Dns-probleem

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
haseltje
Starter Plus
Starter Plus

Sinds zondagmiddag kan ik niet meer online... Op school lukt dat wel nog (met dezelfde laptop), maar thuis krijg ik een foutmelding bij de dns. Met mijn vaste telefoon kan ik de helpdesk niet bereiken (ligt aan het toestel); op mijn mails reageren ze niet; ik heb gisteren op vier minuten vijf euro opgebeld door hen via mijn gsm te bellen... (zonder resultaat).

Heeft iemand een idee? Ik heb al de router gereset en alle gegevens opnieuw ingegeven en ik heb al eens de dns-adressen van edpnet erop gezet (212.71.0.33 of 212.71.8.10).
Weet iemand wat de encapsulation is van edpnet? pppoe/a; 1483 bridged/routed ip? Ik snap er niet érg veel van... Wat kan ik nog proberen?
verbert_p
Member
Member

je DNS servers kloppen, maar die zou je via DHCP moeten doorkrijgen, niets van aantrekken dus.
EDPnet gebruikt, net als de andere xDSL ISP's, RFC2516 PPPoE met LLC multiplexing. VPI: 8, VCI: 35 (al gebeurt dit meestal ook automatisch)

Geef eens een beetje meer info over de foutmeldingen die je krijgt, nu zijn we een beetje aant vissen in het duister ;)
Funfile
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer

Als je problemen dit weekend zijn begonnen, kijk dan hier eens :

http://nl.wiki.edpnet.be/index.php/Zijn ... et-netwerk

Als je de mogelijkheid hebt, probeer dan met een andere modem op het internet te raken. En maak een ticket aan bij EDPnet (desnoods van op school).
Zelf raak ik niet op internet met mijn draadloze router, maar wel met een oude modem. Ben momenteel ook met de helpdesk in contact (via ticketsysteem), want zij denken natuurlijk dat het aan een slechte binnenbekabeling ligt. Vind het wel al te toevallig dat dit net samenvalt met hun problemen/aanpassingen van het voorbije weekend.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Als het met je oude modem wel werkt en met je draadloze niet, dan ga je het waarschijnlijk wel bij uw eigen moeten zoeken hé, want je hebt het bewijs dat je lijn perfect in orde is.

Wat dat DNS probleem betreft: waar krijg je die foutmelding bij de dns? Kan je de DNS servers pingen?
Funfile
Pro Member
Pro Member

lithion schreef:Als het met je oude modem wel werkt en met je draadloze niet, dan ga je het waarschijnlijk wel bij uw eigen moeten zoeken hé, want je hebt het bewijs dat je lijn perfect in orde is.
Helaas is mijn lijn niet perfect in orde :

DownstreamBitRate 2400 Kbps
UpstreamBitRate 384 Kbps
DownstreamNoiseMargin 6 dB
UpstreamNoiseMargin 1 dB
DownstreamAttenuation 42 dB
UpstreamAttenuation 19 dB

Nota : deze waarden zijn gemeten terwijl mijn modem (en de draagbare telefoon) af stond.

Ik zit op 1,17 km van de centrale en ben momenteel verbonden aan 2,2Mbps (i.p.v. het maximum van 6 Mbps die ik volgens EDPnet op basis van de afstand zou kunnen halen)

En mijn oude modem ligt er jammer genoeg ook regelmatig uit.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Wel, dat zijn hééél slechte waarden in ieder geval. De kans is wel heel groot dat je een slechte binnenbekabeling hebt. Ofwel is je BC koperpaar in enorm slechte staat. Heb je aftakkingen op je telefoonlijn?

Maar een probleem met bekabeling heeft niks te maken met het onderhoud van een redback. Nog minder met het probleem van haseltje.
Funfile
Pro Member
Pro Member

lithion schreef: Heb je aftakkingen op je telefoonlijn?
Er is één aansluitpunt met een ADSL-splitter erop. Daar hangen via een duostekker het antwoordapparaat en de draagbare telefoon aan vast; verder zit daar ook nog de stekker van een vast telefoontoestel op.

De modem/router staat vlakbij het aansluitpunt, aangesloten met de bij het toestel geleverde kabel.

[Nota] Voordat ik de router in gebruik had, liep er vanaf het aansluitpunt een kabel van 10 meter tot aan mijn USB-modem. Heb daar eerder zonder problemen 3,3 Mbps mee gehaald (bij achtereenvolgens Wanadoo/Tiscali/Edpnet) [/Nota]
Pluk de dag

lithion
Elite Poster
Elite Poster

Probeer eens even enkel de modem in te steken, zonder ADSL splitter en telefoons.
Hoe is de gesprekskwaliteit van je telefoon?
haseltje
Starter Plus
Starter Plus

Ik weet dat alles normaal gezien automatisch zou moeten lukken, maar dat doet het dus (helaas) niet - nog altijd niet, ook al is die storing al voorbij! Ik heb geen idee hoe ik die dns zou moeten pingen, maar wat ik al gedaan heb:

*modem/router nog eens resetten, DNS invoeren en PPPoE LLC kiezen...
Als ik de connectietest doorloop, krijg ik de volgende foutmeldingen:
- test de la connexion PPPoE => ECHEC
- test de la connexion PPP layer => passe
- test de la connexion IP sur PPP => passe
- test DNS www.olitec.com => passe

*alle instellingen op mijn laptop zelf bekijken - ik draai Vista Business en dit zijn de instellingen die ik krijg in het menu Network and Sharing Center (logo in startmenu is dat van twee verbonden pc'tjes, maar zonder het wereldbolletje - als ik net opstart staat er zo'n vraagtekentje in het geel (van limited connection) bij):
-IPv4 connectivity: local
-IPv6 connectivity: limited
Onder Advanced TCP/IP Settings van de IPv6 heb ik al eens de DNS-adressen ingegeven, maar momenteel staan ze gewoon op DNS Server addresses in order of use: Append primary and connection specific DNS suffixes en een vinkje bij append parent suffixes of the primary DNS suffix
en nog een vinkje bij Register this connection's DNS suffix in DNS registration

Ook bij de IPv4 had ik die DNS-adressen ingevoegd en heb ik ze momenteel weer verwijderd. Nu staat dit dus ingesteld op Obtain DNS server address automatically.
DHCP is enabled - DNS: idem
NetBIOS staat ingesteld op Default.

*Het derde wat ik gedaan heb, is in Command Prompt ipconfig intikken, dit kreeg ik als resultaat:
connection-specific DNS suffix: (leeg)
link-local IPv6 address: fe80::18d4:7394:d83e:1d03%12
IPv4 Address: 192.168.0.241
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.0.250

Als er nog info nodig is, vraag maar... Ik maak zometeen een ticket aan met dezelfde info.

P.S. Mijn telefoon werkt echter nog uitstekend (maar werkt nog met draaischijfsysteem waardoor ik dus helpdesks met een keuzemenu niet kan bereiken).
lithion
Elite Poster
Elite Poster

IPv6 heb je al niet nodig om te beginnen. Vul hier dan ook niks in of zet het protocol op niet actief.

Doe eens volgende dingen in een command prompt en post het resultaat hier terug:
- ipv ipconfig toon eens de output ipconfig /all
- doe ook eens ping 192.168.0.250
- vervolgens ping 212.71.0.33
- als laatste ping www.google.be
- als extra: nslookup www.google.be en nslookup www.google.be 212.71.0.33
Funfile
Pro Member
Pro Member

lithion schreef:Hoe is de gesprekskwaliteit van je telefoon?
Ik kan degene aan de andere kant van de telefoon nog altijd verstaan, en hij/zij mij ook :-) . Er zit wel wat ruis op de achtergrond.

EDPnet heeft me gevraagd of ze voorlopig mijn profiel naar 1 Mbps mogen zetten om te kijken of dit de verbinding stabieler maakt. Natuurlijk ben ik daar niet zo blij mee, maar als dit uiteindelijk tot een oplossing leidt dan moet het maar.
Pluk de dag

Funfile
Pro Member
Pro Member

Zojuist als info doorgekregen van de helpdesk :

" Wij zullen de downgrade aanvragen en u contacteren zodra dit heeft plaatsgevonden. Indien het downgraden niet helpt, dan zal Belgacom de lijn moeten repareren. Gezien de afstand tot de wijkcentrale moet u namelijk gewoon een ADSL-verbinding kunnen hebben. Vereiste voor een reparatie is altijd wel eerst een downgrade naar 1Mb, vandaar het verzoek daartoe ook. "

Nu weet ik tenminste wat de mogelijkheden zijn. En moeten internetten aan 1 Mbps is niet leuk, maar ik zal tenminste nog kunnen internetten :-D

Ben benieuwd naar de volgende lijntest...
Pluk de dag

haseltje
Starter Plus
Starter Plus

Bij mij heeft edpnet "e.e.a aangepast" en nu werkt het weer... Vreemd, maar bon het werkt weer en dat is het belangrijkste!

/me gaat nu verder scriptiën...
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Eh... Als je beetje ruis hoort op je telefoontoestel tijdens het bellen is de kans groot dat er iets mis is met die filter. Kun je die even openvijzen? :) Vind een downgrade nogal voorbarig in feite...
haseltje
Starter Plus
Starter Plus

Vanochtend lag het weeral plat, ik kreeg dezelfde fouten... Sinds vijf minuten gaat het weer. Begint echt vervelend te worden :roll:
verbert_p
Member
Member

haseltje schreef:Vanochtend lag het weeral plat, ik kreeg dezelfde fouten... Sinds vijf minuten gaat het weer. Begint echt vervelend te worden :roll:
http://nl.wiki.edpnet.be/index.php/Zijn ... et-netwerk
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”