php & mysql

Plaats reactie
Wim

Hallo, ik zou graag willen weten waar ik het beste kan beginnen als ik een website wil opzetten in PHP & mysql. Ik ken er echt helemaal niks van maar in html ben ik redelijk thuis.

Wie kan er mij suggesties geven?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Wat je het beste kan doen is eerst lokaal Apache 2 + MySQL 4 + PHP 4.3.x installeren om mee te experimenteren.
Nu, php/mysql heeft meer met programmeer-technieken te maken dan met html-kennis (al is dat laatste natuurlijk ook handig).
Heb je al enige programmeer-ervaring?
Er zullen wel online tutorials bestaan, maar ik denk dat je best een php-boek gaat halen in een boekhandel. Welke boeken goed zijn en welke niet weet ik niet, ik gebruik enkel online reference guides, maar ik weet dat een aantal van m'n mede-moderatoren ook hun eerste stapjes aan het zetten zijn in het php-gebeuren, dus misschien kunnen zij je nog wat meer concrete uitleg geven (ik heb het mijne kennis namelijk op school opgedaan :))
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

hallo,

ik ben jaren geleden begonnen met lokaal alles te installeren zoals meon al zei.Maar ik heb een php boek gekocht in een boekenwinkel en dan las ik nog de officiele handleiding die twee dingen tesamen zullen je veel leren en dan natuurlijk wat experimenteren.Php is een echte programmeertaal terwijl html meer een "formateringstaal" is doch als je html kent dat is goed kan altijd van pas komen.

mijn raad zou zijn => begin bij het begin m.a.w probeert niet te lopen voor je kan stappen want dan ga je struikelen ...

je kan ook als je dat wenst een account nemen bij een gratis phphost (wel nogal traag door de vele gebruikers etc ) hier kan je der een krijgen

http://www.tripod.lycos.nl (ondersteund MySQL) databasebeheer is via phpmyadmin te vinden op http://www.phpmyadmin.net

heb je nog vragen shoot ;)
Registered Linux user #286313
Wim

Hey, bedankt voor jullie antwoorden. Cool! 8)

Dus als ik het goed begrijp: koop een boek voor beginners en kalmpjes aan.

Ik heb nog een praktisch vraagje: stel ik heb een website volledig in HTML en ik heb een betalende hosting met PHP en MySQL. Is het dan mogelijk om die site op één of andere manier te converteren naar PHP of kan ik gewoon enkele pagina's enkel in PHP maken. Bv: alle tekst en foto's hoeven niet persé in een DB maar een gastenboek, een script om te kijken hoeveel keer een bepaalde file in gedownload, polls etc

Ik heb geen flauw idee wat precies kan en niet kan, wel de grote lijnen maar daar stopt het dan.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Wat ook gemakkelijk is:
http://www.foxserv.net/portal.php

da's alles ineen. Download de 3.0 install en je kan er direct aan beginnen.

greetz,

Nob
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Wim,

een Site is altijd gebasseerd op Html (uitzonderingen flash etc). Maar de meeste altijd HTML. Maw zolang je niet deftig met html kan werken, zal je niet véél hebben aan php.

Nu, als je al een bestaande website hebt in html, kan je die gewoon moven naar php hosting, gaat geen probleem geven. Html wordt perfect uitgevoerd. Dat hoeft niet persé in php te zijn gegenereerd eh:) maar het is wel iets rendabeler als je voor die hosting betaalt.

Php is dus echt wel een programeertaal. Dat hebben meon en erik al mooi uitgelegd. In php maak je een programmaatje, die bepaald hoe de htmlcode van je uit te voeren pagina er gaat uitzien. Doordat dat niet altijd dezelfde code is die voor die pagina gegenereerd wordt door php en mysql maakt dat net het dynamische...

Ik zou je adviseren om het boek Basis Curscus php 4.2 eens te ontlenen of te kopen en daar mee te starten. Dat boek start van nul op gebied van php. html-kennis is wel aangewezen. mysql wordt ook behandeld.

Ik heb PiR², datzelfde boek van Academic Services aangeraden en die was er zeer tevreden mee, zo erg dat hij op enkele maanden een héél moeie site gemaakt heeft in php/mysql met guestbook & adminpanel ;-).
I love it when a plan comes together!
Wim

Bedankt voor al jullie geduldige en duidelijke antwoorden.

De reden van mijn vorige vraag komt eigenlijk omdat ik mij heb laten wijs maken dat wanneer je een site (in HTMl dus) niet kan combineren met slechts enkele pagina's in PHP maar verplicht ben om dan alles in PHP te doen. Althans, de tags daarvan in alle pagina's te implementeren.

Als ik jullie antwoorden lees klopt dat dus niet.
Neem anders eens een kijkje als jullie willen: http://users.skynet.be/7om

Het is een site van een band. Gemaakt met frames (ik weet het, ik weet het, ik moet tabellen gebruiken maar dat is voor later) Binnenkort gaan die gasten en demo opnemen en ze hebben ook een domeinnaam aangevraagd met hosting waar ze gratis PHP en MySQl bij hebben. Nu moet dat gastenboek dus in PHP komen zodat er geen reclame meer bijstaat, net zoals een poll en een script om te checken hoeveel keer welke mp3 van hun demo gedownload gaat worden.

Dat zou ten laatste eind oktober inorde moeten zijn. In een later stadium wil ik dan alles dynamisch maken met PHP.
Wim

Mijn laatste vragen waren te dom zeker? :oops:
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Euh, Wim,

Welke vragen?? Ik dacht dat we alles beantwoord hebben wat je wou?

Normaal zijn er geen domme vragen, tenzij ze al 100x beantwoord zijn op het forum. heb net topic nagelezen, en alles is duidelijk volgens mij...

indien er nog problemen zijn, specifieer dan een beetje beter met welke vragen je nog zit, want dit is maar een rare post.
I love it when a plan comes together!
Gast

Ik bedoelde het niet slecht hoor.

Wel, ik weet nog altijd niet ofdat alle pagina's binnen een website de php tags moeten bevatten of ik gewoon enkele pagina's met php doe en andere niet. Bv: poll, forum etc.

De reden van mijn vorige vraag komt eigenlijk omdat ik mij heb laten wijs maken dat wanneer je een site (in HTMl dus) niet kan combineren met slechts enkele pagina's in PHP maar verplicht ben om dan alles in PHP te doen. Althans, de tags daarvan in alle pagina's te implementeren.


Begrijp je wat ik probeer te weten te komen?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Voor zo ver ik er iets van ken kan je deze bestanden met elkaar combineren... PHP en HTML kan je zonder problemen door elkaar gebruiken. Dus je kan gewoon je site in html maken en dan in een frame een forum oproepen in php, dat gaat hoor.

Cheers
Afbeelding
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Je kan zonder problemen een pagina volledig uit html hebben bestaan zonder dat daat php-tags in voorkomen, en toch de .php-extensie hebben.

Voor een server maakt de extensie niet veel uit, maar je moet wel oppassen met mime-types (zo kan een gif-bestand bvb niet html-code bevatten).

De extensie .php zorgt er enkel voor dat het bestand via de php-parser gaat. Als je php in een html-document zou zetten en opslaat als .html, zou je in de browser gewoon de php-code zien staan.
Wim

Dat is goed nieuws. :-)

Bedankt mannen!!
Gebruikersavatar
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

The Oddity schreef:Ik heb PiR², datzelfde boek van Academic Services aangeraden en die was er zeer tevreden mee, zo erg dat hij op enkele maanden een héél moeie site gemaakt heeft in php/mysql met guestbook & adminpanel ;-).


Pi R² Ben ik dus... :-) Kijkt maar eens op www.redstar.be voor het resultaat.

- Die mannen die raden u wel onmiddelijk aan om op uwe lokale PC een server te installeren. Ik heb dat nooit gedaan, en mijn pagina's getest op een gratis webruimteke bij tripod.lycos.nl .

- Ten tweede, als je slechts enkele pagina's in php wilt hebben, bv. gastenboek, dan kan je de normale paginas allemaal de *.html extentie meegeven. De pagina's waar de dynamische delen van het gastenboek staan, daar maak je *.php files van.

- Ten derde: als beginneling heb je een boekje (volgens mijn gedacht) alleen maar nodig om de structuren van de taal te leren (if, for, while, include), ook de syntaxis (bv. dat elke regel moet afgesloten worden met een ; ) en nog van die zaken. Als je ongeveer aan bladzijde 100 bent, begint alles vanzelfsprekend te worden, en blader je snel verder. De laatste 50 bladzijden van dat boekje heb ik zelfs niet gelezen. De rest van de functies, die eigenlijk allemaal ongeveer met dezelfde syntaxis werken, vindt je op http://be2.php.net
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Wim

Dat ziet er idd mooi uit.
Heb ondertussen toch zonder problemen een Apache server met PHP en Mysql aan de praat gekregen.

Ik kwam eigenlijk toevallig van die "portal systems" tegen. Wat zijn de voor- en nadelen daarvan?
Ik heb bv zeker een gastenboek, polls, foto album, tracking hoeveel keer een bepaalde mp3 is gedownload, hoeveel mensen er op de site aanwezig zijn nodig. Is dat mogelijk met zo iets?

Ik zou het nl graag allemaal tegen eind Oktober af hebben en met te studeren ga ik er niet geraken. Dus dat zou wel een goede oplossing zijn en dan kan ik daarna verder studeren zonder tegen de tijd in te moeten werken.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Ja die portal systems dat zijn pre-built systemen. Je hoeft enkel alles te uploaden. paar settings in de install mee te geven en klaar is kees.

Voordelen: geen kennis van php/mysql
Nadelen: nooit perfect, nooit het ideale voor je doel

Als je het idd zo snel wil afkrijgen en je kent nu niks van php/mysql, dan zijn die portal systems maybe wel een uitweg, want zo snel leren, en maken,ik weet niet of dat haalbaar is :)

Je kan vertrekken van zo'n portal en de portal dan eventueel zodanig verbouwen met je php/mysql kennis, naar iets wat je zelf wilt..

Ik zou zeggen, probeer een aantal zaken eens uit, je zal direct zelf de voor en nadelen wel merken :)
I love it when a plan comes together!
airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 sep 2002, 14:01
Contacteer:

Bij mij hebben die portal systemen altijd een security issue, je bent nooit 100% zeker dat alles veilig zit. Als je er dus eentje gaat gebruiken, zorg er dan voor dat je op 1 of andere manier verwittigd wordt voor beveiligingsupdates.
Gast

bedankt voor jullie antwoorden!
Is er ééntje die jullie me zouden aanraden of zeker afraden?
Zeker met die security issues...
Ik ga waarschijnlijk nooit precies datgene vinden wat ik nodig heb maar is het dan mogelijk om bv een poll toe te voegen als het niet standaard in het pakket zit?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Eén van de bekendste en meestgebruikte is phpNuke.
http://www.phpnuke.org/

De site van phpnuke zelf is een voorbeeld hoe phpNuke er uit ziet en wat het kan.
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

hallo,

NEE blijf van phpnuke af het zit vol beveiligingslekken zo kan iedereen "root" access op je phpnuke site krijgen door een beveiligingslekje....
Registered Linux user #286313
Gebruikersavatar
dis.pater
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mei 2003, 17:44
Contacteer:

postnuke dan :p

Postnuke is/was gebaseerd op phpnuke, maar het evolueert nu naast phpnuke eigenlijk. Ik ben er best tevreden over, al is het wel zwaar voor de db edm.
Gebruikersavatar
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

wa gebruikt de userbase eigenlijk voor die portal? Is da ne mod voor phpbb?
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Wij gebruiken een portal page van smartor. Eens googlen geeft je smartor zijn page wel.

Is portal systeem speciaal voor phpBB. Iets als add-on voor phpBB.

Weet wel dat de page die wij gebruiken al redelijk veranderd is buiten het origineel. Van tijd tot tijd passen we dat aan naar onze noden. En op termijn zal dat eens een volledig portal page zijn van ons.. zoals we het willen :)
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Smartors' EZPortal is eigenlijk niet meer dan 1 pagina, je kan dat daarom niet echt een portal noemen ...
Wim

Er is eigenlijk keuze genoeg. Die security issues, zijn die ook nog van toepassing wanneer je op een betaalde hosting zit? (Er vanuit gaande dat je hosting provider een goede firewall gebruikt. Geen zonealarm dus :wink: )
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Wim,

de security issues hebben niks te maken met de hosting waarop je zit. In sommige gevallen een héél klein beetje, zoals indien de php configuratie op de hosting server bepaalde php functies niet toelaat. Ik denk nu in het geval van de mail function. Maar dit heeft weinig te zien met die portal security issues.

Wat is het dan wel? Het zijn programmeerfouten in de php-pages die ervoor zorgen dat gewone gebruikers bijvb in de admin account zouden kunnen (root). Dat zij zaken kunnen wijzigen... etc etc. Dit heeft dus niks te zien met een deftige firewall die de hosting heeft. Dit is iets helemaal anders.
Ik geen exacte voorbeelden van security issues uit het hoofd, maar een fictief voorbeeld zou zijn, dat ik bijvoorbeeld een bericht kan posten, door bepaalde dingen te manipuleren, onder de Admin account op dit forum. Dat zijn security issues.

Een firewall is goed om je hostingserver zelf te beschermen.. dat men niet in de server van je hosting kan geraken...en daar manipulaties kan uitvoeren zoals: drives verwijderen, shutdowns, ...

ivm die smartor page, dat is idd 1 php page, met een aantal template files en die bevatten gewoon instructies om bepaalde data op te halen uit de dbase van het forum, zoals: statistics, recent topics, niewsberichten,...
Héél eenvoudig. Eigenlijk niet te vergelijken met phpNuke ea. Die hebben een speciaal adminpanel achter de portal zelf zitten. Smartor heeft dat standaard niet. Men heeft wel het admin panel van phpBB, maar niet een specifiek panel voor de portal.
I love it when a plan comes together!
Wim

Hallo, hier ben ik weer :-D

Ik ben ondertussen begonnen met het programmeren van de site maar ik vroeg me af ofdat iemand van jullie sites weet waar ik wat design ideeën kan opdoen. Bijvoorbeeld, hoe ik "tables" kan decoreren met "bevels", "drop shadows" etc. Alles is welkom! :-)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik weet het, die drop shadows en bevels zijn eenvoudig te doen, maar geloof me: mooie dingen maak je daar in het algemeen niet mee (toch niet zoals de meeste mensen die gebruiken).
Wim

We zullen wel zien :-D

Toch bedankt.
Gebruikersavatar
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

een fijn lijntje of zelfs tables zonder rand (uitsluitend om content te schikken op u blad) zijn vaak veel schoonder dan een kakavisie van kleuren.
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Plaats reactie

Terug naar “Development”