VOIP: Hoe begin ik eraan?

GeertAki
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Eerst even mijn huidige situatie schetsen:

1) Momenteel heb ik een gewoon telefoonabo (geen discovery) van Belgacom met weergave oproeper. Goed voor 20 euro per maand dus.
2) Gesprekken worden via Tele2 Free Time gevoerd. Deze gesprekskosten vallen heel goed mee, omdat we zo vaak we kunnen naar een vaste lijn proberen bellen. Overdag zijn we meestal toch niet thuis, dus die forfaitaire gesprekken komen slechts sporadisch voor. Aantal maandelijkse belminuten zijn echter te hoog om momenteel met een discovery line voordeel te doen.
3) Internet gaat via edpnet ADSL Max 6 Dyn @ 6Mbps lijnprofiel en goede snelheden
4) Huidige ADSL-modem is een USRobotics router met ingebouwde wifi en adsl modem.

Aangezien ons telefoonabo een pak duurder is dan onze maandelijkse gesprekskosten, willen we de totale kostprijs van telefonie naar beneden krijgen.

We zouden graag ons huidige telefoonnummer behouden.

Voor zover ik het goed begrepen heb, kan ik zeer goedkoop met voip bellen (via 3StarsNet) en het abonnementsgeld naar beneden krijgen door een discovery-lijn te nemen bij BGC. Hierdoor nemen we ineens afscheid van tele2, dus aantal facturen blijft gelijk...

Nu heb ik enkel nog een aantal vragen:
1) Wat heb ik nodig om zo weinig mogelijk zaken te moeten vervangen (modem en/of telefoontoestel) en om zo goedkoop mogelijk van start te kunnen gaan met VOIP?
2) Als ik via VOIP gebeld word, wordt dan het nummer van de oproeper nog weergegeven op het bestaande telefoontoestel of dien je daar een echt IP-toestel voor te hebben?
3) Is het mogelijk om in te stellen dat uitgaande VOIP-gesprekken naar telenet via een goedkopere VOIP-dienst gaan, want daar is 3StarsNet nogal aan de dure kant. Hoe weet dat "bakske" trouwens dat het over een telenet nummer gaat, want gewoon aan het telefoonnummer kan je dat niet zien...
4) Zien jullie problemen tijdens de overgangsfase (gewoon abo naar discovery, misschien tijdelijk niet bereikbaar en dus ook geen internet, ...)
5) Hoe "merkbaar" is het snelheidsverschil als je tegelijk VOIP't en download? Halveert de snelheid of is het bijna verwaarloosbaar?

Alvast bedankt voor alle antwoorden!
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

GeertAki schreef: 1) Wat heb ik nodig om zo weinig mogelijk zaken te moeten vervangen (modem en/of telefoontoestel) en om zo goedkoop mogelijk van start te kunnen gaan met VOIP?
Dan vermoed ik dat een ATA wel voldoende zal zijn. Je kan ook een nieuwe VOIP modem kopen (ala Fritzbox).
GeertAki schreef: 2) Als ik via VOIP gebeld word, wordt dan het nummer van de oproeper nog weergegeven op het bestaande telefoontoestel of dien je daar een echt IP-toestel voor te hebben?
Als je een discovery lijn hebt, zijn inkomende gesprekken altijd analoog (tenzij de andere ook met VOIP belt natuurlijk). Je zal dus normaal gezien het nummer nog kunnen zien. (heb ik zelf wel geen ervaring mee)
GeertAki schreef: 3) Is het mogelijk om in te stellen dat uitgaande VOIP-gesprekken naar telenet via een goedkopere VOIP-dienst gaan, want daar is 3StarsNet nogal aan de dure kant. Hoe weet dat "bakske" trouwens dat het over een telenet nummer gaat, want gewoon aan het telefoonnummer kan je dat niet zien...
Waarom niet met enkel met Betamax werken? (Voipbuster, Voipcheap). 10€ voor 3/4 maanden en gratis bellen naar vaste lijnen... Nóg goedkoper dan 3starsnet. Dit moet je natuurlijk voor jezelf uitmaken.

Iig, het bakske weet idd niet dat het een Telenet nummer is. Met mijn Fritzbox kan ik dan met 'prefixes' werken om te zeggen of ik met Provider A, dan wel Provider B wil bellen. Ik vermoed (maar ben niet 100% zeker) dat dit met een ATA ook wel moet lukken.
GeertAki schreef: 4) Zien jullie problemen tijdens de overgangsfase (gewoon abo naar discovery, misschien tijdelijk niet bereikbaar en dus ook geen internet, ...)
Geen ervaring mee...
GeertAki schreef: 5) Hoe "merkbaar" is het snelheidsverschil als je tegelijk VOIP't en download? Halveert de snelheid of is het bijna verwaarloosbaar?
Bij mij is dit volledig verwaarloosbaar...
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Volledig mee eens met 'Maglor'.
Ik gebruik hier al voor bijna een jaar voipbuster/internetcalls met 2 simpele draadloze belgacom telefoons aangesloten op m'n modem die 2x RJ11 ingangen heeft.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Bedankt, ik zal het eens bekijken en wat prijzen vergelijken!
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Ter info: hier heb je een handige prijsvergelijkende site van alle Betamax-klonen.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

GeertAki schreef: 1) Wat heb ik nodig om zo weinig mogelijk zaken te moeten vervangen (modem en/of telefoontoestel) en om zo goedkoop mogelijk van start te kunnen gaan met VOIP?
Een ATA is dit geval de goedkoopste oplossing. Dat ding plug je in je bestaande router, en je klassieke telefoontoestel verbind je met deze ATA.

Je hebt wel een ATA nodig die ook nog een aansluiting heeft voor je Belgacom (of Telenet) telefoonaansluiting (dit is een zogenaamde FXO poort). Op die manier kan je zowel via VOIP als via je vaste lijn uitbellen, en zowel via VOIP als via je vaste lijn inkomende gesprekken aannemen.

Bij de uitgebreidere ATA's kan je ook verschillende VOIP providers tegelijkertijd programmeren (3starsnet, voipcheap, enz), zodat uw opstelling erg flexibel wordt.

Een Fritz!box is veel uitgebreider, erg flexibel, en zeer configureerbaar - maar kost wel wat meer. Eventueel kan je ze op eBay vinden, maar let dan wel op dat je de juiste annex versie hebt (in Duitsland, waar de Fritz!boxen superpopulair zijn, wordt enkel annex B gebruikt, terwijl wij hier annex A gebruiken op analoge telefoonlijnen).
GeertAki schreef: 2) Als ik via VOIP gebeld word, wordt dan het nummer van de oproeper nog weergegeven op het bestaande telefoontoestel of dien je daar een echt IP-toestel voor te hebben?
Als uw ATA dit ondersteunt, dan wel. Bij de goedkopere modellen kan dit een probleem opleveren (kan ook zijn dat het nummer van inkomende Belgacom oproepen ook niet meer verschijnt op uw telefoontoestel, omdat je ATA daartussen zit).

De Fritz!box ondersteunt caller-ID voor zowel inkomende VOIP als vaste lijn gesprekken.

Ook nog deze opmerking: in de opstelling die je voorstelt, zal je dus je vaste lijn gebruiken voor inkomende gesprekken, en 3starsnet voor uitgaande gesprekken. Let dan wel op dat iedereen uw 3starsnet telefoonnummer zal zien als je hen opbelt; dit kan verwarrend overkomen. Je kan dan best (als er zo'n instelling is), je nummer verbergen voor uitgaande VOIP gesprekken.

Je opmerking "Als ik via VOIP gebeld word..." houdt in dat je verwacht dat de mensen je via je nieuwe 3starsnet nummer zullen bellen. Nochtans zei je dat je je bestaande nummer wou blijven behouden, en dat je gesprekken dus via je vaste lijn blijven inkomen.

Eventueel kan je ook je Belgacomnummer porteren naar 3starsnet, maar dat is nogal een drastische oplossing.
GeertAki schreef: 3) Is het mogelijk om in te stellen dat uitgaande VOIP-gesprekken naar telenet via een goedkopere VOIP-dienst gaan, want daar is 3StarsNet nogal aan de dure kant. Hoe weet dat "bakske" trouwens dat het over een telenet nummer gaat, want gewoon aan het telefoonnummer kan je dat niet zien...
In de meeste ATA's kan je "belregels" instellen: aan de hand van de eerste cijfers van het telefoonnummer betaalt de ATA welke provider gebruikt wordt. Bijvoorbeeld:

1 -> vaste lijn (voor 100, 101, 112, enz)
0800 -> vaste lijn
0 -> provider A (voor nationale gesprekken)
047 -> provider B (voor gesprekken naar Proximus)
0031 -> provider C (als deze goedkoop is voor Nederland)
00 -> provider D (voor alle andere internationale gesprekken)
enz...

Je ATA kan inderdaad niet weten of een vast nummer van Telenet, dan wel van Belgacom is. Eventueel kan je Telenetnummers van mensen die je vaak belt volledig in de belregels van je ATA zetten, zodat deze altijd via je gewenste provider gaan.
GeertAki schreef: 4) Zien jullie problemen tijdens de overgangsfase (gewoon abo naar discovery, misschien tijdelijk niet bereikbaar en dus ook geen internet, ...)
Het omschakelen van Classic naar Discovery lijn gebeurt zonder downtime van telefonie of ADSL.
GeertAki schreef: 5) Hoe "merkbaar" is het snelheidsverschil als je tegelijk VOIP't en download? Halveert de snelheid of is het bijna verwaarloosbaar?
De gebruikte bandbreedte voor je VOIP gesprekken hangt af van de voice codec die je gebruikt. Bijvoorbeeld G.711 (=PCM a-law) levert de hoogste kwaliteit en heeft 64 kbps nodig. Andere codecs (zoals G.729, ook veel gebruikt) hebben nog minder nodig. Dus redelijk verwaarloosbaar tov de ADSL bandbreedte die je ter beschikking hebt.

Let wel op dat uw telefoongesprekken erg kunnen degraderen indien je terwijl met je PC de ADSL lijn volledig aan het dichttrekken bent. Alhoewel veel VOIP routers tegenwoordig een QoS funktie hebben die voorrang zou moeten geven aan VOIP pakketten, blijkt dit in de praktijk voor consumer VOIP routers toch niet zo goed te werken.
sniper1964
Starter Plus
Starter Plus

Ik heb begin mei ook alles uitgeborsteld, na enkele maanden te testen met voip.
Situatie die ik nu heb is de volgende.
Discovery lijn en dienst weergave oproeper voor 9.35€/maand.
Isp Dommel.
Fritzbox 7140 met 2 analoge telefoons en voipbuster als voip provider.
Een andere telefoon heb ik rechtstreeks op mijn discovery lijn insteken, omdat ik met voipbuster geen noodnummers kan bellen en aangezien deze toch gratis zijn maakt het niet veel uit.
Als je toch van plan bent om de telefoonkosten naar omlaag te halen zou ik uw aanraden om de tarieven van 3starsnet toch even te bekijken vooral naar telenet en de connectiekost.
Bij de groep van betamax word hier geen onderscheid gemaakt.
Zie link Bij Maglor.
Maar de kwaliteit van 3starsnet is iets beter.
It's not Allah I have a problem with, it's his fanclub.
MacE501
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

sniper1964 schreef:Ik heb begin mei ook alles uitgeborsteld, na enkele maanden te testen met voip.
Situatie die ik nu heb is de volgende.
Discovery lijn en dienst weergave oproeper voor 9.35€/maand.
Isp Dommel.
Fritzbox 7140 met 2 analoge telefoons en voipbuster als voip provider.
Een andere telefoon heb ik rechtstreeks op mijn discovery lijn insteken, omdat ik met voipbuster geen noodnummers kan bellen en aangezien deze toch gratis zijn maakt het niet veel uit.
Je kan je Fritzbox toch zo configureren, dat je met een druk op bv. toets 9 uitbelt via Belgacom ? Dat lukt zelfs met mijne Speedtouch 716... Dan kan je wel naar noodnummers bellen zonder daarvoor een tweede telefoon nodig te hebben.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

MacE501 schreef:Je kan je Fritzbox toch zo configureren, dat je met een druk op bv. toets 9 uitbelt via Belgacom ? Dat lukt zelfs met mijne Speedtouch 716... Dan kan je wel naar noodnummers bellen zonder daarvoor een tweede telefoon nodig te hebben.
Met de Fritzbox gaat dit via *111#nummer (geforceerd uitbellen via de vaste lijn, negeer belregels).

Zoals ik hierboven al aangaf is een belregel "1" -> vaste lijn echter voldoende: alle nummers beginnende met een 1 zullen dan automatisch via de vaste lijn verlopen. Een tweede toestel is dan niet nodig.

Een tweede toestel parallel op de Belgacom lijn is wel handig in geval van stroomuitval.
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Ik heb nog een vraagje over de Fritz!box 7140. Op Deze site staat dit (let op de dt-fout :wink:):
Voipsolutions.be schreef:Geïntegreerde ADSL-modem ondersteund ook het nieuwe en snellere ADSL 2+
Wil dit dan zeggen dat je dit kan combineren met het ADSL Max24 abonnement van edpnet? En kan dit dan de volledige snelheid aan, of is dit (om even een vergelijking te plaatsen) de ADSL2+ Ready variant ipv FULL ADSL2+? (cfr. HD ready vs Full HD)

(Ik heb nl. nog geen ervaring met ADSL2+, vandaar)
MacE501
Pro Member
Pro Member

GeertAki schreef:Ik heb nog een vraagje over de Fritz!box 7140. Op Deze site staat dit (let op de dt-fout :wink:):
Voipsolutions.be schreef:Geïntegreerde ADSL-modem ondersteund ook het nieuwe en snellere ADSL 2+
Wil dit dan zeggen dat je dit kan combineren met het ADSL Max24 abonnement van edpnet? En kan dit dan de volledige snelheid aan, of is dit (om even een vergelijking te plaatsen) de ADSL2+ Ready variant ipv FULL ADSL2+? (cfr. HD ready vs Full HD)
Uiteraard zal ADSL2+ via de Fritzbox 7140 werken... zelfs mèt dt fouten :-D
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

MacE501 schreef:Uiteraard zal ADSL2+ via de Fritzbox 7140 werken...
En kan (afhankelijk van de afstand uiteraard) tot 24 Mbps!
MacE501 schreef:zelfs mèt dt fouten :-D
... dat past dan mooi in dit forum ;-)
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Nog enkele vraagjes:

- kan ik faxen versturen via VOIP (ik vermoed van wel, desnoods kan het wel via software op de PC), ontvangen kan dan via de Discovery Line.
- als je gebruikt maakt van Betamax, wil dit zeggen dat inkomende oproepen dan zullen gefactureerd worden aan internationaal tarief? Kwestie van het familie/vrienden/... niet duurder te maken omdat wij goedkoper willen bellen. Uiteraard kunnen ze nog op het nummer van de Discovery Line terecht, maar die zou ik zo min mogelijk willen gebruiken (stel dat raw copper opeens goedkoper wordt).
- Waarom is het tarief naar Telenet zou duur bij 3StarsNet? Is dit omwille van de geldzucht van Telenet zelf? Waarom kunnen Skype en Tele2 dit dan wel goedkoper?
MacE501
Pro Member
Pro Member

khsw schreef:Nog enkele vraagjes:

- kan ik faxen versturen via VOIP (ik vermoed van wel, desnoods kan het wel via software op de PC), ontvangen kan dan via de Discovery Line.
Ik verstuur mijn faxen steeds via: www.fax1.com.
khsw schreef:- als je gebruikt maakt van Betamax, wil dit zeggen dat inkomende oproepen dan zullen gefactureerd worden aan internationaal tarief? Kwestie van het familie/vrienden/... niet duurder te maken omdat wij goedkoper willen bellen. Uiteraard kunnen ze nog op het nummer van de Discovery Line terecht, maar die zou ik zo min mogelijk willen gebruiken (stel dat raw copper opeens goedkoper wordt).
Binnenkomende oproepen op je Discovery lijn zijn voor jou gratis, voor mensen die jou opbellen afhankelijk van het tariefplan van hun eigen provider. Oproepen naar je eventueel VOIP nummer vallen onder dezelfde regeling.
khsw schreef:- Waarom is het tarief naar Telenet zou duur bij 3StarsNet? Is dit omwille van de geldzucht van Telenet zelf? Waarom kunnen Skype en Tele2 dit dan wel goedkoper?
Bij Belgacom zijn de tarieven naar Telenet ook duurder. Heeft te maken denk ik met de hoge terminatie tarieven die Telenet aan derden doorrekent om calls op hun netwerk te (mogen) gooien.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

Faxen via SIP werkt niet zo erg goed (de SIP codecs zijn ontworpen om spraak te comprimeren, niet voor fax verkeer). Je kan dan best de G.711 codec forceren in je ATA, deze geeft de beste kwaliteit. Of beter: de ATA zo instellen dat de poort waar je faxtoestel aanhangt altijd de vaste lijn gebruikt.
khsw schreef: - als je gebruikt maakt van Betamax, wil dit zeggen dat inkomende oproepen dan zullen gefactureerd worden aan internationaal tarief?
Als je een echte telefoonnummer hebt bij je SIP provider (wat niet nodig is, indien je ze enkel gebruikt voor uitgaande gesprekken), hangt het er vanaf in welk land je een nummer kiest. Heb je een Belgisch nummer, dan betalen je buren een nationaal gesprek om je te bellen. Heb je voor een VS nummer gekozen, dan betalen ze een internationaal tarief om je te bellen...
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

2) Als ik via VOIP gebeld word, wordt dan het nummer van de oproeper nog weergegeven op het bestaande telefoontoestel of dien je daar een echt IP-toestel voor te hebben?[/quote]

ja...eender wat hij ingeeft zal je zien...
dat kan een raar getal zijn (zijn yawadoo abbonneenr bijv)...of een of andere naam (zijn pseudoniem?)...

als je je calls afvangt met een pbx (www.pbxes.org) kun je er eventueel wat structuur inbrengen...
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

neen je "print" naar een faxdriver... die naar een IP op het internet het stuurt (Hylafax server)... deze levert het dan af dmv een klassieke isdn fax modem kaart aan de tarieven die geldende zijn van diezelfde voip provider die dit aanbiedt... (weepee voip bijv?)

een "all in one" met printer hoef je je dus niet meer met fax te kopen...
je kunt bij 3starsnet 2 nr's nemen...eentje voor je fax....eentje voor je voice... even melden dat je meer dan 1 simultane oproep wenst :-)
en dan de fax laten opvangen door een dienst die dit aanbied (fax2pdf)...
pbxes.org doet het voor "premium" abbo's...
of je kunt zelf eentje installeren dmv Sipcat?
sniper1964
Starter Plus
Starter Plus

Edward Valckx schreef: Een tweede toestel parallel op de Belgacom lijn is wel handig in geval van stroomuitval.
1 ongeluk komt nooit alleen :wink:
Uitval DSL signaal, modem problemen enz....
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Ik ben momenteel toch maar aan het overwegen om te gaan VOIP'en met een Fritz!Box Fon WLan 7140, maar ik heb nog een paar vragen.

1) Is er bij edpnet een 36h-disconnect? (Ik zou het niet weten, want mijn verbinding ligt nooit zo lang open) En zo ja, doet die Fritz!Box dan een automatische reconnect of moet je die dan manueel gaan herstarten?

2) Als ik in die Fritz!Box belregels instel, dan kan ik via voip bellen door gewoon het telefoonnummer van de andere in te typen zonder die *111*-prefix e.d.?

3) Van waar lijken de oproepen dan afkomstig bij de gesprekspartner? Van mijn gebruikersnaam bij VOIP-buster of van het telefoonnummer van mijn vaste lijn?

4) Als ik een oproep ontvang via mijn BGC-nummer, kan die Fritz!Box dan het nummer van de beller achterhalen, of ga ik die "weergave oproeper" optie bij BGC actief moeten houden?

5) Als ik bij voipbuster een account aanmaak en die 10 euro oplaadt om gratis te kunnen bellen naar vaste lijnen, wordt die 10 euro dan gebruikt om te telefoneren naar GSM's e.d.?

6) Is voipbuster een prepaid dienst en zo ja, krijg je dan een bericht als je bijna zonder belwaarde zit?

Bedankt!
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

GeertAki schreef: 1) Is er bij edpnet een 36h-disconnect? (Ik zou het niet weten, want mijn verbinding ligt nooit zo lang open) En zo ja, doet die Fritz!Box dan een automatische reconnect of moet je die dan manueel gaan herstarten?
Er is geen 36 uur disconnect. Eéns om de paar weken ofzo (altijd 's nachts). En de Fritz!box maakt dan zelf terug verbinding.
GeertAki schreef: 2) Als ik in die Fritz!Box belregels instel, dan kan ik via voip bellen door gewoon het telefoonnummer van de andere in te typen zonder die *111*-prefix e.d.?
Ja. Die prefix is enkel nodig indien je de belregels wil omzeilen.
GeertAki schreef: 3) Van waar lijken de oproepen dan afkomstig bij de gesprekspartner? Van mijn gebruikersnaam bij VOIP-buster of van het telefoonnummer van mijn vaste lijn?
Uw gesprekspartner ziet het nummer van de lijn waarmee je hem belt. Bel je via je vaste lijn, dan ziet hij dat nummer. Bel je via VOIP, dan ziet hij je VOIP nummer. Indien je een VOIP account hebt zonder een nummer dat eraan gekoppeld is, dan zien ze meestal geen enkel nummer.

Bij VOIPbuster kan je echter wel een nummer instellen dat je wil gebruiken als uitgaand nummer (heb dat eens getest vorig jaar, niet zeker of dit nog steeds kan).
GeertAki schreef: 4) Als ik een oproep ontvang via mijn BGC-nummer, kan die Fritz!Box dan het nummer van de beller achterhalen, of ga ik die "weergave oproeper" optie bij BGC actief moeten houden?
Uiteraard heb je dan nog weergave oproeper nodig van Belgacom.
GeertAki schreef: 5) Als ik bij voipbuster een account aanmaak en die 10 euro oplaadt om gratis te kunnen bellen naar vaste lijnen, wordt die 10 euro dan gebruikt om te telefoneren naar GSM's e.d.?
Ja. Overigens is voipcheap.com goedkoper naar Belgische GSM's dan voipbuster.
GeertAki schreef: 6) Is voipbuster een prepaid dienst en zo ja, krijg je dan een bericht als je bijna zonder belwaarde zit?
Is inderdaad pre-pay. Ik denk niet dat ze U een mail sturen bij laag krediet. Het is echter wel mogelijk een "auto charge" in te stellen, zodat je nooit zonder krediet kan vallen.
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Bedankt voor de antwoorden... Snelle service waar BGC en telenet nog wat van kunnen leren :P

edit: Bij die voipcheap heb je per keer dat je credits koopt 'slechts' 90 dagen gratis bellen naar vaste lijnen, terwijl dit bij voipbuster 120 dagen is. Hangt dus een beetje van je belgedrag af...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

GeertAki schreef:Bij die voipcheap heb je per keer dat je credits koopt 'slechts' 90 dagen gratis bellen naar vaste lijnen, terwijl dit bij voipbuster 120 dagen is. Hangt dus een beetje van je belgedrag af...
Houd dat 'Gratis bellen' wel in het oog.

VoipCheap durft namelijk al te tariferen zonder dat je 300 minuten gratis hebt gebeld in de laatste 7 dagen (FUP overschreden)
Heb dit net meegemaakt, ook vinden we de gesprekskwaliteit minder worden.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Hmm, heb je misschien veel via 'Phone-to-Phone' gebeld? Want dan tellen je gespreksminuten dubbel (verbinding naar jouw toestel + verbinding naar het andere toestel).
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Nee hoor, gewoon 'vast - vast'
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Wat is trouwens het minimumbedrag dat je moet herladen bij die gasten (voipcheap, voipbuster, ...), want dat vind ik nergens terug, tenzij ik al een account aanmaak en ga inloggen.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

GeertAki schreef:Wat is trouwens het minimumbedrag dat je moet herladen bij die gasten (voipcheap, voipbuster, ...), want dat vind ik nergens terug, tenzij ik al een account aanmaak en ga inloggen.
10 of 25 euro. Daar komt wel nog 19% BTW + een "handling fee" bij. Totaal 12,50 of 30,35 respectievelijk.
Spink
Plus Member
Plus Member

Ik heb eens gekeken naar de tarieven van 3starsnet, maar ik begrijp het toch niet helemaal. Je kan daar credits aankopen om te bellen, maar je kan er ook een telefoonnummer aanvragen en dat kost 15 euro/jaar. Is dat laatste verplicht als je je aansluit bij 3starsnet of kan je ook credits gebruiken zonder het aanschaffen van een telefoonnummer door hun geleverd, want ik heb tenslotte toch al een nummer bij mijn discovery line?
sniper1964
Starter Plus
Starter Plus

Voor zover ik weet, heb een tijdje geleden om uitleg gevraagd.
Je kan credits kopen zonder een nummer bij 3starsnet te hebben.
Maar en dit is mijn persoonlijke mening, tarieven naar telenet en versatel liggen tamelijk hoog + connectiekost.
Kwaliteit van de lijn zou bijzonder goed zijn, beter dan bij de Betamax groep.
3Starsnet stuurt de gegevens via mail die je dan moet invoeren, je account vervalt indien je langer dan 2 maanden geen geld op je account hebt staan.
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

sniper1964 schreef:Kwaliteit van de lijn zou bijzonder goed zijn, beter dan bij de Betamax groep.
Ik ben al een paar maanden klant bij 3starsnet en ben uitermate tevreden over de geluidskwaliteit - wat dat betreft de beste VOIP provider tot nu toe.

Jan
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

Jan_B schreef:Ik ben al een paar maanden klant bij 3starsnet en ben uitermate tevreden over de geluidskwaliteit - wat dat betreft de beste VOIP provider tot nu toe.
Ik ben al een jaar klant, en destijds vond ik de kwaliteit van hun verbindingen beduidend beter dan de betamax clonen. Echter, de laatste maanden is de kwaliteit van gesprekken naar Azië erg achteruitgegaan, en gebruik ik voor die bestemmingen terug voipbuster. Voor Belgische verbinden blijf ik ze erg goed vinden.

PS. Ik gebruik altijd de G.711 codec.

Hun service is echter ook achteruitgegaan: waar ik destijds nog na een uur antwoord kreeg op mijn emails, duurt het de laatste maanden meestal meer dan twee weken...

Destijds heb ik een gratis nummer gekregen in de 02 zone. Nu plots blijkt dat hier jaarlijks voor betaald moet worden (dit stond toen nergens te lezen op hun website).
Spink
Plus Member
Plus Member

Ok, bedankt voor de info. Er blijft nu nog maar één grote vraag en dat is of dat mijn modem zo instelbaar is dat de inkomende gesprekken via de discovery lijn komen en de uitgaande via VoIP. Met een Fritzbox lukt dat, maar ik heb een Speedtouch 716v5 WL VoIP-modem/router. Iemand ervaring met dit model? Ik heb alleszins nog geen opties gevonden om dit in te stellen...
MacE501
Pro Member
Pro Member

Spink schreef:Ok, bedankt voor de info. Er blijft nu nog maar één grote vraag en dat is of dat mijn modem zo instelbaar is dat de inkomende gesprekken via de discovery lijn komen en de uitgaande via VoIP. Met een Fritzbox lukt dat, maar ik heb een Speedtouch 716v5 WL VoIP-modem/router. Iemand ervaring met dit model? Ik heb alleszins nog geen opties gevonden om dit in te stellen...
Ik heb ook de 716V5 WL, inkomende gesprekken gaan zowieso via de discovery line, uitgaande dien je te configureren in het gedeelte "Telephony". Eens dit geconfigureerd is, gaan al je uitgaande calls via VOIP. Je kan via een aanpassing in het dialplan, een voorkeuze toets instellen, waardoor al je gesprekken via Belgacom gaan.

Ik heb via een aangepast dialplan ook gratis nummers geblokkeerd via VOIP, want als je via bijv. Voipbuster naar een 0800-nummer belt, betaal je!

Spijtige zaak is, dat je, in tegenstelling tot de Fritzboxen, geen nummerprefix kunt toepassen, ik bedoel: als je een gsm nummer intikt, dat 'ie automatisch via de FXO poort via je Discovery Line belt.
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Ik heb intussen een Fritz!Box 7140 gekocht via ebay. Nog even wachten tot hij hier is en dan beginnen configureren. Hoogst waarschijnlijk kom ik hier dan nog wel enkele vraagjes posten...
Spink
Plus Member
Plus Member

MacE501 schreef: Ik heb ook de 716V5 WL, inkomende gesprekken gaan zowieso via de discovery line, uitgaande dien je te configureren in het gedeelte "Telephony". Eens dit geconfigureerd is, gaan al je uitgaande calls via VOIP. Je kan via een aanpassing in het dialplan, een voorkeuze toets instellen, waardoor al je gesprekken via Belgacom gaan.
Hoe zit het dan juist met de aansluitingen? In welke poort moet je dan je telefoon steken? In één van de 2 phone-poorten of de PSTN-poort? Wat is eigenlijk het verschil tussen deze 2 poorten?
MacE501 schreef:Spijtige zaak is, dat je, in tegenstelling tot de Fritzboxen, geen nummerprefix kunt toepassen, ik bedoel: als je een gsm nummer intikt, dat 'ie automatisch via de FXO poort via je Discovery Line belt.
Dit begrijp ik niet helemaal... kan je dat iets meer verduidelijken en wat is die FXO-poort precies? Is dat zo'n phone-poort? Ik ben er niet zo in thuis...
zaf
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 6 keer

leerrijke topic, maar ik zit nog met een vraagje.

Wij hebben hier een fax staan. Hoe kan je dit het best regelen?
Kan je faxen versturen via voip en dan ontvangen via gewone analoge lijn, of hoe werkt dit?
MacE501
Pro Member
Pro Member

Spink schreef:Hoe zit het dan juist met de aansluitingen? In welke poort moet je dan je telefoon steken? In één van de 2 phone-poorten of de PSTN-poort? Wat is eigenlijk het verschil tussen deze 2 poorten?
Je steekt de kabel van je telefoon in poort "Phone" 1 of 2. De PSTN poort, is de poort waar je je telefoonkabel dient te connecteren (komende van je ADSL splitter in de meeste gevallen).
MacE501 schreef:Dit begrijp ik niet helemaal... kan je dat iets meer verduidelijken en wat is die FXO-poort precies? Is dat zo'n phone-poort? Ik ben er niet zo in thuis...
De FXO poort is eigenlijk een "bridged" poort die switcht tussen de beide VOIP poorten en je PSTN poort. Via deze "poort", bel je via je Discovery Line bijvoorbeeld... bij de Fritzboxen, kan je die zo instellen, dat als je bijvoorbeeld '080012800' vormt, hij *automatisch* via de vaste lijn uitbelt (0800 is betalend via Voipbuster!). Dit kan via dialplans. De dialplan mogelijkheden bij de 716 zijn véél beperkter. Je moet in je dialplan een toets instellen (bijv 9), waardoor je 'm forceert om via de FXO poort uit te bellen (voor gratis nummers, noodnummers, etc).
Spink
Plus Member
Plus Member

MacE501 schreef:Je steekt de kabel van je telefoon in poort "Phone" 1 of 2. De PSTN poort, is de poort waar je je telefoonkabel dient te connecteren (komende van je ADSL splitter in de meeste gevallen).
Euhm, maar waar dient de "DSL-poort" ernaast dan voor? Ik dacht dat daar de telefoonkabel vanuit de splitter in moest?
MacE501 schreef: De FXO poort is eigenlijk een "bridged" poort die switcht tussen de beide VOIP poorten en je PSTN poort. Via deze "poort", bel je via je Discovery Line bijvoorbeeld... bij de Fritzboxen, kan je die zo instellen, dat als je bijvoorbeeld '080012800' vormt, hij *automatisch* via de vaste lijn uitbelt (0800 is betalend via Voipbuster!). Dit kan via dialplans. De dialplan mogelijkheden bij de 716 zijn véél beperkter. Je moet in je dialplan een toets instellen (bijv 9), waardoor je 'm forceert om via de FXO poort uit te bellen (voor gratis nummers, noodnummers, etc).
Is die FXO een fysieke poort die aanwezig is op de speedtouch of is dit gewoon één van de phone-poorten? Ik vind nergens iets van FXO terug...

@zaf: ik dacht ergens gelezen te hebben dat faxen via VoIP niet echt goed werkt. Het fijne weet ik er niet van.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

Spink schreef: Euhm, maar waar dient de "DSL-poort" ernaast dan voor? Ik dacht dat daar de telefoonkabel vanuit de splitter in moest?
Uit uw splitter komen 2 signalen: het ADSL signaal en het telefoonsignaal. Het ADSL signaal verbind je met de ADSL poort, en het telefoonsignaal gaat naar de FXO poort.
MacE501 schreef: Is die FXO een fysieke poort die aanwezig is op de speedtouch of is dit gewoon één van de phone-poorten? Ik vind nergens iets van FXO terug...
Nergens iets van terug? Zie oa. http://en.wikipedia.org/wiki/FXO
en dat is inderdaad een fysieke poort op een ATA (deze verbindt de ATA met je vaste telefoonlijn, zodat je die lijn ook nog kan gebruiken om gesprekken te voeren).

PS. De "andere kant" van je ATA (dus de connector die naar je telefoontoestel gaat) noemen ze overigens een FXS poort. http://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_exchange_station
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

MacE501 schreef: De FXO poort is eigenlijk een "bridged" poort die switcht tussen de beide VOIP poorten en je PSTN poort.
Dat vind ik toch nogal een verdraaide uitleg, hoor. De FXO poort is gewoon de fysieke interface naar je vaste lijn toe. Punt. Indien je via VOIP belt wordt de FXO poort niet gebruikt (er wordt dan helemaal niets "gebridged" en zeker niets "geswitched" tussen VOIP poorten...)
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

zaf schreef:leerrijke topic, maar ik zit nog met een vraagje.

Wij hebben hier een fax staan. Hoe kan je dit het best regelen?
Kan je faxen versturen via voip en dan ontvangen via gewone analoge lijn, of hoe werkt dit?
Faxen via VOIP werkt nog niet heel goed, het is beter om de vaste lijn hiervoor te gebruiken. Met de G711 codec lukt het meestal wel goed, maar ook niet altijd. Je kan ook T.38 gebruiken ( http://en.wikipedia.org/wiki/T.38 ) indien uw ATA dat ondersteunt.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”