Kan iemand mij helpen met de configruatie van de routermodem Siemens Santis ADSL 50 met draadloos usbadapter Siemens WLAN?
Ik heb zelf geen ervaring met adsl en routermodems.
Eventueel wat links die me verder kunnen helpen.
Linux distro is SuSE 8.2 kernel 2-4-20.
Bedankt alvast!
Lieve
Siemens Santis routermodem en WLAN usbadapter - configuratie
ik ben niet echt een linux kenner, maar heb in het labo mandrake 9.2 rc1
staan en heb voor het moment de USB adapters nog niet aan de praat gekregen, wordt momenteel ook nog niet ondersteund door BGC, maar ik zou niet wanhopen ben er zeker van dat op deze site, er wel een hoop zijn die Linux wel heel goed kennen
staan en heb voor het moment de USB adapters nog niet aan de praat gekregen, wordt momenteel ook nog niet ondersteund door BGC, maar ik zou niet wanhopen ben er zeker van dat op deze site, er wel een hoop zijn die Linux wel heel goed kennen
Er komt hier zeker nog meer info van onze moderatoren
Je kan hier al eens zien > Klik hier
&
http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6458
&
http://www.diskidee.nl/internet/testen/index.htms/4114
Je kan hier al eens zien > Klik hier
&
http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6458
&
http://www.diskidee.nl/internet/testen/index.htms/4114
-
- Administrator
- Contacteer:
Bedankt voor de replies mannen!
Ik ga de informatie alvast doorspelen naar de vriend wiens computer ik moet configuren.
Er is dus nog niets gebeurd omdat ik de computer hier niet heb.
Ik verzamel zo veel mogelijk informatie zodat ik eraan kan beginnen zo gauw ik er weer eens kom.
Ik weet echt niet hoe ik eraan moet beginnen, voor Windows krijg je altijd wat aan handleidingen, maar voor Linux moet je het zelf maar zien uit te zoeken en als ze afkomen met kernels compileren en zo...dat doe ik niet op andermans computers.
En toch moeten ze op internet, waar dient Linux anders voor
Dus laat maar komen die info
Ik ga de informatie alvast doorspelen naar de vriend wiens computer ik moet configuren.
Er is dus nog niets gebeurd omdat ik de computer hier niet heb.
Ik verzamel zo veel mogelijk informatie zodat ik eraan kan beginnen zo gauw ik er weer eens kom.
Ik weet echt niet hoe ik eraan moet beginnen, voor Windows krijg je altijd wat aan handleidingen, maar voor Linux moet je het zelf maar zien uit te zoeken en als ze afkomen met kernels compileren en zo...dat doe ik niet op andermans computers.
En toch moeten ze op internet, waar dient Linux anders voor
Dus laat maar komen die info
- Erik
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 18 keer
hallo,
om usb aan de praat te krijgen onder linux heb je de juiste kernel EN kernel modules nodig je kan eens kijken in het bestand "modules.conf" dat je vind in de directory "/etc" als die modules ontbreken moet je idd uw kernel patchen en dat is niet zo simpel .... als in modules.conf in staat zoals "usb-hci" dan is dat dik inorde
om usb aan de praat te krijgen onder linux heb je de juiste kernel EN kernel modules nodig je kan eens kijken in het bestand "modules.conf" dat je vind in de directory "/etc" als die modules ontbreken moet je idd uw kernel patchen en dat is niet zo simpel .... als in modules.conf in staat zoals "usb-hci" dan is dat dik inorde
Registered Linux user #286313
Oké Erik, ik ga der maar even vanuit dat die module er is (recente kernel 2.4.20) maar dán.
Ik ben (gedwongen) Telenetter en dat is gans iets anders (netwerkkaartconfiguratie) dan adsl en heel gemakkelijk in te stellen.
Hoe configureer je zo'n WLAN en router
Welke ingredienten hebben we nodig?
NB. die comp staat dus niet hier he, ik moet het voorbereiden en dan ginds gaan installeren, man man, moeilijk hoor
Ik ben (gedwongen) Telenetter en dat is gans iets anders (netwerkkaartconfiguratie) dan adsl en heel gemakkelijk in te stellen.
Hoe configureer je zo'n WLAN en router
Welke ingredienten hebben we nodig?
NB. die comp staat dus niet hier he, ik moet het voorbereiden en dan ginds gaan installeren, man man, moeilijk hoor
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Wel, je router moet je als volgt instellen
VCI : 8
VPI : 35
Encapsulation : LLC bridged (of iets in die aard, verschilt van toestel tot toestel)
En natuurlijk uw login en paswoord van je adsl-verbinding. En op DHCp-client zetten (zo haal je de rest automatisch binnen bij het verbinden).
Als je dan DHCP van je router opzet (als deze dat ondersteunt), dan hoef je maar gewoon de netwerkkaart ook op alles automatisch zetten. Dus IP-adres automatisch ophalen, DNSsen en zo ook.
Je kan altijd de tutorials eens nalezen op de portal. http://www.userbase.be/forum/portal.php?show=tut
Cheers
VCI : 8
VPI : 35
Encapsulation : LLC bridged (of iets in die aard, verschilt van toestel tot toestel)
En natuurlijk uw login en paswoord van je adsl-verbinding. En op DHCp-client zetten (zo haal je de rest automatisch binnen bij het verbinden).
Als je dan DHCP van je router opzet (als deze dat ondersteunt), dan hoef je maar gewoon de netwerkkaart ook op alles automatisch zetten. Dus IP-adres automatisch ophalen, DNSsen en zo ook.
Je kan altijd de tutorials eens nalezen op de portal. http://www.userbase.be/forum/portal.php?show=tut
Cheers
Ik weet niet of ik het al versta hoor maar:
Ik log in op de router door in de urlregel het ipadres in te geven zoals ik vroeger al eens met windows heb gedaan?
Krijg ik dan die configuratiepagina van de router op het scherm? Ook in Linux?
Die VCI, VPI en Enscapsulation moeten die daarin ingesteld worden of is dat ergens in de Linuxconfiguratie? (we zijn ook Linuxnoobs )
Je spreekt van netwerkkaart, maar ze gebruiken toch een WLAN usb adapter?
Er steekt helemaal geen netwerkkaart op die bak.
Dus waar moet ik nu eingenlijk wat instellen plz?
[mod="Sub Zero"]Even je posts samen gezet[/mod]
Ik log in op de router door in de urlregel het ipadres in te geven zoals ik vroeger al eens met windows heb gedaan?
Krijg ik dan die configuratiepagina van de router op het scherm? Ook in Linux?
Die VCI, VPI en Enscapsulation moeten die daarin ingesteld worden of is dat ergens in de Linuxconfiguratie? (we zijn ook Linuxnoobs )
Je spreekt van netwerkkaart, maar ze gebruiken toch een WLAN usb adapter?
Er steekt helemaal geen netwerkkaart op die bak.
Dus waar moet ik nu eingenlijk wat instellen plz?
[mod="Sub Zero"]Even je posts samen gezet[/mod]
-
- Administrator
- Contacteer:
Wel, normaal als je je router instelt, dan moet je naar de router "surfen". Meestal is dit iets zoals http://192.168.1.1 (je moet maar eens in de handleiding kijken naar het IP van de router). In je router moet je VCI/VPI/encapsulation/login en paswoord instellen. Dit staat volledig los van linux/windows. In linux is dit het zelfde als in windows, gewoon in een browser naar de router surfen. Deze is voorzien van een web-interface. Je kan gewoon via webpagina's je router instellen.
Wat betreft het instellen van de WLAN-adapter. Als je deze gewoon installeert, dan zouden de standaardinstellingen al voldoende moeten zijn om een verbinding te kunnen maken met de router.
Standaard staat meestal de dhcp van je router op en deze van de WLAN-adapter ook. Normaal zou je op internet moeten kunnen.
Ter info, dhcp is een automatisch configuratie-protocol. Jij moet dus niets ingeven van instellingen, de router en WLAN-adapter regelen dat onderling.
Cheers
Wat betreft het instellen van de WLAN-adapter. Als je deze gewoon installeert, dan zouden de standaardinstellingen al voldoende moeten zijn om een verbinding te kunnen maken met de router.
Standaard staat meestal de dhcp van je router op en deze van de WLAN-adapter ook. Normaal zou je op internet moeten kunnen.
Ter info, dhcp is een automatisch configuratie-protocol. Jij moet dus niets ingeven van instellingen, de router en WLAN-adapter regelen dat onderling.
Cheers
We zijn er bijna denk ik.
Hoe installeer ik die?
Inpluggen voor het opstarten?
Moet ik ergens een file editen?
Kortom, waar moet ik gaan kijken dat die herkend wordt en kan werken?
Wat als Linux deze usb adapter niet herkent?
Als het nu niet zou werken, kan ik dan de router aan een gewone netwerkkaart hangen (met utp kabel) om te testen?
Kunnen die mensen eventueel die usb adapter omruilen voor één met utpkabel en netwerkkaart?
Sorry hoor als de vragen vervelend worden.
't Is toch lastig dat ik daar nu niet bij die computer kan zijn.
Hoe installeer ik die?
Inpluggen voor het opstarten?
Moet ik ergens een file editen?
Kortom, waar moet ik gaan kijken dat die herkend wordt en kan werken?
Wat als Linux deze usb adapter niet herkent?
Als het nu niet zou werken, kan ik dan de router aan een gewone netwerkkaart hangen (met utp kabel) om te testen?
Kunnen die mensen eventueel die usb adapter omruilen voor één met utpkabel en netwerkkaart?
Sorry hoor als de vragen vervelend worden.
't Is toch lastig dat ik daar nu niet bij die computer kan zijn.
-
- Administrator
- Contacteer:
Op die router zijn inderdaad 4 RJ-45 connectoren, dus je kan er gewoon een PC aanhangen met een netwerkkaart en wat UTP-kabel. Als je de UTP-kabel nog moet kopen, dan moet deze categorie 5 of 5e zijn en straight.
Of ze het gaan omruilen, dat weet ik niet. Maar een netwerkkaart kost iets van een 10€ en die UTP-kabel kost ook geen stukken van mensen, dus met 25€ ben je er zeker vanaf.
Wat betreft de installatie van die WLAN adapter. Daar kan ik je niet veel bij helpen vrees ik. Ik denk niet dat er linux-drivers zijn. Daar moet je eerst naar zoeken. Als je ze vindt, dan staat er op de site wel meestal een stap voor stap handleiding. Ik heb er nog geen gevonden. EN ik vrees dat je zonder driver niet ver zal lopen. Die USB-dingen zijn nogal ambetant onder linux. Ik heb er lang op gesukkeld om mijn eicon aan de gang te krijgen onder linux.
Dus als je een driver vindt, kun je het dan hier even melden? Dan voegen we die bij op de driverpage. We hebben er zelf nog geen gevonden. Nog niet echt gezocht, maar wel eens goed rondgekeken. Enneuh ik ben zelf niet zo een linuxkenner
Cheers
Of ze het gaan omruilen, dat weet ik niet. Maar een netwerkkaart kost iets van een 10€ en die UTP-kabel kost ook geen stukken van mensen, dus met 25€ ben je er zeker vanaf.
Wat betreft de installatie van die WLAN adapter. Daar kan ik je niet veel bij helpen vrees ik. Ik denk niet dat er linux-drivers zijn. Daar moet je eerst naar zoeken. Als je ze vindt, dan staat er op de site wel meestal een stap voor stap handleiding. Ik heb er nog geen gevonden. EN ik vrees dat je zonder driver niet ver zal lopen. Die USB-dingen zijn nogal ambetant onder linux. Ik heb er lang op gesukkeld om mijn eicon aan de gang te krijgen onder linux.
Dus als je een driver vindt, kun je het dan hier even melden? Dan voegen we die bij op de driverpage. We hebben er zelf nog geen gevonden. Nog niet echt gezocht, maar wel eens goed rondgekeken. Enneuh ik ben zelf niet zo een linuxkenner
Cheers
Ik had wel al gezocht maar niks gevonden maar ik ken dan ook de kanalen niet zo goed.
Als ik googel op die routermodem kom ik niet ver...
Bedankt in elk geval om te helpen!
Er daagt mss nog iemand op die een driver weet.
Zogauw ik daar ben geweest en we wat vorderingen hebben (of vragen) zal ik het hier posten.
Ik zal eens testen met mijn laptop.
groeten
Als ik googel op die routermodem kom ik niet ver...
Bedankt in elk geval om te helpen!
Er daagt mss nog iemand op die een driver weet.
Zogauw ik daar ben geweest en we wat vorderingen hebben (of vragen) zal ik het hier posten.
Ik zal eens testen met mijn laptop.
groeten
-
- Administrator
- Contacteer:
kan je iets meer info geven over die Siemens WLAN usbadapter?
http://www.hpl.hp.com/personal/Jean_Tou ... ireless.ps
dit is al een link die ik gevonden heb
btw: voor linux zoek je best via http://www.google.be/linux
http://www.hpl.hp.com/personal/Jean_Tou ... ireless.ps
dit is al een link die ik gevonden heb
btw: voor linux zoek je best via http://www.google.be/linux