Met philips wireless adsl-modem op telenet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Een kennis is van adsl naar telenet gegaan.
Hij werkte op adsl met een philips adsl-modem, is die te gebruiken om telenet draadloos te verdelen?
Ik heb al geprobeerd met het uitschakelen van de dhcp, maar dat werkte niet.
De pc kreeg toen geen ip-adres meer, dus ook niet van telenet via de philips-modem.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Haha, modem ?
Heeft Telenet de installatie zelf gedaan ? Zo niet, had het beter wel geweest.
Router kabel en router ADSL zijn helemaal niet hetzelfde en niet compitabel bij mijn weten.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Lord Utopia schreef:Haha, modem ?
Heeft Telenet de installatie zelf gedaan ? Zo niet, had het beter wel geweest.
Router kabel en router ADSL zijn helemaal niet hetzelfde en niet compitabel bij mijn weten.


Alles werkt wel hoor, maar nu wil hij het draadloos maken en hij heeft nog zo'n philips adsl-modem.
Mogelijk is die door enkele instellingen aan te passen bruikbaar voor telenet.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ja, heb het zelf gedaan
je steekt gewoon uiteinde die je normaal in uw netwerkkaart gaat in philips
bij mij kon ik automatisch surfen maar mss moet je nog in bridged mode zetten
(tuurlijk ofwel philips met uw pc verbinden ofwel draadloos aan zetten)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Vieten schreef:
Lord Utopia schreef:Haha, modem ?
Heeft Telenet de installatie zelf gedaan ? Zo niet, had het beter wel geweest.
Router kabel en router ADSL zijn helemaal niet hetzelfde en niet compitabel bij mijn weten.


Alles werkt wel hoor, maar nu wil hij het draadloos maken en hij heeft nog zo'n philips adsl-modem.
Mogelijk is die door enkele instellingen aan te passen bruikbaar voor telenet.
dan heeft Telenet toch haar eigen apparatuur geleverd ?
dpau2820
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 nov 2006, 23:37

dit gaat inderdaad, dit is wat ik een tijdje geleden aan iemand anders gestuurd heb, heb er derna toch nix nemeer van gehoord ( ofwel heeft em de moed opgegeven en is der zelfs nie aan begonnen :) )

Hierbij ongeveer hoe dat ge de instellingen moet doen
De juiste handelingen en benamingen weet ik niet omdat ik me ook maar heb moeten behelpen met hetgene dat ik op het internet heb gevonden

Eerst da laptop verbinden met een netwerkkabel met de router, niet met de modem natuurlijk
Dan even controleren wat voor een ip adres je hebt
Start > uitvoeren > cmd > ipconfig
Daar zou bij local area connection een adres moeten staan dat er moet uitzien zoals 192.168.1.xxx ( <- dit moet een cijfer zijn)
En default gateway zou moeten zijn 192.168.1.1
Als dit zo is kan je verder gaan en anders moet je even de router resetten ( dmv met een balpen ofzo vanachter in het het reset gaatje een 15 tal seconden te drukken)
dan moet je in met internet explorer naar http://192.168.1.1 gaan
dan naar advanced settings

de draadloze beveiliging is optioneel maar is natuurlijk wel beter, zodat er niemand anders kan meesurfen op uw abonnement
in wireless moet je de beveiliging ingeven, het beste is wpa ( onthoud deze sleutel, want die heb je nodig om te kunnen verbinden )
en ook de naam van het netwerk moet je ingeven
http://selfcare.belgacom.net/index.html ... ew_lang=nl


als dit gedaan is moet je naar home networking gaan en daar “dhcp” server afzetten
hoe dat het juist noemt weet ik niet, geen voorbeeldje van gevonden

als dit allemaal gedaan is op “save settings” drukken

dan de kabel van je kabelmodem verbinden met een andere poort

even wachten tot als de router herstart is
normaal zou je als je nu ipconfig doet zou er niet meer mogen staan 192.168.1.xxx maar wel iets zoals 84.xxx.xxx.xxx en daarboven zou er telenet.be moeten staan
als er toch die 192.168.1.xxx staat is er iets misgelopen bij de instellingen in home networking
als er een 169.xxx.xxx.xxx adres staat is er iets serieus misgelopen en kan je best volledig opnieuw beginnen

als alles in orde is en je een telenet.be adres krijgt kan je de netwerkkabel uittrekken van de laptopen proberen draadloos te verbinden ( best ook ff de de telenet modem uit de stroom trekken en terug insteken) hiervoor heb je de (hopelijk) eerder genoteerde sleutel nodig
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

dpau2820 schreef:dit gaat inderdaad, dit is wat ik een tijdje geleden aan iemand anders gestuurd heb, heb er derna toch nix nemeer van gehoord ( ofwel heeft em de moed opgegeven en is der zelfs nie aan begonnen :) )

Hierbij ongeveer hoe dat ge de instellingen moet doen
De juiste handelingen en benamingen weet ik niet omdat ik me ook maar heb moeten behelpen met hetgene dat ik op het internet heb gevonden

Eerst da laptop verbinden met een netwerkkabel met de router, niet met de modem natuurlijk
Dan even controleren wat voor een ip adres je hebt
Start > uitvoeren > cmd > ipconfig
Daar zou bij local area connection een adres moeten staan dat er moet uitzien zoals 192.168.1.xxx ( <- dit moet een cijfer zijn)
En default gateway zou moeten zijn 192.168.1.1
Als dit zo is kan je verder gaan en anders moet je even de router resetten ( dmv met een balpen ofzo vanachter in het het reset gaatje een 15 tal seconden te drukken)
dan moet je in met internet explorer naar http://192.168.1.1 gaan
dan naar advanced settings

de draadloze beveiliging is optioneel maar is natuurlijk wel beter, zodat er niemand anders kan meesurfen op uw abonnement
in wireless moet je de beveiliging ingeven, het beste is wpa ( onthoud deze sleutel, want die heb je nodig om te kunnen verbinden )
en ook de naam van het netwerk moet je ingeven
http://selfcare.belgacom.net/index.html ... ew_lang=nl


als dit gedaan is moet je naar home networking gaan en daar “dhcp” server afzetten
hoe dat het juist noemt weet ik niet, geen voorbeeldje van gevonden

als dit allemaal gedaan is op “save settings” drukken

dan de kabel van je kabelmodem verbinden met een andere poort

even wachten tot als de router herstart is
normaal zou je als je nu ipconfig doet zou er niet meer mogen staan 192.168.1.xxx maar wel iets zoals 84.xxx.xxx.xxx en daarboven zou er telenet.be moeten staan
als er toch die 192.168.1.xxx staat is er iets misgelopen bij de instellingen in home networking
als er een 169.xxx.xxx.xxx adres staat is er iets serieus misgelopen en kan je best volledig opnieuw beginnen

als alles in orde is en je een telenet.be adres krijgt kan je de netwerkkabel uittrekken van de laptopen proberen draadloos te verbinden ( best ook ff de de telenet modem uit de stroom trekken en terug insteken) hiervoor heb je de (hopelijk) eerder genoteerde sleutel nodig


Hmmm, da's net wat ik allemaal gedaan heb, maar toen kreeg de pc geen ip-adres meer (werd dus 169....), dus was ik beter opnieuw begonnen :-D

Ik dacht dat ik misschien nog het ip-adres van de modem in een andere range moest zetten of nog een andere parameter moest aanpassen om de modem bridged te zetten dan enkel dhcp afzetten.

Nuja, hij ging vandaag een andere router halen, bedankt voor alle antwoorden, zal nog wel eens de kans krijgen om dit uit te testen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Wat hierboven beschreven is, is de ADSL modem gewoon gebruiken als 'domme' switch door alle verbinding op de LAN kant te maken (ADSL modems hebben enkel telephonie op de WAN kant). Persoonlijk vind ik dit geen goed idee omdat je zo ook je firewall en NAT kwijt bent van je modem !

Dit werkt prima, echter je moet dan inderdaad de DHCP server van je modem uitschakelen, want anders komt die in conflict met de DHCP server van de TN modem... en zou je dus een adres kunnen krijgen van je modem.

Denk er ook al dat het aantal IP-adressen bij TN beperkt is en gebonden is aan je MAC adres... wanneer je dus dergelijke dingen aanpast is het noodzakelijk je TN modem even zonder stroom te zetten.
dpau2820
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 nov 2006, 23:37

r2504 schreef:Wat hierboven beschreven is, is de ADSL modem gewoon gebruiken als 'domme' switch door alle verbinding op de LAN kant te maken (ADSL modems hebben enkel telephonie op de WAN kant). Persoonlijk vind ik dit geen goed idee omdat je zo ook je firewall en NAT kwijt bent van je modem !

inderdaad, die mens wou dan ook gewoon zijn laptop draadloos verbinden ipv met de kabel, een hardwarematige firewall had hij dan toch ook al niet
Dit werkt prima, echter je moet dan inderdaad de DHCP server van je modem uitschakelen, want anders komt die in conflict met de DHCP server van de TN modem... en zou je dus een adres kunnen krijgen van je modem.

Denk er ook al dat het aantal IP-adressen bij TN beperkt is en gebonden is aan je MAC adres... wanneer je dus dergelijke dingen aanpast is het noodzakelijk je TN modem even zonder stroom te zetten.

staat er met die reden ook bijgenoteerd 8) [/quote]
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Denk er ook al dat het aantal IP-adressen bij TN beperkt is en gebonden is aan je MAC adres... wanneer je dus dergelijke dingen aanpast is het noodzakelijk je TN modem even zonder stroom te zetten.


Dat had ik niet gedaan, allicht lukte het daarom niet.
Het is dus de bedoeling dat het mac-adres van de adsl-modem bekend wordt bij telenet en niet meer het mac-adres van zijn pc.

Onthouden voor de volgende keer.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Iedere adsl modem/router is aan de lan kant te gebruiken als switch, mits met de aanmerkingen zoals r2504 maakte betreffende dhcp.
Je hoeft daarvoor ook niets anders te configureren dan de DHCP af te zetten.
Om echter het draadloze gedeelte te gebruiken zal moeilijk worden, je krijgt uit het Telenet modem immers geen IP adres uit een locale range maar een wan ip adres.
Allereerst moet je het Telenet modem verbinden met een output port van de modem/router dmv een gekruiste kabel.
(ik ken de Philips niet, maar soms is er automatische poort detectie en kan elke kabel gebruikt worden.)
Het wireless gedeelte is voor te stellen als een extra poort op het output switch gedeelte met een in te stellen local IP adres, dus zal het niet werken.
Het toegwezen wan adres zal zeker niet in deze local range liggen.
Misschien is eea handmatig aan te passen op het toegewezen adres, maar volgende week kan dit weer anders zijn.
dpau2820
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 nov 2006, 23:37

Limburg schreef:Iedere adsl modem/router is aan de lan kant te gebruiken als switch, mits met de aanmerkingen zoals r2504 maakte betreffende dhcp.
Je hoeft daarvoor ook niets anders te configureren dan de DHCP af te zetten.
Om echter het draadloze gedeelte te gebruiken zal moeilijk worden, je krijgt uit het Telenet modem immers geen IP adres uit een locale range maar een wan ip adres.
Allereerst moet je het Telenet modem verbinden met een output port van de modem/router dmv een gekruiste kabel.
(ik ken de Philips niet, maar soms is er automatische poort detectie en kan elke kabel gebruikt worden.)
Het wireless gedeelte is voor te stellen als een extra poort op het output switch gedeelte met een in te stellen local IP adres, dus zal het niet werken.
Het toegwezen wan adres zal zeker niet in deze local range liggen.
Misschien is eea handmatig aan te passen op het toegewezen adres, maar volgende week kan dit weer anders zijn.

niet echt correct
als je de DHCP uitgeschakeld zal het wireless gedeelte gewoon werken als access point (allee toch bij degene dat ik al gedaan heb, phillips router van belgacom)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

dpau2820 schreef:als je de DHCP uitgeschakeld zal het wireless gedeelte gewoon werken als access point (allee toch bij degene dat ik al gedaan heb, phillips router van belgacom)


Dat hangt volledig af van de implementatie van de ADSL router... en is niet echt iets waarop je kan rekenen.

Gewoon een raad aan de topic starter... koop je een nieuwe router met ethernet LAN poort (een Linksys WRT54GL heb je al voor 70 euro), heb je meteen een firewall en NAT (zodat je verkeer tussen je twee PC's niet over je telemeter loopt !) en ben je van al dit gepruts verlost.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ondertussen heeft die kennis een linksys-router gekocht, 4 lan-poorten en 1 wan-poort.

Gisteren vanalles geprobeerd, maar via de wan-poort werkte het niet, de pc's kregen geen ip-adres (dhcp uitgeschakeld).

Met de telenet-modem aangesloten op 1 van de lan-poorten werkt het wel, dus ook de draadloze verbinding.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Vieten schreef:Ondertussen heeft die kennis een linksys-router gekocht, 4 lan-poorten en 1 wan-poort.

Gisteren vanalles geprobeerd, maar via de wan-poort werkte het niet, de pc's kregen geen ip-adres (dhcp uitgeschakeld).

Met de telenet-modem aangesloten op 1 van de lan-poorten werkt het wel, dus ook de draadloze verbinding.


Waarom schakel je DHCP uit als je een router hebt ?

Schakel dat eens terug in, trek je modem even uit het stopcontact, en plug de kabel terug in de WAN poort !
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
Waarom schakel je DHCP uit als je een router hebt ?

Schakel dat eens terug in, trek je modem even uit het stopcontact, en plug de kabel terug in de WAN poort !


Ik had uit de vorige reply's begrepen dat de pc's een ip-adres moesten krijgen van telenet, maar dat zal dan enkel zo zijn als je een gewone router gebruikt (dus zonder wan-kant).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Vieten schreef:Ik had uit de vorige reply's begrepen dat de pc's een ip-adres moesten krijgen van telenet, maar dat zal dan enkel zo zijn als je een gewone router gebruikt (dus zonder wan-kant).


Opletten dat we hier niet een aantal dingen door elkaar halen... gebruik je een router als domme switch (met internet aangesloten op een LAN poort) dan moet je DHCP uitschakelen, gebruik je een router zoals het moet (internet aangesloten op de WAN poort) dan moet DHCP natuurlijk aanstaan.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”