internetverbinding scholen

Vragen, opmerkingen, klachten over een aanbieder die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
iblisskun
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2007, 09:50

Op 2 van de 3 scholen waar ik werk als ICT-coordinator zitten we met een I-line van Scarlet (de derde is een Telenet-Officeconnect -medium- lijn, nog van voor mijne tijd. Lekker snel, maar pokkeduur)

Nu is het zo dat dat op 1 school die scarlet I-line toch echt wel traag is, terwijl dat op de andere school ok draait, maar dat heeft blijkbaar te maken met het feit dat de ene school in de stad zit en de andere niet (volgens Scarlet) Soit.. het punt is, ik zou dus minstens 1 school willen laten overschakelen naar een andere I-line provider, maar dat is percies niet meer te vinden?? Of kijk ik er dan zo hard over? Er is wel belgacom I-line nog maar dat is ipv 300 euro/jaar wel ineens 450 euro dacht ik ergens gelezen te hebben (vind het niet direct meer terug)


En de abbo's die in dezelfde prijsklasse (300 euro /jaar) vallen zijn niet geschikt wegens

1. dyn ip meestal (thuisgebruiker abbo's)
2. te beperkt volume OF te beperkte upstream

Iemand een idee? Misschien moeten we gewoon blijven verdersukkelen zolang het draait -- het is vooral de upstream van 10k/sec die op die school een serieuze afknapper is (als er iemand van de administratie een ietwat serieus document doorstuurt, zelfs als is het compressed, kan je het net niet op gedurende een kwartier, en als ze beginnen foto's te uploaden naar de schoolwebsite is het uiteraard nog erger)

Ik weet het, ge krijgt in zekere zin waar je voor betaalt, maar het blijft toch allemaal wel superduur vind ik, tenzij iemand een of ander luineus idee heeft?
pheadra
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 okt 2006, 19:25
Locatie: Merchtem

Wij zitten hier ook met die I line en gaan ook overschakelen. Deze week lag het weer plat, wat meer voorvalt... erg lastig!!
iblisskun
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2007, 09:50

en naar wat gaan jullie dan overschakelen?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Belgacom ofzo ?
Mijn school gebruikt ook Belgacom, en ik kan toch wel zeggen dat ik tevreden ben van het internet op mijn school.
Belgacom heeft speciale tarieven voor scholen, zieknhuizen, bibs etc. :)
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Lord Utopia schreef:Belgacom heeft speciale tarieven voor scholen, zieknhuizen, bibs etc. :)

Een i-line dus hé. Verleden jaar heb ik nog zo'n i-line besteld bij Belgacom en ik moet zeggen dat het allesbehalve vlot verliep. Mijn mailboxen werken nog altijd niet.

Telenet en EDPNET bieden normaal ook nog I-lines aan.
Laatst gewijzigd door lithion 16 mei 2007, 12:29, in totaal 1 gewijzigd.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Maar dat kost toch geen 300 Euro ?
En voor dat uploaden naar je website. Instaleer een server op je school. Draai alles zelf, doen wij ook.

Juist, 450 Euro voor een heel jaar, dat is toch niet zo duur ?
iblisskun
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2007, 09:50

Maar dat kost toch geen 300 Euro ?
En voor dat uploaden naar je website. Instaleer een server op je school. Draai alles zelf, doen wij ook.

Juist, 450 Euro voor een heel jaar, dat is toch niet zo duur ?


uhm... scarlet i-line->299 euro per jaar

en verder: no offense, maar op een lijn met 10kB/s een webserver draaien waar je je foto's langs wil tonen lijkt me ZOT. Das allemaal fijn als je een dikke vette lijn naar buiten hebt, (zelfs met 50k is dat al een beetje doenbaar, met kleine fotokes, maar niet met 10k.

Op de andere scholen draai ik zelf _al_ mijn eigen servers(web, mail,ssh, intern: databases, samba als PDC,...) , maar daar is dat ook gerechtvaardigd, zonder dat daardoor het normale netwerkverkeer naar buiten toe in

En jawel, als je van 300 euro/jaar naar 450 euro per jaar gaat is dat veel...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Voor die 299 EUR of 37 EUR/maand bij BC surf je natuurlijk wel nog altijd limietloos.

Een Belnetverbinding is natuurlijk geen optie, maar als de vlaamse overheid alle hogescholen een glasvezel cadeau doet, mogen ze voor de secundaire en lagere scholen toch ook wel iets extra doen.
iblisskun
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2007, 09:50

dat is natuurlijk waar, dat het limietloos is... en dat is eigenlijk wel een gigantisch voordeel... (je hoeft je nooit iets aan te trekken als je eens wat installatie-isos binnenhaalt, zoals de onlangs uitgebrachte debian4 -> 11G (3DVDs)) of voor de 50e keer de die hoop windows-updates etc als er weer eens een machien is gesneuveld en vervangen dient te worden (ik heb enkel gedoneerd materiaal -> 50 verschillende pcs)

Het niet bezorgd moeten zijn dat er eens een of andere idioot het in zijn hoofd haalt van 500000 keer hetzelfde videoke te downloaden van YouTube of whatever rotzooi dat ervoor zorgt dat ge veel vol gebruikt is wel een heel mooi pluspunt inderdaad. Alleen jammer dat de snelheid zo bagger is. Misschien moet ik toch nog eens gaan klagen bij scarlet (de specs zijn normaal 256kbit upload en geen 128 of 112)

Niemand die een alternatief weet?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Iline van belgacom 300 euro / adsl office product limietloos.

Als er een vooruitgeschoven lex haal je misschien de 4,6 mbit / 512 kbit fixed ip.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

En de abbo's die in dezelfde prijsklasse (300 euro /jaar) vallen zijn niet geschikt wegens


Voor dat geld kan je een SDSL nemen ! Wat me meer geschikt lijkt, de download is misschien dan ook maar 1-2mbit maar dat is dan ook de upload, en het is onbeperkt.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Tomsworld schreef:Iline van belgacom 300 euro / adsl office product limietloos.
37 EUR/maand X 12 maanden = 444 EUR/jaar voor de ADSL i-line van Belgacom
Xi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 sep 2006, 02:28

[quote="Ofloo"][quote]En de abbo's die in dezelfde prijsklasse (300 euro /jaar) vallen zijn niet geschikt wegens [/quote]

Voor dat geld kan je een SDSL nemen ! Wat me meer geschikt lijkt, de download is misschien dan ook maar 1-2mbit maar dat is dan ook de upload, en het is onbeperkt.[/quote]

300€ jaar sdsl?

ik denk dat je jaar en maand dooreen haald
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Idd, SDSL heeft een minimum van 220,- Euro. Per maand that is. Ongelofelijk duur.
Voor een degelijke snelheid wordt het 495,- Euro :)
Excl. BTW
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Xi schreef:
Ofloo schreef:
En de abbo's die in dezelfde prijsklasse (300 euro /jaar) vallen zijn niet geschikt wegens


Voor dat geld kan je een SDSL nemen ! Wat me meer geschikt lijkt, de download is misschien dan ook maar 1-2mbit maar dat is dan ook de upload, en het is onbeperkt.


300€ jaar sdsl?

ik denk dat je jaar en maand dooreen haald


Ik had dus niet gezien dat het per jaar was ik dacht per maand.
Xi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 sep 2006, 02:28

:)

belgacom's vdsl office zou dan een betere zet zijn denk ik.
17/640.

dit gaat over 1 paar waar sdsl over 2 paar moet.

ik hoop dat de vlaamse regering snel in ziet dat het ook voor middelbare scholen interesant is om op het fibernetwerk van belnet te zitten.
en dat "gratis"
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Xi schreef::)
ik hoop dat de vlaamse regering snel in ziet dat het ook voor middelbare scholen interesant is om op het fibernetwerk van belnet te zitten.
en dat "gratis"

De gratis toegang tot Belnet is één. Je moet dan wel nog betalen voor de internettoegang (in stappen van 10Mbps) en heel goedkoop is dat toch ook weer niet. Een gratis ADSL2 of VDSL lijn zou beter zijn.
chrisjansen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:49

Kheb zes basisscholen waarvan 5 met ADSL van Scarlet. Ok zo lang het werkt, maar durf geen problemen te hebben, want dan kan je een paar dagen aan de telefoon hangen. Service is gewoon rotslecht en helaas ... alles blijft niet altijd draaien he. Bovendien is het gewoon niet fair dat we nog op 3.3 mbps lijnen zitten met een volledige school terwij zelfs het thuisabo een hogere snelheid krijgt. Ok ... 300 euro/jaar is ni veel maar da ligt aan de subsidies en niet aan de provider.
Een van mijn scholen heeft een Telenet Connect Access lijn voor 306 euro /jaar (exclusief wel dan) met maar liefst een download van theoretisch 20mbps en up van 384kbps. Daar kan de rest nog niet tegenop. Dat prijsverschil hebben we er wel voor over. Vermoedelijk volgend jaar dus verhuis naar telenet. Mocht dat verhaal niet doorgaan ... dan maar belgacom, want die kunnen de schuld tenminste ni op de telefonieleverancier steken.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Zit er op die Telenet Connect Access geen limiet?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Jawel, 52 Gig.
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”