harde schijf 1 Terra byte gezocht...

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
memyselfandi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 23 nov 2005, 10:51

Hey

omdat ik met video bewerking en digitale opslag begonnen ben van video's heb ik een grote (zeg maar heel grote) externe harde schijf nodig ik dacht aan 1 terrabyte zodat ik nog wel even voort kan :-D

weet iemand welk merk de beste koop heeft? prijs/kwaliteit ? deze schijf moet natuurlijk portable zijn het is meer bedoeld als 'backup schijf' die op de bureau mag blijven staan.
Beostar
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 mei 2007, 09:48

Portable en gewoon laten staan is (vind ik persoonlijk) een verschil.
Portable denk ik aan een 2.5 inch schijf waar je voor 1TB gigantisch veel geld gaat mogen neertellen. Terwijl voor "gewoon laten staan op de bureau" een 3.5 inch schijf mag zijn die al een stuk betaalbaarder zijn.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Beostar schreef:Portable en gewoon laten staan is (vind ik persoonlijk) een verschil.
Portable denk ik aan een 2.5 inch schijf waar je voor 1TB gigantisch veel geld gaat mogen neertellen. Terwijl voor "gewoon laten staan op de bureau" een 3.5 inch schijf mag zijn die al een stuk betaalbaarder zijn.


Er bestaan volgens mij geen 2.5" 1TB schijven.

Verder heb ik wel al wat goeds van Hitachi 1TB schijven gehoord.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Betaalbaarder zijn misschien de externe wd's waar een combinatie van 2 schijven gemaakt wordt.
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Mja, maar toch vind ik dat ge dan beter af zijt met een goede externe HD-case (met fan liefst) en een goede WD of Seagate interne HD.
memyselfandi:
Ik zou me dan een of twee WD (mijn favoriet) of Seagate 500gig SATA's kopen en een (of twee) HD-cases (usb), beste met een fan iets zoals dit: http://www.pcplatform.nl/info.php?id=3785&fc=true
Ik heb er zelf twee van gekocht voor mijn twee 500gig SATA's en redelijk tevreden van. Nadeel is wel dat de IDE en SATA kabels moeilijk/niet te verwijderen zijn, wat vervelend is aangezien dat
1) ruimte inneemt in de case waardoor het installeren iets vervelender word en de ook de airflow wat verhinderd
2) het meestal de kabels zijn die eerst verslijten (uit ondervinding met andere externe cases)
Ah een derde negatief puntje bij dit model is dat de fan ook niet vervangen kan worden, op zich is dit geen groot probleem, die fan zal waarschijnlijk wel lang genoeg meegaan hoor, maar ja ik let op die dingen :D

Maar net om die redenen zou ik voor een case + interne HD gaan en geen prefab externe HD, want daar is het nog erger.
Als uw externe case faalt kunt ge nog altijd een nieuwe kabel insteken, nieuwe case kopen of de HD gewoon gebruiken in uw computer zelf.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

[url=http://www.tones.be/shop_product.php?idx=103765]Deze is misschien ook een optie?
[/url]
Je kan deze ook in RAID zetten...

Of een ICY BOX kopen en daarin een schijf steken... (zoals deze?)
memyselfandi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 23 nov 2005, 10:51

bedankt voor al deze informatie in ieder geval weet ik weer heel wat bij waarop te letten,...

ik ga het rustig eens bekijken

in ieder geval mag het een externe schijf zijn die niet hoeft versleurd te worden :-D
doeternietoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2006, 17:02

sata (lekker snel) icy box als je esata heb. (anders usb of firewire).

Samsung 1tb HD 24 Mb cache kost +- 270 euro.
Matthias
Pro Member
Pro Member
Berichten: 247
Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer

doeternietoe schreef:sata (lekker snel) icy box als je esata heb. (anders usb of firewire).

Samsung 1tb HD 24 Mb cache kost +- 270 euro.


sata of usb maakt totaal niet uit, uw schijf kan die snelheden toch nie aan.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Misschien een beetje een ongewone fabrikant, maar PHILIPS !

Deze gebruiken voor hun externe HDD's de schijven van Hitachi en de ze hebben zowel USB 2.0 én E-SATA aan boord (en dat laatste ga je zeker nodig hebben als je grote hoeveelheden wil overpompen, trust me! )

De 1TB is natuurlijk héél prijzig, maar ze zijn wel reeds verkrijgbaar, wat je van seagate & WD nog niet kan zeggen.
Je hebt ze ook in kleinere capaciteiten: Philips product pagina


Edited by Robbe : de url wat ingekort
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

spacekiek schreef:De 1TB is natuurlijk héél prijzig, maar ze zijn wel reeds verkrijgbaar, wat je van seagate & WD nog niet kan zeggen.

:roll:
Seagate and Samsung join Hitachi to make the 1TB desktop drive battlefield a 3-way bout

En van Hitachi en Samsung of Philips weet ik het niet zo, maar WD en Seagate hebben zich al meer dan genoeg bewezen bij mij (Maxtor ook..maar dan in de tegengestelde beweging).
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Draco888 schreef: :roll:
Seagate and Samsung join Hitachi to make the 1TB desktop drive battlefield a 3-way bout

En van Hitachi en Samsung of Philips weet ik het niet zo, maar WD en Seagate hebben zich al meer dan genoeg bewezen bij mij (Maxtor ook..maar dan in de tegengestelde beweging).


Beschikbaar in de zin van NU op stock ... de rest kondigt ze aan, maar je kan ze nog niet krijgen... Ze komen er uiteraard wel.

En hitachi is zeker geen onbekende in de HDD markt.
eldiablo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:53
Locatie: Waregem

Je hebt natuurlijk ook nog de big disk en big disk extreme van lacie
big disk (1TB) : http://www.lacie.com/be/products/product.htm?pid=10188
extreme (2TB) : http://www.lacie.com/be/products/product.htm?pid=10351
In feite zijn 2 big disk's goedkoper dan de extreme, maar je hebt dan natuurlijk dubbele kabels. Hangt compleet van eigen voorkeuren af.

Je kan natuurlijk ook bijvoorbeeld zoiets gebruiken http://www.lacie.com/be/products/product.htm?pid=10876 en in je kelder plaatsen ofzo en zelf de hd's aanvullen naar je wensen. Of gewoon een aparte pc gebruiken als storage server
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

spacekiek schreef:En hitachi is zeker geen onbekende in de HDD markt.

True, maar met die heb ik geen ervaring, met WD en Seagate wel.
Ik kies steeds voor betrouwbaarheid, en das WD en Seagate, en vele jaren geleden Maxtor (de laatste jaren mijd ik ze als de pest).
Trouwens Hitachi, die hadden toch de IBM HD afdeling gekocht he, maker van de deskstar..ook liefkozend deathstars genoemd :D

Maar keuze genoeg voor storage he, ge moet alleen maar zoeken
WD mybook 1TB
NAS

Zelf wil ik van mijn huidige PC een storage serverke maken als ik een nieuwe koop, en had een maand geleden iets interesants gevonden (ben de verdomde link kwijt atm):
removable storage voor 3 sata drives, met fan(s) die ge in 2 5inch stations plaatst.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Matthias schreef:
doeternietoe schreef:sata (lekker snel) icy box als je esata heb. (anders usb of firewire).

Samsung 1tb HD 24 Mb cache kost +- 270 euro.


sata of usb maakt totaal niet uit, uw schijf kan die snelheden toch nie aan.


Watte? Een doodnormale single disk perst er sequentieel zo'n slordige 70 à 80MB/s door, terwijl USB2 (480mbit) maar 26MB/s kan verwerken... Uw schijf kan de snelheid van USB2 dus met gemak op zijn sloffen en met z'n ogen dicht aan!
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1107
Lid geworden op: 21 jan 2007, 12:04
Contacteer:

selder schreef:
Matthias schreef:
doeternietoe schreef:sata (lekker snel) icy box als je esata heb. (anders usb of firewire).

Samsung 1tb HD 24 Mb cache kost +- 270 euro.


sata of usb maakt totaal niet uit, uw schijf kan die snelheden toch nie aan.


Watte? Een doodnormale single disk perst er sequentieel zo'n slordige 70 à 80MB/s door, terwijl USB2 (480mbit) maar 26MB/s kan verwerken... Uw schijf kan de snelheid van USB2 dus met gemak op zijn sloffen en met z'n ogen dicht aan!

480/8 = ikhebgeenrekenmachine.com = 60 MB
eldiablo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:53
Locatie: Waregem

Theoretisch 60MB/s maar iedereen die al eens met usb2.0 hd's gewerkt heeft weet dat je uiteindelijk maar 25MB/s haalt (30MB/s als je geluk hebt)
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

yep idd, 30MB/s MAX ... dus waarom steken ze dan toch 7200RPM 16MB schijven in een USB enclosure terwijl een 5400RPM met minder als 8MB cache zelfs meer dan 30MB/s aankan :roll:

geef mij maar gigabit eth/esata
S|N
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 10 jul 2006, 22:37

Kdacht dat ik deze week in de folder van de Makro iets van 1 TB had zien staan.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

S|N schreef:Kdacht dat ik deze week in de folder van de Makro iets van 1 TB had zien staan.
Idd: http://www.makro.be/Media/folders/2007015S0/swf/1/2.swf
memyselfandi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 23 nov 2005, 10:51

Ik ben heel erg geinterreseerd in een hard disc van Western Digital my book 1TB ..

maar ik begrijp het verschil niet goed tussen volgende 2:

my book world edition II : ethernet 370euro

my book premium 1tb: firewire/usb aansluiting
303 euro

het grote verschil qua aansluiting begrijp ik maar welke is het beste? de premuim schakelt uit samen met de computer maar de world edition blijft dus vermoedelijk dag en nacht actief??? aangezien de world op het netwerk word aangesloten en dus ook rechtstreeks of onrechtstreeks op het internet bestaat de kans er dan in dat deze schijf sneller gekraakt word of met virussen bestookt?

kunnen jullie me hier wat meer info over geven aangezien het toch een belangrijke (lees prijzige lol) aankoop is

de harde schijf moet dus vooral dienen voor het opslaan van foto's en video's (en backups)

deze prijzen heb ik via pixmania.be gevonden is dit een goede en betrouwbare site denken jullie?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

De vraag is eerder:
hoeveel pc's heb je? Wil je die schijf kunnen benaderen vanaf elke pc op het netwerk? -> netwerkversie
Heb je 1 pc waar je die mee verbindt? -> USB/Firewire/e-sata .
memyselfandi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 23 nov 2005, 10:51

er zijn meerdere pc : 3 en 1laptop (via draadloos netwerk)

is ethernet kabel even snel als firewire?

zal de world edition veilig zijn om continu op het internet netwerk te laten draaien?
eldiablo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:53
Locatie: Waregem

Normaal als je achter een router deze aansluit op je netwerk zou dit niet echt een groot probleem mogen geven kwestie van veiligheid.
De vraag is eerder is deze versie gigabit of niet. Zoja heeft u een gigabitswitch?
Zonder gigabit werk je anders slechts op 100mbit en dit is naar mijn mening toch redelijk traag als je hierop videobewerking wenst te doen.
Moest ik moeten kiezen zou ik zeggen in het geval van 100mbit, kies de usb/firewire versie, in het geval van gigabit, kies de lan versie.

edit// Vlug eventjes gezocht. Dit zou gigabit moeten zijn. Ik zou hier vlug nog een klein gigabitswitchje bijkopen en zo werken. Hij blijft natuurlijk wel constant onder stroom, maar ik vermoed dat deze bakjes wel slim genoeg zijn om zich na een tijdje idle te bevinden zichzelf uit te schakelen.
memyselfandi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 23 nov 2005, 10:51

dank je wel voor het opzoek werk want ik ken van die gegevens niet zoveel

bedoel je dat ik dus de lan versie (dus world edition) mag kopen? ik heb even nagekeken en ik heb een webracer 1104pstn zal deze compatibel zijn met de world want de router is toch al 2of3jaar oud??? en zal deze router dan de hoge snelheden (zoals u beschrijft) aankunnen?

heel heel erg bedankt voor de hulp
Gebruikersavatar
TL@
Pro Member
Pro Member
Berichten: 365
Lid geworden op: 12 jun 2007, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Pixmania is een goede webwinkel, gebruik hem wel meer.

Over de harde schijf weet ik niks :oops:
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

voor zo ver ik heb gehoord levert pixmania goed op tijd MAAR
1) je moet online bestellen
2) als er probleem is en je moet je geld terug krijgen kan het ZEER lang duren
3) als het gerepareerd moet worden kan het ook zeer lang duren
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Een andere oplossing kan een NASje zijn hé. Ik zelf overweeg de Thecus N5200 Pro die je met iSCSI kan benaderen. Steek daar 3 500GB disks in RAID 5 in en je bent vertrokken. Het leuke is ook z'n Wake-On-LAN functionaliteit zodat ie geen watt teveel verbruikt maar alleen wakker wordt als je hem nodig hebt.

't Is natuurlijk een zwaardere oplossing dan een ingebouwde of externe schijf. Hij kost rond de 900€ en dan moet je hem nog vullen met schijven maar het voordeel is dat je hem op Gigabit inplugt (zorg wel dat je een gigabit router / switch hebt of een tweede Gigabit poort in je PC) en dat je ten allen tijde aan je data kan van op eender welk station.

De mijne zal enerzijds gebruikt worden om MythTV opnames op te slaan en allerzijds al mijn data weg te moven van mijn PC. Dan nog mijn OS op een Solid State Drive en weg zijn die luide HDs 8).
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 mar 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

My books zijn heel traag . Staat op veel websites, halen soms maar 2MB/S :roll:

http://www.hardware.info/nl-BE/articles ... GB__Test/1
verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 mar 2004, 22:24

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2131552,00.asp

Ik dacht me te herinneren dat ze deze ook vergelijken met andere drives, heb heel het artikel wel niet doorgenomen.

En deze is misschien ook interessant:

zelf nog niet gelezen

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2173840,00.asp
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”