VDSL

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Polleke
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Heb eens wat zitten bladeren in de december uitgave van dat Belgacom Ch@llenge boekje (mijn vader is een oud werknemer van Belgacom). Over dat glasvezelnetwerk en VDSL stond er het volgende in :

Glasvezel dichter bij de klant is de oplossing. In tegenstelling tot koper heeft glasvezel een haast onbeperkte bandbreedte. In het Belgacom-netwerk ligt al heel wat glasvezel, maar dan hoofdzakelijk in het backbone-netwerk. De gemiddelde afstand klant-KVD (Kabelverdeler) bedraagt zo'n 800 m. En over deze beperkte koperafstand kunnen met nieuwe DSL-technologieën gemakkelijk debieten van 10 Mbps en meer symmetrisch per richting getransporteerd worden! Wat de problemen in verband met de afstand tussen de centrale en de KVD betreft: de oplossing waar ANS momenteel aan werkt bestaat erin om de glasvezel te voorzien tot aan deze verdeelkasten.

Om dit te realiseren moet naast de bestaande KVD een nieuwe, qua vorm gelijkaardige verdeelkast opgesteld worden, een zogenaamde ROP (Remote Optical Platform). De twee KVD's worden uiteraard met elkaar verbonden. In tegenstelling tot de bestaande KVD's bevat een ROP ook een actieve uitrusting (mini DSLAM), die kan gebruikt worden om VDSL (de opvolger van ADSL) aan te bieden.

De testen in labomgeving zijn ondertussen achter de rug en momenteel wordt deze nieuwe technologie op het terrein getest te Rochefort en Merelbeke. Belgacom verricht hier echt pionierswerk. In 2003 zal de technologie getest worden in vier pilootsteden: Gent St. Pieters, Waterloo, Hasselt en Bergen. Dit impliceert o.a. het graven van 50 km gleuven, het blazen van 120 km vezelkabel en het plaatsen van zo'n 100 ROP's.

Parallel aan dit alles wordt ook een planning voor aanpassing van het netwerk in de middelgrote en grote steden verder uitgewerkt. De concrete timing van de verdere ontplooiing is vanzelfsprekend ook afhankelijk van de resultaten van de marketingenquëte.

Dus als je in een van die teststeden woont, hopelijk krijg je ook een kans (maar ik vrees dat het testwerk wel voor Belgacom-medewerkers zal zijn).
Met vriendelijke groeten,

Polleke
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Leuk :)
Mijn pa had het mij ook al gezegd (werkt ook bij Belgacom), maar gelezen in het Ch@llenge boekje had ik het nog niet, iets overgeslaan dus ;)

All your Base had op het skynet forum ook al gezegd dat ze hiermee bezig waren, maar dat was ook al. Nu hebben we ook de namen van de testlocaties :D

Anyway, ik zal maar niet teveel van stapel lopen want ik woon hier in the middle of nowhere ... misschien dat ik tegen dan wel al het ouderlijke huis uit ben en mij wat stedelijker zal vestigen (zo dicht mogelijk bij de centrale :lol: )

Thanks voor de info Polleke
NuKeM
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

jipie, Gent St. Pieters jipie, jipie, laat het testen maar beginnen ;-)

Dat ziet er hier goed uit lol, tis te hopen dat ze dat eens rondvragen wie wil testen wil zeker mee doen ;-) zal zeker niet neen zeggen ;-) lollig.

Idd VDSL zal nog leuker zijn, maja, nog niet voor direct iets à la 2005-2006 ?
I love it when a plan comes together!
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Bedankt voor het nieuws Polleke, eindelijk licht in de duisternis :)

greetz,

Nob
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hoe korter de tunnel wordt, hoe dieper het gat in mijne portemonee, wat moet dat vdsl-grapke dan wel gaan kosten?
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

In de beginfase zal dit waarschijnlijk stukken van mensen kosten, denk maar wat sdsl in het begin koste, en adsl (gans in het begin) en wat het nu nog kost. Het zal waarschijnlijk wel een tijdje duren voor iedereen budgetair gezien gebruik kan maken van vdsl technologie ;-)

maja, tis altijd mooi om iets te hebben om naar uit te kijken:
deco
Starter
Starter

't maar dat ge het weet : VDSL WERKT !!!
Ik werk er al een tijdje mee als pilot en ik ben SUPER TEVREDEN.

Constant snel, betrouwbaar (weinig of geen verlies van SYNC), ... enz ..

Kortom ... tof
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

deco schreef:'t maar dat ge het weet : VDSL WERKT !!!
Ik werk er al een tijdje mee als pilot en ik ben SUPER TEVREDEN.

Constant snel, betrouwbaar (weinig of geen verlies van SYNC), ... enz ..

Kortom ... tof

Wow, leuk voor je :D

(er is hier nu iemand stik jaloers ;) )
NuKeM
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

BTW kan je ons eens wat meer info geven over je mogelijkheden, de apparatuur enzo? Is best interessant :)
Heb je een limiet (als beta tester vast niet maar kom)?
NuKeM
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Je zou bvb eens onze speedtest kunnen testen en eens laten weten hoe die het doet met vdsl. Welke ip range heb je trouwens voor VDSL?

Kan me moeilijk voorstellen dat Skynet VDSL al tenvolle kan ondersteunen?

Meer info is zeker interessant om hier een review neer te zetten op de Userbase.

Edit:Blijkbaar al gedaan. Nice testing. Wel nog niet alles voor VDSL te zijn.. kan nog beter :p.

Indien je geinteresseerd zou zijn om ons wat meer details te bezorgen over die vdsl beta testing mag je ons altijd contacteren. Een review hierover zou namelijk héél leuk zijn.
dcc

tjaa ik wil daar ook meer van weten .kwa snelheid en dat modem is ook anders zeker.????
tenslote ik zijn ook van gent ledeberg.

dat nu duur is is normaal nu toch.denk maar umts
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

dcc, dit is nog niet te verkrijgen eh.. dit is beta testing in een paar piloot locaties. Netwerk is daar helemaal nog niet voor geoptimaliseerd.

We zullen eens met Userbase en mogelijk test personen die over VDSL beschikken kijken of we enige samenwerking kunnen creëren om een Preview te maken over het product. Zo is alle info gebundeld. We houden jullie hierover op de hoogte.
ghost-be
Belgacom
Belgacom
Contacteer:

VDSL hoop dat we daar niet te veel probleemen mee krijgen. Dit jaar worden er nog 400 ROB's geplaatst volgende jaren 2500 per jaar in eerste fase hé. een rob is een kast die naast een bestaande KVD ( je weet wel die grijze verdeelkasten op straat) wordt geplaatst. in de rob bevind zich eigenlijk een mini DSLAM die gevoed wordt via fiber, zoals je weet heb je geeen verliezen op fiber en dat maakt dus dat verzwaking maar optreed vanaf de KVD. een studie heeft aangetoond dat de gemiddelde klant zich op een afstand van 300m van de KVD bevind (uitzonderingen bevestigen de regel) en dat maakt het mogelijk om snelheden tot 50 Mb te leveren. het groot voordeel van VDSL is dat het gebruik maaakt van hogere frequentie, ADSL gebruikt de bandbreedte van +/- 50KHz tot een 1 MHz op PSTN en +-/ 100 KHz tot 1MHz op ISDN (omdat ISDN een bandbreedte gebruikt van 300Hz tot 80 KHz, PSTN gebruikt 300Hz tot 3.4 KHz dat is ook de reden dat een adsl modem ISDN niet werkt op PSTN)
Nu VDSL gaat een bandbreedte gebruiken van +/- 1 MHz tot ongeveer 17 MHz, dit wordt gedaan omdat anders een klant met ADSL die nog ongeveer 80% van zijn vermogen heeft als hij aankomt bij de KVD (hij gebruikt nog altijd het lokaal netwerk van koper )en dan nog naar de klant moet gewoon weggedrukt zou worden daar VDSL. Dus normaal geen enkel probleem, er zitten wel wat ander adertjes onder het gras, hoe groter de bandbreedte hoe gevoeliger voor externe stoorbronnen (interferentie). bv zendfrequentie van zend amateurs die ook voor een gedeelte op die bandbreedte zitten. ook nog even dit een eerste instantie zal dit niet voor de gewone gebruiker worden weggelegd daar er wel een ander prijskaartje aanhangt dan voor ADSL. er wordt veel over de prijs geklaagd maar met ADSL zitten we bij de laagste van Europa met ook een van de hoogste snelheden( kijk maar eens naar de prijzen bij onze noorderburen en hun snelheden) amaai en ik type niet graag dus gelieve niet naar de schrijf fouten te kijken :-) :twisted:
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Wow, mooie uitleg, thanks :)
Die ROP's die geplaatst worden, kunnen we weten waar ze die gaan zetten (maw, hoeveel kans maak ik dat het in mijn buurt komt).
Op Belgacom Portal kan je een kaartje zien voor de huurlijnen waar ze België in verschillende zones opsplitsen naar gelang de economische activiteit... kunnen we dit kaartje in zekere mate ook gebruiken als maatstaf voor de introductie van VDSL (zone 1 rn 2 maken bvb veel kans om eerder bedient te worden)? Ook als je langs een drukke weg woont die dorpen met elkaar verbindt ofzo denk ik dat je wat meer kans hebt, of gaan ze de fibers van de spoorwegen gebruiken?
Aangezien men fibers moet leggen zal met moeten graven neem ik aan, kunnen we zien wanneer men fibers aan het leggen is (ik zeg maar wat, zijn de dikke kabels in een bepaalde unieke kleur ofzo), of komt dit ook allemaal op internet te staan (zoals in de tijd van turboline)?
Als VDSL er komt denk ik dat de prijzen best wel zullen meevallen (onder de druk van Telenet zijn Doscis 2.0)... wel vrees ik dat ze ook hier weer de upstream zullen dichtknijpen voor de gewone gebruiker (al zal die wel iets hoger zijn dan nu het geval is neem ik aan).
Tenslotte heb ik nog één vraag: waar kan je je inschrijven als pilot tester (indien VDSL in je regio te krijgen is)? :mrgreen:
NuKeM
ghost-be
Belgacom
Belgacom
Contacteer:

Nog een weetje, de toekomst van Belgacom. Er zijn al een paar projecten lopende voor het aanbieden van Video via DSL, meest in de media het IO project in schoten een 100 tal gezinnen hadden de mogelijkheid om filmen te downloaden via een dbt signaal (draadloos dit is de reden dat het in schoten gebeurde daar er daar een zendmast staat van de VRT, aan de E10 plas) de commandos voor het versturen gebeurde via DSL.
Nu een project dat niet of bijna niet in de media kwam was een project in Antwerpen ZUID, daar werden een 40 tal gezinnen aangesloten via DSL, en hadden de mogelijkheid om de 3 zenders van kanaal+ en de VRT te bekijken real time en/of op te nemen, het knappe aan dit project was dat er op de BGC centrale van het Zuid een server was geplaatst waar de klant de films die hij wenste kon opslaan. en dan kon bekijken wanneer hij het wenste, er werd dus niets gebufferd bij de klant.
het systeem werkt via splitsing van het DSL signaal we deelde de 3 MB lijn in 2 stukken 1MB voor surfen met VCI 8.35 en 2MB vci 8.36 en 8.37 voor video, door zo te werken had een streaming video signaal geen invloed op het signaal dat gebruikt werd om te surfen, wanneer men de kanalen niet had gesplitst had anders de mogelijkheid bestaan dat wanneer zoonlief een bestand aan het downloaden is, papa of mama hun film met schokken konden bekijken. Dit is ook de reden waarom Belgacom zoveel geld uittrekt voor VDSL ongeveer 200 mil €, binnenkort heb je de mogelijkheid om Film te kijken via DSL alsook Videofonie
en dit is geen verre toekomst meer geloof me, als BGC wil overleven moet dit slagen. :twisted:
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Dat neemt dus al gestalte aan, maar wat is het prijskaartje :???:
Afbeelding
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

waarom vragen ze hier niet om te beta testen :P

als bgc dit idd aan betaalbare prijzen zou doorvoeren, dan is er een grote toekomst voor het bedrijf denk ik
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ghotst-be,

Toffe info. Ja, het splitsen van het signaal was idd wel iets dat moest gebeuren, anders is uwen film idd niet zienbaar :p

Dat project in shoten is idd véél meer in de media geweest dan a'pen zuid. Nen server in de centrale waar alles gestored wordt :p Zalig.

Denk dat we hier allemaal wouden dat wij dit mochten testen :)
All Your Base
Plus Member
Plus Member

zowel de interactieve televisie van de vrt (io) in schoten, als de video over adsl in oa antwerpen zuid zijn dus wel over "gewone" adsl lijnen. vermoedelijk zal commerciele video over dsl eerder over vdsl lijnen aangeboden worden.

momenteel loopt er wel al een test van vdsl in gent, brussel, en ergens in wallonie (dacht namen).

alle gebruikers van de betreffende dslams kregen de kans zich in te schrijven voor de testperiode, die denk ik een jaar loopt.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hmm, dedju eh, dus diegenen die zelf niet in aanmerking komen hebben weer niks ontvangen?? Damm NuKeM we hebben weer geen chance eh :)

Twas te mooi om waar te zijn :D
All Your Base
Plus Member
Plus Member

tja, allemaal verhuizen naar gent sint pieters he :)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Kan ik da dan vragen voor op mijn kot? Tis nie ver van gent-st-pieters :twisted:

Cheers
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik zit blijkbaar op Gent Rooigem - Perestraat :-( :-(

Subke, vermoedelijk gaat gij ook op perestraat zitten. Das dichter dan st pieters.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

The Oddity schreef:Ik zit blijkbaar op Gent Rooigem - Perestraat :-( :-(

Subke, vermoedelijk gaat gij ook op perestraat zitten. Das dichter dan st pieters.

Kan je dit nakijken misschien? Want ik zou ook wel eens willen weten op welke centrale ik zit :p
Of ik zit op die van een druk bevolkt deel, of ik zit op die van een druktbevolkt met schapen, koeien en andere dieren deel. Liever die eerste dus ;)
NuKeM
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nee, onlangs eens een adslinstalltie bij iemand gedaan en er waren paar probs. Kerel is langs gekomen en die heeft dan lijntje uitgemeten, en heeft de mijne ook eens uitgemeten :-). Enja, daar waar install moest gebeuren en ik zitten opzelfde centrale.. dat kwam ter sprake.. denk niet dat ge dat kunt nakijken :p. Zou wel leuk zijn.
deco
Starter
Starter

Voor zover ik weet lopen er al vdsl-testen sinds 1 jaar in
- Merelbeke ( :-D )
- Rochefort
Binnenkort komen er extra testen bij in Gent en Brussel (extra gelukzakken). In Wallonie weet ik het niet.

Bye
All Your Base
Plus Member
Plus Member

maar het is nog maar pas dat er testen gebeuren met eindgebruikers, daarvoor werd er enkel getest hoe de lijnen reageren en dergelijke, en of de synchronisatie geen problemen gaf, en enkel intern met belgacom medewerkers.
kryptonate
Member
Member

ik woon op 100m van het sint pietersstation :twisted: :-D YIHAA, ben hier blijkbaar niet de enige die er niet ver van woont :-) .
Malice
Starter
Starter

ik heb hier ook vdsl testdingens....
er wordt een grote modem gebruikt aangesloten aan een ethernet kaart...
Goeie resultaten:
- 1MB download
- 400kbps upload (hangt af van persoon tot persoon, rare resultaten... vb: average is 250kbps upload maar heb ook al es 500 upload gehad .. (naar 1 persoon toe).
Bij het
- 10-15 MS Pingsnelheid wat heel goed is... je zit precies op een Lan ;)

enigste negatieve tot nu toe is dat tijdens het spelen om de 5 minuten men ping voor enkele seconden over de duizend loopt... maar das een fout die ze moete make zekers .. tis voor iets beta.

Tot nu toe denk'k nog maar 7-tal testers in gent (en dus in heel belgië want daar is enigste testplaats) want men IP is steeds dezelfde, buiten één cijfer dat veranderd (1 tot 7).

en geen limiet trouwens..
Gast

kan je even een testje doen op userbase en een picture nemen van je resultaten, dat we hier allemaal kunnen meegenieten :)

dakun :wink:
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Guest, we kunnen je garanderen dat Malice zo'n 1Mbyte/s downstream heeft en zo'n 140Kbyte/s upstream.

Onze database logged zo geen grote snelheden.. maar we hebben dit reeds getest en binnenkort zal er vermoedlijk wel wat extra info verschijnen over VDSL..;-)

Ik zou zeggen, even geduld.
Gast

Net telefoontje gehad van Belgacom ,

Mag het testen vanaf eind Oktober.

Zal het eens vergelijken met mijn Telenet aansluiting.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Zwijnaarde ook? Dacht dat het enkel de centrale van Gent St. Pieters en die van Merelbeke was die uitgerust werden voor de VDSL pilot.. nuja, indien je het kan testen laat ons zeker weten hoe je uitspeelt met de tests :)
Oligo
Starter
Starter

Gewoon effe om te zeggen dat ik sinds vandaag ook VDSL heb (zit ook in de piloot). :-D

En ben er vet tevreden mee. Ik zit in de buurt van Gent St-Pieters.
8)

Ikzelf werk bij belgacom, dus ze hebben eerst aan personeelsleden gevraagd om te testen, maar ik ken 2 kennissen die gewoon ADSL klanten zijn en die hebben ze ook opgebeld. Dus die zitten ook in de test. :lol2:

PS: Wat de prijs betreft is dat natuurlijk nog wa vroeg denk ik, maar ik geloof wel dat het een andere markt is dan SDSL (eerder gewone publiek, dan professioneel gebruik) dus zal toch wat lager liggen denk ik.

http://www.adslbox.be speed test results:
- Download speed : 8323 kbit/s or 1040 kbyte/s
- Upload speed : 2503 kbit/s or 313 kbyte/s
Tue Oct 21 2003 at 00:29:06 UTC+0200
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

Waarom toch nog altijd zo'n groot verschil tss up en down?

greetz,

Nob
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Nob schreef:Waarom toch nog altijd zo'n groot verschil tss up en down?

Nob is ook niet rap tevreden hé :twisted:
Ik zou direct tevreden zijn aan die snelheid, ben toch wel benieuwd wat dit gaat kosten en wanneer beschikbaar in heel België :???:
Wat betreft de tekst van Oligo, ik wou al zeggen "Eerst oompje en dan oompjes kinderen" maar nee er zijn ook 2 gewone klanten bij, de gelukzakken! (dit laatste was waarschijnlijk LOL) :roll:
Afbeelding
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Waarom kan mijn kot nu niet wat dichter bij Gent-St-Pieters liggen...

Blue-Sky, VDSL is de opvolger van SDSL (synchronic), dus de upload en download moeten normaal gelijk zijn. Hier is dat niet zo. Vandaar de opmerking van nob :-) Ik zou dat ook wel willen hoor... Maar ja, het is niet iedereen gegund.

Cheers
Afbeelding
Dreeten

Tzal nog nie voor vandage zijn dat het beschikbaar is in heel België. Mijn vader zit bij de glasvezel dienst van belgacom. Ze zijn momenteel bezig met in Gent van die bakken bij te zetten... Normaal zit hij wel in de dienst in West-Vlaanderen. Ze moeten nog een heel aantal van die bakken bijzetten in Gent voor ze alleen al heel gent gaan kunnen toegang geven tot VDSL. Voor volgend jaar staat er ook in hun planning dat ze veel van die bakken moeten zetten... Zelfs meer of dat ze kunnen plaatsen met het huidige personeel. Dus het zal nog een tijdje wachten voor heel Beligië het zal kunnen consumeren.

Aangezien dak hier op de boerenbuiten woon zal het ook weer nog lang duren voor ik..

Greetz
Dreeten
ubremoved524

Hi,

VDSL is geen opvolger van SDSL, gewoon een andere DSL technologie.
Sdsl staat voor synchronic DSL (up = down) en Vdsl staat voor Very high bit-rate dsl (als ik mij niet vergis).

Aan VDSL zijn toch wel wat nadelen verbonden dacht ik mij te herinneren uit de cursus computer science 1KAN INF. Zo is de snelheid nog afstandsgevoeliger. Zowel van huis tot DSLAM als binnenshuis.

Gewoon de huidige centrales uitbreiden zal dus niet volstaan om alle huidige ADSL gebruikers om te schakelen. Dit gaat volgens mij de stabiliteit ook niet ten goede komen.

Verder vraag ik mij af of het nog wel nuttig is sneller dan ADSL te gaan. Het heeft geen nut om de pijp open te trekken tussen provider en klant, als men de verbindingen naar het internet niet in verhouding aanpast.

De VDSL technologie laat namelijk toe om tegen 52Mbps te downloaden.
De meeste ADSL gebruikers zitten nog op 3.3Mbps wat dus een snelheidsverhoging van maar liefst 48.7Mbps.

Belgacom heeft dan 2 mogelijkheden (volgens mij):
1. Verbinding naar internet evenredig upgraden -> VDSL zal onbetaalbaar worden als de schandalige prijs van nu ook evenredig stijgt
2. Verbinding naar internet vastleggen op lage snelheid (8 à 10Mbps) -> prijzen zullen schandalig blijven maar er zullen genoeg mensen overschakelen en uiteindelijk staat niemand er nog bij stil dat Belgacom iedereen bedriegt.

Zoals belgacom iedereen wijs heeft gemaakt dat 3.3Mbps echt wel de max van ADSL is zullen zij waarschijnlijk opnieuw voor optie 2 kiezen en iedereen serieus laten doorbetalen voor iets dat ze met ADSL ook hadden kunnen bereiken (8Mbps).

Of ben ik te pessimistisch. :-)
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

Ach, er zal wel aan een redelijk snelle snelhheid knn gedown en geupload worden (neem nu 10 Mbps) maar ze gaan er weer van die leuke limieten opzetten, die maken dat je evengoed bij adsl kan blijven.

greetz,

Nob
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”