EDPNET - BELGACOM : CRAP

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik ging op 1 juli verhuizen.
Ik had een mail gestuurd naar EDPNET voor een afstandcheck van de centrale en mogelijke snelheid.
Edpnet kon dit niet zeggen, Belgacom zou dit moeten doen.
Na verschillende telefoons naar beide stuurden ze me van het kastje naar de muur..Dan maar een mail naar de ombudsdienst, met onderstande antwoorden.
Ondertussen heb ik al 3 mails naar EDPNET gestuurd met een voorstel voor 3 maanden te proberen (die ik uiteraard zowieso betaal), maar dat ik indien niet tevreden, gewoon zonder extra kost mijn verbinding kan opzeggen.
Dit lijkt me toch fair. Geen enkele reactie heb ik mogen ontvangen!!!Ik was heel tevreden van EDPnet, maar nu gaat het me toch IETS te ver!!

Wat vinden jullie en een andere oplossing?

----------------------
Geachte mijnheer ***,

Wij ontvingen de volgende reactie van Belgacom: “Belgacom nam nota van de reactie van de heer +++ betreft inlichtingen betreffende de ADSL-verbinding van EDPNET.
Onze technische diensten hebben echter geen toegang tot de snelheid van ADSL-lijnen via een andere operator. Dit volgens de regels van “Chinees Wall”. Belgacom heeft geen toegang tot deze informatie.De heer *** dient zich te wenden tot zijn operator EDPNET.”

Graag ontving ik van u een reactie voor 18/07/07

Met de meeste hoogachting,

-----------------------------------
Betreft: Mededeling standpunt EDPnet

Geachte mijnheer ***,

Naar aanleiding van Uw klacht heeft de Ombudsdienst voor Telecommunicatie het standpunt opgevraagd van EDPnet. U vindt dit standpunt hierna:

Standpunt van EDPnet: Naar aanleiding van uw email werd dit dossier geverifieerd.

De klant is momenteel aangesloten op telefoonnummer:016*** op een ADSL Max 6 abonnement. Dit wel zeggen dat de klant aangesloten wordt op de max. haalbare snelheid op de desbetreffende lokatie. Het snelheidsprofiel is bij ADSL pas gekend op moment van aansluiting. Dit omdat er een verificatie gebeurt qua afstand na het bestellen. De afstandscheck die de afstand weergeeft en zo indicatie kan geven over mogelijke snelheid is een check die betalend isgemaakt in Wholesale door Belgacom. Vraag om deze check open te stellen en gratis ter beschikking te stellen is reeds voorgelegd aan het regulariserend orgaan voor Post en Telecommunicatie met name het B.I.P.T.
EDPnet heeft evenwel nu alsnog deze test gratis voor de klant uitgevoerd, maar de Belgacom database geeft geen feedback terug.KLant zou om de afstand te kennen alsnog even Belgacom dienen te contacteren daar zij eigenaar zijn van de database die deze gegevens verwerkt:

Please Enter or Select a valid Community name Based on Telephone number (*)Telephone Number: 02 03 04 09 010 011 012 013 014 015 016 019 050 051 052 053 054 055 056 057 058 059 060 061 063 064 065 067 068 069 071 080 081 082 083 084 085 086 087 089 Based on Address
(*)Please Enter either the Community name Or the Area code Community name Area code OR (*)Street name (*)House number / Based on National Registry Street Code (*)Please enter National Registry Street Code AND House Number (*)Street code AND (*)House number / Inquiry Type Shortest Free Pair Number of Free Pairs

Deze verficatie gaf geen enkel resultaat.

Op dit ogenblik neemt de Ombudsdienst voor Telecommunicatie enkel akte van het standpunt van EDPnet en neemt zelf nog geen standpunt in.
Ik zou het echter ten zeerste op prijs stellen Uw reactie op het standpunt van EDPnet te mogen vernemen voor 18/07/2007.
Gelieve steeds te reageren voor deze datum, zelfs indien wij de behandelingstermijn van Uw klacht hebben verlengd.
Indien ik voor de gestelde datum geen schriftelijke of telefonische reactie van U krijg, dan besluit ik daaruit dat U genoegen neemt met de informatie, die wij U via onze bemiddeling hebben verschaft en zullen wij onze bemiddelingsopdracht met een minnelijke schikking afsluiten.

Inmiddels verblijf ik,

Met de meeste hoogachting,
Laatst gewijzigd door Dafke 17 jul 2007, 15:06, in totaal 1 gewijzigd.
S|N
Plus Member
Plus Member

Dafke, je had uw nieuwe buren moeten inschakelen, hen Belgacom laten bellen op 080022700. Laat ze zeggen dat ze graag een ADSL bij zouden hebben maar eerst graag de lengte van de lijn weten.

Dan zou Belgacom dit wel doen. Enige opmerking: EDPNET zit op BROBAII en heeft mogelijk een ander aansluitpunt dan de BGC lijncheck zal laten uitmeten.

Ik wil wel even zeggen dat je imo onredelijk bent dus niet fair. Je weet toch ook dat EDPNET voor een lijncheck moet betalen? Dus dat proberen ze af te houden.
Belgacom gaat ook geen lijncheck doen op een lijn die misschien op dat moment nog niet actief was... Nu kan je dat wel zonder enig probleem aanvragen.
Daarbij om beide operatoren CRAP te noemen omdat ze u uw goesting niet geven??? :|

Daarbij, heeft EDPNET ooit periodieke accounts gehad? Zij betalen toch ook aansluitkosten die ze uit uw jaarlijks abonnement moeten terugverdienen...

Fair? Ik vrees dat we allemaal een klein beetje Té verwend aan t geraken zijn.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

S|N schreef:Dan zou Belgacom dit wel doen. Enige opmerking: EDPNET zit op BROBAII en heeft mogelijk een ander aansluitpunt dan de BGC lijncheck zal laten uitmeten.
Stop aub eens met dat fabeltje te verkondigen!!!! De telefoonlijn is bij een Turboline of Broba2 DSL service erop even lang! De DSLAMS in de centrale zijn trouwens van Belgacom.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Stop aub eens met dat fabeltje te verkondigen!!!! De telefoonlijn is bij een Turboline of Broba2 DSL service erop even lang! De DSLAMS in de centrale zijn trouwens van Belgacom.
WTF? De local loop is even lang ja, maar de afstand tot de centrale daarom niet. Turboline is de naam in de volksmond voor het gedeelte dat Belgacom zelf gebruikt, Broba II biedt operatoren de mogelijkheid om zelf DSLAM's te plaatsen in bestaande infrastructuur. In dit geval is de kans groot dat zij verkiezen om bepaalde lijnen te routeren naar een DSLAM die zij in eigen beheer hebben, wat de 'telefoonlijn' (zoals jij dat noemt) bijgevolg fysisch langer maakt. Ow voor ik het vergeet: !!!!! Vul die leestekens maar ergens in, tis in de mode blijkbaar :p
nogChoco
Premium Member
Premium Member

EDPnet geeft wel de mogelijk om een maandelijks herzienbaar abo te verkrijgen (in overleg met hen -- zie hun website), maar dat lijkt me nogal 'overkill' als het louter om een test gaat.

Zoals al gezegd: Belgacom vraagt nu geld voor een afstandsmeting, maar de Dommel helpdesk schijnt het nog wel makkelijk te kunnen achterhalen, dus bel hen eens -- toon wat interesse in een Dommel abo, en vraag terloops hoe ver je zit van de centrale, en daarna dat 'je er nog eens gaat over nadenken' :-)

En ik zou als klant ook meewerken aan die klacht die EDPnet bij de ombudsman indiende.

Dat een lijncheck Belgacom een beetje moeite kost, is duidelijk maar da's dan ook waar ze als beheerder van het netwerk goed voor betaald worden en enorm veel voordeel uithalen.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Goendi schreef:
WTF? De local loop is even lang ja, maar de afstand tot de centrale daarom niet. Turboline is de naam in de volksmond voor het gedeelte dat Belgacom zelf gebruikt, Broba II biedt operatoren de mogelijkheid om zelf DSLAM's te plaatsen in bestaande infrastructuur. In dit geval is de kans groot dat zij verkiezen om bepaalde lijnen te routeren naar een DSLAM die zij in eigen beheer hebben, wat de 'telefoonlijn' (zoals jij dat noemt) bijgevolg fysisch langer maakt. Ow voor ik het vergeet: !!!!! Vul die leestekens maar ergens in, tis in de mode blijkbaar :p
Hier ga je volledig de mist in hoor. De DSLAMS bij Broba2 zijn van Belgacom! Bij BRUO plaatst de operator zelf DSLAMS in de Belgacom centrales. De haalbare snelheid is afhankelijk van de lengte van de local loop en deze afstand verandert niet als je een isp neemt die gebruik maakt van 'Turboline' of Broba2.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ja correct, even van naam vergist. Maar Scarlet maakt wel degelijk gebruik van eigen DSLAM's. Wat betreft de lengte van de local loop vergis je je. De snelheid is afhankelijk van de afstand van de kabelverdeler tot aan de DSLAM in kwestie. De afstand van de kabelverdeler tot de klant thuis is te verwaarlozen.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Goendi schreef:Ja correct, even van naam vergist. Maar Scarlet maakt wel degelijk gebruik van eigen DSLAM's.
Natuurlijk, weliswaar niet in gans het land. Enkel op plaatsen waar er genoeg klanten zitten. Maar die eigen DSLAMS worden dan in jouw lokale centrale geplaatst. Het is niet zo dat ze die in één grote centrale plaatsen en zogezegd van de kleine centrales in de gemeenten je dan doorlinken naar zo'n grotere centrale.

Er is maar één kleine mogelijkheid waarbij de lengte van de local loop zou kunnen verschillend zijn en dat is bij het gebruik van die ROP'kes van Belgacom.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nee hoor, die ROPkes zijn geen DSLAM's. Die blijven nog steeds in voege. Een ROP is een soort van versterker, die de plaats inneemt van een kabelverdeler.

Voorts klopt het wel dat ze materialen in dienst nemen in bestaande centrales, maar niet in élke centrale. En soms kunnen ze dan verkiezen om bepaalde delen af te leiden van een welbepaalde DSLAM naar hun eigen infrastructuur. En dan is de kabellengte wel degelijk verschillend.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Die ROPkes zijn wel degelijk mini DSLAM's. Deze ontvangen en verwerken het VDSL signaal en sturen het over de glasvezel. De VDSL apparatuur zit dus in de ROP. Waarom denk je dat enkel Belgacom VDSL kan aanbieden via haar eigen apparatuur? Moesten het gewone versterkers zijn, dan zouden ook andere operatoren hun VDSL apparatuur in de centrale steken en dit kunnen aanbieden. Dit is ook de reden waarom alternatieve operatoren ADSL2+ aanbieden.

Moesten lijnen doorgeschakeld worden van de ene naar de andere centrale dan zouden deze koperlijnen veel te lang worden. De afstand tussen twee centrales is snel meer dan 5 km (vooral op het platteland). In de steden staan ze wel dichter, maar dit zijn dan héél grote centrales waar het sowieso interessant is om meteen een eigen DSLAM te plaatsen. Neen. Als er geen eigen DSLAM in de centrale geplaatst wordt, dan wordt gekozen om deze klanten via Broba2 te bedienen.

Dit is een van de laatst beschikbare kaartjes met de netwerkdekking van de eigen DSLAMS van Scarlet (fel rood). Het roze gaat via Broba2.
Afbeelding
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Moesten het gewone versterkers zijn, dan zouden ook andere operatoren hun VDSL apparatuur in de centrale steken en dit kunnen aanbieden. Dit is ook de reden waarom alternatieve operatoren ADSL2+ aanbieden.
En wie zegt dat dit niet zou kunnen? Een ROP is absoluut geen mini DSLAM. De DSLAM blijft overigens gewoon bestaan. Effectief het enige verschil is dat het vanuit die DSLAM tot aan de ROP glasvezel is, en dat de koppeling zelf op 'digitale apparatuur' gebeurd.
Moesten lijnen doorgeschakeld worden van de ene naar de andere centrale dan zouden deze koperlijnen veel te lang worden. De afstand tussen twee centrales is snel meer dan 5 km (vooral op het platteland). In de steden staan ze wel dichter, maar dit zijn dan héél grote centrales waar het sowieso interessant is om meteen een eigen DSLAM te plaatsen. Neen. Als er geen eigen DSLAM in de centrale geplaatst wordt, dan wordt gekozen om deze klanten via Broba2 te bedienen.
Het is de volksmond die dit centrale noemt. Afstand tot de centrale is botweg afstand tot LEX/DSLAM, punt. Misschien vergistte ik me in netwerknaam als het ging over BRUO of BROBAII, maar ik weet maar al te goed hoe en wat er waar in het bestaande netwerk ligt. Overigens is dat netwerkkaartje allemaal goed en wel, maar het geeft niet weer waar er in die rode zone DSLAM's staan en waar niet van Scarlet. En het is net die rode zone waar het hier over gaat als men aangeeft dat er mogelijk afstandsverschillen zijn. Het kan namelijk perfect zijn dat Scarlet niet in elke Belgacom DSLAM eigen apparatuur heeft geplaatst.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Goendi schreef:
Moesten het gewone versterkers zijn, dan zouden ook andere operatoren hun VDSL apparatuur in de centrale steken en dit kunnen aanbieden. Dit is ook de reden waarom alternatieve operatoren ADSL2+ aanbieden.
En wie zegt dat dit niet zou kunnen? Een ROP is absoluut geen mini DSLAM. De DSLAM blijft overigens gewoon bestaan. Effectief het enige verschil is dat het vanuit die DSLAM tot aan de ROP glasvezel is, en dat de koppeling zelf op 'digitale apparatuur' gebeurd.
Geloof nu toch eens dat die ROP'kes mini DSLAMS zijn voor VDSL (in theorie ook mogelijk voor alle DSL varianten). In deze ROP'kes staat een splitter waarbij het VDSL signaal naar de mini DSLAM wordt verstuurd die vervolgens verder over glasvezel gaat. POTS en ISDN gaan van de filter verder op een oud koperpaar. VDSL over glasvezel gaat nu eenmaal niet!

Ter info: DSLAM: Digital Subscriber Line Access Multiplexer. Maw een apparaat dat DSL lijnen gaat combineren tot één lijn (den glasvezel dus).
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Glasvezel is gewoon een kabel die geleid net als koper. De ROP komt in de plaats van de oude KVD, en wordt gevoed via glasvezel. Koperpaar loopt verder tot aan de huizen. Ik gebruik thuis ook UTP kabel ipv koper voor mijn inkomende signalen te geleiden naar de modems hoor... In sé is alles perfect mogelijk. Of er nu een filter op zit of niet, het klopt op zich wel dat er kaarten in die ROP steken, maar dat neemt niet weg dat er in een DSLAM nog steeds een koppeling gemaakt wordt.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Moehaaa. Glasvezel die een elektrisch signaal geleidt? Ken je nog zo'n goeie?

PS: wat denk je dat een UTP is? Inderdaad. Getwiste koperdraadjes. Waarom twisten? Kwestie van externe storingen op beide kabeltjes van het paar evenredig te verdelen. (is wel iets ingewikkelder dan dit, maar het komt er min of meer op neer)
Laatst gewijzigd door lithion 17 jul 2007, 21:04, in totaal 1 gewijzigd.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Waar staat er iets van elektrisch signaal? Glasvezel is een zeer slechte elektrische geleider, wat een van de redenen is dat het ook zo populair is?
Laatst gewijzigd door Goendi 17 jul 2007, 21:06, in totaal 1 gewijzigd.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Goendi schreef:
Waar staat er iets van electrisch signaal?
Glasvezel is gewoon een kabel die geleid net als koper. De ROP komt in de plaats van de oude KVD, en wordt gevoed via glasvezel
Je beweert dat de ROP gevoed wordt (elektriciteit krijgen) via de glasvezel.

PS: heeft het spelletje nu nog niet lang genoeg geduurd?
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Je beweert dat de ROP gevoed wordt (elektriciteit krijgen) via de glasvezel.
Neen, ik beweer dat een ROP verbonden is met de fysieke lokatie van de DSLAm via glasvezel. De voeding van een ROP zit deels intern, maar zal heus niet via de glasvezel lopen. Je verdraait mijn woorden! Van mij mag je je gelijk hebben hoor, maar een ROp is en blijft geen DSLAM, zelfs geen mini DSLAM. Er is hoegenaamd geen enkele vorm van communicatie vanop de ROP naar het ISP toe, dat stuk gebeurd nog steeds op de lokatie van de DSLAM. Dat is een substantieel tov een effectieve DSLAM die het signaal verwerkt en transporteert via ATM (so far) naar het ISP.

En wat betreft het spelletje: van mij mag je denken dat je het beter weet hoor :) Boeit me niet... Zo goed?
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Allé, lesje VDSL dus. VDSL werkt in een frequentiebereik van 1.1 tot 12Mhz. (door deze hoge frequenties is de afstand van koper dus héél beperkt). Dit VDSL signaal van de klanten komt toe in de ROP. In principe zou je hier een DSL signaal kunnen omvormen en over een glasvezel sturen. Maar je zou dan voor iedere lijn een glasvezel moeten hebben.

Om niet voor iedere klant een glasvezel naar de gewone telefooncentrale te moeten trekken wordt er dus een multiplexer geplaatst in de ROP. Deze multiplexer gaat de verscheidene VDSL lijnen combineren zodat deze over één glasvezel (of meerdere) kunnen verstuurd worden. Dit is nu net wat een DSLAM doet (DSL lijnen multiplexen).

De ROP wordt trouwens gevoed door de vroegere telefooncentrale. Als ze de glasvezelbuizen leggen, steken ze ook een stroomvoorziening (over koper dus) bij.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

De ROP wordt trouwens gevoed door de vroegere telefooncentrale. Als ze de glasvezelbuizen leggen, steken ze ook een stroomvoorziening (over koper dus) bij.
De ROP wordt gevoed door de kabelverdeler, die op zijn beurt stroom haalt van de centrale. Er zijn geen koperdraden in de glasvezelbuizen die voor rops dienen, deze worden via een alternatieve link op de KVD gekoppeld.
Allé, lesje VDSL dus. VDSL werkt in een frequentiebereik van 1.1 tot 12Mhz. (door deze hoge frequenties is de afstand van koper dus héél beperkt). Dit VDSL signaal van de klanten komt toe in de ROP. In principe zou je hier een DSL signaal kunnen omvormen en over een glasvezel sturen. Maar je zou dan voor iedere lijn een glasvezel moeten hebben.
Neen dit klopt dus niet. Het signaal wordt gebundeld en via een STM-1 (meestal) getransporteerd naar de DSLAM (soms met ertussenin een LEX), van waar het verder gaat richting ISP. Dit laatste gebeurd via het IP protocol.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Djzes. I quit. Blijkbaar is den dag aangebroken dat signalen bundelen door te multiplexen geen multiplexen meer is en er STM-1's gebruikt worden tussen de DSL lijn en de DSLAM ipv tussen de DSLAM's en het ATM-netwerk. BRUO is veranderd in Broba2, er gaat stroom over een glasvezel en een UTP bestaat niet langer uit koper. En niet te vergeten: je kan geen buis leggen en ernaast nog eens stroomkabels leggen. Deze moeten in die buis zitten. Djezes. Dat het maar snel vakantie wordt.
Siglo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 1 keer

Ik heb hier een presentatie liggen van een Belgacom Project leader waarin zij de rop ook omschrijven als een vdsl (small) dslam...
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Seg zeveraar... Verdraai jij maar wat je wenst, en trek het dan in het belachelijke. Zal ik je de blue prints bezorgen?
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik heb hier een presentatie liggen van een Belgacom Project leader waarin zij de rop ook omschrijven als een vdsl (small) dslam...
Mjah tot op zekere hoogte klopt dat, maar daar ging het dus niet om... Hij maakte eerder een punt dat VDSL niet in wholesale zat omdat dit niet mogelijk was. Daarop gaf ik aan dat dit perfect kan aangezien de eigenlijke DSLAM zoals we die nu kennen er nog steeds tussenzit. En vervolgens werd alles wat ik zei verdraaid zodat dat stuk gans vergeten is... Een ROP is vergelijkbaar met een DSLAM omdat hij telefonie en xdsl bundelt tot aan de DSLAM, maar het is niet hetzelfde als een DSLAM omdat er geen interconnectie is naar bvb een ISP. VDSL kan dus perfect in wholesale zitten, het is enkel nog niet zo. Het zal vermoedelijk als het ooit in wholesale zit, op exact dezelfde manier via BRUO en BROBA komen als er nu xDSL mogelijk is. Een ROP is tot op zekere hoogte een verkleining van de local loop, en tegelijk een upgrade van het bestaande netwerk, die de mogelijkheden gevoelig uitbreid. En in die glasvezelbuizen zit kwasi altijd een STM-1 of STM-4.
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Der staat wat info op deze presentatie van een BGC medewerker, vooral slides 8 en 11.
S|N
Plus Member
Plus Member

Ja jongens, :eek:
Nu weet ik het nog niet 100% zeker :lol:

Afin. Dus, daar ging deze post eigenlijk niet over maar kom, we hebben allemaal wat bijgeleerd.

On topic: zoals Choco zegt is het mogelijk een herzienbaar abonnement te bestellen (wat andere voorwaarden heeft).
Dafke heeft evenwel al verschillende mails gestuurd voor een offerte te krijgen voor drie maanden normaal abonnement (althans dat begrijp ik uit de post).
Hier krijgt hij geen antwoord op. Edpnet zou zeker op zulke mails moeten reageren, maar ik vrees dat het een Njet zal worden. Er zijn maar weinig bedrijven die "uitzonderingen" waar kunnen maken.
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Babylonische spraakverwarring. Ik dacht altijd dat het voor ADSL als volgt was:

Code: Selecteer alles

Huis -----> KVD ------> LVD ------->  Centrale met  -----> OC-1 naar
       |          |            |     provider DSLAM   |    provider
       |          |            |                      |    backbone
       |           \           |                      |
	    |            \          |                      |
     koper      bundel(s) koperparen                fiber

Die koperparen tussen KVD & LVD en LVD & Centrale is Belgacom overal aan het vervangen door fiber dacht ik? Ik zou hier graag eens een medewerker van Belgacom of Scarlet / EDPNet dit correct horen uitleggen, moet wel interessant zijn.

Wat ik nog niet begrijp is het volgende: als ik nu een ROP in mijn buurt heb, word ik daar dan de facto op geconnecteerd of niet? Of blijf ik - als ik geen VDSL neem - gewoon op de KVD hangen?

Voor VDSL zitten er blijkbaar toch VDSL miniDSLAMs in de ROPkes als ik die presentatie goed snap?
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Goendi schreef:
Mjah tot op zekere hoogte klopt dat, maar daar ging het dus niet om... Hij maakte eerder een punt dat VDSL niet in wholesale zat omdat dit niet mogelijk was. Daarop gaf ik aan dat dit perfect kan aangezien de eigenlijke DSLAM zoals we die nu kennen er nog steeds tussenzit. En vervolgens werd alles wat ik zei verdraaid zodat dat stuk gans vergeten is... Een ROP is vergelijkbaar met een DSLAM omdat hij telefonie en xdsl bundelt tot aan de DSLAM, maar het is niet hetzelfde als een DSLAM omdat er geen interconnectie is naar bvb een ISP. VDSL kan dus perfect in wholesale zitten, het is enkel nog niet zo. Het zal vermoedelijk als het ooit in wholesale zit, op exact dezelfde manier via BRUO en BROBA komen als er nu xDSL mogelijk is. Een ROP is tot op zekere hoogte een verkleining van de local loop, en tegelijk een upgrade van het bestaande netwerk, die de mogelijkheden gevoelig uitbreid. En in die glasvezelbuizen zit kwasi altijd een STM-1 of STM-4.
Een ROP stuurt de telefonie nog altijd via het bestaande kopernet naar de centrale. Enkel het VDSL gedeelte gaat de fiber op. Ik verkondig hier al veel posts met daarin dat er een DSLAM in die ROP's zit en jij blijft ontkennen. Het is een DSLAM. Een DSLAM bundelt gewoon DSL lijnen. (Waarvan komt de naam denk je?).

Nu. Het ging eigenlijk over de lengte van het koperpaar. Hierbij is de discussie begonnen dat je koperpaar langer kan zijn bij een alternatieve isp.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

on topic, ik snap het niet goed je bent al klant bij EDPnet of zie ik dat verkeerd, .. volgens mij moet je dan gewoon een verhuis van de lijn aanvragen, dus ook niet noodzakelijk een nieuw abonnement aanvragen.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Die koperparen tussen KVD & LVD en LVD & Centrale is Belgacom overal aan het vervangen door fiber dacht ik? Ik zou hier graag eens een medewerker van Belgacom of Scarlet / EDPNet dit correct horen uitleggen, moet wel interessant zijn.
Dat klopt gedeeltelijk. In feite liggen die koperparen daar nog, en wordt er glasvezel tot aan de ROP doorgetrokken. De ROP wordt gelinkt met de KVD, en krijgt electriciteit via de KVD, of via rechtstreekse voeding door het electriciteitsnet. De koperparen die niet in gebruik zijn van de KVD, worden in sommige gevallen gebruikt om voeding te krijgen van de LEX.
Wat ik nog niet begrijp is het volgende: als ik nu een ROP in mijn buurt heb, word ik daar dan de facto op geconnecteerd of niet? Of blijf ik - als ik geen VDSL neem - gewoon op de KVD hangen?
Als je geen VDSL hebt, blijf je op de KVD verbonden, heb je dit wel wordt je op de ROP gezet.
Voor VDSL zitten er blijkbaar toch VDSL miniDSLAMs in de ROPkes als ik die presentatie goed snap?
Ja, maar de DSLAM zoals we die nu kennen is er niet tussenuit... Het is vergelijkbaar, maar het is geen effectieve DSLAM zoals we die nu kennen.
Nu. Het ging eigenlijk over de lengte van het koperpaar. Hierbij is de discussie begonnen dat je koperpaar langer kan zijn bij een alternatieve isp.
Wat jij ontkende, ik bevestigde. En heb tot op heden nog steeds niet gezien waaom het niet zou kunnen!
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ofloo schreef:on topic, ik snap het niet goed je bent al klant bij EDPnet of zie ik dat verkeerd, .. volgens mij moet je dan gewoon een verhuis van de lijn aanvragen, dus ook niet noodzakelijk een nieuw abonnement aanvragen.
Thx voor ON TOPIC te blijven :)

Ik BEN klant met EDPNET.. maar ik had graag geweten wat mijn snelheid zou zijn als ik verhuis.. Als ik een verhuis laat boeken en dat blijkt 1mbps te zijn, moet ik gewoon geen internet via dat kanaal hebben.
Maar als je verhuis regelt, heb je wel een OYO aan je been, een One Year Obligation. Dus je tekent stilzwijgend weer voor 1 jaar en dat wil ik niet hebben!
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Misschien is vragen om uw lijn uit te meten voor ge verhuist?
Als er al een telefoonlijn is, anders een van de buren hun telnr gebruiken.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Dafke schreef:
Ofloo schreef:on topic, ik snap het niet goed je bent al klant bij EDPnet of zie ik dat verkeerd, .. volgens mij moet je dan gewoon een verhuis van de lijn aanvragen, dus ook niet noodzakelijk een nieuw abonnement aanvragen.
Thx voor ON TOPIC te blijven :)

Ik BEN klant met EDPNET.. maar ik had graag geweten wat mijn snelheid zou zijn als ik verhuis.. Als ik een verhuis laat boeken en dat blijkt 1mbps te zijn, moet ik gewoon geen internet via dat kanaal hebben.
Maar als je verhuis regelt, heb je wel een OYO aan je been, een One Year Obligation. Dus je tekent stilzwijgend weer voor 1 jaar en dat wil ik niet hebben!
Maar je moet toch sowieso, uw jaar uitdoen, .. dus ik zie het probleem niet, normaal als je verhuist ga je niet een nieuw contract aan, normaal wordt na de verhuis uw huidig contract gewoon voortgezet, en betaal je BGC voor het overzetten van uw lijn soms is dit gratis, zoals in mijn geval.

EDIT: Ik kan me natuurlijk vergissen, .. informeer voor de zekerheid, maar normaal wordt uw contract niet vernieuwd.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”