Telenet vraagt rechter om duidelijkheid

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

8/5/2007 Telenet vraagt rechter om duidelijkheid

De Raad van Bestuur van Telenet stelt vast dat de bemiddeling die sedert een aantal weken plaatsvond tussen Telenet en Interkabel geen tastbaar resultaat heeft opgeleverd. Tegelijkertijd blijkt uit een reeks recente feiten en aankondigingen dat Interkabel en de zuivere intercommunales rond Interkabel als onderdeel van hun iDTV aanbod onder de naam INDI, op korte termijn een aantal interactieve (punt-tot-punt) applicaties willen lanceren die Telenet in strijd acht met de overeenkomst aangegaan met Interkabel bij de oprichting van Telenet.

Telenet wenst duidelijkheid en legt daarom de zaak aan de rechter voor. Het geschil draait rond de interpretatie van de definitie "alle diensten die bestaan uit de van punt tot punt transmissie en/of transport van signalen over een kabelnet", waarvoor de exclusieve gebruiksrechten in 1996 op lange termijn door Interkabel aan Telenet werden afgestaan in het kader van een inbreng in kapitaal.

Telenet benadrukt dat zij er zich blijvend op wil toeleggen om een constructieve oplossing uit te werken die consistent is met de rechten die bij haar oprichting werden ingebracht.

http://www.telenet.be/nl/overtelenet/pe ... kheid.page
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Zal me in elk geval worst wezen , sinds die nieuwe box swingen de prijzen van alles de pan uit , en zelfs timeshift bij de recorder zou betalend gaanzijn :roll: .

Als die oude kaart onbruikbaar wordt , zal ooit wel eens gebeuren , ligt die nest eruit , interkabel of telenet , en blijft het bij analoog ! .
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

TV Vlaanderen bied je dan toch de oplossing?
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Vanaf de dag dat de regionale zenders eropzitten onmiddelijk . we gaan niet en interkabel en tvv betalen hé . Maar het zal nooit gebeuren , want die mogen niet buiten hun eigen regio uitzenden . Dus tvv , geen oplossing. En blijft alleen analoog over .


http://www.integan.be/nieuws.html?nieuws=df3b3723-d4a9-3a4e-bbcd-b0eb65b6af01


Maar ze hebben wel gelijk . Hopelijk halen ze het en opent dit de weg voor meerdere serieuz isp's .
wasa
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 15 nov 2005, 17:43

Uit de Standaard vandaag, lees vooral de laatste regels, we kunnen maar hopen dat de rechter in kwestie enig gezond verstand heeft. Typisch monopolistengedrag , misschien nog maar eens naar de Europese Commissie een e-mail sturen om te laten zien hoe Telenet vrije markt aanschouwt.


Kabeloorlog teistert Vlaamse tv-kijker

De televisie-oorlog treft 800.000 gezinnen, vooral in Limburg, Antwerpen en West-Vlaanderen. Wim Daneels

© Wim Daneels
Bekijk de pagina uit de krant
Telenet wil niet dat Indi met interactieve televisie begint. Indi spreekt van 'monopolievorming'.


MEDIA

Van onze redacteur

Pascal Dendooven

De beslissing van Telenet om zowel een kort geding als een procedure ten gronde te starten tegen Indi, het digitaal tv-platform van Interkabel dat vier zuivere intercommunales omvat en zo'n 800.000 Vlaamse televisiekijkers bedient, is volgens waarnemers het begin van een jarenlang juridisch gevecht.

De uitkomst van het kortgeding zal al een impliciete aanwijzing geven over hoe de rechtbank de zaak inschat. Het gerecht zal het in 1996 afgesloten akkoord voor een periode van vijftig jaar (nog 39 jaar te gaan) tussen beide partijen moeten interpreteren.

Telenet werd destijds opgericht om het telefoniemonopolie van Belgacom te doorbreken door telefonie via de kabel aan te bieden. Telenet mocht de punt-tot-punt telecommunicatiediensten aanbieden. Dat hield ook film op aanvraag (video on demand) in. 'Broadcasting', destijds analoge televisie, bleef bij de intercommunales.

De strikte scheiding tussen broadcasting en telefonie, destijds afgebakend via punt-tot-multipuntdiensten versus punt-tot-punt-diensten, geeft vandaag aanleiding tot grote interpretatieproblemen.

In de 'moderne televisiewereld' is er een evolutie van klassieke broadcasting richting 'interactieve televisie en kijken naar programma's waar en wanneer je wil'. Interkabel en Indi willen mee evolueren met 'moderne broadcasting', maar Telenet wil dat beletten omdat het een inbreuk op zijn rechten zou zijn.

Interactieve digitale televisie is voor Telenet een 'punt-tot-punt-gebeuren' en daarvoor betaalt het bedrijf een bedrag aan Interkabel. De komende 39 jaar gaat het, omgerekend in actuele koopkracht, om 348 miljoen euro.

Indi verwijt Telenet dat het aan monopolievorming wil doen en vreest voor een verschraling van het aanbod. Op dat laatste heeft Indi een bewezen punt: toen Telenet met digitale televisie uitpakte, schrapte het vijf zenders van zijn analoog aanbod waaronder BBC World, Arte en CNN. Wie de zenders nog wilde zien, werd verplicht een digibox in huis te halen.

Telenet is intussen in Amerikaanse handen en dat maakt het water tussen beide partijen nog dieper. Indi wil nog voor de zomer beginnen met diensten als 'net gemist'. Voor Telenet valt dat onder het 'video on demand-gebeuren', Indi beschouwt het daarentegen als broadcasting on demand.

Telenet, dat beursgenoteerd is, ziet het als zijn plicht om zijn rechten maximaal voor de rechtbank te verdedigen, zei ceo Duco Sickinghe gisteren. Opvallend is dat Telenet al naar de rechtbank trekt nog voor Indi de betwiste diensten aanbiedt. Het kortgeding (met vraag tot dwangsom) moet beletten dat Indi zijn plannen uitvoert.

Het begin van een lang welles-nietes-spelletje, want internetklanten van Telenet kunnen vandaag in het interkabelgebied radiostations beluisteren via hun pc, of televisie kijken via de pc. Met andere woorden: Interkabel kan evengoed Telenet aanwrijven dat het vandaag broadcasting bedrijft waar het niet mag. Tijdens een persconferentie zei Sickinghe echter dat 'internet-toegang' een punt-tot-punt-dienst is en dat de applicaties van ondergeschikte orde zijn.

Een bemiddelaar (een Belgische topadvocaat) probeerde recent tevergeefs beide partijen te verzoenen. Aan die poging is eergisteren een einde gekomen doordat Telenet de zaak voor de rechtbank brengt.

Nu de strijdbijl ter hand is genomen, is het de vraag wanneer Telenet de oorlogsvoering nog zal opdrijven door zijn optie uit te oefenen op een deel van het kabelnet van Interkabel. Dat sanctiemechanisme is destijds expliciet voorzien. Omgekeerd houdt de strategie van Telenet ook risico's in. Als de rechtbank oordeelt dat internet een multipuntgebeuren is (zoals broadcasting), verliest Telenet internet-access.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

wasa schreef:Typisch monopolistengedrag , misschien nog maar eens naar de Europese Commissie een e-mail sturen om te laten zien hoe Telenet vrije markt aanschouwt.


Doen! Ik heb er positieve ervaring mee - allé, ze luisteren en lezen ook effectief uw mails. Hoe meer mensen er over klagen, hoe meer de EC de markt hier ten harte neemt en op de politiek kan wegen om maatregelen te nemen.

Nellie Kroes.
Gebruikersavatar
DarthDavy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 489
Lid geworden op: 13 apr 2007, 17:01
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Hoe kunnen er eigenlijk in een vrije markteconomie die toch deze democratische vorm van het kapitalisme moet voorstellen zo'n overeenkomst van punt-tot-punt en wat weet ik nog allemaal???

De rechter moet gewoon beslissen dat zo'n overeenkomsten nooit rechtsgeldig kunnen zijn en bijgevolg mag gelijk wie wat verkopen. Telenet aast op monopolies en dat mag niet, punt andere lijn. Ik hoop dat ze ferm in hun vingers snijden door naar de rechter te stappen.
Gebruikersavatar
Raindog
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2003, 00:34
Locatie: Belgium, Ghent

Ik volg je, alleen gaat het over zaken die contractueel waren vastgelegd... dus ik denk dat Telenet puur legaal gezien wel degelijk een punt heeft
"To err is human..to really screw up you need a computer."
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Ik hoop dat InDi zal winnen, maar dat zal wel niet gebeuren. Sinds Telenet in een sterke positie staat. Het is eerder, ik WIL dat InDi wint. Gewoon om Telenetniet een slag in hun gezicht te geven, toch een beetje van hun monopolie op de kabel af te geven aan een andere operator.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Ik denk dat de juridische dienst van Indi wel hun werk zal gedaan hebben :).
Coop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 696
Lid geworden op: 29 nov 2006, 20:40

mail is verstuurd Deej, bedankt :-D

En ja verder hoop ik ook dat Indi zijn zin mag doen, concurrentie, ja telenet heeft dat niet zo graag hé.

In Amerika betalen bedrijven die geen concurent hebben extra hoge taxen, dit is niet zo in Belgie ?
(zo heeft Microsoft apple al geld gedoneert om te kunnen wijzen als ze afkomen met hela jij hebt geen concurrentie, dat wordt dokken)
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Rechter legt Interkabel dwangsom op in geschil met Telenet

De Brusselse rechtbank van eerste aanleg heeft Interkabel een dwangsom van 1 miljoen per inbreuk opgelegd in het juridisch dispuut met Telenet over interactieve digitale tv (iDTV).

(tijd) - Telenet en Interkabel, de koepel van vier Vlaamse kabelbedrijven (Interelectra, Integan, WVEM en PBE) die tv-diensten aanbieden buiten het Telenet-gebied, zijn verwikkeld in een conflict over wie wat mag doen op de Interkabel-netten inzake interactieve digitale tv.

Telenet spande een kort geding en een procedure ten gronde aan. Met het kort geding wou het Mechelse bedrijf de plannen van Interkabel dwarsbomen om al midden juni interactieve digitale diensten te lanceren.

Omdat Interkabel nu al testen plande voor deze diensten diende Telenet een eenzijdig verzoekschrift bij de Brusselse rechtbank van eerste aanleg. Voor zijn internet- en telefonieproducten in de Interkabel-regio sluit Telenet zijn modems aan op het netwerk van Interelectra, Integan, WVEM en PBE. De geplande testen zouden tot een uitval bij honderden, duizenden klanten kunnen leiden, luidt het bij Telenet.

De rechter volgde de argumentatie van Telenet en legde Interkabel een dwangsom van 1 miljoen euro per overtreding op. Interkabel mag geen interactieve digitale diensten uitrollen, ze testen - ook niet intern - noch promotie voor maken tot er een uitspraak is in het kort geding. De pleitzitting in die zaak vindt plaats op 11 juni. Volgend op de beschikking van de rechter heeft Interkabel de aangekondigde tests geannuleerd en alle promo voor de diensten weggehaald.

bron: http://www.tijd.be/nieuws/artikel.asp?I ... 51&sR=true
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Er komt dus geen interactieve tv dus bij INDI. :-(

Hoe verklaart Telenet eingelijk dat hun internet en telefonie klanten uitval en hinder kunnen ondervinden door het proefproject van Interkabel?
Lion
Pro Member
Pro Member
Berichten: 428
Lid geworden op: 30 jan 2004, 13:42
Locatie: Gent

Hadden jullie iets anders verwacht?
Ik nie hoor
Europa verbied monopolie maar de Belgische en Vlaamse politiekers laten Telenet maar doen om verder alles op te slorpen
Dan zullen we eens zien wat jullie maandelijks zullen moeten betalen aan abonnementsgelden
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Voorlopig krijgen ze een boete als ze verder blijven testen tot 11 Juni, dan pas is de uitspraak.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Lion schreef:Hadden jullie iets anders verwacht?
Ik nie hoor
Europa verbied monopolie maar de Belgische en Vlaamse politiekers laten Telenet maar doen om verder alles op te slorpen
Dan zullen we eens zien wat jullie maandelijks zullen moeten betalen aan abonnementsgelden

In een lichtelijke naïeve bui dus wel. :-)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Wie weet heeft die rechter zelf iDTV en wil hij niet dat hij "familie" mist omdat hij moet overwerken...

Heel spijtige zaak, maar ik had niets anders verwacht.
dpau2820
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 nov 2006, 23:37

TomG schreef:Hoe verklaart Telenet eingelijk dat hun internet en telefonie klanten uitval en hinder kunnen ondervinden door het proefproject van Interkabel?


omdat de modem van telenet kan registreren op een router van indi ...
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:24

ik vrees dat telenet aan het korste eind gaan trekken.
het enige wat ze willen, is monopolie op het kabelnetwerk voor televise en internet. maar ja, daar klaagt geen kat over.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

hollebollegijs schreef:ik vrees dat telenet aan het korste eind gaan trekken.
het enige wat ze willen, is monopolie op het kabelnetwerk voor televise en internet. maar ja, daar klaagt geen kat over.

Ah neen zeker?

Als ik moet kiezen tussen 2 monopolisten dan is mijn keuze snel gemaakt (Skynet dus, daarom heb ik het ook in huis).
Tot voor enkele jaren terug zou ik daar nog anders over geoordeeld hebben.

De manier waarop Telenet zijn klanten behandeld (klantonvriendelijk), hun marktstrategie, geen peerings aangaan met contentaanbieders (waar ik onlangs iets over) las, kortom onvriendelijk naar zowel klanten als leveranciers en medewerkers.
Een bedrijf dat al zijn apparatuur (digiboxen, modems,..) opdringt aan de klant. Die je met digitale tv niks van keuzevrijheid laat (bij Belgacom kan je nog uw streams op andere manieren bekijken).

Wel, zo'n bedrijf als Telenet is voor mij nu wat Belgacom (RTT) ooit geweest is.

En laat mij duidelijk zijn, dat komt hier nooit of jamais meer in huis, ik kijk nog liever naar tv via een antenne moest ik ooit in een Telenet gebied gaan wonen.

Dat ze technisch gezien vrij goeie producten hebben (en face it: al jaaaren beter dan de manier waarop ADSL gebruikt wordt) is vrij jammer, want hun bedrijfspolitiek bevalt me alsmaar minder en minder.
Ik heb het er in elk geval niet meer voor over om hun superieure producten zelfs nog maar te overwegen vanwege hun politiek en strategie.

Mijn haar koms soms recht als ik weer een zoveelste klant hoor die een access point ipv een router gekregen heeft bij zijn installatie (waardoor netwerken onmogelijk is).
Of die tot voor kort afgeschafte gescheiden up-en download limiet. Of al die inkomende poorten < 1024 die dicht worden gezet "ten voordele en bescherming van de klant".
Of een traffiek metersysteem dat in de 5 jaar tijd dat ik Telenet gehad heb destijds 35942 revisies ondergaan heeft en zelden goed gewerkt heeft (vaak in het nadeel van de klant).

En zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

Maargoed, om dus op het punt terug te komen.
Bij Telenet zit je vastgekluisterd aan hun producten en diensten, op alle mogelijke vlakken.
Van de eerste dag dat je het in huis haalt totdat je de boel buiten kiepert.

Maar dat ziet de onwetende, naïve potentiële klant natuurlijk niet. Ze zien alleen maar dat "snel surfen" (en dat blijkt vaak in de praktijk nog tegen te vallen).
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Voor zéér veel naieve klanten is het niet mogelijk om over te schakelen . Je doet precies of ze 100% landelijke dekking hebben . En al zouden ze bv hier beschikbaar zijn (bgc) , dan nog komen ze er niet meer in . Hebben het jaren geleden met plezier buitengekeild ( zelfs een deftige telefoonlijn hebben ze in geen 10 jaar kunnen geven ! ) , en zal er dus ook nooit meer binnenkomen , een ezel stoot zich mss 2x aan dezelfde steen , ik niet :wink: .
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

dopke schreef:Voor zéér veel naieve klanten is het niet mogelijk om over te schakelen . Je doet precies of ze 100% landelijke dekking hebben . En al zouden ze bv hier beschikbaar zijn (bgc) , dan nog komen ze er niet meer in . Hebben het jaren geleden met plezier buitengekeild ( zelfs een deftige telefoonlijn hebben ze in geen 10 jaar kunnen geven ! ) , en zal er dus ook nooit meer binnenkomen , een ezel stoot zich mss 2x aan dezelfde steen , ik niet :wink: .

Dat bevestigd alleen maar de monopolie positie die Telenet hier handhaafd op de kabel.

In een land als Nederland kan je tenminste kiezen welke kabeloperator je neemt.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”