Apple Macbook Pro: nog steeds warmte-probleem ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jan 2005, 14:15
Bedankt: 1 keer

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe laptop. Al een tijdje overweeg ik nu om een Macbook Pro te kopen en deze namiddag zag ik 1tje staan in de winkel.

Nu ... hij ziet er knap uit, lijkt me best wel vlot te werken, is goed voorzien, maar ... hij produceert een enorme warmte. Op internet had ik hierover wel al iets gelezen, maar toen ik de verkoper erover aansprak wist die te melden dat de tafel waar hij opstaat geen warmte absorbeert.

Bij mij is een laptop een toestel dat ik her en der meesleur en die ik zowel op tafel, op mijn schoot, als in mijn bed wel eens wil gebruiken. Vooral als ik hem op mijn schoot zet wil ik geen gebakken eitjes hebben at the end.

Nu ... de vraag ... zijn er mensen die een recente macbook pro aangeschaft hebben? Zoja, is dit probleem nog steeds actueel ?

Op andere fora (uit de apple wereld) kom ik hierover wel wat te weten en worden over temperaturen van > 80° gesproken. Er wordt ook over gemeld dat het komt door de koelpasta (slechte kwaliteit ... te hoge dossering).

Ik kijk al uit naar de reacties van de MBP-users.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Ikzelf heb een Macbook, daarvan werd ook gezegd dat hij enorm vele warmte produceert, eerlijk gezegd heb ik hier geen last van. Ik heb wel een extra tooltje geïnstalleerd om mijn temperatuur in het oog te houden en fanspeed te regenlen.

I (l) my MacBook, heb spijt dat ik niet veel eerder ben overgestapt :)
Wirehead
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2007, 21:28

Heb een tijd met de 2nd Generation Macbook Pro's gewerkt, en had daar niet echt klachten over, i.v.m. die warmte. Bij de 1ste wel.

(Er is sedert enkele dagen weer een nieuwe generatie uit, met LED-backlight (als ik me niet vergis) en de nieuwe reeks CPU's.)
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jan 2005, 14:15
Bedankt: 1 keer

Wirehead schreef:(Er is sedert enkele dagen weer een nieuwe generatie uit, met LED-backlight (als ik me niet vergis) en de nieuwe reeks CPU's.)


Inderdaad. De 3de generatie is uit. Jammer genoeg stond er geen in de winkel. Ik vermoed dat het toonzaalmodel een 2de gen. was, maar 'k vond hem toch wat heet om op mijn schoot te houden. Maar 't was al bij 3 uur en 'k weet niet hoelang hij staan voorverwarmen had.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

ditCh schreef:Ikzelf heb een Macbook, daarvan werd ook gezegd dat hij enorm vele warmte produceert, eerlijk gezegd heb ik hier geen last van. Ik heb wel een extra tooltje geïnstalleerd om mijn temperatuur in het oog te houden en fanspeed te regenlen.

I (l) my MacBook, heb spijt dat ik niet veel eerder ben overgestapt :)
Maar heb je een MacBook Pro ? Die macbooks op school krijgen ook geen warm hoor.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Lord Utopia schreef:Maar heb je een MacBook Pro ? Die macbooks op school krijgen ook geen warm hoor.


Ik heb een MacBook, en lees de reviews er maar op na, die "zouden" ook zeer warm worden, ik heb er eerlijk gezegd geen last van. ( SMCFancontrol++ )
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

ditCh schreef:
Lord Utopia schreef:Maar heb je een MacBook Pro ? Die macbooks op school krijgen ook geen warm hoor.


Ik heb een MacBook, en lees de reviews er maar op na, die "zouden" ook zeer warm worden, ik heb er eerlijk gezegd geen last van. ( SMCFancontrol++ )
Maar hier gaat het over een MacBookPro, dus je antwoord was beetje niet nodig hier ;)
Ik hoef niets te lezen, ik weet uit eigen ervaring dat de macbooks niet warm komen.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Lord Utopia schreef:Maar hier gaat het over een MacBookPro, dus je antwoord was beetje niet nodig hier ;)
Ik hoef niets te lezen, ik weet uit eigen ervaring dat de macbooks niet warm komen.


*sigh* Wat probeer je eigenlijk te bereiken ? Jouw antwoord is hier dus blijkbaar ook helemaal onnodig ...
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

ditCh schreef:
Lord Utopia schreef:Maar hier gaat het over een MacBookPro, dus je antwoord was beetje niet nodig hier ;)
Ik hoef niets te lezen, ik weet uit eigen ervaring dat de macbooks niet warm komen.


*sigh* Wat probeer je eigenlijk te bereiken ? Jouw antwoord is hier dus blijkbaar ook helemaal onnodig ...
Ik probeer niets te bereiken.
Gebruikersavatar
zippie666
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 16 apr 2005, 16:31

Lord Utopia schreef:
ditCh schreef:
Lord Utopia schreef:Maar hier gaat het over een MacBookPro, dus je antwoord was beetje niet nodig hier ;)
Ik hoef niets te lezen, ik weet uit eigen ervaring dat de macbooks niet warm komen.


*sigh* Wat probeer je eigenlijk te bereiken ? Jouw antwoord is hier dus blijkbaar ook helemaal onnodig ...
Ik probeer niets te bereiken.


Daar ben je dan ook in geslaagd :wink: :wink: :wink:

No offence hé, 't was te mooi om te laten liggen :-)
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jan 2005, 14:15
Bedankt: 1 keer

ditCh schreef:
Lord Utopia schreef:Maar hier gaat het over een MacBookPro, dus je antwoord was beetje niet nodig hier ;)
Ik hoef niets te lezen, ik weet uit eigen ervaring dat de macbooks niet warm komen.


*sigh* Wat probeer je eigenlijk te bereiken ? Jouw antwoord is hier dus blijkbaar ook helemaal onnodig ...


Bon dudekes ... 't gaat hier in elk geval niet over of een antwoord nodig is of niet.

Aangezien ik nog geen macbook gekocht heb blijft mij nog steeds de keuze tussen Macbook en Macbook Pro. 't kan dus alvast nuttig zijn om te weten dat ditCh geen hinder heeft met zijn Macbook. Wat ik bij een Macbook dan wel jammer vind is dat ze een Mini-DVI poort hebben. Dat kost me dan alweer een extra verloopstekker.

Enfin. Alle mensen die ik ken hebben tot op heden een Windows-PC, dus daar kan ik geen gebruikservaringen opdoen over MB/MBP en daarom hoop ik hier toch wijzer te worden. Het lijkt me trouwens een rare gedachte ... 15 jaar Windows opgeven voor Os X. Maar bon, we zijn ook 15 jaar gelukkig geweest zonder Windows.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

zippie666 schreef:
Lord Utopia schreef:
ditCh schreef:
Lord Utopia schreef:Maar hier gaat het over een MacBookPro, dus je antwoord was beetje niet nodig hier ;)
Ik hoef niets te lezen, ik weet uit eigen ervaring dat de macbooks niet warm komen.


*sigh* Wat probeer je eigenlijk te bereiken ? Jouw antwoord is hier dus blijkbaar ook helemaal onnodig ...
Ik probeer niets te bereiken.


Daar ben je dan ook in geslaagd :wink: :wink: :wink:

No offence hé, 't was te mooi om te laten liggen :-)
:lol: Geef me een kusje en het is je vergeven ;)


Wat ik wel spijtig vind bij die Macbooks, is dat ze ongelofelijk duur zijn. Dan ook nog eens zo'n MacBookPro.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Lord Utopia schreef:Wat ik wel spijtig vind bij die Macbooks, is dat ze ongelofelijk duur zijn. Dan ook nog eens zo'n MacBookPro.


Tis dan ook volledig zijn geld waard ;)

Ik heb een witte MacBook met een 2Ghz Intel Core 2 Duo & 80 Gb HD ( meer heb ik niet nodig omdat ik een centrale storage oplossing heb ).

Standaard komt dit toestel met 1 Gb ram, heb dit wel onmiddellijk laten upgraden naar 2 Gb.

Totale kostprijs was iets van een 1500 euro, de configs van de MacBooks zijn echter recentelijk geupdate, hierdoor is de 2Ghz MacBook de standaard configuratie geworden en dus in prijs gedaald.

Zeker het vermelden waard, als je nog studeert geeft Apple 10% studentenkorting :)
Laatst gewijzigd door ubremoved_983 17 jun 2007, 19:36, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
FezzFest
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 05 jan 2006, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer

Lord Utopia schreef:
Wat ik wel spijtig vind bij die Macbooks, is dat ze ongelofelijk duur zijn. Dan ook nog eens zo'n MacBookPro.


Vroeger was dit inderdaad het geval, nu niet meer hoor. Probeer maar eens een gelijkaardige Dell-laptop te configureren als de eenvoudigste MacBook, je komt altijd duurder uit bij Dell.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Dell, dat is weer zo'n k*tmerk he :P

Als ik een laptop koop van 1500 EUR bij HP, dan kan ik die macbook toch wel overtreffen. Ok, Windows is ook weeral zo'n merk dat je "Uh" van zegt, maar toch. Macintosh is stabieler dan Windows, maarja..
Gebruikersavatar
Seal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 28 feb 2004, 22:29
Locatie: Antwerpen

Awel, ik heb de mijne (MBP, 2,33 Ghz, 2 GB RAM, 256 MB GPU, 120 GB SATA) nu ondertussen 2 weken.
Nee, hij loopt niet warmer dan mijn HP die ik vroeger had. Ja ik ben er content van en heb ergens spijt dat ik er geen vroeger gekocht heb.
Draait perfect Vista met een score van 4,3 (bottleneck is de SATA disk volgens Vista).

Hopelijk ben je hier wat mee.

Grtz,
/me
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Seal schreef:Draait perfect Vista met een score van 4,3 (bottleneck is de SATA disk volgens Vista).


You heretic!

:p
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Lord Utopia schreef:Dell, dat is weer zo'n k*tmerk he :P

Als ik een laptop koop van 1500 EUR bij HP, dan kan ik die macbook toch wel overtreffen. Ok, Windows is ook weeral zo'n merk dat je "Uh" van zegt, maar toch. Macintosh is stabieler dan Windows, maarja..


Ooit van de begrippen soft - en hardware gehoord ? ;-)
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Lord Utopia schreef:Dell, dat is weer zo'n k*tmerk he :P

Als ik een laptop koop van 1500 EUR bij HP, dan kan ik die macbook toch wel overtreffen. Ok, Windows is ook weeral zo'n merk dat je "Uh" van zegt, maar toch. Macintosh is stabieler dan Windows, maarja..


Met alle respect, maar ....

Van dit soort opmerkingen krijg ik kromme tenen. Op basis van *wat* maak jij zo een assumptie ? Heb je *zelf* technische kennis om deze uitspraak hard te maken, buiten "de Dell's hebben een algemeen slechte naam" of "HP's is cool" ?? Of heb je zelf 1 of 2 mensen in je onmiddelijk omgeving gekend die je dit vertelden en het op die manier maar makkelijk overgenomen als "algemene waarheid ?". Zelf slechte ervaringen met je Dell gehad en dus "alle Dells s**** ?" Een blik op de userforums van zowel HP als Dell maakt duidelijk dat beide merken hun "fair share of serious flaws" hebben hoor.

Want ik kan je wel verzekeren, als ex-field service tech ken ik de meeste HP's - ook de recente modellen - zo ongeveer van buiten, en ook Dell is geen onbekend voor mij; en hieruit bleek vooral dat die HP's *niets* beter opgebouwd zijn als de Dell's, eerder het omgekeerde is meestal het geval. Ik heb nog maar heel weinig Dell's moeten services met uitgescheurde hinges, gebroken lcd top cabinets of falende cpu cooler units. HP's daarintegen : *hopen*, en ongeacht lowcost of high end.

Dat die Dell's hondslelijk zijn is mijn (persoonlijke) mening die door tamelijk wat mensen wordt gedeeld, maar "Les goûts et les couleurs, ça ne se discute pas". Maar technisch zitten die dingen echt wel beter in elkaar als de meeste HP's uit dezelfde prijsklasse, en daar tel ik dan ook de business series van HP bij. Als je eens een HP moet openslopen om een volgestofte cpu fan te zuiveren, en dan een betere/duurdere Dell ernaast zet waar je met *1 schroefje te lossen* de complete fan-assy eruit haalt en binnen de minuut terug een werkende machine hebt, dan weet je het wel. Of een optical verwisselen : bij vele Dell's moet je niet eens je machine openen hiervoor, bij HP mag je je in het *beste* geval verwachten aan het verwijderen van een stuk topcase en keyboard, en in het *slechtste* aan een halve demontage van de notebook !

Nee, mij ga je niet horen zeggen dat Dell beter zou zijn als HP, maar je gaat me wel horen zeggen dat het omgekeerd allerminst vast staat !!!! Het feit dat op de meeste (buiten de business series) HP notebooks een heel mooie "1 Year Waranty" stikker zit, geeft ook aan hoe groot het vertrouwen van HP in zijn eigen hardware niet is ..... als ik zelfs van een goedkope Asus notebook 2 jaar garantie kan krijgen zonder meerprijs !

Wat iemand ook kiest : of dat nu een Apple of een HP of een Copal is, zorg ervoor dat je voor een garantieuitbreiding gaat. Zeker HP durft absurde prijzen voor repairs buiten garantie te vragen : toestellen van ouder als 1 jaar en zonder garantieuitbreiding zijn meestal niet herstelbaar zonder kosten die in de buurt komen van een nieuw toestel.
En ook Apple is op dat gebied geen onbeschreven blad, 't is maar een weet.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

kaween schreef:En ook Apple is op dat gebied geen onbeschreven blad, 't is maar een weet.

Vandaar dat ik ook onmiddellijk AppleCare op mijn macbook heb genomen. Kwestie van alles wat te verlengen. Ik heb dan ook al wat dingen zien passeren bij mijn macbook. Ik heb er eentje uit de heel eerste reeks: Bruine vlekken waar je handen liggen, kapotte batterij (laptop viel uit als de adapter uitgetrokken werd) en kapotte heat sink. Er scheelt overal iets mee...
Afbeelding
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

... inderdaad. You have chosen .... Wisely. :-D (popquiz, which movie ?)

En helaas. Maar hoe sneller je tot zo'n besef komt en je niet verstopt achter fanboyism, hoe groter de kans wordt dat je daadwerkelijk plezier van je aankoop zal hebben, en dat niet enkel op korte termijn.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Yups, desalnietemin ben ik heel content van mijn macje. Ik gebruik mijn desktop nog nauwelijks. Het gras is altijd groener aan de overkant... Schijnt het ;)

PS: Indiana Jones And The Last Crusade? :)
Afbeelding
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Sub Zero schreef:
kaween schreef:En ook Apple is op dat gebied geen onbeschreven blad, 't is maar een weet.

Vandaar dat ik ook onmiddellijk AppleCare op mijn macbook heb genomen. Kwestie van alles wat te verlengen. Ik heb dan ook al wat dingen zien passeren bij mijn macbook. Ik heb er eentje uit de heel eerste reeks: Bruine vlekken waar je handen liggen, kapotte batterij (laptop viel uit als de adapter uitgetrokken werd) en kapotte heat sink. Er scheelt overal iets mee...

Dat is toch een hele waslijst voor een tevreden gebruiker te zijn.

Pesoonlijk vind ik die macbooks toch wat overprijst voor tegenwoordig of the rack hardware. Ik heb vooral goede ervaringen met de dell latitude reeks. Deze zijn misschien sober maar mijn moto voor laptops is hoe minder speeltjes hoe minder kapot kan gaan.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

crapiecorn schreef:Dat is toch een hele waslijst voor een tevreden gebruiker te zijn.

Wel... Ik heb een hele vriendelijke shop gevonden. Ik had telkens mijn macbook de dag zelf of de dag nadien terug. Daar kunnen veel merken een puntje aan zuigen zonder een of andere fancy next businessday toestand.
Afbeelding
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Sub Zero schreef:Wel... Ik heb een hele vriendelijke shop gevonden. Ik had telkens mijn macbook de dag zelf of de dag nadien terug. Daar kunnen veel merken een puntje aan zuigen zonder een of andere fancy next businessday toestand.


Idem met de shop in Leuven waar ik de mijne heb gekocht, niets dan lof en uitstekende service.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Sub Zero schreef:
crapiecorn schreef:Dat is toch een hele waslijst voor een tevreden gebruiker te zijn.

Wel... Ik heb een hele vriendelijke shop gevonden. Ik had telkens mijn macbook de dag zelf of de dag nadien terug. Daar kunnen veel merken een puntje aan zuigen zonder een of andere fancy next businessday toestand.


Idem, shop in Aalst - zeer goeie service ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Dezelfde dag is idd uitstekend, Normaal mag je minstens 2 weken wachten bij de eerste de beste electro verdeler.
Laatst gewijzigd door crapiecorn 19 jun 2007, 18:11, in totaal 1 gewijzigd.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

@Subzero : bingo. (en ik ga ervan uit dat dit uit je geheugen komt, en niet van een google page ! :-D )

Verder kan ik me heel goed vinden in Sub's houding : ook de toestellen waar ik me mee omring hebben allemaal zowel negatieve als positieve punten en daar dien je rekening mee te houden, de hele kunst in het kiezen van je materiaal is net die dingen vinden waar de balans positief overhelt, nietwaar.
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jan 2005, 14:15
Bedankt: 1 keer

Leuk te vernemen dat er in Gent en Aalst shops zijn waar een goeie service geboden wordt. Ik was vorige zaterdag in St. Niklaas en toen ik in de winkel info vroeg leken de verkopers me weinig enthousiast om hun product aan te prijzen.

Op de vraag of de hitte normaal is voor die laptops kreeg ik niet veel zinnige respons (is weer aan't flippen, desk waar hij op staat geleid geen warmte). En voor meer info werd ik naar hun website verwezen.

Als ik die hun werkgever was zouden ze mij niet laten lopen zonder een demo-ken van dat toestel en van Os X. Uiteindelijk was er buiten mij niemand in hun winkel.

En het statement dat alle toestellen wel hun positieve en negatieve kanten hebben is inderdaad waar. Zoek het toestel waar het positieve overheerst en probeer in te schatten hoe hinderlijk je de negatieve gaat vinden. Uiteindelijk is dat ook de reden waarom ik deze vraag hiet gepost heb.
Gebruikersavatar
Kemblin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 okt 2003, 16:47
Locatie: Schoten (Antwerpen)
Bedankt: 2 keer

ik heb ook een macbook core 2 duo 2.0ghz sinds januari ofzo, en als em vol begint te draaien langer dan 1 min ofzo kan hij best wel warm worden aan de onderkant, niet om je aan te verbranden maar toch om hem in de zomer even op een tafeltje te zetten.
Maar ik heb er zelden of nooit last van, 100% stress heb ik bijna nooit langer dan 10 sec ofzo dat ga je echt niet voelen. Ik zou je niet te druk maken over het "warmte" probleem, ik deed het ook eerst maar bleek totaal niet nodig, er is nl. geen probleem.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”