vanaf 4 juni: ADSL2+ bij Edpnet!

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Deej_1977 schreef:
Mr.T schreef:er is wel wat meer nodig dan een dslam kaart :roll:


Nu ben ik wel curieus geworden: wat is er dan nog nodig? Het zou mijn begrip van hoe ADSL werkt weer wat kunnen opdrijven :p.


Als we het enkel hebben over de plaatsing van Scarlet apparatuur, spreken we over de huur een footprint in de BGC lex voor het plaatsen van een rack, een (alcatel) DSLAM met nobreak (ups) en een (gehuurde) STM-1 (155Mbit).
Tie cable is de verantwoordelijkheid van Belgacom.

Alle nieuw geplaatste dslams beschikken trouwens over adsl2+ kaarten.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Mr.T schreef:Als we het enkel hebben over de plaatsing van Scarlet apparatuur, spreken we over de huur een footprint in de BGC lex voor het plaatsen van een rack, een (alcatel) DSLAM met nobreak (ups) en een (gehuurde) STM-1 (155Mbit).
Tie cable is de verantwoordelijkheid van Belgacom.

Alle nieuw geplaatste dslams beschikken trouwens over adsl2+ kaarten.


En die huur van een footprint zal wel niet de goedkoopste van Europa zijn vermoed ik.

Is er een reden waarom men vasthoudt aan STM-1? Want steek daar - zelfs met serieuze overprovisioning - genoeg 20Mbit users op en je trekt die toch vrij snel dicht?
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

capaciteit van een STM-1 is meer dan genoeg. Je zou eens de prijs moeten weten hiervan. Daar moet je veeeeeeel klanten op aansluiten om uberhaupt nog winst te kunnen maken.

't is ook geen gegarandeerde bandbreedte, en niet iedereen download op hetzelfde moment.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

qless schreef:En om te zorgen dat iedereen binnen 500 meter zitten plaatst Belgacom op het moment overal ROPs (Remote Optical Platform). In zo'n rop zit een mini-DSLAM + elektra + glasvezel, zodat je "koper" afstand sterk afneemt...
(bijna iedereen zit binnen 500 meter van een straat kast...)

die 500 m was wel voor de gewone vdsl hoor, nu praten we over vdsl2,

De maximale afstand van wijkcentrale tot woning is ook vergroot, deze is nu twee keer verder; 3,5 kilometer.

Wie heeft er nog glasvezel nodig? :P

http://tweakers.net/nieuws/37484/Nieuwe ... keurd.html
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1107
Lid geworden op: 21 jan 2007, 12:04
Contacteer:

Patje schreef:
qless schreef:En om te zorgen dat iedereen binnen 500 meter zitten plaatst Belgacom op het moment overal ROPs (Remote Optical Platform). In zo'n rop zit een mini-DSLAM + elektra + glasvezel, zodat je "koper" afstand sterk afneemt...
(bijna iedereen zit binnen 500 meter van een straat kast...)

die 500 m was wel voor de gewone vdsl hoor, nu praten we over vdsl2,

De maximale afstand van wijkcentrale tot woning is ook vergroot, deze is nu twee keer verder; 3,5 kilometer.

Wie heeft er nog glasvezel nodig? :P

http://tweakers.net/nieuws/37484/Nieuwe ... keurd.html

op 3.5 km schiet er niet meer veel over van die 100 mbit dus je hebt de rop's wel degelijk nodig
Afbeelding
7000 feet is 2133 meter.
Laatst gewijzigd door hellsnake 11 mei 2007, 19:58, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

hellsnake schreef:
Patje schreef:
qless schreef:En om te zorgen dat iedereen binnen 500 meter zitten plaatst Belgacom op het moment overal ROPs (Remote Optical Platform). In zo'n rop zit een mini-DSLAM + elektra + glasvezel, zodat je "koper" afstand sterk afneemt...
(bijna iedereen zit binnen 500 meter van een straat kast...)

die 500 m was wel voor de gewone vdsl hoor, nu praten we over vdsl2,

De maximale afstand van wijkcentrale tot woning is ook vergroot, deze is nu twee keer verder; 3,5 kilometer.

Wie heeft er nog glasvezel nodig? :P

http://tweakers.net/nieuws/37484/Nieuwe ... keurd.html

op 3.5 km heb je wel nog maar 20 mbit ofzo dus die rop's zijn wel degelijk nodig.

ik zeg niet dat die rops niet nodig zijn, tuurlijk zijn ze nodig ... ik weet ook dat als er om de 1 km een rop staat je snelheid meer is dan op 3.5km :wink:
al wat ik zeg dat de afstand nu meer aankan dan vroeger het geval was :)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Ik heb wel zin om het abo met fixed IP te nemen maar was al aan het twijfelen over de gewone Dyn6Fix ... dit is nog eens 20€ duurder :cry:

Die upload staat mij serieus aan ... kan ik eindelijk m'n domain(s) en bijhorende websites thuis draaien.
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Mr.T schreef:capaciteit van een STM-1 is meer dan genoeg. Je zou eens de prijs moeten weten hiervan. Daar moet je veeeeeeel klanten op aansluiten om uberhaupt nog winst te kunnen maken.


Over wat voor een kost spreken we dan maandelijks misschien?
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Een bijkomend voordeel van VDSL2 over ADSL2+ zijn trouwens de ROPs, die vormen de ideale steppingstone voor een eventueel toekomstig glasvezel aan de deur netwerk.

Nogmaals toch: EDPnet zijn ADSL2+ formule lijkt me in orde, alleen had ik iets meer verwacht van hun, om zich meer te profileren tov Scarlet, maar misschien mochten ze niet?
aurora1982
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mei 2007, 11:55

Kurt Breezer schreef:
flt schreef:Flauw aanbod imo.

5eur per maand verschil met Scarlet. Alleen heeft Scarlet nu GEEN activeringskost. Dus als je niet over de 60GB gaat is Scarlet zelfs goedkoper...


Scarlet of EDPnet zelfde lijn dus...


Klopt het dat je bij Scarlet geen Belgacom lijn nodig hebt en bij EDPnet wel. Dan is EDPnet eigenlijk 2€ duurder als je een er een discovery lijn bijrekend. Of klopt dit niet?

Grts
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

aurora1982 schreef:
Kurt Breezer schreef:
flt schreef:Flauw aanbod imo.

5eur per maand verschil met Scarlet. Alleen heeft Scarlet nu GEEN activeringskost. Dus als je niet over de 60GB gaat is Scarlet zelfs goedkoper...


Scarlet of EDPnet zelfde lijn dus...


Klopt het dat je bij Scarlet geen Belgacom lijn nodig hebt en bij EDPnet wel. Dan is EDPnet eigenlijk 2€ duurder als je een er een discovery lijn bijrekend. Of klopt dit niet?

Grts


Enkel bij Scarlet One, en dit kost 49,95€. Bij EDPnet met een volwaardige telefoonlijn betaal je ongeveer 47,95€, dus 2€ goedkoper. En als je VoIP neemt zoals het bij scarlet one is, betaal je maar 36,8€.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Scarlet biedt geen VoIP aan ...
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Mr.T schreef:Scarlet biedt geen VoIP aan ...


Hoe denk je dat die Scarlet one box werkt ? :p
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Da's geen VoIP, maar VoDSL (is daar verschil tussen?)
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

't is inderdaad VoDSL ipv VoIP.
wat de verschillen zijn, geen idee. Ik heb nooit met VoIP gewerkt.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

meon schreef:Da's geen VoIP, maar VoDSL (is daar verschil tussen?)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Telefonie_over_DSL
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Komt er gewoon op neer dat de signalen gescheiden zijn.
En dat de ene dus geen invloed heeft op de andere.
En bij Scarlet werkt dat vrij goed.
Hopelijk komt dat ook nog voor ADSL2+ ...
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

svermassen schreef:Komt er gewoon op neer dat de signalen gescheiden zijn.
En dat de ene dus geen invloed heeft op de andere...

Is geen juiste beschrijving.
zowel bij voip als vodsl gaan de streams gezamelijk als één signaal over de telefoondraad en worden later gescheiden.
Bij vodsl gebeurt dat een niveau lager dan bij voip.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ja, das ook weer waar.
Ik zat mis en vergeleek het met Skype en zo...
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

http://www.scarlet.be/nl/adsl20/

Klik op ik abonneer me, vul adres en tel nr in. Dan zie je of je adsl2+ kunt hebben ofnie. Ik alleszins niet ofcourse, had het ook niet verwacht. Als ge dat kaartje beziet daar rechts, zit ik helemaal links boven;)
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

Ik wel :D:D:D
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 jun 2005, 18:35

ik vraag me af wanneer ze gaan bekend maken hoe lang het duurd voor ze hier in temse adsl2+ hebben.
sorry er word aan gewerkt is een flauwe uitleg.
het kan zijn dat ze er nog een jaar over doen om het hier uitgerold te hebben, dan ga ik liever al naar dommel in tussentijd hoor...
ruben
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 11 sep 2005, 22:38

barbapapa5800 schreef:ik vraag me af wanneer ze gaan bekend maken hoe lang het duurd voor ze hier in temse adsl2+ hebben.
sorry er word aan gewerkt is een flauwe uitleg.
het kan zijn dat ze er nog een jaar over doen om het hier uitgerold te hebben, dan ga ik liever al naar dommel in tussentijd hoor...


idem, kvind dat ze ook wel iets meer uitleg mochten geven of toch tenminste een schatting geven wanneer adsl2+ in de regio beschikbaar zou worden...

maarja das gewoon om zichzelf in te dekken, zo kunnen ze geen 'loze beloftes' doen en de concurrentie niet in hun kaarten laten kijken...
Praetorian
Premium Member
Premium Member
Berichten: 645
Lid geworden op: 30 sep 2005, 11:37

feit is dat edpnet daar niets over te zeggen heeft, als ze het zelfs al weten. Dat is in handen van scarlet.
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 jun 2005, 18:35

dan kan scarlet dat toch doen?
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Scarlet is ook afhankelijk van BGC voor de oplevering van bepaalde zaken (footprint/tiecable/stm-1/...). De uitrol van eigen dslams gaat ook nog steeds verder. Jullie onderschatten alleen de hoeveelheid werk dat dit met zich meebrengt.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Mr.T schreef:Scarlet is ook afhankelijk van BGC voor de oplevering van bepaalde zaken (footprint/tiecable/stm-1/...). De uitrol van eigen dslams gaat ook nog steeds verder. Jullie onderschatten alleen de hoeveelheid werk dat dit met zich meebrengt.


vooral dat laatste zinnetje denk ik ... Mensen beseffen precies niet goed dat equipment zichzelf niet installeert , en dat ge geen dslams en rop's (vdsl dan) uit uwen hoed tovert, daar komt serieus wa werk bij kijken.

( ik kan heel goed de analogie maken met bepaalde eigen situaties ... "zet dan rap ff nen server bij" & "zo nen nieuwen rack installeren moet toch op een paar uurkes gedaan zijn" ... Inzicht is soms zoek bij veel mensen :p )

Gewoon rustig afwachten people :) als het in uw regio beschikbaar is, komt ge er wel achter :)
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 jun 2005, 18:35

dat het veel werk met zich meebrengt begrijp ik wel.
maar iedere firma moet toch doelstellingen hebben, dus ook scarlet.
die kunnen toch niet denken "we zullen wel zien hoe het loopt"...
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Dan nog zal het geen maand zijn, maar eerder een jaar hoor. Als er per maand 10 DSLAMS aangepast worden, dan is het al enorm veel. Daarnaast gaat er ook een kostprijs mee gepaard, moeten dan nog alle klanten gemigreerd worden naar de eigen infrastructuur, moet hier nog voor nagekeken worden hoe dit het beste verloopt en of dit gevolgen heeft voor de rest van het netwerk, dient men voldoende bandbreedte te comitten (STM-1 allemaal goed en wel, maar als er op een specifieke DSLAM enkele duizenden klanten zitten waarvan enkele grotere, dan kan dit al eens niet voldoen), ... En dan spreken we nog niet over tegenslagen zoals onverwachte financiêle kosten, falen van bestaande hardware die vervolgens dringend vervangen moet worden (waardoor een aanpasingswerk al wel eens opgeschoven wordt: beter bestaande infrastructuur werkende houden als nieuwe aanleggen niet?), etcetera. Als kers op de taart krijg je dan een hoop jammerende ongeduldige klanten die persé een tijdstip willen weten. Je helpdesk moet deze vragen beantwoorden, je zou dan een planning moeten opstellen en aan je klant uitleggen dat dit vertraging kan oplopen door bovenvernoemde redenen, vervolgens is je helpdesk overbelast met allerlei ongeduldige mensen die hoorden dat de helpdesk hen die info kon geven, dus dan maar mailtje sturen met de uitleg. Waarna je plots vragen krijgt over de inhoud vand at mailtje, want op die moment bedenken ze een nieuwe vraag waar ze een antwoord op willen...

Get the picture?
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 jun 2005, 18:35

kan allemaal best wel zijn, maar toch voel ik me er niet goed bij.
mocht edpnet/scarlet ons een uiterste datum verschaffen kan ik een keuze maken voor mezelf om over te gaan naar een andere provider of niet.
edpnet/scarlet heeft me vorig jaar al met misleidende ADSL2+ reclame klant gemaakt (waar ik nog geen spijt van heb, maar toch)
ook deden ze me de belofte iets aan hun nieuwsserver te doen, ook nada ...

2 grote redenen om toen niet voor dommel te hebben gekozen en wel voor edpnet.
nu is het verhaal wel omgekeerd.
nu heeft dommel wel een goeie nieuwsserver en nog eens een hoge downloadtraffiek en gratis upload.
nu verwacht ik van edpnet dat ze ook iets doen en ons geen wortel voor het gezicht hangen van "ooit krijg je adsl2+, maar wanneer kunnen we niet zeggen".
ik heb dus info nodig om verdere beslissingen te kunnen nemen.

hopelijk begrijp je wat ik wil zeggen, ik begrijp ook wat jij bedoeld hoor.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Als ADSL2+ op dit moment nog niet beschikbaar is in jou buurt, en je stad/gemeente staat op de scarlet site niet bij de eerstvolgende uitbreidingen (Charleroi, Leuven, Luik, Hasselt, Kortrijk, Nijvel en Wetteren) dan zal je zeker nog enkele maanden geduld moeten hebben.

Je moet niet zozeer naar de toekomst kijken, maar eerder naar wat momenteel beschikbaar is. Het is tenslotte maar een jaarcontract en op dit moment lijkt Dommel mij de betere keuze.
Gebruikersavatar
Toxeh
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 15 jun 2005, 23:28
Locatie: Land van Waas

meon schreef:Da's geen VoIP, maar VoDSL (is daar verschil tussen?)

Zeer interessante vraag, waar ik nu zal proberen een antwoord op te schetsen:

VoIP en VoDSL onderscheiden zich slechts op 1 niveau, met name:

VoIP stuurt zijn telefoongespreken via het IP-protocol over internet
VoDSL gebruikt daarentegen ATM.

Dit "kleine" verschil heeft 2 Consequenties:

1. Nomadiciteit
- VoDSL kan niet nomadisch gebruikt worden, maar enkel op de daarvoor voorziene telefoonaansluiting.
- VoIP kan dan wel nomadisch gebruikt worden, je kan zo vanuit tokio inloggen op een Belgische SIP-server. De kwaliteit laat ik hier van in het midden :-)

2. Quality Of Service
- VoDSL is gebouwd vanuit het QoS principe, het voice signaal krijgt eigenlijk een "gegarandeerde" bandbreedte van router tot internet exchange (van pakweg 128 kbps).
- VoIP heeft dit niet - er is geen bandbreedte garantie, tenzij je die in je router zelf instelt. Maar bijvoorbeeld als de DSLAM vol loopt, gaat je signaal mee de dieperik in.


Ik hoop dat dit duidelijk is Meon, anders laat je maar iets weten ;-)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Klinkt duidelijk, thx!
Gebruikersavatar
Toxeh
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 15 jun 2005, 23:28
Locatie: Land van Waas

Graag gedaan
doeternietoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2006, 17:02

Alweer activatiekost, tsssssssssss
jong jong, waar zijn we toch mee bezig. pf
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

doeternietoe schreef:jong jong, waar zijn we toch mee bezig. pf


Met gezond zaken doen.
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

Vanaf 4 juni staat alle informatie en de mogelijkheid om te bestellen online op onze website. Wij houden u in de loop van deze maand via email verder op de hoogte van onze voorbereidingen.

Heb nog geen enkele mail gekregen van hun voorbereidingen hoor :roll:
Gebruikersavatar
MacE501
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:27
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

frado schreef:Vanaf 4 juni staat alle informatie en de mogelijkheid om te bestellen online op onze website. Wij houden u in de loop van deze maand via email verder op de hoogte van onze voorbereidingen.

Heb nog geen enkele mail gekregen van hun voorbereidingen hoor :roll:

Patience is a virtue, dear boy! 8)
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

Nja, ben es benieuwd of ik nog in 2007 adsl2+ zal kunnen hebben :lol:
Avenger
Plus Member
Plus Member
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 aug 2006, 22:27

Zone 02 hier moet normaal in orde zijn, vanaf 4 juni bestellen se .
Voorlopig nog geen internet ik verhuis vanaf morgen het enige probleem is dat ik op 4 km van de centrale zit nu :(
Gesloten

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”