De zoveelste verhuis-topic

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: amedee
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Wegens huisje gekocht en vandaag positief bericht gekregen ivm lening, ben ik van plan om al mijn dienstenleveranciers eens te herbekijken.

Aangezien het gaat om een huis op minder dan 1,5km van de Richard Van Britsomstraat in Sint-Niklaas, waar het vroegere RTT-gebouw staat (geen idee waar de RTT tegenwoordig z'n installatie staan heeft), ga ik er van uit dat ik de keuze heb tussen 20 Mbit/s via de coax en tussen de 15 en 24 Mbit/s via de koperdraad. Beiden komen dus in aanmerking.

Met coax ben ik vertrouwd: de basissnelheid is constant - ttz hangt enkel af van het netwerkverkeer.
Van koperdraad weet ik niet zo veel. Afstand is een factor (waarschijnlijk OK), kwaliteit van de bekabeling (kan uitgemeten worden), welke andere factoren spelen in de praktijk mee?

De coax-hardware is voor mij héél gemakkelijk: RJ45 inpluggen, apt-get dhcpcd en klaar.
Als ik voor koperdraad zou kiezen, dan wil ik hetzelfde gebruiksgemak. Geen login, geen drivers installeren, geen verbinding die om de x uur automatisch disconnect. Kan dat?

Nog een vereiste, niet van technische aard. Ik wil niets van de RTT in mijn huis. Hmmm, efkes gegoogled, blijkbaar heten die tegenwoordig Belgacom. Whatever. Ik wil ze niet.

Verder verwacht ik van een internet access provider uitsluitend dat hij mij een ip-adres levert, en verder geen gelul. Eventueel een emailadres kan ik nog tolereren (ik draai mijn eigen dedicated server ergens ten velde) maar webruimte, usenet, mp3's, foto's: allemaal niet van doen. (ik trek in mijn vergelijking punten af voor iedere overtollige feature).

Graag jullie suggesties.

Baaidewee, mocht ik kiezen voor koperdraad (dat is nog niet uitgemaakt), dan mag desbetreffende provider er zich aan verwachten dat Tik ogenblikkelijk een afdeling heeft die aan hem gewijd is. (meer zelfs: dat er een Tik-bestuurslid is met bijzondere aandacht voor die provider)
Een provider zou dat als een vergiftigd geschenk kunnen zien...
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Offtopic: Wow. Serieus verschoten van uw post ... k dacht dat ge als euhm ... hoge pief bij Tik er toch wel wat meer van zou weten :(
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

@localhost: Van harte gefeliciteerd met je aankoop.
Hopelijk mag je er lang van genieten. :wink:

Betreffende je dienstenleveranciers, tja ik ken ook niet zoveel van al
die verschillende Adsl ISP's wegens vele jaren TN internet.
Kan wel zeggen dat ik heel content ben van Dommel ook al zit ik op 4,2km van de centrale.
En net als bij TN ,eenmaal PC opgestart en we zijn online.
36 uren disconnects word ik niets van gewaar, zal maar danku zeggen tegen m'n op Ebay aangekochte Fritz!Box.

Zal er nu toch ook een beetje aan liggen wat je zelf belangrijk vind.
Als ik het goed begrijp dan scoort voor snelheid vooral Edpnet goed en als je veel volume nodig hebt is Dommel the place to be.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Sja Je kan naar EDPNET gaan via scarlet netwerk of bij Telenet blijven :-D

Maar anders heb je nog altijd een RTT lijn nodig voor adsl. En kan je dommel nemen gratis upload :roll:
DarthDavy
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Aangezien hij niets van de RTT in zijn huis wilt, zal het volgens mij dan toch Telenet moeten zijn.
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

DarthDavy schreef:Aangezien hij niets van de RTT in zijn huis wilt, zal het volgens mij dan toch Telenet moeten zijn.
Huur van een raw copper lijntje betalen aan z'n ISP?
Heeft hij toch al het gevoel van niets vandoen te hebben met BC.

http://nl.wiki.edpnet.be/index.php/Ik_w ... lefoonlijn
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

selder schreef:Offtopic: Wow. Serieus verschoten van uw post ... k dacht dat ge als euhm ... hoge pief bij Tik er toch wel wat meer van zou weten :(
Ik ben al 10 jaar klant bij Telenet, en ik ken ab-so-luut niets[*] van ADSL. Dat is een andere wereld voor mij.

Ik heb nog wat meer onderzoek gedaan. Blijkbaar is het als volgt:

Telenet: levert ip, zijnde een OSI-level 3 netwerk. De customer premise equipment is eigendom van de leverancier. De klant moet zich geen zorgen maken over level 1 en 2.

*DSL: levert een *DSL-signaal, wat niet meer is dan een draaggolf, dus OSI-level 1. De customer premise equipment is eigendom van de klant. De klant moet zelf zien dat hij level 2 en 3 van z'n aansluiting configureert (in de configuratie van zijn aangekochte modem).

Klopt dat ongeveer?

[*] "niets" is veel gezegd. Ik ken er wel wat van, maar door een houding aan te nemen van totale leek, probeer ik meer te weten te komen.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

De kabel tot het overnamepunt (de eerste wandcontactdoos?) bij Belgacom is dacht ik nog probleem van Belgacom. In het geval van ISDN is dat inclusief de NT-1, bij nieuwe lijnen is dat zo'n dooske met een test-knop.

De rest is "binnenbekabeling".
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

als je direct een modem router koopt, is het zo gemakkelijk als bij telenet.

Ik weet het omdat ik de overschakeling gedaan heb voor mijn ouders
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Petrikske schreef:
DarthDavy schreef:Aangezien hij niets van de RTT in zijn huis wilt, zal het volgens mij dan toch Telenet moeten zijn.
Huur van een raw copper lijntje betalen aan z'n ISP?
Heeft hij toch al het gevoel van niets vandoen te hebben met BC.

http://nl.wiki.edpnet.be/index.php/Ik_w ... lefoonlijn
De vorige bewoonster had telefoon, van de RTT sorry Belgacom. Koper ligt dus al in huis, en coax komt 10 cm ernaast. Dat wil zeggen dat ik qua installatie totaal geen technische beperkingen voorzie.

"raw copper", mag ik dat vergelijken met elektriciteit waarvan de "last mile" in handen is van een intercommunale, maar waarbij ik volledig vrij mijn leverancier kan kiezen? Indien ja, dan kan ik volgen.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

betaal je wel 13 euro ofzo . Kan je beter een stomme discovery lijn nemen.
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ljd schreef:als je direct een modem router koopt, is het zo gemakkelijk als bij telenet.

Ik weet het omdat ik de overschakeling gedaan heb voor mijn ouders
Ik heb al een Linksys WRT54G v4 en een Asus WL500g-P, beiden met OpenWRT firmware. 't Is al wel zeker? Ik zal mijn madam nogal horen...
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Deze periode is wel niet de beste voor een modem te kopen met al die vdsl2/adsl2+ onzekerheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

localhost schreef: "raw copper", mag ik dat vergelijken met elektriciteit waarvan de "last mile" in handen is van een intercommunale, maar waarbij ik volledig vrij mijn leverancier kan kiezen? Indien ja, dan kan ik volgen.
Is een datalijntje van BC (dus geen telefonie) huur van dat lijntje zal BC verhalen bij je ISP, die het dan op zijn beurt bij jou komt halen.
Voordeel voor jou -> geen factuur van BC
1 Factuur van je ISP bevattende huur van de lijn + je ADSL abo.

Bijkomend voordeel van 'raw copper' BC kan geen enkel 'al dan niet gevoerd' telefoongesprek aanrekenen (niet onbelangrijk aangezien je hen niet harder vertrouwd dan dat je ze ver kan gooien) :lol:

Nadeel van raw copper t.o.v. een Discovery lijn = bijna dubbel zo duur en je kan totaal niet telefoneren en mensen jou ook niet wegens jij geen Tel. nr.

Vind dat dus echt bij z'n haar getrokken dat die 'raw copper' zo duur moet zijn.
Wij hebben hier dan ook gekozen voor een Discovery lijn.
En de Fritz!Box staat zo ingesteld dat indien we niet kunnen bellen via internet dan worden uitgaande gesprekken geblokkeerd.
Dus bellen via BC is bij ons niet mogelijk buiten de noodnummers en 0800*
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Een paar zaken zijn al beantwoord precies.
Die last mile is idd zo een eigenaardigheid, maar zoals al gezegd is kunt ge ook een raw copper lijn nemen (wel bijna 't dubbele van de prijs van een disco line)
Het is trouwens perfect mogelijk om naast ADSL toch ook Telenet voor TV en/of telefonie te nemen (moet ge zelf uitmaken wat voor u het voordeligst is).

verder, ik weet niet of uw twee routers ook dsl hebben, maar anders: een goedkope maar degelijke adsl2+ modem kost nu ook weer niet zoveel he, die moet ge gewoon maar inpluggen in uw router. (éénmaal goed instellen en ge hebt er geen last meer van)
-Linksys is goed, en die Thompson modems van BGC zijn naart schijnt ook niet slecht (goede prijs/kwaliteit).
- modem instellen dat hij auto-reconnect en geen last van die 36u disconnect)

Als snelheid echt zo belangrijk is zult ge eens naar Scarlet of EDPnet moeten gaan kijken. Die bieden beiden 6mbit ADSL aan en (nog beperkt) ADSL2+ (wel al in delen van Sint-Niklaas blijkt).
Op uw afstand van de centrale zoud ge dus wel meer dan 15mbit down halen bij adsl2+.
Wel opletten bij Scarlet: lijkt een goede ISP..maar ge hebt beter niet hun helpdesk of administratie nodig, die lijkt soms meer op een van de lagen van de Hel.

Iets om ook rekening mee te houden is het vooruitzicht op VDSL2, Naar aanleiding van de Olympische spelen in Peking wil BGC in 65-68% van het land VDSL2 hebben tegen het voorjaar van '08. (en Dommel zal waarschijnlijk mogen resellen). Door de gebrukte technologie : ROPs (soort vooruitgeschoven mini-centrales/versterkers) zal bijna iedereen die er op aangesloten word theoretisch 100-50 mbit synchroon kunnen halen.
Wat ze ons gaan aanbieden weten we natuurlijk nog niet, maar zal waarschijnlijk wel goed kunnen concurreren met ADSL2+.
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Voordeel van EDPnet: die zitten hier in 't industriepark, en ik denk dat ik een van de zaakvoerders via-via ken. (van naam)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”