Hoe de lijnkwaliteit / afstand naar de centrale testen ... ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Hey mensen,

Daar ik sinds vorige week overgestapt ben naar ADSL2FIT (lang geduurd, maar het wachten waard) heb ik een klein vraagje.

In m'n modem kan ik zien dat de lijnsnelheid is gezet op 4096 down en 512kbit up. Spijtig genoeg haal ik hier "slechts" ~2700kbit down en ~400kbit up.

Hoewel dit toch zeer goede resultaten zijn wil ik toch eens weten waarom ik niet meer haal. Ik heb al eens een andere modem geprobeerd van ander merk, en ook m'n router eens gereset. M'n Cisco Pix 501 heb ik er ook al eens tussenuit gehaald. Dit alles haalts niet op de snelheid. Het is zelfs zo dat die 400kbit een vast waarde lijkt, want met de speedtests haal ik nooit lager, enkel soms waarden van 403-406kbit.

Kan ik testen of misschien de afstand naar de centrale een rol speelt ? Of is er een manier om de lijnkwaliteit te testen ?

Alvast bedankt,

Siske
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

als je een speedtouch home hebt kan je je lijntest zelf checken, hervoor moet je alleen onze tutorial volgen.

http://www.userbase.be/forum/portal.php ... b=lijntest

met een andere modem is het naar mijn weten niet mogelijk
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ge kunt anders misschien eens naar ADSL2FIT bellen. Bij belgacom kunnen ze u lijn uittesten, mss kan dat bij A2F ook (eventueel via BGC)
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Misschien verduidelijkt dit een beetje waarom je nooit 512kbit/s up kan halen en 4Mbit/s down.
http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=304#2649

2700kbit/s is idd wel wat weinig voor een 4Mbit/s gesyncte modem... de up is dik in orde.
NuKeM
Gast

Het is ook mogelijk een test te doen met de ASUS USB modem.
Het werkt zo.
Op de taskbar staat het ronde icoon DSL ( groen indien de verbinding actief is)
Druk met de rechter muisknop op dit icoon en de mogelijkheid om de module wordt aangeboden
Via een toetsen combinatie kan de engineering module nu worden geopend.
Druk tezelfdertijd de control en de shift toets in, klik nu met de linkermuistoets op het label ADSL USB MODEM.
Tabblad Detonator
Dit is de plaats waar de belangrijkste gegevens bereikbaar zijn.
Om de testen uit te voeren drukt men op de knop Monitorprestaties
Bij het openen van de form zijn de velden allen leeg, van het ogenblik een update wordt aan gevraagd zullen alle gegevens beschikbaar zijn voor de analyse.
Hoop nu maar dat er een paar een ADSL USB modem hebben :twisted:
ghost-be
Belgacom
Belgacom
Contacteer:

even verder over asus usb modem

Downstream:
KanaalBitrate Interleaved: Dit staat altijd op “0” als de DSLAM modulatie ingesteld staat op G.DMT
Kanaalbitrate Fast toont de Synchronisatie snelheid aan:
Dit kan variëren tussen 32Kbps en 3360 Kbps
Relatieve capaciteit: kan tot 100% gaan.
Ruiswaarde : moet min 6 DB zijn
Uitgangsvermogen : moet steeds lager zijn dan 20Db
Verzwakking : kan tot 60 DB gaan
Upstream:
KanaalBitrate Interleaved: Dit staat altijd op “0” als de DSLAM modulatie ingesteld staat op G.DMT
Kanaalbitrate Fast toont de Synchronisatie snelheid aan:
Dit kan variëren tussen 32Kbps en 512 Kbps
Dit is afhankelijk van het ingestelde profiel
GO : 128Kbps
Plus : 192 Kbps
Pro : 192 Kbps
Office : 256 Kbps
Premium : 512 Kbps
Als je in de pull down menu “ MEER” “ AAN” kiest het je de mogelijkheid om ook de tellers en defecten te zien.
I= Interleave profile
F = Fast profile
FEC: Frame error control
FEC-F :
FEC-I :
CRC: cyclic redundanty check die gebruikt wordt bij het samenstellen van de pakketten
CRC-F
CRC-I :
HEC: Header Error Control
HEC-F :
HEC-I :
Near end:
Far end:
Om een nog diepere analyse te maken, kan je nu ook nog de dragers gaan nakijken.
Je kan de verdeling zien van het gebruikte aantal Bits per Toon :twisted:
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Nice :)
Die USB dingetjes hebben blijkbaar toch meer in hun mars dan ik dacht.
Zijn dat niet zelfde Asus modempjes die Belgacom een tijdje terug door de ramen en deuren smeet?
Bedankt voor je uitleg ghost-be (zal vast veel vragen beantwoorden van mensen die dit nu gaan uitproberen) :)
NuKeM
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

ik denk het dat dat die modem waren voor 28 eur ofzo, is dan beter dan ik dacht :)

Afbeelding
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

SeNsEi Ze0n schreef:ik denk het dat dat die modem waren voor 28 eur ofzo, is dan beter dan ik dacht :)

Niet te rap zeggen, het is niet omdat hij een testje kan doen, dat dat testje goed is gedaan en dat de modem op zich ook goed is :)
NuKeM
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

ik zeg niet goed, ik zeg beter dan ik dacht :)

Afbeelding
ghost-be
Belgacom
Belgacom
Contacteer:

ik heb nooit gezegd dat de modems goed waren, heb er last genoeg mee gehad. :wink: maar je kunt er een meting mee doen en deze is vergelijkbaar van waarden met de alcatel speed touch tool en de eicon 2430
op het werk hebben wij een speciale tool (saly) om de lijn verzwakking en dergelijke te meten en de waarden komen overeen.
Laatst gewijzigd door ghost-be 22 sep 2003, 22:06, in totaal 2 gewijzigd.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Je weet toevallig zo geen tests voor Speedtouch USB's ?
ghost-be
Belgacom
Belgacom
Contacteer:

ik niet. probleem is dat wij alcatel niet meer verdelen daar alcatel er mee gestopt is, en nu verder wordt verdeeld door thomson, de vervanger van de alcatel usb wordt de thomson 330 en daar weet ik niet of er ook een enginering module inzit
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Mja, ik heb die modem zo'n dikke 2 jaar geleden gekocht, doet zijn werk prima, maar ik dacht dat je misschien ergens zo'n manual of zo nog had zien liggen. Die modem is immers via BGC gekocht...
ghost-be
Belgacom
Belgacom
Contacteer:

probleem is dat wij licentie moeten kopen om zulk een tool te mogen gebruiken. dat is ook de reden dat wij officeel de alcatel tool niet mogen gebruiken, reden vraagprijs van alcatel lag te hoog, en blijkbaar is de vraagprijs van asus lager. ik ben wel zeker dat er in de alcatel een enginering module in zit maar heb tot op heden de toegang nog niet gevonden :cry:
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ghost-be,

Je vermeld dat er een test is dat je kan doen met een Eicon 2430. Daar ik een Eicon 2440 gebruik, kan ik dit dan ook. Vind hier namelijk niets van terug.

Eicon 2440 is een ADSL modem/router/firewall.

Edit:

Hmm,
Had de optie "statistics" in de router nog niet bekeken :)

Alcatel Pump Software Rev. : 3.6.70
Alcatel DMT Pump Engine Rev. : 0x1a04
Connection Status : CONNECTED
Time Connected : 73:58:56
Current Modulation Protocol : G.992.1
Number of Line Initializations: 2

STREAM STATISTICS DOWNSTREAM UPSTREAM
----------------- ---------- --------
Data Path Type : FAST FAST
Current Bit Rate (kbit/s) : 4096 512
Attainable Bit Rate (kbit/s) : 8714 882
Attenuation (dB) : 19 9
Noise Margin (dB) : 25 19
Output Power (dBm) : 19 12

NEAR END PERFORMANCE
--------------------
FEC Count : 0 LOS Count : 0
CRC-8 Count : 0 LOF Count : 0
HEC Count : 0 LOP Count : 0
LCD Count : 0 LOM Count : 0

FAR END PERFORMANCE
--------------------
FEC Count : 0 LOS Count : 0
CRC-8 Count : 0 LOF Count : 0
HEC Count : 0 LOP Count : 0
LCD Count : 1 LOM Count : 0

Grtz Siske
[mod="The Oddity"]Posts samengezet. Als registerd member kan je je berichten zelf bewerken. Dit maakt een topic overzichtelijker.[/mod]
ghost-be
Belgacom
Belgacom
Contacteer:

Siske effe ter info

kan zijn dat je het allemaal al weet, maar misschien de andere lezers niet
in verband met je lijn meting
Current Bit Rate 4096 512 = het profiel ingesteld door u provider 4,096 Mb down 512 Kb upstream
Attainable Bit Rate 8714 882 = het maximale dat u lijn kan halen, in u geval kan de lijn dus 8,714 Mb down en 882 Kb up aan
Attenuation 19 dB = verzwakking onze kabels hebben ongeveer een verzwakking van +/- 10 dB per Km + nog een paar dB in de lex waaruit ik concludeer dat je op ongeveer 1 à 1.5 Km van de centrale woont
Noise margin 25 dB = het ruis niveau van de lijn deze moet hoger zijn dan 6dB en heeft een max instelling van 30 dB ( 25 is heel goed)
Output power 19 dBm = het vermogen dat de DSLAM levert met een max van 20 dBm ( bij een heel goede lijn zakt deze waarde daar zij niet het volle vermogen nodig heeft om aan het vooropgestelde profiel te komen)
ik kan alleen maar zeggen dat je lijn perfect in orde is, je moet wel rekening houden dat de waarden die ik opgeef gaan over het BGC profiel, van 3.3Mb down en 192 Kbs up hoe hoger het profiel hoe meer last van ruis, dat is de reden dat soms bij klanten die verder van de centrale wonen en last hebben van verbrekingen we deze op 1Mb zetten en die dan perfect werken, hun ruis niveau stijgt dan boven de 6dB
nu stop ik met mijn gezaag want ik type niet graag, hoop hiermee toch een paar menesen geholpen te heben :twisted:

[mod="Sub Zero"]Effe je posts samen gezet[/mod]
ghost-be
Belgacom
Belgacom
Contacteer:

oeps, dit was al eens gepost in dec 2002 sorry was weer te snel :-(
alleen nog even dit het verschil in meting tussen upstream en downstream, zit in het feit dat deze op een andere frequentie gebeurt, er wordt alleen rekening gehouden met de meting van de downstream :twisted:
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hehe,

Ghost-be, de waarden begreep ik wel, de uitleg niet (meer) ... waarvoor dank. Wat ik dus van die uitleg versta, is dus dat in principe ik een zeer goede lijn heb (dat ik niet ver van de centrale woon wist ik).

Dus ... is een max waarde van 2750kbps op zo'n waarden niet zo goed hé. Toch zeker niet als het profiel een 4Mbit bied.

Toen ik bij Wanadoo was, en dus een BGC 3,3Mbit lijn had, was deze waarde EXACT hetzelfde (buiten de upload dus).

Allez, kzal wel eens een mailtje aan adsl2fit sturen, maar ik vermoed dat ik het gekende " 4 (of3,3) Mbit is geen *gegarandeerde* waarde, uw lijn is perfect in orde."

Datzelfde antwoord geeft men ons voor onze ADSL office lijn ook, profiel op 3,3Mbit, maar we halen max. 1150kbit.

Alvast bedankt,

Siske
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Siske, hangt er van af op welke server je meet. De onze? Speedtest?

Indien ja, dan zou ik toch zeggen dat er iets verkeerd geconfigged is. Mtu? Default Receive Window, firewall, etc etc.

Als je goed synched aan de goede snelheid maar je behaalt de max snelheid niet, ligt dat meestal aan iets local.. kijk eens in het forum naar speedtopics. Daar staan al véél tips in. Die zullen binnenkort gebundeld worden in een speedchecklist.
I love it when a plan comes together!
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Oddity,

Heb reeds getest met een andere modem (zonder router/firewall) en kreeg exact dezelfde resultaten.

Ook fluctueren m'n downloadsnelheden deze week van 1500-2800kbps (verschillende metingen per dag) terwijl m'n upload steeds tussen de 400-415 kbps blijft hangen.

MTU/rcv etc ... hebben op WinXP niet zoveel invloed én ik gebruik een Ethernet modem/router, dus daar heeft het ook niet zoveel met te maken.

Op http://www.dslreports.com/test kun je een tweaktest doen, en daar krijg ik te zien dat m'n MTU en receive window waarden allemaal OK zijn.

Heb ook al gemerkt dat er blijkbaar niet veel ADSL2FIT gebruikers boven de 2800kbps geraken. (small abbo's)

OP DIT MOMENT:

http://www.adslbox.be speed test results:
- Download speed : 1186 kbit/s or 148 kbyte/s
- Upload speed : 404 kbit/s or 51 kbyte/s
Sat Sep 27 2003 at 16:01:31 UTC+0200

Anyway,

Bedankt voor de info.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”