SIS kaart

Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Iemand al ooit software geschreven om deze uit te lezen ?
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jan 2005, 14:15
Bedankt: 1 keer

Ik heb geen software geschreven voor de kaart uit te lezen, maar ik weet wel dat in de kaartlezers die je bij een apotheker vind een SAM-kaart nodig is.

De SAM-kaart is de tegenhanger van de SIS-kaart en wordt door de overheid uitgereikt aan instanties die de SIS-kaart moet kunnen lezen.

Iets meer info over het concept achter de SIS-kaart kan je vinden op http://www.ksz.fgov.be/nl/carteSIS/Sis_home.htm
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kartouch schreef:De SAM-kaart is de tegenhanger van de SIS-kaart en wordt door de overheid uitgereikt aan instanties die de SIS-kaart moet kunnen lezen.


Mmm... dat zou kunnen verklaren waarom ik er gewoon niet in slaag het ding uit te lezen. Nu wat die SAM betreft, als je de documentatie leest bij KSZ, dan komt die SAM gewoon overeen met de ISO7816 standaard voor smartcards... en niet met iets fysiek ?

Kartouch schreef:Iets meer info over het concept achter de SIS-kaart kan je vinden op http://www.ksz.fgov.be/nl/carteSIS/Sis_home.htm


Heb ik al van links naar rechts en van onder naar boven gelezen... begrijp echter nog steeds niet dat er zo weinig te vinden is rond de SIS kaart aan bruikbare info... per slot van rekening is het PBDF gedeelte publiek en niet geencrypteerd.
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jan 2005, 14:15
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Mmm... dat zou kunnen verklaren waarom ik er gewoon niet in slaag het ding uit te lezen. Nu wat die SAM betreft, als je de documentatie leest bij KSZ, dan komt die SAM gewoon overeen met de ISO7816 standaard voor smartcards... en niet met iets fysiek ?


De SAM-kaart is weldegelijk een fysische kaart. En als ik het mij goed herinner ziet ze er uit als een SIM-kaart voor de GSM (enkel het kleine stukje met de chip op gaat in de lezer).
Fly6211
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2007, 12:04

De Sam-kaart is idd een fysieke kaart die in de Sis-leze wordt geplaatst.
in de apotheek kunnen wij enkel het SFDF-bestand (Sickness Fund Data File) uitlezen.
bvb. Naam + voornaam
geslacht
Mutualitiet + verzekeringscode
einddatum verzekerbaarheid

Elke sis-lezing genereert in combinatie met een sam-kaart een uniek certificaat dat aanduidt dat het om een geldige sis-lezing gaat.
vb van een (overleden) patiënt
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik kan ze ondertussen trouwens ook uitlezen, zij het dan enkel het publieke gedeelte (PBDF), en daar heb je geen SAM kaart voor nodig.
Radix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 jan 2006, 14:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

waar kan je de SW downloaden om je SIS gegevens te bekijken? is da mogelijk? Ik heb nog een EID kaartlezer hier liggen, kan ik gebruiken als SIS lezer?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Radix schreef:waar kan je de SW downloaden om je SIS gegevens te bekijken? is da mogelijk?


Nergens (voor zover ik weet)... dit zijn commerciele third-party producten. Je kan natuurlijk altijd proberen het zelf te ontwikkelen, maar het is een complexe materie.

Radix schreef:Ik heb nog een EID kaartlezer hier liggen, kan ik gebruiken als SIS lezer?


Nee... vermoedelijk niet... de third-party producten werken meestal enkel samen met een specifieke lezer (en dat zijn niet meteen de courante lezers die je ook hebt voor eID's). Al merk ik nu wel de ACR38U (het blauwe ding dat je een tijdje geleden goedkoop kon vinden in de Carrefour) op in de lijst voor Zetes.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Ja dat blauwe plat ding werkt perfect voor EID. Gebruik het ook
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

dat blauwe ding is denk ik ook meest courante lezer, deze kan jaar en dag in het computerwinkeltje voor 15€ kopen. http://www.hcw.be/p.aspx?p=G6927
Greetz cyberbug

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Development”