Is er verband tussen Profiel en Noise Margin?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Belsat
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2007, 09:42
Locatie: Vielsalm

Nadat ik geklaagd had dat mijn profiel verlaagd was van 3 Mbps tot <1 Mbps, lijkt het alsof een week later mijn profiel verhoogd is naar bijna 2. (Geen Scarlet One, maar nog gewoon Premium op Belgacom lijn).

Mijn noise margin is nu lager (dus slechter), maar omdat ik hier niet elke dag naar kijk weet ik niet of er verband bestaat tussen beide gebeurtenissen of dat dit toeval is. Iemand die hier het fijne van weet???

Ciao, Henk
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Hoe hoger de snelheid (profiel) hoe lager de noise-margin.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

En hoe lager de noise margin, hoe onstabieler de lijn.

De beschikbare profielen zijn trouwens:

down/up
1024/256
2048/512
3328/384
4096/512
6144/640
Belsat
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2007, 09:42
Locatie: Vielsalm

Thanx!

Uit mijn (Philips) modem lees ik nu af: Actual Data Rate: 1696 / 512

Dit was: 1024 / 256 Dit leek volgens mij dus op profiel 1. Heb ik dan nu een "afgeknepen" profiel 2 ???

Ciao, Henk
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Neen
Je lijn is te lang waardoor je die 2048 niet haalt.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Dit wil dus zeggen dat Belsat een 2 MB-profiel heeft maar de snelheid niet haalt?
Dus wil dat zeggen dat diegene die men op 6MB-profiel zetten en een randgeval zijn gewoon de snelheid niet halen?
Men zit altijd uit te leggen dat er problemen kunnen zijn met we

Dus in mijn specifieke geval zou ik dan 6/640 gehad kunnen hebben op 3,1 km (meting BGC).
Dan wel een mindere download, maar wel de 640 Upload ...

Ik heb nog iemand persoonlijk bij een andere provider die ook op 3 km zit en een 6MB-profiel heeft.

Of zie ik dat verkeerd?
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

svermassen schreef:Dit wil dus zeggen dat Belsat een 2 MB-profiel heeft maar de snelheid niet haalt?
Dus wil dat zeggen dat diegene die men op 6MB-profiel zetten en een randgeval zijn gewoon de snelheid niet halen?
Men zit altijd uit te leggen dat er problemen kunnen zijn met we

Dus in mijn specifieke geval zou ik dan 6/640 gehad kunnen hebben op 3,1 km (meting BGC).
Dan wel een mindere download, maar wel de 640 Upload ...

Ik heb nog iemand persoonlijk bij een andere provider die ook op 3 km zit en een 6MB-profiel heeft.

Of zie ik dat verkeerd?


Op 3 km nog 6Mb downstream dat lijkt me toch wel sterk, volgens mij haalt hij die snelheid niet.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Vieten schreef:
svermassen schreef:Dit wil dus zeggen dat Belsat een 2 MB-profiel heeft maar de snelheid niet haalt?
Dus wil dat zeggen dat diegene die men op 6MB-profiel zetten en een randgeval zijn gewoon de snelheid niet halen?
Men zit altijd uit te leggen dat er problemen kunnen zijn met we

Dus in mijn specifieke geval zou ik dan 6/640 gehad kunnen hebben op 3,1 km (meting BGC).
Dan wel een mindere download, maar wel de 640 Upload ...

Ik heb nog iemand persoonlijk bij een andere provider die ook op 3 km zit en een 6MB-profiel heeft.

Of zie ik dat verkeerd?


Op 3 km nog 6Mb downstream dat lijkt me toch wel sterk, volgens mij haalt hij die snelheid niet.


Ja, das inderdaad zo.
Maar de Upload haalt hij wel.
En dat is ook van belang voor mij.
Dus 640 zou ik ook wel willen als Upload, maar dat kan niet ingesteld worden als het profiel niet op 6MB gezet kan worden, snap je.
Online backup ...
Belsat
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2007, 09:42
Locatie: Vielsalm

@ Mr T. e.a. Maar hoe werkt dat dan? Stel dat ik nu op een te hoog profiel zit voor de lengte van de lijn. (zie eerste mail, hierboven). Schakelt dan het modem automatisch terug tot er een stabiele verbiding is? Moet haast wel want hoe kom ik anders op een snelheid (1696) te zitten die tussen twee profielen in ligt???

Maar, als dat zo zou zijn, dan maakt het niet uit of het profiel te hoog is; het modem zoekt het zelf wel uit.... Of is het zo dat Scarlet voor een hoger profiel meer aan BGC betaalt, en dus liever het profiel niet nutteloos hoog heeft???

Just curious :-) Henk
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Indien je modem niet kan syncen aan 2048, gaat hij inderdaad proberen te syncen aan een lagere snelheid. Ik geloof dat de laagste sync snelheid voor dit profiel 32 is. Met een goeie modem (bijv. cisco) is dit niet meteen een probleem. Met kwalitatief mindere modems zul je disconnects krijgen.

Scarlet betaalt evenveel voor een 1Mbit profiel, als voor een 6Mbit profiel.
Zoals ik je ook reeds gezegd heb, zit je op meer dan 5km van de LEX.
Belsat
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2007, 09:42
Locatie: Vielsalm

@ Mr T. Thanx.

Dit komt uit speedtest: http://www.userbase.be speed test results:
- Download speed : 1417 kbit/s or 177 kbyte/s
- Upload speed : 272 kbit/s or 34 kbyte/s
Tue May 22 2007 at 22:09:58 UTC+0200

Dus Scarlet heeft me terug op een hoger profiel gezet, waarna mijn modem terugschakelde. Dat moet dus weer profiel 3.3 zijn; een 2 profiel kent Scarlet immers niet voor particulieren??

Vraag me alleen af waarom ik helemaal niets hoor van Scarlet....

Ciao, Henk

P.S. ja, ik weet dat ik ver van de centrale zit; wil er niettemin het maximum uit persen :-) En zoals gezegd: jarenlang ging het goed op 3.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Als we dan weten dat de Scarlet-box dit ook doet, waar zit ik dan niet standaard op 6/640???
Dus nogmaals bevestigd wat dat ik al wist.
Maar dan komen ze af met de VoDSL die dan weer gevoeliger is ...

http://www.userbase.be speed test results:
- Download speed : 3503 kbit/s or 438 kbyte/s
- Upload speed : 428 kbit/s or 54 kbyte/s
Tue May 22 2007 at 22:22:10 UTC+0200

Nu 4 MB-profiel ...
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

@svermassen
je wilt echt geen lijn die zoveel moeite moet doen om te syncen. Maar van jou heb ik zo al meerdere posts gezien. Veel klagen zonder enige technische achtergrond ;-)

@Belsat je lijn bij Scarlet is trouwens gecancelled. Je sync waarden (hoger profiel) is afkomstig van Skynet.
Belsat
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2007, 09:42
Locatie: Vielsalm

Thanx, Mr T. Zo hoor ik tenminste nog eens wat :-)

Ik heb inderdaad een goede week geleden opgezegd bij Scarlet en mij gemeld bij Skynet. Maar omdat ik van beiden niets hoorde dacht ik dat egens iets fout was gegaan.

Vanmorgen weer hoger: http://www.userbase.be speed test results:
- Download speed : 2240 kbit/s or 280 kbyte/s
- Upload speed : 319 kbit/s or 40 kbyte/s
Wed May 23 2007 at 08:26:33 UTC+0200

Terwijl de Noise margin is verbeterd. So far so good. Maar ik gebruik nog wel mijn Scarlet login. Dan zou Skynet dus het profiel al vast hebben verhoogd, in afwachting van de uiteindelijke overstap??

Nogmaals thanx, ciao Henk
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Niet alleen je profiel. Je bent al overgezet op het turboline netwerk.
Je kan dus reeds met je skynet login inloggen.
Belsat
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2007, 09:42
Locatie: Vielsalm

De skynet login heb ik nog niet eens :-) Turboline indeed :-) Ik dacht altijd dat je met ADSL slechts een provider tegelijk kon hebben? Enfin, des te beter.

Kan ik, totdat ik mijn maand bij Scarlet heb uitgediend en betaald, dus van beide ISP's gebruik blijven maken??

Thanx a million!!! Henk
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Scarlet biedt adsl aan zowel via turboline, broba II en bruo
ja kan dus met je scarlet login inloggen via turboline.
Dus zolang deze login aanvaard wordt door de radius, kan je deze gebruiken.
Belsat
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2007, 09:42
Locatie: Vielsalm

Misschien is hier in 't oosten alleen maar turboline....

Hoe dan ook, hartelijk dank voor alle info.

Ciao, Henk
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Mr.T schreef:@svermassen
je wilt echt geen lijn die zoveel moeite moet doen om te syncen. Maar van jou heb ik zo al meerdere posts gezien. Veel klagen zonder enige technische achtergrond ;-)

@Belsat je lijn bij Scarlet is trouwens gecancelled. Je sync waarden (hoger profiel) is afkomstig van Skynet.


Zal het gaan ja :lol:
Ik heb technische achtergrond genoeg, geloof me maar :twisted:
De reden waarom ik zo klaag is dat ik van surfADSL kom.
En daar was de helpdesk en service schitterend.
Spijtig dat het door Scarlet is opgekocht.
Gewoon effe logisch redeneren Mr. T.
Als men mensen op meer dan 6 km kan aansluiten op een 4MB-profiel, dan kan men ook mensen aansluiten op een 6 MB-profiel die 3,1 km van de centrale zitten.
Das gewoon de realiteit.
En dat is een Scarlet-klant waarover ik het heb.
En ja, het kan zijn dat dat niet goed gaat.
En ja, dat hangt van de kwaliteit van de lijn af.
En ja, dat hangt dan de binnenbekabeling af.
Maar wie niet waagt, niet wint hé
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

no offense svermassen maar ik stel me terecht vragen bij je technische kennis. Je mag me steeds via PM je zogenaamde kennis eens vertellen. Ik ben steeds bereid om eens een serieuze discussie te voeren ;-)

Ja je KAN een 6Mbit ADSL aansluiting hebben op 3.1km, alleen kunnen hier technisch geen garanties op gegeven worden. Zoals je zelf zegt is dit afhankelijk van een aantal factoren. Dat je als ISP zijnde bepaalde beslissingen moet nemen om de correcte werking van je product niet in gevaar te brengen, kan jij blijkbaar niet snappen. Sommige klanten zullen tevreden zijn, andere die er net buiten vallen zullen klagen. Je moet ergens de grens trekken. Jij hebt liever een 6Mbit aansluiting op 5km die er elke 5 minuten uitvliegt, dan een stabiele verbinding op 3.3Mbit. Mijn keuze zou snel gemaakt zijn.

Het is ook duidelijk dat jij niet hoeft te betalen voor elke profile change. Als alleen de werkelijke kost al eens zou aangerekend worden, zouden klanten veel minder willen wisselen en proberen.

het zou niet slecht zijn voor TIK/STUG leden om eens een basistraining te krijgen over ADSL. Dit zou mij (en waarschijnlijk ook anderen) al een hoop grijze haren besparen.

PS: ik ken ook de helpdesk van surfadsl. Mijn ervaringen zijn echter niet schitterend te noemen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Mr.T schreef:no offense svermassen maar ik stel me terecht vragen bij je technische kennis. Je mag me steeds via PM je zogenaamde kennis eens vertellen. Ik ben steeds bereid om eens een serieuze discussie te voeren ;-)

Ja je KAN een 6Mbit ADSL aansluiting hebben op 3.1km, alleen kunnen hier technisch geen garanties op gegeven worden. Zoals je zelf zegt is dit afhankelijk van een aantal factoren. Dat je als ISP zijnde bepaalde beslissingen moet nemen om de correcte werking van je product niet in gevaar te brengen, kan jij blijkbaar niet snappen. Sommige klanten zullen tevreden zijn, andere die er net buiten vallen zullen klagen. Je moet ergens de grens trekken. Jij hebt liever een 6Mbit aansluiting op 5km die er elke 5 minuten uitvliegt, dan een stabiele verbinding op 3.3Mbit. Mijn keuze zou snel gemaakt zijn.

Het is ook duidelijk dat jij niet hoeft te betalen voor elke profile change. Als alleen de werkelijke kost al eens zou aangerekend worden, zouden klanten veel minder willen wisselen en proberen.

het zou niet slecht zijn voor TIK/STUG leden om eens een basistraining te krijgen over ADSL. Dit zou mij (en waarschijnlijk ook anderen) al een hoop grijze haren besparen.

PS: ik ken ook de helpdesk van surfadsl. Mijn ervaringen zijn echter niet schitterend te noemen.


Ja, dat kan ik wel begrijpen.
En ja, ik weet hoe dat werkt.
En neen, ik heb geen goesting in een PM-discussie.
Das juist het probleem, de kost die de ISP aan BGC moet betalen.
Dus proberen zit er niet in en dat was bij surfADSL wel het geval.
Want zo ben ik aan mijn 4MB-profiel gekomen.
Allé, heb je grijze haren, ocharme ...
En de helpdeskervaring die ik had met surfADSL: niets dan positiefs...
Het zal misschien toeval zijn.

We zullen het hierbij laten anders eindigt dit in een closed topic.
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

[Tik-MOD: Bericht aan de moderators op dit forum: kunnen jullie aub MrT een beetje kalmeren? (het is niet aan mij om daar iets op te zeggen)
Dan zal ik ondertussen hetzelfde doen met "mijn" Tik-medewerkers. Want anders gaat het hier uit de hand lopen en dat vind niemand leuk.]


Mr.T schreef:Jij hebt liever een 6Mbit aansluiting op 5km die er elke 5 minuten uitvliegt, dan een stabiele verbinding op 3.3Mbit. Mijn keuze zou snel gemaakt zijn.

Ik heb liever een stabiele 10 Mbit/s aansluiting op 10 km. ;-)

Mr.T schreef:Het is ook duidelijk dat jij niet hoeft te betalen voor elke profile change. Als alleen de werkelijke kost al eens zou aangerekend worden, zouden klanten veel minder willen wisselen en proberen.

Dat ruikt naar vendor lock-in, zou een minister van consumentenzaken kunnen zeggen.

Mr.T schreef:het zou niet slecht zijn voor TIK/STUG leden om eens een basistraining te krijgen over ADSL.

Een goed idee! Maar wie gaat zo'n opleiding geven? En wat mag dat kosten? En zouden we er dan niet beter ineens een volledige opleiding datacommunicatie van maken, waarin we het ook hebben over coaxiale verbindingen, satelliet, quadratuur amplitude modulatie, discrete multi-tone modulatie, Nyquist, Shannon-Hartley, multiplexing, bitstuffing, enzovoort,...
Disclaimer: ik ken wel van van de theorie van datacommunicatie, maar ik ken bitter weinig van de concrete implementatie van DSL. En daar heb ik ook weinig nood aan.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

localhost schreef:[b][Tik-MOD: Bericht aan de moderators op dit forum: kunnen jullie aub MrT een beetje kalmeren? (het is niet aan mij om daar iets op te zeggen)

Er is niets op de postings van Mr.T aan te merken.
Hij is een van de weinigen op dit forum die, op het gebied van ADSL, blijk geeft te weten waar hij over praat.
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Limburg schreef:
localhost schreef:[b][Tik-MOD: Bericht aan de moderators op dit forum: kunnen jullie aub MrT een beetje kalmeren? (het is niet aan mij om daar iets op te zeggen)

Er is niets op de postings van Mr.T aan te merken.
Hij is een van de weinigen op dit forum die, op het gebied van ADSL, blijk geeft te weten waar hij over praat.

Dat trek ik helemaal niet in twijfel!
Ik stel alleen maar vast dat hij zich nogal snel laat opjutten.
Voor de volledigheid: hetzelfde kan soms gezegd worden van sommige van onze mensen. Maar ja, dat zijn dan wel moegetergde klanten.

In ieder geval: ik wil niet dat er op Userbase een ambras wordt uitgevochten tussen STUG en Mr.T. Daar wordt niemand beter van.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik kan me voorstellen dat je als medewerker van een ISP (daar kunnen we wel van uit gaan ;)) je het op een bepaald moment beu wordt om tegen die opmerkingen in te gaan die heel logisch klinken voor een consument, maar technisch of economisch een heel ander verhaal zijn...
C1nder
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 06 apr 2004, 02:00
Locatie: Tielt-Winge (3390)

Mr.T schreef:De beschikbare profielen zijn trouwens:

down/up
1024/256
2048/512
3328/384
4096/512
6144/640
Dus die 640 kbit upload is alleen mogelijk samen met de 6 mbit? Ik hoopte eigenlijk die 640 zowiezo te krijgen, ook al zou ik niet op 6 mbit kunnen gezet worden. Waarom krijgen die op 2 mbit trouwens een hogere upload dan op 3.3 mbit?
Ik wacht trouwens al sinds december op die upgrade, want ik heb meteen Scarlet One Unlimited besteld toen dit op de website aangeboden werd (had hiervoor Scarlet ADSL Premium) en ik zit op ongeveer 1.5 km van de centrale.
Belsat
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2007, 09:42
Locatie: Vielsalm

Om even terug te keren naar het onderwerp; dat verband heb ik nu zelf geconstateerd. Nadat ik door Scarlet was gedegradeerd tot 1 Mbps en men niet bereid was daar iets aan te doen of zelfs maar te antwoorden, zit ik nu weer op profiel 3, bij Skynet. Inderdaad lijkt de noise margin terug te zijn gelopen van +/- 12 naar +/- 6. Dat lees ik tenminste af uit mijn Philips modem. Desalniettemin nog geen uitval gehad! (Evenmin trouwens als vroeger, toen ik bij Scarlet ook nog profiel 3 had :-)

De policy van Scarlet lijkt te zijn dat ze per se een stabiele verbinding willen "garanderen". Bij een verbindings-probleem wordt het profiel dus teruggebracht, bv op 1. Aangezien Scarlet voor elke profielverandering moet betalen aan BGC, zijn ze niet snel geneigd dit weer te verhogen. Dat er klanten zijn die geen "garantie" behoeven, maar liever een snelle verbinding hebben met het risico dat er dan ook wel eens uitval kan zijn, past niet in de policy van Scarlet.

Mr. T, blijkbaar "Damage control officer" of zo iets bij Scarlet, heeft de ondankbare taak op zich genomen om Scarlet's policy te verdedigen en uit te leggen. Hiervoor ben ik hem dankbaar, want via de officieele Scarlet kanalen hoor je niets.

Wat mij betreft voorlopig 1 - 0 voor Skynet. Of het zo blijft zal de tijd moeten leren!

Ciao, Henk (in de Ardennen, ruim 5 km van de centrale, op normale BGC lijn)
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

@Belsat: dat lijkt me allemaal heel logisch en samenhangend wat je daar schrijft. Had Scarlet dat nu ook eens op juist dezelfde manier gedaan, van in het begin, in duidelijke bewoordingen, dan was er nooit zo'n verwarring over geweest.
Ik dank ook Mr.T voor de inhoud van z'n uitleg, en ik vergeef hem de toon waarop hij z'n uitleg soms geeft.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
TRiSS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2005, 14:59
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Belsat schreef:Om even terug te keren naar het onderwerp; dat verband heb ik nu zelf geconstateerd. Nadat ik door Scarlet was gedegradeerd tot 1 Mbps en men niet bereid was daar iets aan te doen of zelfs maar te antwoorden, zit ik nu weer op profiel 3, bij Skynet. Inderdaad lijkt de noise margin terug te zijn gelopen van +/- 12 naar +/- 6. Dat lees ik tenminste af uit mijn Philips modem. Desalniettemin nog geen uitval gehad! (Evenmin trouwens als vroeger, toen ik bij Scarlet ook nog profiel 3 had :-)

De policy van Scarlet lijkt te zijn dat ze per se een stabiele verbinding willen "garanderen". Bij een verbindings-probleem wordt het profiel dus teruggebracht, bv op 1. Aangezien Scarlet voor elke profielverandering moet betalen aan BGC, zijn ze niet snel geneigd dit weer te verhogen. Dat er klanten zijn die geen "garantie" behoeven, maar liever een snelle verbinding hebben met het risico dat er dan ook wel eens uitval kan zijn, past niet in de policy van Scarlet.


Dit kan inderdaad lang goed gaan, maar een noise margin van 6 houdt meestal in dat elke storing op de lijn die de noise margin nog lager brengt een disconnect veroorzaakt. Ik bevind mij (met periodes, de laatste week si het weer stabieler - hout vasthouden - ) in die situatie, en ik kan je vertellen dat disconnects elke 10 minuten (en bijbehornde 20-30 seconden wachttijd eer er een nieuwe verbinding is) danig op je zenuwen gaan werken!!
i will live forever.... or die trying!
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

@Triss,
De keuze van een ander modem wil ook wel verbetering geven, de techniek heeft de laatste jaren niet stilgestaan.
Uit eigen ervaring geleerd dat bv een Thomson/Alcatel speedtouch 510 al zo'n 2 db betere s/n verhouding geeft dan de oudere speedtouch home/pro (en blauwe kwallen uit dezelfde tijd).
Maar de nog nieuwere speedtouch 516 en 546 geven een nog betere s/n verhouding.
Bij een vriend met een 546, die 's avonds vaak een marginale verbinding heeft, vond ik uit dat deze zelfs bij een s/n van 1 db de verbinding nog op wist te houden (dit geeft natuurlijk wel meer errors/packetloss, waardoor hertransmissies en een effectief lagere snelheid).
Werd de verbinding nog slechter, dan ging de 516 met de dslam onderhandelen voor een lagere snelheid (nieuwe training sequence).
In tegenstelling tot bij oudere modems bleef de lopende PPP verbinding hierbij opstaan en even kort opgehouden, je hoefde daardoor niet opnieuw in te loggen en een nieuw IP te krijgen.
Je merkte eigenlijk nauwelijks dat het gebeurde maar in het modemlog was dit te zien.
Belsat
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2007, 09:42
Locatie: Vielsalm

@ Limburg. Dat klinkt bemoedigend. Kun je ook wat zeggen over de kwaliteit van de Philips 6600? Ik heb nu firmware 0.46, maar de nieuwste versie is 0.54. Zou het zin hebben die er in te zetten??

Ciao, Henk
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

@Henk,
Ik heb geen enkele ervaring met Philips modems.
Wel heb ik begrepen dat sommige Philips software levels niet compatible zijn met sommige DSLAM software (of omgekeerd) waardoor er disconnects op regelmatige tijd-intervals kunnen ontstaan.
(Dit gebeurt overigens ook met sommige speedtouch modems/software, Wees dus voozichtig met upgrades.
Zoek hier eens op het forum, er is veel over geschreven.
Laatst gewijzigd door Limburg 24 mei 2007, 23:15, in totaal 1 gewijzigd.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ik dank ook Mr.T voor de inhoud van z'n uitleg, en ik vergeef hem de toon waarop hij z'n uitleg soms geeft.


Zal de TIK toon dan ook wijzigen? Zullen de leden van TIK dan ook rekening houden met hun icoontje onder hun naam en er naar handelen? Sorry hoor, maar ik vind echt niet dat Mr T té ver gaat. Ik kan me levendig inbeelden dat als svermassen telkens weer, mét een TIK icoontje onder zijn naam notabene, dezelfde punten van kritiek levert, die dan puur technisch gezien nog geeneens steek houden, hij alle recht heeft om op die manier te reageren. ALs ik niet weet waarover ik spreek, dan zwijg ik wijselijk. Leer jij dat jou leden aan, Mr. T heeft dat stuk al bést onder controle hoor (als het op weten waarover hij spreekt aankomt toch!). Sounds fair niet local?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Allé, allé vriendjes ;)
Zakdoek over de zere plek en nu braaf zijn. Ik weet dat klagen soms zinvol is, maar op een bepaald moment weten de betrokken partijen wel wat je bedoelt ;)
Belsat
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2007, 09:42
Locatie: Vielsalm

Nu even iets heel anders :-) Op sommige van mijn telefooncontactdozen zit over de actieve contacten een weerstand en een condensator in serie.

Kunnen die nog invloed hebben op de Noise ratio of de Attenuation?? Ik zou me kunnen voorstellen dat die bij alleen telefoon een functie hadden, maar voor de hogere ADSL frequenties eerder een soort kortsluiting geven. Ik ben een beetje huiverig om ze gewoon weg te halen....

Thanx, Henk
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Die sluiten idd je DSL signaal kort waardoor je waarden héél slecht kunnen zijn. Normaal indien je een telefoonstekker inplugt wordt dit RC'ke onderbroken. Het beste is gewoon om die weg te halen.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

De weerstandswaarde is zodanig hoog dat hij nauwelijks invloed kan hebben op het adsl signaal.
Ik heb het eens uitgezocht maar weet niet meer hoe groot deze is, hij was echter veel groter dan de 130-150 ohm impedantie van een aderpaar.

Maar het kan zeker geen kwaad ze weg te halen.
Laatst gewijzigd door Limburg 25 mei 2007, 12:31, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Goendi schreef:
Ik dank ook Mr.T voor de inhoud van z'n uitleg, en ik vergeef hem de toon waarop hij z'n uitleg soms geeft.


Zal de TIK toon dan ook wijzigen? Zullen de leden van TIK dan ook rekening houden met hun icoontje onder hun naam en er naar handelen? Sorry hoor, maar ik vind echt niet dat Mr T té ver gaat. Ik kan me levendig inbeelden dat als svermassen telkens weer, mét een TIK icoontje onder zijn naam notabene, dezelfde punten van kritiek levert, die dan puur technisch gezien nog geeneens steek houden, hij alle recht heeft om op die manier te reageren. ALs ik niet weet waarover ik spreek, dan zwijg ik wijselijk. Leer jij dat jou leden aan, Mr. T heeft dat stuk al bést onder controle hoor (als het op weten waarover hij spreekt aankomt toch!). Sounds fair niet local?

Het kan zijn dat we dat logo nog gaan herbekijken. Momenteel staat het bij alle actieve medewerkers die zich als zodanig bekend gemaakt hebben, misschien moeten we dit beperken tot de leden van de Algemene Vergadering, of zelfs enkel de bestuursleden. Het is in ieder geval NIET zo dat alle 10748[*] leden hier een logo gaan krijgen.

[*] Hoogste id in de user database. Het werkelijke aantal zal waarschijnlijk iets lager liggen.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

localhost schreef:
Goendi schreef:
Ik dank ook Mr.T voor de inhoud van z'n uitleg, en ik vergeef hem de toon waarop hij z'n uitleg soms geeft.


Zal de TIK toon dan ook wijzigen? Zullen de leden van TIK dan ook rekening houden met hun icoontje onder hun naam en er naar handelen? Sorry hoor, maar ik vind echt niet dat Mr T té ver gaat. Ik kan me levendig inbeelden dat als svermassen telkens weer, mét een TIK icoontje onder zijn naam notabene, dezelfde punten van kritiek levert, die dan puur technisch gezien nog geeneens steek houden, hij alle recht heeft om op die manier te reageren. ALs ik niet weet waarover ik spreek, dan zwijg ik wijselijk. Leer jij dat jou leden aan, Mr. T heeft dat stuk al bést onder controle hoor (als het op weten waarover hij spreekt aankomt toch!). Sounds fair niet local?

Het kan zijn dat we dat logo nog gaan herbekijken. Momenteel staat het bij alle actieve medewerkers die zich als zodanig bekend gemaakt hebben, misschien moeten we dit beperken tot de leden van de Algemene Vergadering, of zelfs enkel de bestuursleden. Het is in ieder geval NIET zo dat alle 10748[*] leden hier een logo gaan krijgen.

[*] Hoogste id in de user database. Het werkelijke aantal zal waarschijnlijk iets lager liggen.


Ik zal in het vervolg braaf zijn :-)
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”