OPENDNS server

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Coop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 696
Lid geworden op: 29 nov 2006, 20:40

Ik gebruik sinds paar dagen de DNS van deze site : www.openDNS.com

En naar mijn gevoel werkt dit wel sneller, maar zeker kan ik hier niet van zijn natuurlijk.
Wat zijn jullie ervaringen met OPENDNS ?

Nadeel is dat ik niet meer in mijn modem kan, dan krijg ik dit beeld :
http://guide.opendns.com/?url=speedtouch.lan

Is hier een mouw aan te passen ?
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Heeft die geen eigen IP adres ?
Werk zelf ook met openDNS en soms geeft hij mij hetzelde probleem, maar het adres is dan meestal de eerste link die ze aanbieden.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik gebruik ook OpenDNS maar ik heb dat probleem niet... de DNS servers staan ingesteld in m'n router, welke zelf ook een DNS server aanbied - zodoende blijven de interne IP adressen ook beschikbaar via DNS.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Koyan
Member
Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2005, 10:41
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Coop schreef:Nadeel is dat ik niet meer in mijn modem kan, dan krijg ik dit beeld :
http://guide.opendns.com/?url=speedtouch.lan

Is hier een mouw aan te passen ?


Gebruik je Windows? Open c:\windows\system32\drivers\etc\hosts en voeg daar aan toe:
10.0.0.138 speedtouch.lan

Als 10.0.0.138 het IP-adres van je modem is, natuurlijk. Anders aanpassen.
Gebruikersavatar
klooooon
Pro Member
Pro Member
Berichten: 337
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:40
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 18 keer

ok stomme vraag misschien maar wat is OPENDNS ???
Coop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 696
Lid geworden op: 29 nov 2006, 20:40

klooooon schreef:ok stomme vraag misschien maar wat is OPENDNS ???


Wat ik er van verstaan heb zorgt een DNS voor de routing, dus jij geeft een link in in je browser, dit gaat naar de DNS server en deze stuurt jouw door naar de betreffende site, waar die ook gehost mag zijn.
(correct me if I'm wrong)

Je moet de site maar eens lezen www.openDNS.com en proberen.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Een DNS server zorgt niet voor de routing, dat doet een router :-)
Een DNS server zet de leesbare namen van sites/computers om naar het juiste IP-adres. Of juist andersom, het zet de IP-adressen om naar de juiste leesbare naam voor de mens.
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

K heb een tijdje gewerkt met opendns. Werkt goed, het enige probleem dat ik ermee had is dat de service 100% gebaseerd is op surfgedrag en er helemaal geen rekening mee blijkt te houden dat dns nog andere diensten ondersteund ook.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

klooooon schreef:ok stomme vraag misschien maar wat is OPENDNS ???


opendns.org
Kurt Breezer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 04 sep 2004, 23:25
Locatie: Oostende
Contacteer:

Ik ben héél content van opendns.com
Afbeelding
Wirehead
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2007, 21:28

Het is maar wat je er safer aan vind. Imho zijn die van dommel goed te noemen. Hun argumenten trekken wel op niet veel imho:

-"Safer: warns against phishing attacks"....tenzij die site er nog niet inzit natuurlijk. IE7 doet dit, firefox ook.

-"Faster: speeds up your internet connection"... ook geen waar, dat versnelt niks aan uw lijn, alleen het resolven dat mss wat sneller gaat (indien uw ISP crappy DNS'en heeft).

-"Smarter: corrects spelling mistakes on the fly".. tjah, dan leert ge maar correct typen :p

Besides, als ik hun privacy statement lees:

OpenDNS collects non-personally-identifying information including the sort that web browsers and servers typically make available, such as the browser type, language preference, referring site, and the date and time of each visitor request. OpenDNS's purpose in collecting non-personally identifying information is to better understand how OpenDNS's visitors use its website. From time to time, OpenDNS may release non-personally-identifying information in the aggregate, e.g., by publishing a report on trends in the usage of its website.

Non-personally-identifying.. Tis maar wat ge verstaat onder die term :wink:
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Wat zijn in feite goeie argumenten om deze DNS servers te gaan gebruiken?

Ik heb n's een Dommel account van een maat "geleend" en toen bleek er inderdaad een DNS server probleem te zijn bij Dommel. Maar is al een tijd geleden, dus ik weet er het fijne niet meer van.
Heeft het hier iets mee te maken?

Fin hoe het ook zei, vind dat DNS nog altijd in eerste plaats iets is wat de ISP moet inrichten.

Wil je bvb een proxy server gebruiken, neem je die toch ook die van je provider en geen op een trage link langs de andere kant van de wereld?
Ok, DNS is nu niet bepaald veel traffiek maar tis maar bij wijze van simpele vergelijking.

Persoonlijk vind ik het nog altijd het handigst om zelf een caching DNS server te gebruiken. Ik gebruik hiertoe Bind9. Dan ben je in principe ook wat dat betreft nooit afhankelijk van uw provider (ook handig wanneer je meerdere internet verbindingen huis hebt, zoals hier het geval is).
Wirehead
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2007, 21:28

TomG schreef:Fin hoe het ook zei, vind dat DNS nog altijd in eerste plaats iets is wat de ISP moet inrichten.

Persoonlijk vind ik het nog altijd het handigst om zelf een caching DNS server te gebruiken. Ik gebruik hiertoe Bind9. Dan ben je in principe ook wat dat betreft nooit afhankelijk van uw provider (ook handig wanneer je meerdere internet verbindingen huis hebt, zoals hier het geval is).


Dikke 2nd! Bind9 + caching/forwarding naar die van ISP+backup. Zo blijven de meest bezochte in cache zitten. Trouwens, die van Dommel reageren hier supersnel, dus zijn belange niet overbelast. (Indien ge echt iets aan de snelheid wil doen; install een lokale squid ofzo. Opbouw van pages die al eens geladen zijn zal dan supersnel blijven gaan.)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Wirehead schreef:
TomG schreef:Fin hoe het ook zei, vind dat DNS nog altijd in eerste plaats iets is wat de ISP moet inrichten.

Persoonlijk vind ik het nog altijd het handigst om zelf een caching DNS server te gebruiken. Ik gebruik hiertoe Bind9. Dan ben je in principe ook wat dat betreft nooit afhankelijk van uw provider (ook handig wanneer je meerdere internet verbindingen huis hebt, zoals hier het geval is).


Dikke 2nd! Bind9 + caching/forwarding naar die van ISP+backup. Zo blijven de meest bezochte in cache zitten. Trouwens, die van Dommel reageren hier supersnel, dus zijn belange niet overbelast. (Indien ge echt iets aan de snelheid wil doen; install een lokale squid ofzo. Opbouw van pages die al eens geladen zijn zal dan supersnel blijven gaan.)

Squid heb ik ook draaien. :)

Maar het ging niet over de snelheid, fin de keer dat ik die Dommel acount hier op m'n Skynet lijn testte, heb ik om één of andere reden dan ge-nslookup'ed. En blijbkaar was er toen iets mis met die bepaalde DNS server van Dommel.
Ik weet er het fijne niet meer van omdat het al maanden geleden is.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”