Hi all,
ik heb het bij software geplaatst omdat het eigenlijk om een script gaat. Ik ben op zoek naar een scriptje (preferably vbs) dat een uniek ID genereert van 10digits, adhv hardware serials of wat dan ook. Deze ID gaat dan gebruikt worden in de computer naam. Ik weet dat er tooltjes bestaan die zo'n dingen ophalen, maar deze ID's zijn meestal te lang, en ik veronderstel dat als ik de eerste 10 digits hiervan neem ik niet kan garanderen dat dit nog uniek is.
10 digits omdat ik gewoon de computernames niet langer dan 15 chars wil maken, en ik ben dus op zoek naar iets uniek van max 10 digits. (de computernaam wordt dan iets zoals XXXX-YYYYYYYYYY, waar Y de gegenereerde nummer is).
Iemand enig idee hoe ik dit best doe en kan garanderen dat de ID 100% uniek is?
unique computer ID/fingerprint
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Je kan je serial ofzo doorlopen, als er een char in voorkomt deze omzetten naar ascii, dan heb je een leuke cijfer reeks waar je wat berekeningen kunt op kunt doen voor aan 10 chars te komen.
waarom op hardware basseren ?
autonummers zijn net zo gemakkelijk
YY-MM-DD-XXXX
geeft je een cijfer van 10, en je autonummer gaat enkel opraken of voor problemen kunnen zorgen als je meer dan 9999 PC's op een dag koopt of je PC's langer dan 100 jaar in gebruik houdt
YY-MM-DD-XXXX
geeft je een cijfer van 10, en je autonummer gaat enkel opraken of voor problemen kunnen zorgen als je meer dan 9999 PC's op een dag koopt of je PC's langer dan 100 jaar in gebruik houdt

- Styno
- Elite Poster
Lijkt me betrekkelijk eenvoudig. dmv. vbs / WMI kan je behoorlijk wat info opvragen. Doe daar een md5sum ofzo van en je hebt je hash die steeds evenveel characters in beslag neemt.
Zeker geen slecht idee, zo is het nog eenvoudig ook om te weten welke hardware het snelst aan vervanging toe is.killer schreef:YY-MM-DD-XXXX
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc

echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
-
- Elite Poster
Dan ga je wel met 32(?) ivp 10 tekens eindigen. Misschien nog een substr uitvoeren ofzo. Wat wel een probleem kan zijn is dat je niet zo makkelijk terug kunt gaan van md5 naar oorspronkelijke key.Styno schreef:Lijkt me betrekkelijk eenvoudig. dmv. vbs / WMI kan je behoorlijk wat info opvragen. Doe daar een md5sum ofzo van en je hebt je hash die steeds evenveel characters in beslag neemt.
-
- Elite Poster
Dit lijkt me foolproof. Wordt ook veel gebruikt voor studenten en werknemers te registeren.killer schreef:waarom op hardware basseren ?
YY-MM-DD-XXXX
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
idd, en hier had ik ook al aan gedacht, maar dit vereist wel een centraal beheer van het XXXX gedeelte. Als het volledig afhankelijk van hardware ofzo generated is, dan moet dit niet centraal beheerd worden en kan ik dit scriptje gewoon distribueren naar de helpdesk van onze buitenlandse officescrapiecorn schreef:Dit lijkt me foolproof. Wordt ook veel gebruikt voor studenten en werknemers te registeren.killer schreef:waarom op hardware basseren ?
YY-MM-DD-XXXX

- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Geen ITIL? tssk, tssk, tssk.

Wikipedia schreef:Definition taken from the ITIL guide to SAM ”Software Asset Management is all of the infrastructure and processes necessary for the effective management, control and protection of the software assets within an organisation, throughout all stages of their lifecycle.”
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
Kijk maar eens naar uw rijksregisternummercrapiecorn schreef:Dit lijkt me foolproof. Wordt ook veel gebruikt voor studenten en werknemers te registeren.killer schreef:waarom op hardware basseren ?
YY-MM-DD-XXXX

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
toch wel, voor servers & network hardware, (nog) niet voor clients. Wel een soort inventory, maar niks dat deze ID's zou kunnen bijhouden/genererenmeon schreef:Geen ITIL? tssk, tssk, tssk.
Wikipedia schreef:Definition taken from the ITIL guide to SAM ”Software Asset Management is all of the infrastructure and processes necessary for the effective management, control and protection of the software assets within an organisation, throughout all stages of their lifecycle.”

Dan lap je er toch gewoon een landcode bij ... bv. de landcode van de telefoonnummers. bv 0032 voor be om het numeriek en universeel te houden.NickG schreef:idd, en hier had ik ook al aan gedacht, maar dit vereist wel een centraal beheer van het XXXX gedeelte. Als het volledig afhankelijk van hardware ofzo generated is, dan moet dit niet centraal beheerd worden en kan ik dit scriptje gewoon distribueren naar de helpdesk van onze buitenlandse officescrapiecorn schreef:Dit lijkt me foolproof. Wordt ook veel gebruikt voor studenten en werknemers te registeren.killer schreef:waarom op hardware basseren ?
YY-MM-DD-XXXX