Belgacom verkoopt internet zonder vaste lijn

Nieuws omtrent telecom
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

EDPnet heeft ook veel meer interconnectiepunten (AMS-IX/BNIX). Daar kunnen ze echt wel veel traffiek over versassen. e-leven heeft dit niet. EDPnet heeft ook een hoog aantal peerings, en ik vermoed zelfs fiber in eigen beheer (cfr connectie met EDPnet Rusland). In feite is Dommel een betere vergelijking, omdat die niet over die hoeveelheden beschikken, maar Dommel heeft dan wel navenante uplinks (Cogent bvb).
Phoenixke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 apr 2007, 14:53
Locatie: Gent

Scarlet heeft wel zwaar te kampen gehad (en nu nog een beetje) met saturatie met de overgang van Latribu naar EDPnet dus of ze nu rechtstreeks zitten of niet: de snelheid stonk.
Mijn lijn heeft rond de 1-2M gelegen voor ze (na 2 weken maar) bij Scarlet een upgrade gedaan hebben.
Daarom dat ik niet kan wachten tot E-Leven weg is van Scarlet.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Waar haal je die info vandaan?
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Phoenixke schreef:Scarlet heeft wel zwaar te kampen gehad (en nu nog een beetje) met saturatie met de overgang van Latribu naar EDPnet dus of ze nu rechtstreeks zitten of niet: de snelheid stonk.
Mijn lijn heeft rond de 1-2M gelegen voor ze (na 2 weken maar) bij Scarlet een upgrade gedaan hebben.
Daarom dat ik niet kan wachten tot E-Leven weg is van Scarlet.


Hier moet je wel het volledige verhaal vertellen. Edpnet is hier in de fout gegaan. Zij nemen hier een ISP over, migreren de klanten en komen dan tot de constatatie dat er performantieproblemen zijn. Hou er dan nog rekening mee dat de meerderheid van de klanten van latribu uit het brusselse komen kan je al raden wat het probleem is.
Als edpnet eerst met Scarlet had overlegd, was dit allemaal niet voorgevallen en kon de beschikbare capaciteit verhoogd worden, VOOR de migratie van de latribu klanten.

Je moet trouwens e-leven niet overschatten. Zo groot zijn ze echt niet. Ze halen nog geen 100Mbit. Edpnet heeft een pak meer klanten.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Goendi schreef:Ja dat weet ik :) Maar het is hoogst uitzonderlijk voor een ISP om geen directe uplink met een Tier 1 te hebben. FreeBIX is overigens tot op zekere hoogte te verwaarlozen. En Talessa hanteert nogal extreem goedkope tarieven... Wat ik altijd merkwaardig vind in dat landschap aangezien er hoge kosten mee gepaard gaan. Als het over uplinks gaat, dan geldt meestal hoe goedkoper, hoe minder de kwaliteit :)

Nu... MCI, Cogent en Level 3 zijn idd niet van de minste, maar het is geen directe uplink eh... Het is via een tussenstation. Valt dat tussenstation weg, dan heb je brute pech... En hun enige echte alternatief is bijgevolg Colt (wat de enige carrier is die ze als oplink gebruiken). Nu ik ken de kwaliteiten van Benesol niet... Maar ik ken wel diegene die het runt, en dat is een bekwame mens, dus geen slecht woord daarover. Ik zeg alleen dat als er een van die uplinks zou wegvallen bij e-leven, ze danig krap zitten in hun bandbreedte... (en dit is niet de bandbreedte van hun uplinks ;) Als zij een 100 mbit draadje naar elk van hun uplinks hebben, dan kunnen ze circa 500TB..)


Freebix is idd te verwaarlozen. Talessa ken ik niet echt.
Vroeger heb ik nog bij benesol gestaan. Toen ze 2 racks hadden in Interxion. Van een professionele firma kon je toen nauwelijks spreken. Ze hadden toen ook nog geen eigen netwerk. Ondertussen kan er al veel veranderd zijn. 't is al enkele jaren geleden.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Talessa ken je wel ;) Zoek maar hun bgp routes eens op. Ben zeker dat er een belletje gaat rinkelen :)
Phoenixke
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 apr 2007, 14:53
Locatie: Gent

Mr.T schreef:Als edpnet eerst met Scarlet had overlegd, was dit allemaal niet voorgevallen en kon de beschikbare capaciteit verhoogd worden, VOOR de migratie van de latribu klanten.

Je moet trouwens e-leven niet overschatten. Zo groot zijn ze echt niet. Ze halen nog geen 100Mbit. Edpnet heeft een pak meer klanten.


Bijna elke klant van Latribu die internet gebruikt voor meer dan mailtjes en het lichtere surfgedrag is volgens de fora bij E-Leven gegaan ipv EDPnet :)

Ze zijn mss groter en hebben meer klanten maar ik denk dat je e-leven ook niet moet onderschatten.

Trouwens, als je het aantal studenten / hotelgasten en patiënten bekijkt die via E-Leven op internet kan denk ik dat je nog aardig kan te kijken staan.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Goendi schreef:Talessa ken je wel ;) Zoek maar hun bgp routes eens op. Ben zeker dat er een belletje gaat rinkelen :)


Als ik het goed begrepen heb is Talessa nu eigendom van EDPNet?
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”