Grasmaaier doodt koppel

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Een Engels echtpaar uit Cardiff is wel op een heel ongewone manier om het leven gekomen. De man reed met de grasmaaier over een elektriciteitskabel en dat werd hem en zijn vrouw fataal.

De 87-jarige Albert Banks was zijn tuin aan het maaien en reed per ongeluk over een elektriciteitskabel. De messen van de grasmachine sneden de draden door en de maaier kwam meteen onder stroom te staan. De man werd geëlektrocuteerd en overleed. Zijn vrouw Beatrice wilde hem ter hulp snellen en maakte daarbij de fatale fout om haar man vast te grijpen. Ook zij overleefde het ongeval niet.

De zoon van het bejaarde echtpaar trof zijn ouders de volgende dag dood aan in de tuin. De hulpdiensten moesten eerst de stroom uitschakelen om verdere ongelukken te voorkomen. ivb

Bron: De Standaard.be van 16 mei 2007
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 07 jun 2007, 03:12, in totaal 1 gewijzigd.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

'k Weet niet welke netspanning daar in Cardiff gebruikt wordt, ik weet wel dat vooral vroeger 110 Volt gebruikelijk was, waar de stroomkringen soms met 20 amp. beveiligd waren.

Vooral hier in België is het belangrijk dat een stroomkabel met 3 geleiders gebruikt wordt.
Indien er een verlengkabel geraakt wordt door het mes van de grasmaaier zal normaal gezien de aardbeveiliging de stroom onderbreken.
(vooropgesteld er is een aardbeveiliging in je huis)

Toch opletten, 'k wou dit toch even posten om aandacht te vestigen en niet roekeloos om te springen met stroomkabels, vooral in de tuin en zeker in de omgeving van een vijver. (vb. bij gebruik van een dompelpomp)
:eek:
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 17 mei 2007, 17:50, in totaal 2 gewijzigd.
CiBi
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 1 keer

bedankt voor de info blue-sky nu weet ik dat ik zeker niet aan mijn eind wil komen door het gras af te rijden
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Nu weten we direct weer waar die aarding goed voor is.
Heb nu wel de gewoonte van mijn kabel aan de afgereden kant te leggen, zodat hij minder gemakkelijk voor je maaier komt te liggen.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Vorige zomer nog iets gelijkaardigs voorgehad. Met de haagschaar per ongeluk de kabel (half) doorgesneden.

Nu ja, verder dan de buitenste laag plastic is de schaar niet geraakt, gelukkig maar! :oops:
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member

Dan is het tijd voor een nieuwe schaar denk ik zo :p.

Zoiets is steeds gevaarlijk, maar het is wel vreemd dat dat ding na een dag nog steeds onder stroom staat. (Of de kabel moet echt heel vast aan de messen hangen)
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Daar dient dus een verliesstroomschakelaar voor.
Maar ik rij mijn gras wel af op naft. :P
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Avenger
Plus Member
Plus Member

Blue-Sky schreef:'k Weet niet welke netspanning daar in Cardiff gebruikt wordt, ik weet wel dat vooral vroeger 110 Volt gebruikelijk was, waar de stroomkringen soms met 20 amp. beveiligd waren.

Vooral hier in België is het belangrijk dat een stroomkabel met 3 geleiders gebruikt wordt.
Indien er een verlengkabel geraakt wordt door het mes van de grasmaaier zal normaal gezien de aardbeveiliging de stroom onderbreken.
(vooropgesteld er is een aardbeveiliging in je huis)

Toch opletten, 'k wou dit toch even posten om aandacht te vestigen en niet roekeloos om te springen met stroomkabels, vooral in de tuin en zeker in de omgeving van een vijver. (vb. bij gebruik van een dompelpomp)
:eek:
En 110v is zoviezo al een groter risico het trekt namelijk een grotere stroom
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Dat is weer zo'n mythe die moet ontkracht worden door de mythbusters zeker? Ik heb serieus mijn bemerkingen:
- handvaten van een grasmachien zijn geïsoleerd zodat je niet het koude metaal moet vastpakken
- tijdens het doorsnijden maak je kortsluiting => zekering zou moeten springen of geef je kort contact met de aarding waardoor verliesstroom afslaat.
- na het doorsnijden heeft de kabel geen contact meer met de messen.
- indien er toch stroom naar de aarde vloeit, dan slaat de verliesstroomschakelaar af. Of er nu een aarding of niet in de kabel zit.
- staat uw grasmachien toch onder spanning en je komt er aan kan je kleine schok krijgen. Tenzij je met je blote voeten natuurlijk het gras afrijdt.

PS: bij 110V gaat er maar de helft van stroom door je weerstand ivm 220V
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

lithion schreef:PS: bij 110V gaat er maar de helft van stroom door je weerstand ivm 220V
volledig akkoord, maar er zal wel dubbel zo hoog afgezekerd worden om hetzelfde vermogen te bekomen (of hebben ze daar geen lampen van 60 en 75Watt ?) waardoor je een grotere stroom krijg voor je zekering het begeeft.

J.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

lithion schreef:Dat is weer zo'n mythe die moet ontkracht worden door de mythbusters zeker? Ik heb serieus mijn bemerkingen:
- handvaten van een grasmachien zijn geïsoleerd zodat je niet het koude metaal moet vastpakken
- tijdens het doorsnijden maak je kortsluiting => zekering zou moeten springen of geef je kort contact met de aarding waardoor verliesstroom afslaat.
Hh...m, dan is het verhaal over Cardiff een verzinsel of wat?
Ik had dat in een reply toch al beschreven, dat de vroegere toestellen in Groot Bretagne met zwaardere smetveilheid afgezekerd waren.
En ook gezegd "(vooropgesteld er is een aardbeveiliging in je huis)" .
Qua handvatten geïsoleerd, hier in België Ja
Of dit echter bij de grasmaaier in Cardiff ook geïsoleerde handvatten zijn, zou ik niet weten voor ik dat ding gezien heb.
Op het image bij de startpost is daar niet veel van te merken, van geïsoleerde handvatten.

Greetz :wink:

Erratum: Het image Grasmaaier in de startpost is gewist, op aanvraag van een member, wiens vader werkt voor dit merk.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 09 jun 2007, 17:28, in totaal 1 gewijzigd.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

En bovendien, tussen voorschrift en praktijk zit een enorm verschil.
Ondanks voorschriften mankeert er in veel oudere huizen vanalles aan de electrische installatie., vooral in schuren en loodsen.
Vaak met smeltveiligheden die met een draadje overbrugd zijn.
En in gebouwen uit de jaren '60 komt al helemaal geen aardlekschakelaar voor.

Het is bovendien niet ondenkbaar dat, wanneer een handvat van de maaier af valt, deze niet bij het vuil wordt gezet maar gewoon gewoon wordt gebruikt.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Nu, het voltage in GB is al 220-240V. Het zou trouwens niet de eerste keer zijn dat er zo'n mythe gepubliceerd wordt in de krant. De krant gebruikt dikwijls een andere krant als bron, die dan ook terug een nieuwe krant gebruikt. Ik zou vooral willen weten hoe die stroomkabel contact zou kunnen blijven maken met de grasmachine als die net afgesneden werd.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

lithion schreef:Nu, het voltage in GB is al 220-240V. Ik zou vooral willen weten hoe die stroomkabel contact zou kunnen blijven maken met de grasmachine als die net afgesneden werd.
Van de voltage die nu 220-240V ac, dat dacht ik wel maar was er niet zeker van.

Hoe een geleider contact kan blijven maken, als de fase of stroomvoerende kabel zich om het mes gewikkeld zou hebben. (onwaarschijnlijk, maar het kan)
SantaSCSI schreef:(Of de kabel moet echt heel vast aan de messen hangen)
Nu, de taak van een nieuwsposter is niet enkel een bericht te plaatsen omdat het (eventueel) sensationeel is.
Maar vooral op een gevaar te wijzen en waar men moet op letten om 'n ongeval te voorkomen.

En, ja ... ook ik heb ooit eens een kabel geraakt met de elektrische haagschaar.
Maar hier is de aardbeveiliging 100% in orde.
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

:banana: weer een reden om mijn gras niet af te rijden :banana:

:lol:
SIR
Pro Member
Pro Member

Avenger schreef: En 110v is zoviezo al een groter risico het trekt namelijk een grotere stroom
Onze wijlen meneer Ohm heeft ooit een een wetteke geschreven die toch anders zegt.

U = R * I

We nemen weerstand constant op 100Ohm
220V = 100Ohm * 2.2A (bij ons in den Belgique)
110V = 100Ohm * 1.1A (bij het ongelukkige koppel)

=> spanning delen door 2 is stroom delen door 2 bij Cte weerstand.

Dat koppel moet wel krokant gebakken geweest zijn als de dag daarna de zekering nog moest afgezet worden om de brandweer zijn werk verder te laten doen. De nabestaanden zullen nogal een rekening krijgen van het Engelse Electrabel.
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

SIR schreef:
Avenger schreef: En 110v is zoviezo al een groter risico het trekt namelijk een grotere stroom
Onze wijlen meneer Ohm heeft ooit een een wetteke geschreven die toch anders zegt.

U = R * I

Aangezien er geen reden is om te veronderstellen dat het vermogen van een Engelse grasmaaier anders zou zijn dan bij ons, en aangezien geldt P (vermogen) = U*I (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermogen_%28natuurkunde%29#Elektriciteitsleer):

=> 220V * I(Belgie) = 110 V* I(Engeland)

=> I(Engeland) = I (Belgie) * 2

De Engelse grasmaaier trekt inderdaad 2x zoveel stroom (maw SIR's aanname dat de "weerstand" constant is klopt niet).

Jan
Blue-Sky
Erelid
Erelid

SIR schreef:U = R * I

Ja, beste je hebt niet goed gelezen zeker?
Bij de vroegere Engelse norm was de spanning 110 Volt, om voldoende vermogen te kunnen leveren waren de stroomkabels dikker en ook de smeltveiligheid veel groter als gebruikelijk bij een spanning van 220 Volt AC.
(nu hier genormeerd op 230 Volt AC)

Trouwens, als je nu eens googled naar "Grasmaaier Cardiff" weet je genoeg, daar komt zelfs het gele model (bijna bulldoser) aan te pas.
Alle verkopers van grassmaschinen die in de kijker wensten te lopen zijn op die kar gesprongen.
Ook deze hier, door onbekend...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”