zo van die vervelende witte spaghetti-achtige slierten die door je beeld gaan.
Het ligt zeker en vast aan de coax bekabeling,... ik denk met het ontstaan van staande golven in je coax-kabels of een interventie van buitenaf.
Andere coax-kabels, betere kwaliteit, andere lengtes van coax kabels gebruiken ... ik weet het ... het is zoeken .... maar dit alles kan leiden tot een verbetering van je signaal op beapaalde zenders.
Je kan het probleem bvb. hebben met een coax van 75cm ofzo en dan weer niet met één van 150cm of omgekeerd.
Ik heb ge-experimenteerd met zelfgemaakte kabels van verschillende lengtes om er wat vanaf te geraken.
Ook je kabels in een andere positie leggen of uit de buurt houden van netstroom-adapters, transformators,.. of alles wat een 50Hz brom kan veroorzaken e.d. kan helpen.
Of je het er helemaal en overal op alle zenders zal uitkrijgen is kwestie van experimenteren.
Je moet er maar eens de zenderlijst op www.zenders.be bijnemen en kijken of de zenders waar je het fenomeen op hebt vlak naast elkaar liggen qua zendfrekwentie,.. ik kan je van hier uit al garanderen dat het zo zal zijn.
Het ligt zeker en vast aan de coax bekabeling,... ik denk met het ontstaan van staande golven in je coax-kabels of een interventie van buitenaf.
Andere coax-kabels, betere kwaliteit, andere lengtes van coax kabels gebruiken ... ik weet het ... het is zoeken .... maar dit alles kan leiden tot een verbetering van je signaal op beapaalde zenders.
Je kan het probleem bvb. hebben met een coax van 75cm ofzo en dan weer niet met één van 150cm of omgekeerd.
Ik heb ge-experimenteerd met zelfgemaakte kabels van verschillende lengtes om er wat vanaf te geraken.
Ook je kabels in een andere positie leggen of uit de buurt houden van netstroom-adapters, transformators,.. of alles wat een 50Hz brom kan veroorzaken e.d. kan helpen.
Of je het er helemaal en overal op alle zenders zal uitkrijgen is kwestie van experimenteren.
Je moet er maar eens de zenderlijst op www.zenders.be bijnemen en kijken of de zenders waar je het fenomeen op hebt vlak naast elkaar liggen qua zendfrekwentie,.. ik kan je van hier uit al garanderen dat het zo zal zijn.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Welke frequenties, als het de lage (vhf) zijn zoek naar een los/slecht contact, hoe lager hoe gevoeliger voor dit soort mankementen.meon schreef:Eigenlijk staat het hier niet juist, ma kom. Analoge tv dus. Wat is er kapot als ik ruis heb op bepaalde zenders en andere niet? VT4 heeft het bijvoorbeeld het ergst: enorm veel scanlines. Als ik de Medion-HDD-recorder er tussen uit haal zijn ze weg (dus kabel op kabel insteken). Probleem bevindt zich dus in die HDD-recorder, maar met te wiebelen met de inkomende kabel kan het beeld er wel beter/slechter uit zien. Als het een contact zou zijn verwacht ik dat het overal slecht beeld zou zijn, maar niet bepaalde zenders meer en andere minder ...
- meon
- Administrator
- Contacteer:
Hoe kan het de coax is als ik goed beeld heb als ik enkel coax gebruik? En dan vooral als ik friemel met het contactpunt van de hdd-recorder. Ik denk dat subkes oplossing er nog het meest op lijkt, misschien dat er iets geen volledig contact geeft. Alleen gebruik ik gegoten kabels, daar kan toch bijna niks in los raken?
- Xplod
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Het zou dan wel eens kunnen dat het aan je HD-recorder ligt maar toch ..... met die dergelijke storingen, ... ik heb er de vreemdste dingen mee meegmaakt.meon schreef:Als ik de Medion-HDD-recorder er tussen uit haal zijn ze weg (dus kabel op kabel insteken).
Toch maar eens experimenteren met verschillende coax-en,.. je weet maar nooit.
En ingegoten coax-kabels waar niks mis mee kan zijn zeg je,... die zijn meestal nog van de ergste kwaliteit dat je je maar kan voorstellen
Een slechte afscherming in de kabel en het is vragen om miserie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
Meeste bovenstaande tips zijn correct.
Vervang, zoals eerder geopperd, je kabels eens. Moet niet direct de duurste kabel zijn, maar zorg voor de betere afgeschermde kabel, of indien je kritischer wil zijn koop je best kabel met 100hz/ferrietkern ontstoorders erop (die ook 50hz brom/groundloops tegengaat). Makkelijk te herkennen, zelfs voor de a-technische medemens : die kabels hebben die typische "bollen/cillinders" op elk uiteinde, net voor de stekkers, net zoals je op de betere DB15-Analoog-VGA monitor kabels hebt. (Kost tegenwoordig ook 2x niks meer, en is veel effectiever als dat soort van high-end-gold-plated-zuurstof-arme spullen die het geld niet waard zijn.
Kan soms een hemel van verschil maken : vooral bij digitale devices (100hz tv's, digituners). Bij mijn thuis moet ik niet proberen een goed VT4 signaal te trekken zonder zulk een kabel, de kwaliteit gaat van "nou" naar "uitstekend". En door de aard van het beestje zijn vooral digitale devices zoals recorders, tvtuner kaarten en digitale TV's hier uitzonderlijk gevoelig voor.
Een andere mogelijkheid is een fout in de versterker van je HDD recorder, of in een magere kwaliteit van de gebruikte modulator/tuner in je recorder : daar zit namelijk een hele grote kwaliteitsspreiding in.
In iedere VCR/HDD/DVD recorder met een antennesplitter zit bovendien in feite een electronische versterker/splitter (makkelijk te testen : steek je device in de 220V, lus je antenne kabel "door" zoals dat normaal gebeurd op de in/out aansluitingen van je recorder : als je beeld zeer slecht/onbruikbaar wordt op je TV nadat je de 220V van je recorder uittrekt, weet je dat er een electronische versterker inzit. Gewoon "uit" zetten helpt niet : deze versterkers zijn gebouwd om ten alle tijde _geen_ signaalverslechtering toe te laten door hun "split").
In ieder geval : versterkers zijn in de ideale wereld lineair, maar da's in de praktijk meestal niet het geval. De versterker in de recorder kan defect zijn (een "dip" vertonen in een specifieke frequentieband, waarbij de meeste signalen ok doorgaan, maar anderen in een "gat" vallen : dit komt in praktijk _zeer_ vaak voor), of gewoon van een slechte kwaliteit, waarbij de lineariteit zelfs in werkende toestand geen gegeven is.
Je kabelmaatschappij kan er ook nog voor iets tussenzitten : ik praat heel regelmatig met de jongens van Interlectra, en die bevestigen me al jaren dat bijvoorbeeld VT4 op de meeste distri's van duidelijke slechtere kwaliteit is. Als je zo'n signaal dan door een middelmatige interne versteker moet jagen met een matige signaal/ruisscheiding, is je signaal op het einde ervan _duidelijk_ slechter. Heb trouwens pakweg een jaar nodig gehad om specifiek dat probleem bij mij opgelost te zien, dus ze kenden me daar inmiddels wel een beetje.
Is wat zoeken geblazen, ik kan je wel wat uitleg geven over de technische achtergrond van het gebeuren omdat het een materie is die mijn vakgebied niet geheel onbekend is, maar het zoekwerk zal je helaas wel zelf moeten doen.
Vervang, zoals eerder geopperd, je kabels eens. Moet niet direct de duurste kabel zijn, maar zorg voor de betere afgeschermde kabel, of indien je kritischer wil zijn koop je best kabel met 100hz/ferrietkern ontstoorders erop (die ook 50hz brom/groundloops tegengaat). Makkelijk te herkennen, zelfs voor de a-technische medemens : die kabels hebben die typische "bollen/cillinders" op elk uiteinde, net voor de stekkers, net zoals je op de betere DB15-Analoog-VGA monitor kabels hebt. (Kost tegenwoordig ook 2x niks meer, en is veel effectiever als dat soort van high-end-gold-plated-zuurstof-arme spullen die het geld niet waard zijn.
Kan soms een hemel van verschil maken : vooral bij digitale devices (100hz tv's, digituners). Bij mijn thuis moet ik niet proberen een goed VT4 signaal te trekken zonder zulk een kabel, de kwaliteit gaat van "nou" naar "uitstekend". En door de aard van het beestje zijn vooral digitale devices zoals recorders, tvtuner kaarten en digitale TV's hier uitzonderlijk gevoelig voor.
Een andere mogelijkheid is een fout in de versterker van je HDD recorder, of in een magere kwaliteit van de gebruikte modulator/tuner in je recorder : daar zit namelijk een hele grote kwaliteitsspreiding in.
In iedere VCR/HDD/DVD recorder met een antennesplitter zit bovendien in feite een electronische versterker/splitter (makkelijk te testen : steek je device in de 220V, lus je antenne kabel "door" zoals dat normaal gebeurd op de in/out aansluitingen van je recorder : als je beeld zeer slecht/onbruikbaar wordt op je TV nadat je de 220V van je recorder uittrekt, weet je dat er een electronische versterker inzit. Gewoon "uit" zetten helpt niet : deze versterkers zijn gebouwd om ten alle tijde _geen_ signaalverslechtering toe te laten door hun "split").
In ieder geval : versterkers zijn in de ideale wereld lineair, maar da's in de praktijk meestal niet het geval. De versterker in de recorder kan defect zijn (een "dip" vertonen in een specifieke frequentieband, waarbij de meeste signalen ok doorgaan, maar anderen in een "gat" vallen : dit komt in praktijk _zeer_ vaak voor), of gewoon van een slechte kwaliteit, waarbij de lineariteit zelfs in werkende toestand geen gegeven is.
Je kabelmaatschappij kan er ook nog voor iets tussenzitten : ik praat heel regelmatig met de jongens van Interlectra, en die bevestigen me al jaren dat bijvoorbeeld VT4 op de meeste distri's van duidelijke slechtere kwaliteit is. Als je zo'n signaal dan door een middelmatige interne versteker moet jagen met een matige signaal/ruisscheiding, is je signaal op het einde ervan _duidelijk_ slechter. Heb trouwens pakweg een jaar nodig gehad om specifiek dat probleem bij mij opgelost te zien, dus ze kenden me daar inmiddels wel een beetje.
Is wat zoeken geblazen, ik kan je wel wat uitleg geven over de technische achtergrond van het gebeuren omdat het een materie is die mijn vakgebied niet geheel onbekend is, maar het zoekwerk zal je helaas wel zelf moeten doen.
Laatst gewijzigd door kaween 19 jul 2007, 00:18, in totaal 2 gewijzigd.
- meon
- Administrator
- Contacteer:
kaween, uw antwoorden zijn zoals steeds magistraal
maarrrrr... verklaar eens waarom het beeld beter wordt als ik tegen de kabel duw? dat kan moeilijk aan een filter of versterker liggen, nee?
maarrrrr... verklaar eens waarom het beeld beter wordt als ik tegen de kabel duw? dat kan moeilijk aan een filter of versterker liggen, nee?
- Braindamage
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 14 keer
dan zal het wel een slecht contact zijn, hoeft niet persé intern, kan ook gewoon dat de kabel-stekker iets te los zit op de fiche van uw decoder. Gebruik in dat geval even een tang
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
Stelletje nachtraven !!meon schreef:kaween, uw antwoorden zijn zoals steeds magistraal
Hangt ervan af "waar je duwt/wiebelt met de kabel" : voor hetzelfde geld ligt het dan aan de kabel zelf, of aan de wandcontactdoos (met ingebouwde filter) of in de modulator van recorder .... hangt er echt vanaf waar je die "wiebel" op loslaat. Meest waarschijnlijke is natuurlijk de kabel, waarom ik me ook aansluit bij "vervang kabel" als eerste remedie. Als je merkt dat het bij een specifieke stekker zou liggen, is de "tangremedie" ook wel bruikbaar.
Kijk eens of je beeld verandert als het -metalen deel- van je antennekabel aanraakt (de afscherming) terwijl de kabel aangesloten is: indien dat het geval is, moet je die kabel absoluut vervangen. Dat je beeld op bepaalde posten slechter wordt en andere niet, kan nog steeds verklaart worden door zowel filter/slecht kontakt en slechte kabel : alle 3 maken binnen dit circuit deel uit van de zgn "afgestemde kring", en 1 ervan met problemen kan je eindresultaat al de gekste dingen laten doen.
Succes met je zoektocht.