unique computer ID/fingerprint

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer
Provider

Hi all,

ik heb het bij software geplaatst omdat het eigenlijk om een script gaat. Ik ben op zoek naar een scriptje (preferably vbs) dat een uniek ID genereert van 10digits, adhv hardware serials of wat dan ook. Deze ID gaat dan gebruikt worden in de computer naam. Ik weet dat er tooltjes bestaan die zo'n dingen ophalen, maar deze ID's zijn meestal te lang, en ik veronderstel dat als ik de eerste 10 digits hiervan neem ik niet kan garanderen dat dit nog uniek is.

10 digits omdat ik gewoon de computernames niet langer dan 15 chars wil maken, en ik ben dus op zoek naar iets uniek van max 10 digits. (de computernaam wordt dan iets zoals XXXX-YYYYYYYYYY, waar Y de gegenereerde nummer is).

Iemand enig idee hoe ik dit best doe en kan garanderen dat de ID 100% uniek is?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer
Provider

Je kan je serial ofzo doorlopen, als er een char in voorkomt deze omzetten naar ascii, dan heb je een leuke cijfer reeks waar je wat berekeningen kunt op kunt doen voor aan 10 chars te komen.
killer
Pro Member
Pro Member
Provider

waarom op hardware basseren ?

autonummers zijn net zo gemakkelijk

YY-MM-DD-XXXX
geeft je een cijfer van 10, en je autonummer gaat enkel opraken of voor problemen kunnen zorgen als je meer dan 9999 PC's op een dag koopt of je PC's langer dan 100 jaar in gebruik houdt :)
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Lijkt me betrekkelijk eenvoudig. dmv. vbs / WMI kan je behoorlijk wat info opvragen. Doe daar een md5sum ofzo van en je hebt je hash die steeds evenveel characters in beslag neemt.
killer schreef:YY-MM-DD-XXXX
Zeker geen slecht idee, zo is het nog eenvoudig ook om te weten welke hardware het snelst aan vervanging toe is.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Styno schreef:Lijkt me betrekkelijk eenvoudig. dmv. vbs / WMI kan je behoorlijk wat info opvragen. Doe daar een md5sum ofzo van en je hebt je hash die steeds evenveel characters in beslag neemt.
Dan ga je wel met 32(?) ivp 10 tekens eindigen. Misschien nog een substr uitvoeren ofzo. Wat wel een probleem kan zijn is dat je niet zo makkelijk terug kunt gaan van md5 naar oorspronkelijke key.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Provider

killer schreef:waarom op hardware basseren ?

YY-MM-DD-XXXX
geeft je een cijfer van 10, en je autonummer gaat enkel opraken of voor problemen kunnen zorgen als je meer dan 9999 PC's op een dag koopt of je PC's langer dan 100 jaar in gebruik houdt :)
Dit lijkt me foolproof. Wordt ook veel gebruikt voor studenten en werknemers te registeren.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

crapiecorn schreef:

YY-MM-DD-XXXX
Dit lijkt me foolproof. Wordt ook veel gebruikt voor studenten en werknemers te registeren.
idd, en hier had ik ook al aan gedacht, maar dit vereist wel een centraal beheer van het XXXX gedeelte. Als het volledig afhankelijk van hardware ofzo generated is, dan moet dit niet centraal beheerd worden en kan ik dit scriptje gewoon distribueren naar de helpdesk van onze buitenlandse offices :-)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:
Provider

Geen ITIL? tssk, tssk, tssk. :nono:
Wikipedia schreef:Definition taken from the ITIL guide to SAM ”Software Asset Management is all of the infrastructure and processes necessary for the effective management, control and protection of the software assets within an organisation, throughout all stages of their lifecycle.”
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer
Provider

crapiecorn schreef:

YY-MM-DD-XXXX
Kijk maar eens naar uw rijksregisternummer ;-)
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

meon schreef:Geen ITIL? tssk, tssk, tssk. :nono:
Wikipedia schreef:Definition taken from the ITIL guide to SAM ”Software Asset Management is all of the infrastructure and processes necessary for the effective management, control and protection of the software assets within an organisation, throughout all stages of their lifecycle.”
toch wel, voor servers & network hardware, (nog) niet voor clients. Wel een soort inventory, maar niks dat deze ID's zou kunnen bijhouden/genereren :-)
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 1 keer
Provider

NickG schreef:
crapiecorn schreef:

YY-MM-DD-XXXX
idd, en hier had ik ook al aan gedacht, maar dit vereist wel een centraal beheer van het XXXX gedeelte. Als het volledig afhankelijk van hardware ofzo generated is, dan moet dit niet centraal beheerd worden en kan ik dit scriptje gewoon distribueren naar de helpdesk van onze buitenlandse offices :-)
Dan lap je er toch gewoon een landcode bij ... bv. de landcode van de telefoonnummers. bv 0032 voor be om het numeriek en universeel te houden.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”